تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804734986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لغو ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري و امکان بازسازي ناوگان هوايي فراهم شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۴ (۹:۴۹ق.ظ)
مفاد توافق ايران و ۱+۵ در بخش هوانوردي؛ لغو ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري و امکان بازسازي ناوگان هوايي فراهم شد موج - بر اساس بخشي از توافق برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ براي اولين بار پس از سه دهه تحريم غيرعادلانه، ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري مرتفع و امکان بازسازي ناوگان هوايي کشور و ارتقاي ايمني پروازها فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري موج، روز گذشته سه‌شنبه، ۲۳ تير، برابر ۱۴ جولاي ۲۰۱۵ شاهد فرجام طولاني‌ترين ماراتن ديپلماسي قرن ۲۱ بوديم و بر سر برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ توافق شد.
يکي از بخش‌هايي که طي ۳۶ سال گذشته از انقلاب اسلامي ايران مورد تحريم‌هاي ظالمانه قرار گرفت، صنعت هوانوردي کشور بود که به طور مستقيم با جامعه بين‌الملل در ارتباط است.
سر باز زدن از ارائه اسناد و مدارک هوانوردي مرتبط با نوع هواپيماها به ايران، ممانعت از سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني در برخي فرودگاه‌هاي دنيا، عدم فروش مستقيم هواپيما و قطعات آن به کشور، جلوگيري از ارائه خدمات به هواپيماهاي ايراني و تأمين تجهيزات کمک ناوبري فرودگاه‌هاي ايران بخشي از تحريم‌هاي وضع شده عليه صنعت هوانوردي ايران در سال‌هاي متمادي پس از تحريم بود.
تحريم‌هايي که گرچه منجر به کاهش خدمات تجاري و بازرگاني، افزايش عمر ناوگان هوايي کشور و عدم رقابت ايران با کشورهاي منطقه در اين بخش شد، اما؛ نتوانست صنعت هوانوردي کشور را زمين‌گير کند.
وضعيت تحريم‌هاي وضع شده عليه صنعت هوانوردي به قدري بود که به گفته يکي از مسوولان سازمان هواپيمايي کشوري در گذشته، حتي برخي فرودگاه‌هاي دنيا از باد کردن لاستيک هواپيماهاي ايراني خودداري مي‌کردند که اين موضوع مي‌تواند عمق تحريم‌هاي ظالمانه عليه بخش هوانوردي ايران را نشان دهد.
تأمين و خريد هواپيما توسط ايرلاين‌ها يکي از جدي‌ترين چالش‌هاي صنعت هوانوردي در دوران تحريم بود که عمر ناوگان هوايي ايران را به حدود ۲۲ سال افزايش داد که براساس توافق برجام طلسم ۳۶ ساله ممنوعيت خريد هواپيما شکسته شد.
البته در اين مدت شرکت‌هاي هواپيماساز دنيا به صورت ضمني آمادگي خود را براي تعامل و مراودات با ايران نشان مي‌دادند، اما؛ با توجه به اين که از طرف جامعه بين‌الملل با تهديد مواجه مي‌شدند، امکان همکاري با ايران را نداشتند. در مجموع به‌رغم تمام اين مشکلات صنعت هوانوردي جمهوري اسلامي ايران توانست بخش عمده‌اي از نيازهاي خود را از بازارهاي بين‌المللي به طور غيرمستقيم تأمين کند.
ضمن اين که آسمان امن و موقعيت ژئوپلتيک ايران فضاي را مناسبي را براي عبوري ايرلاين‌هاي خارجي فراهم کرده بود، به طوري که حتي در مقاطعي به‌رغم تحريم‌هاي بين‌المللي، اما؛ هواپيماهاي اروپايي و آمريکايي از آسمان ايران عبور مي‌کردند و اين مجوز به آن‌ها داده مي‌شد.
اما؛ از روز گذشته که شاهد فرجام برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ بوديم براساس توافق حاصل شده تحريم‌هاي بخش هوانوردي کشور بعد از سه دهه برداشته خواهد شد و مي‌تواند آغازي براي فصل جديدي از مرودات بين‌المللي ايران و جهان در صنعت هوانوردي باشد.
بر اساس اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بين ايران و کشورهاي ۱+۵ که در سايت وزارت امور خارجه ايران منتشر شده است، مولفه‌هايي که در پي خواهند آمد خلاصه‌اي از برنامه جامع اقدام مشترک بين ايران و ۱+۵ است که در تاريخ ۲۳ تير ۱۳۹۴ بين جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي ۱+۵ مورد توافق واقع شد.
در نتيجه اين توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ايران و ۶ کشور بزرگ دنيا، تحريم‌هاي اقتصادي و مالي در حوزه‌هاي بانکي، مالي، نفتي، گازي، پتروشيمي، تجاري، بيمه، حمل‌ونقل وضع شده توسط اتحاديه اروپايي و آمريکا که به بهانه برنامه هسته‌اي ايران بود، در ابتداي اجراي توافق به طور يک جا لغو مي‌شوند.
براساس توافق برجام، براي اولين بار پس از سه دهه تحريم غيرعادلانه، ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري مرتفع و امکان بازسازي ناوگان هوايي کشور و ارتقاي ايمني پروازها فراهم خواهد شد.
بر اساس يکي از اين بندها که مرتبط با صنعت هوانوردي است، تحريم‌ها و تدابير محدودکننده در خصوص دسترسي به فرودگاه‌هاي اتحاديه اروپايي براي هواپيماهاي باري ايراني لغو مي‌شود.
همچنين ايالات‌متحده، اجازه فروش هواپيماهاي مسافري و قطعات و خدمات مربوطه به ايران؛ مجوز اين که اشخاص غيرآمريکايي که در مالکيت يا کنترل اشخاص آمريکايي هستند، به نحو منطبق با اين برجام با ايران مشارکت کنند و مجوز واردات فرش و مواد غذايي از مبدأ ايران به آمريکا را صادر خواهد کرد.
البته مراودات بين‌المللي ايران در بخش هوانوردي فقط يک‌طرفه به سود ايران بخواهد بود به طوري که خبرگزاري رويترز اخيرا در گزارش خود اعلام کرد: شرکت‌هاي هواپيماسازي غربي به دنبال معاملات ميليارد دلاري با ايران در صورت توافق در برنامه هسته‌اي هستند تا يکي از نويد بخش‌ترين بازارهاي هواپيمايي دنيا از قرنطينه خارج شود.
در بخشي از اين گزارش آمده بود: بدين‌وسيله شرکت‌هاي ايرباس، بوئينگ و ديگر سازندگان هواپيما مي‌توانند حدود ۲۰ ميليارد دلار سود کنند و براي ايران نيز به معناي رهايي از هواپيماهاي قديمي است.
اين عبارات نشان مي‌دهد افزايش مبادلات بازرگاني و تجاري با ايران تنها به نفع جمهوري اسلامي ايران نيست، بلکه منفعت طرف‌هاي خارجي را نيز به دنبال دارد؛ در همين زمينه وزير راه و شهرسازي در سفر اخير خود به فرانسه در آکادمي ديپلماتيک بين‌المللي اين کشور با اعلام ظرفيت سرمايه‌گذاري ۸۰ ميليارد دلاري در حوزه حمل‌ونقل ايران به فرانسوي‌ها هشدار داد چنانچه موضع خود را در قبال ايران تغيير ندهند با خطر از دست دادن اين فرصت روبرو خواهند بود.
وزير راه و شهرسازي چندي پيش نيز در مراسم سالگرد تأسيس شرکت فرودگاه‌هاي کشور يادآور شد: تحريم‌ها به ما آموخت که چگونه بايد با جامعه بين‌المللي مذاکره و معامله کرد، بنابراين ايران پاي هر معامله‌اي نمي‌نشيند.
بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک، براساس تفاهم صورت گرفته ابتدا شوراي امنيت اقدام به صدور قطعنامه جديد براي تأييد برجام و لغو قطعنامه‌هاي قبلي مي‌کند.
- سپس اتحاديه اروپايي و آمريکا تصميمات توافق شده براي لغو تحريم‌هاي مالي و اقتصادي مرتبط با هسته‌اي را اتخاذ خواهند کرد.
- متعاقبا ايران اقدامات لازم را براي اجراي تعهدات خود وفق برجام آغاز مي‌کند.
- اتحاديه اروپايي و آمريکا نيز تمهيدات لازم براي اجرايي کردن تعهداتشان و تدوين دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي اجرايي لازم و توجيه مراجع ذي‌ربط دولتي و مؤسسات و بنگاه‌هاي اقتصادي اتخاذ خواهند کرد.
- اين اقدامات متناظر به نحوي انجام خواهد شد که در«روز اجراي توافق» همزمان با تأييد اقدامات ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اجراي کليه تحريم‌هاي مقرر شده متوقف خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن