تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854674142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«اعترافات ذهن خطرناک من» و جذابیت تبلیغاتی بزهکاری


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اعترافات ذهن خطرناک من «اعترافات ذهن خطرناک من» و جذابیت تبلیغاتی بزهکاری

نقدی بر ساخته هومن سیدی؛
«اعترافات ذهن خطرناک من» و جذابیت تبلیغاتی بزهکاری
محوریت بزهکاری و بحران اجتماعی در فیلم بیش از آن که کمک به آگاهی بخشی مخاطب کند در مسیر ارائه شمایلی دفرمه و اغراق گونه برای جذب تخدیر گونه مخاطب در حیطه یک جذابیت تبلیغاتی قرار دارد.



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، سومین فیلم بلند هومن سیدی تا حدودی جریان سینمایی مورد علاقه وی را نمایان می سازد.جریان انتقادی سینمای به اصطلاح اجتماعی که با موج فیلم سازان متاثر از سینمای اروپا به ویژه پس از ظهور جریان متاثر از مباحث تئوریک آندره بازن شکل گرفت،سرمشق فیلم ساز نوپای ماست.سینمای انتقادی امریکا در اواخر دهه شصت میلادی با ظهور فیلمسازی همچون مارتین اسکورسیزی (به عنوان مثال فیلم 1967 "Who's That Knocking at My Door ") جان تازه گرفت،روایت نو واقعگرایانه اسکورسیزی از خیابان های جنوبی شهر نیویورک تاثیر بسیاری بر فیلم سازان دهه نود میلادی گذاشت،در این جریان فیلمسازانی همچون برایان دی پالما و جان کاساویتس نیز همراه گردیدند.
در دهه نود فیلمسازی چون کوئنتین تارانتینو با ساخت فیلم "سگ های انباری" 1992 ارائه دهنده نوعی نگاه پست مدرن در نسبت با جریان اصلی سینمای هالیوود بود.مهمترین ویژگی این جریان توجه ویژه به مسائلی همچون تبهکاری،بزهکاری،فحشا،فقر و بحران اقتصادی و خانوادگی بود.جامعه بحران زده امریکا از نیمه دوم قرن بیستم به ویژه از آغاز جنگ ویتنام در سال 1955 به سوی خشونتی افسارگسیخته حرکت نمود که ظهورات آن در فرهنگ امریکایی نیز عیان گردید.
شکست امریکا در ویتنام شمالی اگر چه همراه با کشتار وسیع مردم آن سرزمین بود اما سرخوردگی بهت آوری را در جامعه به وجود آورد.در سال های اخیر ظهور فیلم سازانی همچون دیوید میکود با فیلمی چون animal kingdom و یا آندری دومینک با  فیلمی چون killing them softly نمایانگر فاجعه بزهکاری در جامعه ای بحران زده و سود پرست امریکایی دارد.

اعترافات ذهن خرناک من

 
حال اگر نگاهی به سینمای هومن سیدی (پس از ساخت سه فیلم) بیاندازیم متوجه تاثیر پذیری او از این جریان خواهیم بود که تا حدودی رنگ و بوی جامعه ای سنت زده اما در حال گذار را دارد.بحران اقتصادی چند دهه اخیر در کنار تهاجم فرهنگ مصرف گرایی و فردانگاری که موجب تزلزل جایگاه خانواده گردیده تاثیر بسیاری در آثار او گذاشته است که فیلم "سیزده" را می توان مصداق بارز آن دانست.
"اعترافات ذهن خطرناک من" نیز در این مسیر حرکت می کند،اتکا روایت به جریان ذهن روان پریش یک بزهکار اجتماعی در کنار سبک و سیاق هالیوودی آن فیلم را بیش از پیش مبدل به اثری انتزاعی می کند که قصد ارائه پیامی اخلاقی که در ترادف با آگاهی بخشی باشد را ندارد و مخاطب را در نسبت سوبژکتیو شخصیت اصلی فیلم با جهان بیرونی آن مستغرق می گرداند.(منظور از این نسبت سوبژکتیو یعنی نظاره جهان از دریچه ذهنی شخصیت اصلی فیلم است) در این هنگام است که "اعتراف ذهن خطرناک من" مبدل به اثری منفعل می گردد که نگاه درونی(برداشت های ذهنی) شخصیت اصلی  فیلم را به مثابه واقعیت بیرونی برای ما عرضه می دارد.این دقیقا انگاره ای ست که مارتین اسکورسیزی در فیلم "راننده تاکسی" 1976 به خوبی با آن همراه گردید.در این دست از آثار،ساختار ایدئولوژیک فیلم (ایدئولوژی آن چیزی ست که اجازه درک واقعیت را به ما نمی دهد زیرا برداشتی تخیلی و ناواقع از آن را به خورد ما می دهد) به مثابه یک برداشت مفهومی و یا پیام مستقیم (همچون سینمای کلاسیک) برای مخاطب ارسال نمی گردد،بلکه یک درک ذهنی منفعل و تا حدودی بی معنا به مثابه واقعیت بیرونی ارائه می گردد.
"اعترافات ذهن خطرناک من" همچون دو اثر پیشین فیلمساز آن "سیزده" و "آفریقا" برآمده از برداشتی ناواقع و وابسته فرم (البته باید پذیرفت هنر مدرن تنها فرم است) از واقعیت بیرونی است هر چند بزهکاری مضمون اصلی آن است اما ساختار ایدئولوژیک آن مانع از درک واقعی جامعه ای مصرف گرا و فردانگار می شود.محوریت بزهکاری و بحران اجتماعی در فیلم بیش از آن که کمک به آگاهی بخشی مخاطب کند در مسیر ارائه شمایلی دفرمه و اغراق گونه برای جذب تخدیر گونه مخاطب در حیطه یک جذابیت تبلیغاتی قرار دارد./مشرق
 



۳۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن