تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834997683
انتقاد حائری شیرازی از علمالهدی
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: انتقاد حائری شیرازی از علمالهدی
آیت الله حائری شیرازی در یادداشتی که سایت الف متعلق به احمد توکلی منتشر کرده است به سخنان اخیر حخت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد درباره کسانی که به کنسرت می روند انتقاد کرده است.
احمد علمالهدی گفته بود "بعضی از کنسرتها بلیتهایشان ۷۰ هزار تومان است و افرادی که این بلیت را خریداری میکنند یک اقلیت هوسباز شهوتران هستند."
یادداشت حائری شیرازی به این شرح است:
سخنان اخیر یکی ازائمه جمعه در رابطه با شرکت کنندگان در کنسرت و برخی از افراد دیگر، موجب شد چند سطری پیرامون جایگاه موسیقی در فقه وسیره مواجهه امام راحل با این مقوله بنویسم.
شکی نیست که صدای خوش چون صدای بلبل از نعمتهای حلال الهی است و انسان می تواند جهت رفع خستگی و افسردگی زندگی از ان بهره مند شود. آوا و آهنگی که از آلات موسیقی برمی خیزد نیز می تواند از مصادیق آهنگ و نوایی باشد که به واسطه سازگاری با فطرت زیباپسند انسان موجب لذتی حلال شود. چرا که غالب فقها و در راس ایشان امام راحل موسیقی را به دو دسته لهوی که موجب تحریک شهوات جنسی می شود، و غیر لهوی تقسیم می نمایند. از همین روست که در استفتائات امام راحل خرید و فروش آلات موسیقی را از مصادیق وسایل و آلات مشترکه می دانند و حرمت و حلیت خرید و فروش آنرا بسته به آن می دانند که برای چه هدفی می خواهند این ابزار را بخرند و بنوازند. دقیقا مثل کارد قصابی و هر چیز دیگری که استفاده های حلال و حرام دارد.
در روایات بحث موسیقی، موسیقی ای که در شب عروسی وشب زفاف در عهد معصومان علیهم السلام نواخته می شده و یا موسیقی ای که در جنگ ها جهت منظم نمودن صفوف وتقویت روحیه جهادگران نواخته می شده و همچنین موسیقی ای که برای سرعت بخشیدن به حرکت شتر و به آن آهنگ هدی گفته می شده استثناء شده و قریب به اتفاق فقها نواختن وشنیدن این آهنگ ها را که از آلات موسیقی نواخته می شده مجاز می شمارند. در روایتی که مورد توجه فقهاست و در همین باب وارد شده معصوم علیه السلام در پاسخ به جواز شنیدن موسیقی ای که در عید قربان نواخته می شده می فرمایند این موسیقی از موسیقی هایی نیست که زنان و مردان مختلط شده و مجلس گناه درست کند و لذا می فرمایند شنیدن آن مجاز است. چنان که رهبر انقلاب در روز ۲۰ تیر ماه در پاسخ به سئوالاتی در باره کنسرت های موسیقی و اردوهای مختلط دانشجویی این رفتارها را که بنا بر اطلاعاتی که داریم به لهو و لعب کشیده میشود و ملازمه با گناه دارد، تخطئه فرمود.
حسب همین روایت و دیگر قرائن روایی و تاریخی برخی فقهای بزرگ چون مرحوم فیض کاشانی فتوا به عدم حرمت ذاتی موسیقی می دهند و اینکه موسیقی ای حرام است که به صورت بالفعل مقدمه کار حرامی باشد و اگر همان موسیقی مقدمه فعل حلالی باشد شنیدن و نواختن آن حرام نیست.
البته مشهور فقها موسیقی ای را که مناسب مجالس لهو و لعب باشد به ذاته حرام می شمارند با صرف نظر از اینکه مقدمه چه فعلی است.
غرض آنکه حرمت موسیقی امری اختلافی است و اغلب بلکه تمامی فقها اقسامی از موسیقی را حلال می دانند.
امام راحل در مواجهه با این امر همانند دیگر موضوعاتی که ابعاد مستحدثی دارند چون شطرنج از حداکثر سماحت و آسانی استفاده می نمود تا کریمانه بودن دین در چشم مردم تقویت کند و تا دلیل متقنی بر حرمت نمی یافت فتوا به حلال بودن را رها نمی کرد. چنانچه پیامبر گرامی اسلام می فرمود :"بعثت علی الشریعة السمحة السهلة .من بر دین بزرگوار و بخشنده و آسان برگزیده شده ام."
در بحث استنباط احکام درآنجا که دلیل قطعی و غیر قابل مناقشه ای بر حرمت وجود ندارد و دلیل با اجمال روبرو است عادت فقها بر احتیاط است و فقیه به این امر مستمسک می شود که: فتوای به جواز دادن واجب نیست. لذا مقلدین خود را دعوت به ترک احتیاطی آن فعل می نمایند.
نکته حائز اهمیت آن است که چون احتیاط تلاشی است برای عمل به واقعی که بر ما مکشوف نیست، گاه این احتیاط خود خلاف احتیاط است و فقیه باید با تمییز این موارد از احتیاطاتی که مآلا مکلف را در معرض ارتکاب حرام دیگری قرار می دهد، احتراز نمایند. چنانچه منقول است امام راحل در بحث جواز خواندن صیغه عقد ازدواج به فارسی در درس خارج خویش فرموده بودند: اینجا احتیاط کردن و اینکه از مکلفین بخواهیم عربی صیغه عقد نکاح را بخوانند ،خود این احتیاط خلاف احتیاط است و منجر می شود به اینکه برخی که نمی توانند عربی اداء این الفاظ عقد کنند به حرام بیافتند. لذا فتوا به جواز اداء عقد نکاح به فارسی می دادند.
در بحث موسیقی هم باید مواظب بود با احتیاطات مردم علی الخصوص جوانان را به دین بدبین و دین را در نظر ایشان دشوار و غیرفطری جلوه ندهیم. مشی امام راحل این گونه بود که بین خشکه مقدس ها و مردم با شجاعت مردم را انتخاب می نمود چرا که بار حکومت بر دوش مردم است نه مقدسین. و مکررا ایشان در منشور روحانیت و دیگر سخنان شان مقدس نماهای احمق را می نواخت و ایشان را از اینکه عاملی موثر در تعیین عملکرد حاکمیت باشند منزوی می نمود و متحجرین احمق را خطر بزرگی برای نظام می خواند. این رفتار امام و راهنمای انقلاب اسلامی به مسئولین گوشزد می نماید که باید خطر نفوذ و تاثیر متحجرین را در بیانات و عملکرد خویش در نظر بگیرند و مواظب باشند برای به دست آوردن دل چند مقدس نما قلوب مردم را چرکین و به نظام بدگمان ننمایند که سخت گیرانه شدن دین به انزوای آن خواهد انجامید.
سخنان خود را با این روایت که سید مرتضی از فقهای بزرگ قرن پنجم هجری در کتاب محکم و متشابه آورده است، به پایان می برم: عن امیرالمومنین:"ان الله یحب ان یوخذ برخصه کما یحب ان یوخذ بعزائمه، خداوند دوست دارد از رخصتها و مباحاتش بهره برده شود چنانچه در آنجا که امر به ترک چیزی کرده دوست دارد از آن اجتناب شود."
چهارشنبه, 24 تیر 1394 ساعت 18:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
آیتالله حائری شیرازی: نمایشگاه قرآن پاسخی به نمایشگاههای انحرافی غرب است
آیتالله حائری شیرازی نمایشگاه قرآن پاسخی به نمایشگاههای انحرافی غرب استعضو شورای خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری نمایشگاههای ضد اسلام در کشورهای غربی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را اقدام مؤثری برای مقابله با نمایشگاههای انحرافی غرب دانست به گزارش خبرگزاری فارس آیتحائری شیرازی: احمدینژاد بیشتر تخت تاثیر مشایی بود تا من و آقای آقاتهرانی/هاشمی باید در انتقاد از احمدینژاد ح
حائری شیرازی احمدینژاد بیشتر تخت تاثیر مشایی بود تا من و آقای آقاتهرانی هاشمی باید در انتقاد از احمدینژاد حدود را رعایت کند استاد اخلاق دولت دهم با بیان اینکه سکوت در قبال نسبت مرض هاری به دولت سابق را ناجوانمردی دانستم گفت نمیگویم آقای هاشمی ناجوانمردی میکند اما ایشان بایآیتالله حائری شیرازی: منتخبالاثر و صراط مستقیم پاسخگوی شبهات درباره مهدویت است
آیتالله حائری شیرازی منتخبالاثر و صراط مستقیم پاسخگوی شبهات درباره مهدویت استیکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت دو اثر ارزشمند آیتالله صافی گلپایگانی با عناوین منتخب الاثر و صراط مستقیم بسیاری از شبهات مهدویت را به صورت مستدل پاسخ گفته است به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقلآیتالله حائری شیرازی: احمدینـژاد فکر میکرد آستانه ظهور است
آیتالله حائری شیرازی احمدینـژاد فکر میکرد آستانه ظهور است عضو مجلس خبرگان رهبری گفت آنگونه که شهید رجایی به مباحث اخلاقی دل می داد و مطلب را دنبال می کرد آقای احمدی نژاد چنین احساس نیازی نمیکرد و در برخی موارد ممکن بود از مشایی بیشتر از بنده و امثال آقای آقاتهرانی تاثیر بآیت الله حائری شیرازی: روز قدس روز شعله ور شدن آتش عشق ایرانیان به مردم فلسطین است
آیت الله حائری شیرازی روز قدس روز شعله ور شدن آتش عشق ایرانیان به مردم فلسطین است عضو مجلس خبرگان گفت قدس روز شعله ور شدن آتش عشق ایرانیان به مردم فلسطین است و مردم باید عاشقانه در راهپیمایی روز قدس حضور پیدا کنند و با سردادن یک شعار واحد بر سر دشمنان مسلمانان کشورهای دیگر راحائری شیرازی:احمدی نژاد در کارها شتاب می کرد،چون اعتقاد داشت ظهور نزدیک است!
حائری شیرازی احمدی نژاد در کارها شتاب می کرد چون اعتقاد داشت ظهور نزدیک است سیاست > احزاب و شخصیتها - تسنیم نوشت آیتالله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق دولت احمدینژاد با انتقاد از اینکه احمدینژاد توجه لازم را به کلاس اخلاقانتقاد یک آقازاده از علمالهدی درباره اظهارات اخیرش درباره کسانی که به کنسرت می روند
انتقاد یک آقازاده از علمالهدی درباره اظهارات اخیرش درباره کسانی که به کنسرت می روند سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت فرزند آیتالله حائری شیرازی در یادداشتی به سخنان اخیر حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد درباره کسانی که به کنسرت می روند انتقاد کرده استماجرای نامهای که در زمان خانهنشینی، حائریشیرازی سر پله نهاد ریاستجمهوری برای احمدینژاد خواند
ماجرای نامهای که در زمان خانهنشینی حائریشیرازی سر پله نهاد ریاستجمهوری برای احمدینژاد خواند استاد اخلاق دولت دهم گفت آقای هاشمی باید در انتقاد از احمدینژاد حدود را رعایت کند البته احمدینژاد نمیدانست تبعات خانهنشینیاش موجب نگرانی میشود کمبود مشاور خوب در اطراف احمسیره رهبر معظم انقلاب در گفتوگو با آیتالله سیداحمد علمالهدی آیتالله حائری برای آقا درس اختصاصی میگفتند/پی
سیره رهبر معظم انقلاب در گفتوگو با آیتالله سیداحمد علمالهدیآیتالله حائری برای آقا درس اختصاصی میگفتند پیشبینی آیتالله مرتضی حائری از آینده رهبریدر خردادی که بر ما گذشت از بیست و ششمین سالروز رهبری خورشید انقلاب عبور کردیم حق آن بوده و هست که در باب منش علمی و عملی رهبریواکنش به هزینههای گزاف به نام شهریار! بنیاد شهریار به «علی اصغر شعردوست» سپرده شد/ نامه فرزند شهریا
واکنش به هزینههای گزاف به نام شهریار بنیاد شهریار به علی اصغر شعردوست سپرده شد نامه فرزند شهریار و انتقاد از موزههاسرانجام پس از مدتها بنیاد فرهنگی ادبی و پژوهشی استاد شهریار به علی اصغر شعردوست سپرده شد ایرج نوبهار وکیل خانوادگی استاد شهریار در گفتوگو با خبرنگار کتابانتقاد از نوع تربیت بچهها توسط آموزش و پرورش
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۱ به مناسبت تاسیس بیستمین کتابخانه روستایی در روستای چایکندی از توابع شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی به سراغ منیر همایونی مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان رفتیم کانون توسعه فرهنگی سازمانی غیردولتی است که با هدف بالا بردن سطح دانش و گسترشانتقاد هانیه توسلی از آزار و اذیت در شبکههای اجتماعی
انتقاد هانیه توسلی از آزار و اذیت در شبکههای اجتماعیتاریخ انتشار دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۵ اعتماد نوشت هانيه توسلي اين روزها «حريم خصوصي» ديگر معناي چنداني ندارد و اين وضع در ايران به مراتب بدتر از كشورهاي ديگر است ورود افراد به حوزه شخصي يكديگر قابل كنترل نيرسانه ملی انتقادپذیر شده است!
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳ ۴۱ یک منتقد با تاکید بر پرهیز از سپردن آنتن تلویزیون به برنامهسازان تکراری پیشنهاد داد که میتوان با نظارت دقیق بر فیلمنامه و تولید برنامهها از توانایی کارگردانان صاحب سبک و خلاق ایرانی به نحو احسن بهره گرفت او گفت از اینکه رسانه ملی به انتقادات رسانواکنش محسن تنابنده به انتقاد مداح مشهور به پایتخت
محسن تنابنده در یک گفتوگوی تصویری با یک شبکه پاسخ جالبی به انتقادات حاج منصور ارضی از سریال پایتخت داده است واکنش محسن تنابنده به حاج منصور ارضی بازیگر طراح و بازیگردان سریال پایتخت میگوید به همه مخالفان احترام میگذارد ولی معتقد است پاسخ دادن به مداح مشهوری که چند وقت قبانتقاد شدید هانیه توسلی به نادانی مردم ایران!
هانیه توسلی با انتشار متن زیر در صفحه شخصی اش درباره پخش یک کلیپ درباره مسابقه تلویزیونی ثانیه ها از ضعف اطلاعاتی برخی شرکت کنندگان این مسابقه انتقاد کرد عصبانیت هانیه توسلی هانیه توسلی نوشت من این ویدئو را همخوان می کنم به چند دلیل هیچ سند و مدرکی را در تمام این سالها نمی شپاسخ مدیرعامل کانون به برخی انتقادها
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان گفت هیچ اثری که فیلم و زینک آن آماده شده باشد از گردونه تولید خارج نشده مگر آنکه دارای اشکالات محتوایی باشد علیرضا حاجیانزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا درباره انتقادهای برخی از پدیدآورندگان آثار ادبی درباانتقاد «امین زندگانی» از اینگونه ساختن سریالهای مناسبتی
امین زندگانی بازیگر سریال تلویزیونی ساعت صفر که همزمان با لیالی قدر از شبکه سوم سیما پخش می شود گفت وقتی زمان کافی برای ساخت سریال نداشته باشیم این مسئله روی بازی بازیگر هم تاثیر منفی می گذارد نقد امین زندگانی بر سریالهای مناسبتیامین زندگانی در همین خصوص گفت مسئولین تلویزیو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها