تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798332032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از توهم ماست که فکر می کنیم آدم های مهمی هستیم / تغییر دیدگاه درباره تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تئاتر از توهم ماست که فکر می کنیم آدم های مهمی هستیم / تغییر دیدگاه درباره تئاتر

حمید پور آذری کارگردان نمایش «سال ثانیه»؛
از توهم ماست که فکر می کنیم آدم های مهمی هستیم / تغییر دیدگاه درباره تئاتر
تئاتر یک وسیله است، یک ابزار که آدم ها اگر در آن قرار بگیرند جلو می روند در تئاتر باید به جایی برسیم که مهمترین نمایش ها روی صحنه کف تئاتر باشند چرا که هدف تئاتر چیزی بیشتر از یک اجرای صرف است.



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، نشست خبری نمایش سال ثانیه با حضور حمید پورآذری کارگردان، نشمینه نوروزی نویسنده، نرگس هاشم پور دراماتورژ و دیگر عوامل نمایش برگزار شد.   در ابتدای این نشست که در کافه نزدیک تئاتر برگزار می شد حمید پورآذری گفت: داستان در یک فضا اتفاق می افتد، 10 نفر جایی هستند که نمی دانند کجاست و یک آیینی را هر روز تکرار می کنند، هر بار خودشان را به راهی می زنند که شاید سرانجام باز شود.   وی با بیان اینکه تلاش می کنیم نمایش را از سی ام تیرماه اجرا کنیم، افزود: برای پیدا کردن محل اجرا جاهای مختلفی را دیدیم حتی به سوله هایی در تهرانسر سر زدیم و در نهایت به کاخ سعدآباد رسیدیم. خوش شانس بودیم که مدیر آن مجموعه تئاتر را دوست داشت و ما توانستیم زمین تنیسی که به درب زعفرانیه نزدیک است را بگیریم. این زمین مدتها مطرود مانده بود که ما ناچار شدیم آنجا را برای اجرا آماده کنیم.   کارگردان نمایش دایره گچی با بیان اینکه این اولین قرارداد یک تئاتر با سازمان میراث فرهنگی است، تصریح کرد: اولین چیزی که برای شروع نمایش در ذهن من بود ایده حضور این دختران کنار هم بود، به مرور فکر کردیم که مکان اجرا چطور جایی باید باشد و یک به یک به ایده اجرا رسیدیم.   پورآذری با اشاره به اینکه اجرا در فضاهای نامتعارف چیز جدیدی نیست، افزود: در کتاب فضای داخلی تئاتر نوشته پیتر بروک طرح شده که هرگاه عابری از مقابل کسی بگذرد تئاتر اتفاق افتاده است. در فستیوال اخیری که من حاضر بودم نمایش ها در زیر پل های لندن و یا سالن های پرتابل اجرا می شد و سالنی برای اجرای تئاتر وجود نداشت.   وی افزود: فکر می کنم باید تعریف مان را از تئاتر یک بار دیگر عوض کنیم اساسا از تئاتر چه می خواهیم، تئاتر هنری است که از سیاست، اقتصاد و جامعه تاثیر می گیرد و تاثیر می پذیرد، من فکر می کنم باید کار دیگری کرد، با کمبود فضاهایی که داریم باید به سمت اجرا در فضاهایی برویم که قبلا تجربه نکرده ایم.   پورآذری که پیشتر نمایش خانه ای روی آب روی صحنه برده بود با اشاره به اینکه اجرا در زمین تنیس سعدآباد به خاطر کمبود جا برای من نبوده است، گفت: تئاتر یک وسیله است، یک ابزار که آدم ها اگر در آن قرار بگیرند جلو می روند در تئاتر باید به جایی برسیم که مهمترین نمایش ها روی صحنه کف تئاتر باشند چرا که هدف تئاتر چیزی بیشتر از یک اجرای صرف است.   وی ادامه داد: در هلند شخصی بود که با مهاجران آن کشور تئاتر کار می کرد و من شنیدم که درباره اش می گویند او مهمترین خدمت را دارد به هلند می کند چرا که آینده کشور دست مهاجرین است و این شخص دارد با تئاتر فرهنگ آینده کشور را می سازد.   پورآذری همچنین درباره روند انتخاب بازیگران نمایش گفت: همیشه برای من انتخاب کردن سخت بوده است، کسانی که با من کار می کنند در واقع 5-6 سال اخیر را کنار من بوده اند، ما نزدیک 18 ماه خیلی کارهای دیگری که می توانستیم انجام ندادیم و تمرکزمان را روی کاری گذاشتیم که معلوم نبود چه اتفاقی قرار است برایش بیفتد.   وی در مورد شکل گیری ایده اجرا گفت: دوستی دارم که کارگردان هنری فستیوالی در زوریخ است در واقع پیشنهاد او برای تولید یک نمایش انگیزه کارکردن را در من ایجاد کرد و من تصمیم گرفتم نمایش را آماده کنم و روی صحنه ببرم. متاسفانه این جزء معضلات یا توهم های ماست که فکر می کنیم آدم های مهمی هستیم اما نیستیم.   پورآذری در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: درامی که نوشته می شود درام بازیگر است و در این نوع اجرا بازیگر دیگر بازیگر صرف نیست نویسنده هم نویسنده صرف نیست، درام ما درام همه آدمهاست، مهم نیست که من یا دوستانم متهم شویم که نمایشنامه نویسی را نابود می کنیم ما ترجیح می دهیم در جایی که همه تبدیل به دهان شده اند و گوشی وجود ندارد به شیوه خودمان حرف بزنیم.   در ادامه این نشست، نشمینه نوروزی نویسنده سال ثانیه درباره نمایشنامه گفت: در شروع هیچ چیز وجود نداشت به جز 10 بازیگر، با زدن اتودهای مختلف به نمایشنامه فعلی رسیدیم و به کمک بازیگران و فضای کار متن را شکل دادیم.   نرگس هاشم پور دراماتوژ نمایش نیز گفت: چیزی که در این نمایش برای من جالب است کشف و شهودی است که هر روز در کار رخ می دهد، پیدا کردن معناهای جدیدی که هر روز در روند اجرا شکل می گیرد، فکر می کنم ویژگی کار پویایی این شیوه است که باعث می شود مدام و تا آخرین روز اجرا کشف و شهود ادامه داشته باشد.   وی افزود: بعد از سالهایی که در خارج از کشور زندگی کردم در بازگشت با نمایش های آقای پورآذری مواجه شدم و برایم جالب بود که ایشان در آثارشان مکان را تبدیل به موضوع اثر می کنند، این از ویژگی های کار اوست که دست به انتخابی می زند که تماشاگران جدیدی را وارد فضای اثر و فضای تئاتر می کند مسئله ای که می تواند به ارتقای سطح فرهنگی گونه ای دیگر از تماشاگران منجر شود.   در پایان نشست نمایش سال ثانیه، مینا زمانی و تینا یونس تبار از بازیگران نمایش به همکاری 5-6 ساله با حمید پورآذری اشاره کردند و درباره سختی ساختن کاراکتر از هیچ صحبت کردند.   مارال اشگواری، مدیر تولید سال ثانیه نیز گفت: همه زحمات تولید این نمایش بر عهده اعضای گروه پاپتی هاست که فقط شامل بازیگران نمی شود از کسانی حرف می زنم که بدون توقع مالی سر کار می آیند، کارها را انجام می دهند و می روند.   وی با اشاره به اینکه پیش فروش بلیت های نمایش از امروز در سایت تیوال آغاز شده است، گفت: باید از مسئولان سایت تیوال تشکر کنم که بدون هزینه ای همکاری شان را برای فروش بلیت آغاز کرده اند، بهای بلیت نمایش 25 هزار تومان خواهد بود و ما در هر اجرا 224 صندلی ظرفیت خواهیم داشت.   نمایش سال ثانیه به طراحی و کارگردانی حمید پورآذری از سی ام تیرماه در زمین تنیس سابق کاخ سعدآباد اجراهای خود را آغاز می کند. زمان شروع نمایش از لحظه غروب آفتاب خواهد بود و هر هفته چند دقیقه اختلاف زمان در ساعت اجرا خواهد داشت./شبستان  



۲۴/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن