تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799123780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش در خرمن زاگرس؛ تاکنون 45 هکتار جنگل بلوط طعمه حریق شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آتش در خرمن زاگرس؛ تاکنون 45 هکتار جنگل بلوط طعمه حریق شده است کرمانشاه – ایرنا – جدای از اینکه حدود 65 درصد از بلوط های صبور زاگرس با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، از ابتدای امسال به دفعات بخش هایی از این جنگلها قربانی شعله های آتش شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بلوط های زاگرس، گاه موجب دست درازی بیش از حد سودجویان با قطع بی رویه آنان می شود و گاهی شعله ای کوچک می شوند که برای گرم کردن اندکی غذا و شاید هم ذغال.

**45 هکتار از ابتدای امسال به آتش کشیده شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وقوع 9 مورد آتش سوزی در مناطق جنگلی حفاظت شده استان از ابتدای امسال تا نیمه نخست تیر، خبر داد و افزود: اکثر این آتش سوزیها در مناطق حفاظت شده بیستون بوده است.
بهادر چراغی اظهار کرد: این تعداد آتش سوزی در مساحتی به میزان 45 هکتار از جنگل های حفاظت شده محیط زیست استان به وقوع پیوسته است.
وی با بیان اینکه علت اصلی وقوع حریق در این مناطق نامعلوم بوده، ادامه داد: این آتش سوزی ها در اکثر مواقع به دلیل خاموش نکرن صحیح آتش به وقوع پیوسته است.
به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، میزان وقوع آتش سوزی در جنگل های استان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، افزایش یافته است.
چراغی با تاکید بر اینکه اطفای حریق در ساعات اولیه بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی در بیشتر مواقع به دلیل حضور محیط بان ها، گزارش حریق توسط این ماموران به اداره اطلاع داده می شود.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون در اثر سانحه آتش سوزی مراتع و جنگل های استان تلفات انسانی در محیط بانان و یا ماموران اطفای حریق نداشتیم، گفت: ماموران و محیط بانان برای اطفای حریق به ویژه در ارتفاعات با مشکلات بسیاری مواجه می شوند و گاه خاموش کردن این آتش ساعت ها و یا حتی روزها ادامه می یابد.
این مسوول یادآور شد، همشهریان و دوستاران طبیعت می توانند در لحظه وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان این حادثه را به شماره 1540 محیط زیست یا 1504 منابع طبیعی استان کرمانشاه اطلاع دهند.

**آتش سوزی مراتع، پاسخ طبیعت به انسان است

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه سعی شود از روشن کردن آتش در جنگل ها به ویژه در فصل گرم سال خودداری شود، افزود: در خشکسالی و فصل گرم سال شاهد خشک شدن علوفه و مراتع هستیم که در چنین شرایطی یک جرقه کوچک برای حریقی بزرگ کافی است.
کاظم علیزاده با تاکید بر اینکه محیط زیست سرمایه ملی و متعلق به همه انسان هاست، ادامه داد: آتش سوزی جنگل های زاگرس نتیجه عملکرد آدمی است و در واقع جواب طبیعت به اعمال نادرست انسانی است.
وی، تغییر کاربری جنگل ها را در وقوع آتش سوزی تاثیرگذار دانست و گفت: پیشگیری از وقوع آتش بسیار راحت تر از اطفای آن است.
این مسوول با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از هفت مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان به وقوع پیوسته، تصریح کرد: در زمان وقوع این سانحه همواره شاهد حضور نیروهای مردمی در کنار ماموران محیط زیست و منابع طبیعی برای اطقای حریق بوده ایم.
علیزاده از همشهریان خواست که به هنگام مشاهده نخستین جرقه های آتش در مراتع حادثه را به سازمان های ذیربط اطلاع دهند و در صورت امکان، خود به اطفای کامل آن اقدام کنند.

** بلوط 90 درصد جنگل های استان را پوشانده است

مدیرعامل موسسه یاران سبز ژینگه (ژینگه، کلمه ای کردی به معنای محیط زیست است) کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه آتش سوزی مراتع و جنگل ها در بیشتر مناطق جنگلی کشور وجود داشته، افزود: جنگل بیش از 550 هزار هکتار از مساحت استان را پوشانده است.
افشین عبداللهی نژاد با بیان اینکه پوشش اصلی جنگلهای زاگرس را بلوط تشکیل می دهد، اظهار کرد: 80 الی 90 درصد پوشش این جنگل ها را بلوط تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه بخشی از بلوط جنگل های استان با بیماری قارچ ذغالی مواجه اند، افزود: بیش از 65 درصد این بلوط ها دچار خشکیدگی هستند.
به گفته وی، 40 درصد جنگل های کشور در زاگرس قرار گرفته و 70 درصد جنگلهای بلوط ایران در زاگرس می باشد.
وی با اشاره به آتش سوزی مراتع ایلام و ثلاث باباجانی در روزهای گذشته، ادامه داد: عوامل انسانی که گاه از روی عمد به دلیل تغییر کاربری جنگل، طمع زمین خواران و افزودن اراضی کشاورزی اتفاق می افتد جنگلی را به آتش می کشد.
عبداللهی نژاد افزود: گاه بی توجهی یک رهگذر، آتشی مهیب ایجاد می کند و از 2 ماه اخیر تاکنون شاهد وقوع آتش سوزی در بسیاری از مراتع از خوزستان و ایلام تا اورامانات و بیستون بوده ایم.

**کمبود امکانات در اطفای حریق

این دوستدار محیط زیست در خصوص علت طولانی شدن مهار آتش در جنگلها اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی و کمبود امکانات اطفای حریق در این عامل موثر است.
وی با تاکید بر اینکه نیاز به بالگرد برای مهار آتش سوزی های جنگلی در استان کرمانشاه، یک ضرورت است، گفت: در ماه های اخیر شاهد آموزش هایی برای اطفای حریق به همشهریان بوده ایم که شایسته است با تامین منابع مالی و حمایت های معنوی سازمان های مردم نهاد در ارتباط با محیط زیست برای این امر استفاده شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری برای مقابله با زمین خواران، ادامه داد: بر اساس این فرمایشات شاهد پیگیری مسوولان مربوطه بوده ایم و در این میان جای خالی فرهنگسازی و آموزش صحیح اطفای حریق به مردم دیده می شود.
زهره کریم زاده - خبرنگار ایرنا کرمانشاه
7460/6539



30/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن