تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819211109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر توافق نشود... .


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اگر توافق نشود... .
پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی نوشت: به نظر می رسد ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین در آستانه دستیابی به توافق برای محدود کردن قابل ملاحظه برنامه هسته ای ایران و قرار دادن فعالیت های هسته ای این کشور تحت نظارت شدید بین المللی هستند.
به گزارش نامه نیوز،  اما اگر مذاکرات برای حل اختلافات در ساعات پایانی شکست بخورد، چه خواهد شد؟ یا اگر کنگره آمریکا در آینده موجب شکست توافقنامه شود - هر چند که احتمال آن کمتر است، اما به هر حال نگران کننده است-چه خواهد شد؟ در واقع، با توجه به اینکه احتمال می رود اصل مبنی بر «دست نیافتن به توافق بهتر از امضای یک توافقنامه بد است» هر گونه بحث در کنگره را تحت الشعاع قرار دهد، پیامدهای امضا نشدن توافقنامه هسته ای بر تحولات خاورمیانه را مورد بررسی قرار می دهیم.

دست نیافتن به توافق هسته ای با ایران احتمالاً این پیامدها را به همراه خواهد داشت: گسترش دامنه برنامه هسته ای ایران؛ فروپاشی تدریجی نظام تحریم های گسترده بین المللی بی آنکه هیچ نفعی برای امنیت منطقه یا جهان داشته باشد؛ افزایش احتمال بروز درگیری نظامی؛ از بین رفتن فرصت های همکاری در زمینه های اصلی مورد نگرانی مشترک آمریکا و ایران.

نخستین و خطرناک ترین سناریو، احتمال فرار هسته ای تهران بر خلاف برنامه مشترک اقدام است؛ برنامه ای که موجب محدودیت گسترده برنامه هسته ای ایران به مدت حدود دو سال شده است. بدون وعده کاهش پایدار و گسترده تر تحریم ها، ایران ممکن است تصمیم بگیرد برنامه هسته ای خود را در سطحی از سر بگیرد که موجب می شود زمان دستیابی این کشور به سلاح هسته ای کاهش یابد. اگر توافقنامه ای بین المللی وجود نداشته باشد که موجب اعمال محدودیت های بیشتر بر فعالیت های هسته ای این کشور و بازرسی های بیشتر از این فعالیت ها شود، ایران می تواند همچنان که عضو پیمان منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) است، توانمندی های خود را برای فرار هسته ای سریع افزایش دهد.

چیزی که در صورت شکست مذاکرات، اوضاع را وخیم تر می کند، این است که حمایت گسترده بین المللی موجود از تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت. تحریم های آمریکا علیه ایران به این دلیل مؤثر بوده است که کشورهای بزرگ واردکننده نفت همچون چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از این تحریم ها حمایت کرده اند. تحریم های بین المللی، صادرات نفت ایران را در سال های اخیر به بیش از نصف کاهش داده و باعث شده است ایران سالانه بالغ بر 40 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست بدهد.

ادامه تحریم های یک جانبه آمریکا و تحریم های ثانویه این کشور علیه کشورها و نهادهایی که با ایران معاملات تجاری انجام می دهند، پس از شکست توافقنامه احتمالاً باعث خواهد شد شرکت های آمریکایی و اروپایی همچنان از ایران دوری کنند. اما دیگر قدرت های بزرگ بین المللی، و حتی برخی در اروپا ممکن است از تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده اند، به ستوه آیند، به ویژه اگر اینگونه به نظر برسد که ایران در مذاکرات هسته ای با حسن نیت مذاکره کرده است. بنابراین، در طول زمان، از انزوای ایران کاسته خواهد شد، به ویژه اگر کنگره توافقنامه را رد کند و باعث شود که آمریکا مقصر اصلی شکست توافقنامه قلمداد شود. در واقع، این بدترین نتیجه ممکن است، چرا که در چارچوب آن محدودیت های کمی علیه برنامه هسته ای ایران اعمال می شود و فشار بین المللی علیه این کشور از بین می رود.

همچنین احتمال می رود در صورت دست نیافتن به توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، رقابت و خصومت نظامی با ایران در خاورمیانه افزایش یابد. اسرائیل و حزب الله در حال حاضر تمایل به درگیری تازه ندارند، اما ممکن است حزب الله روزی حمله به اسرائیل را ابزار خوبی تلقی کند و به سرعت درگیری نظامی بین اسرائیل و حزب الله بروز کند.

همچنین به طور قطع فشار بر کشورهای همسایه ایران برای راه اندازی برنامه هسته ای خاص خود افزایش می یابد، به رغم اینکه نگرانی درباره مقاصد و توانایی همسایگان ایران همچون عربستان برای دستیابی به توانمندی ساخت سلاح هسته ای بیشتر از آن که باید به نظر می رسد.

در نهایت، دست نیافتن به توافق ممکن است موجب از دست رفتن برخی فرصت ها نیز شود. به راحتی نمی توان پی برد آیا امضای توافقنامه هسته ای موجب تعدیل رفتار ایران در منطقه یا بهبود روابط این کشور با آمریکا، و همکاری دو طرف در زمینه مسائل مورد نگرانی مشترک همچون رویارویی با افراط گریان در افغانستان و عراق خواهد شد یا خیر. شاید محدودیت هایی بیشتر از آنچه که برخی حامیان توافقنامه هسته ای فکر می کنند، برای ایجاد چنین تحولات اساسی در روابط ایران و آمریکا وجود داشته باشد.

اما یک چیز مسلم است. اینکه دست نیافتن به توافق هسته ای امکان همکاری حتی محدود و احتمال تعدیل رفتار ایران را در طول زمان از بین خواهد برد. همانطور که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در بحث بازنگری سیاست های دولتش در قبال کوبا اعلام کرد، سیاست های فعلی اعمال فشار و منزوی ساختن مؤثر نبوده است، بنابراین منطق حکم می کند که رویکرد جدیدی اتخاذ شود. این مسئله در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران نیز صدق می کند. شاید زمان آن رسیده است تا بیازماییم ببینیم آیا تعامل با ایرانی که در زمنیه هسته ای محدود شده است، نتایج بهتری نخواهد داشت.


منبع: تیک


۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن