تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799610072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چکامه ای در فراق دوست / به بهانه درگذشت استاد منصور نریمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چکامه ای در فراق دوست / به بهانه درگذشت استاد منصور نریمان شیراز - استاد منصور نریمان، پدر بربط ایران صبحدمی چهره در نقاب خاک کشید که آفتاب بی صبرانه طلوع هشتادمین سال عمرش را به انتظار نشسته بود ، او رفت و سحر پنجه های هنرمندش را به نسیم پاک سحرگاهی سپرد.


استاد نریمان رفت تا در هر آغاز سپیده ای که پرتوهای زرین هنر، بوستان فرهنگ میهن را می آراید ، پای احساس سروهای سبز بالندگی و گلبرگهای لطیف نسترنهای احساس ملی، یادگار نغمه های دل افروزی را ماندگار زمزمه کند.
تیشه ی تیز اجل تناور درختی را در باغ هنر بر خاک افکند که چین و شکن زلف پریشان شاخسار احساسش ، مجمع دلهای پراکنده بود و چشم آرای بوستان فرهنگ.
نریمان را لطف خلقت بر آن بود تا در سایه سار پرورش پدری هنرمند،قامت به خلعت هنر بیاراید و شوق هنری اش را با آفرینش های بدیع بپروراند ، تسلط کامل او بر ردیف موسیقی ملی و چابکی پنجه هایی که عاشقانه ، سرمست پرده های ساز را در می نوردید و با زخمه انگشت هنر ، موج بیتابی را در سیمهای لرزانی می آفرید که بیقرار شوکت دوست ، تسلیم احساس او بودند ، شعله های نای وجودش را از دردمندی هبوط در ناسوت خاک،تا بیکران عالم پندار می افروخت.
کوچه باغهای پر خاطره موسیقی ، طنین گامهای با صلابت مردانی را به یادگار دارد که هر چند دل از جفای روزگارِ نامراد ،پر خون اما متین و سرفراز به شوق بالندگی فرزندان پاک میهن،دست سخاوت گشوده می داشتند و نریمان را التفات این قوم ،حاصل بشد تا در حصار تنگ روزگارانی که فرصت پروریدن را از او می ستاند،خوان گسترده لطف استاد خالقی ،رخصتی بس گرانسنگ نعمت بخشد و اندیشه اش را در بستر گوهر آفرین هنر بپروراند و شاخ و برگ بیاراید و کانی وجودش را در کانون مهر آفرین هنرمندانی که دین و دانش و مروت و آزادگی خویش را فدیه تعالی هنر داشتند،جوهره کمال بخشد.
پردیس آوای بربط به همت او از پستوی پنهان غریبانگی به روشنای روحبخش موسیقی آمد تا کنسرتهای بسیاری را شکوهی افزون بخشد ، در مکتب هنرش ، شاگردان بسیاری پرورش یافتند و نغمه های دلکش سازش را دلهای تشنه بی شماری خریدار گشتند .
سیطره هنر گرانسنگش تا بدانجا که آن سو تر از مرزهای جغرافیایی شنوندگان بسیاری بیقرار زخمه های سازش بودند.
لطافت نغماتی که استادانه همچون شعله ای آتش افروز از پرده دستان سازش بیرون می جهید و ژرفای موسیقی ملی راپیش چشم اهل هنر ترسیم می کرد ، دل انگیز نغماتی که زیبنده ارکسترهایی بود که خالق ماندگار ترین آثار موسیقیایی بودند و بر دیبای گلهای موسیقی رادیو می شکفتند و همه نمودِ اهتمام مجدانه هنرمندی که با عشق به جاودانه های فرهنگ سرزمین همیشه جاویدش می کوشیدبه رسم دیرینه بزرگان این آب و خاک ،یادگاری که در این گنبد دوّار بماند ومیراثی ارزشمند برای فرزندان فردای مهد فرهنگ و هنر.
ساختار موسیقیایی ایران که تا پیش از دهه 40 و 50 بر مبنای راست کوک و چپ کوک تعریف و تداوم داشت برای نخست بار در با صدای عود نریمان که در برنامه گلها به سمع عموم می رسید با بم خوانی و همراهی آکومپمان بم صدای ساز او رنگ تازه ای به ارکستراسیون موسیقی ملی بخشید و سر فصل مکتب جدیدی شد که پس از بداعت خلاقانه او در پارتیتور بندی موسیقی ایرانی اصوات بم، حائز جایگاهی شگرف در موسیقی باشند.
نریمان پس از سالها تلاش خستگی ناپذیر در عرصه موسیقی ،همچون دیگر صحابه این کاروان به چوب جور فلک و تاتار طراران موسیقی، خسته از روزگاری که جز پریشانی و غم،آورده ای برای او نداشت،پس از سالها مجاهدت در آوردگاه مقابله با بی هنران تیشه به دست، کنج عزلت گزید و خاموشی برگزید.
ثمره سالها خدمت صادقانه او به موسیقی ملی آثار مکتوبی است که با عناوین شیوه بربط نوازی،مشتمل بر پنج اتود متنوع در نوازندگی بربط،22 قطعه برای عود و ردیف موسیقی ایرانی برای بربط می باشد.
موسیقی دوستان ایرانی صدای دلنشین ساز او را در برنامه گلها بخاطر دارند ، سرانجام طوفان بیداد خزان در گرمای تابستان ، رشته تاک وجودش را از هم گسیخت و موسیقی ملی را در حسرت ِهزار باده ناخورده از رگ تاکش گذاشت ، در باد بیز روزگاری که سنگ اجل بس سبوی عشق بشکست.
شاخه گلی از گلستان موسیقی به دست یغمای روزگار چیده شد ، چکاوک موسیقی ملی آخرین نغمه خود را خواند و از باغ هنر پرکشید ، آوخ که باز در قدر نشناسی از مردان راستین هنر و فرهنگ آفرینان بی بدیل،در ماتم هنرمندی جامه سیه پوشیدیم که سالها سعه صدر او آفرینشگر میراثی گرانقدر بود ، شمع وجود هنرمند بزرگی؛در سکوت ناشناختگی خاموش شد که خود سالها بی چشمداشت شعله افروز شمع هنر در برابر طوفان ناملایمات روزگار و تندبادهایی که همواره بر پیکره هنر تاخته اند.
نریمان در سکوت آخرین پرده دستانش را با نوای ملکوت کوک کرد ، کلک شیدایی او بر کتیبه تاریخ هنر این سرزمین چکامه ای ماندگار نگاشت و صدایش سایش بالهایش تا همیشه در کوچه باغهای هنر جاودانه خواهد ماند.
استاد منصور نریمان زاده ۲۰ اسفند ۱۳۱۴ در مشهد ، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در تهران چشم از جهان فرو بست .
استاد نریمان نوزنده بربط و پژوهشگر موسیقی سنتی ایران بود در ایران از وی بعنوان پدر عود ایران یاد می کنند.
...........
دکتر سعید نیاکوثری : پژوهشگر ، موسیقیدان و عضو انجمن نام آوران ایران
6113/ 5054



28/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن