تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814658808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنای تاریخی چند ؟؟؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: احسان ایروانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
بنای تاریخی چند ؟؟؟
اگر بتوانیم روش‌های مرمت و تغییر کاربری ابنیه تاریخی را آسان‌تر کنیم سیل عظیمی از بناهای تاریخی احیاء می‌شوند.


احسان ایروانی صاحبنظر و کارشناس امور بهره‌برداری و احیاء اماکن و بافتهای تاریخی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بافتها و بناهای تاریخی ایران بحث عمیقی دارد که بسیار فراتر از بهره وری مادی است، مقدمات زیادی باید لحاظ شود تا یک اثر تاریخی به بطن جامعه نفوذ کرده و ارزش اقتصادی آن نهادینه شود.


وی افزود: وقتی زمین، ‌مسکن، بنا و هرچیز دیگری در جامعه ارزش اقتصادی پیدا کند تلاش بیشتری در حفظ و نگهداری آن می‌شود،‌ بسیاری از بناهای تاریخی کشور ما اصولا به دست فراموشی سپرده شده‌اند و وقتی که ما چیزی را از صحنه‌ی زندگی خارج کرده‌ایم نمی‌توانیم انتظار توسعه‌ی اقتصادی در راستا‌ی آن را داشته باشیم.


ایروانی در ادامه به بحث جدی احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در دهه‌ی اخیر اشاره کرد و گفت: ارزشی نگاه کردن به میراث تاریخی کشور یکی از راه‌هایی است که می‌تواند از دومقوله مورد توجه قرار گیرد، اول آنکه باعث می‌شود توجه بیشتری به حفظ و نگهداری اثر داشته باشیم و دوم آنکه هزینه‌های مربوط به مرمت و تغییر کاربری بنا آسانتر تامین می‌شود.


وی در این خصوص افزود: بانکها و موسسات مالی و اعتباری در مورد ساختمان‌های نوساز سند ملک را به عنوان وثیقه پذیرفته و اقدام به اعطای تسهیلات می‌کنند و این در حالی است که بناهای تاریخی دارای ارزش مادی، معنوی و تاریخی بسیار زیادی هستند که اگر کارشناسی مناسب صورت گیرد و برنامه‌ی ارائه ی تسهیلات به مالکان حقیقی یا حقوقی در دستور کار موسسات و بانکها قرار بگیرد در حوزه‌ی مرمت آثار و تغییر کاربری‌های به روز بناهای قدیمی راههای جدیدی گشوده می‌شود که در بلند مدت اقتصاد کل جامعه را دگرگون می‌کند.


ایروانی به لزوم ارزش گذاری مناسب بناهای تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات ارزشی که برای ابنیه تاریخی لحاظ می‌شود کمتر از ارزش زمین بستر بنا است و این در حالی ا ست که شاید بنای تاریخی گچ بری، مقرنس کار،‌ آئینه کاری، سرستون‌های تزئینی و معماری منحصر بفردی داشته باشد که گذشت زمان و نوع ساخت آن ارزش بسیاری داشته باشد، اما این مقوله در موسسات مالی نهادینه نشده است که بنای تاریخی ارزشی فراتر از سالهای ساخت آن دارد.


وی افزود: وقتی اثری تاریخی  به دلایل مختلف تخریب می‌شود، در زیر آوارهای آن گاهی اوقات ستون تزئینی،‌ معماری بدیع و هویتی تاریخی است که شاید اگر قبلا به دیده‌ی یک کالبد ارزشمند اقتصادی برآورد و ارزش‌گذاری شده بود امروز محکوم به تخریب نمی‌شد.


مدیر عامل سابق صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی به راههای تسهیل امر مرمت ابنیه پرداخت و گفت: باور ذهنی امروز جامعه این است که مرمت امری دشوار و پر هزینه است، اگر بتوانیم روش‌ها و تسهیلاتی فراهم کنیم که این باور ذهنی را بشکنیم سیل عظیمی از بناهای کشور احیاء می‌شود و رشد و توسعه ی اقتصادی را سبب می‌شود.


وی افزود: در سالهای اخیر تغییر کاربری ابنیه‌ی سنتی با رویکرد توسعه‌ی گردشگری انجام گرفته است که به ذهن نزدیکتر و سودآورتر به نظر می‌رسد، اما کاربری‌های گسترده‌ی دیگری هم وجود دارد که نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی است همچنین تعداد زیادی بنای ارزشمند تاریخی در کشور هست که امکان ثبت آن وجود دارد و اگر امکان توسعه‌ی اقتصادی در راستای آن وجود داشته باشد بطور یقین مالکان آنها در بهره‌وری حاصل از آن ترغیب می‌شوند و به جای تخریب و نوسازی اقدام به ثبت اثر و توسعه ی اقتصادی حاصل از آن می‌کنند.




انتهای پیام/



اخبار مرتبط

کاش عبور مترو، "نقش جهان" را نلرزاند
مرمت 65 بنای تاریخی فارس آغاز شد
مدرسه حکیم شیراز با اعتباری بالغ بر 70 میلیون تومان مرمت شد
"شمس العماره" شاهکار جهانی نور و آئینه
الگوبرداری از شهرهای تاریخی موجب کاهش بناهای مرتفع و بزرگراه‌های شهری است
مردم باید متولی امر معرفی و همیاری آثار تاریخی کشور باشند
کوشک احمدشاهی 24 فروردین تعطیل است
سنت استپانوس کلیسایی در قلب کوه‌ها + تصاویر
سفر به روستایی با قدمت چندین هزار ساله
جریمه سنگین در انتظار جهانگرد خاطی امریکایی
تشکیل نمایندگی صندوق احیاء در استان ها
بهره برداری از فاز نخست بزرگترین مجموعه بازار و کاروانسرای درون شهری کشور
تعیین کاربری اماکن تاريخي و فرهنگي استان های گلستان و مازندران




۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن