تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805253196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به همه پرسی یونان؛ غوغا برای هیچ


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
یونان و اروپا نگاهی به همه پرسی یونان؛ غوغا برای هیچ

اقتصاد سیاسی؛
نگاهی به همه پرسی یونان؛ غوغا برای هیچ
یک هفته بعد از برگزاری همه پرسی در یونان مطابق دو مدرک ارائه شده از سوی دولت یونان به اتحادیه اروپا در عمل این کشور شرایط بستانکاران و دولتهای اتحادیه اروپا را پذیرفته است.



 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، یک هفته بعد از برگزاری همه پرسی در یونان  مطابق دو مدرک ارائه شده از سوی دولت یونان به اتحادیه اروپا در عمل این کشور شرایط بستانکاران و دولتهای اتحادیه اروپا را پذیرفته است. شرایطی که در همه پرسی پر بوق و کرنای این کشور مردم یونان به آنها نه گفته بودند و با این کار خود تحسین منتقدان سیاستهای پولی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را برانگیخته بودند.

به نظر می رسد تفاوت بسیار اندکی بین آنچه که دولت یونان پذیرفته است و خواستهای اتحادیه اروپا وجود دارد. در درجه اول دولت یونان قبول کرده است که بدون احتساب اقساط وامهایش تا سال 2018 مازاد بودجه ای معادل 3.5 (سه و نیم درصد) تولید ناخالص داخلیش داشته باشد. این هدف قرار است گام به گام محقق شود: یک درصد در سال جاری،  دو درصد در سال آینده و سه درصد در سال 2017. در حمایت از همه پرسی یونان استیگلیتز و بسیاری دیگر از اقتصاددانان باور داشتند سیاستهای انقباضی و ریاضت اقتصادی که بتوانند چنین مازادی را تنها ظرف سه سال ایجاد کنند باعث رکود و افزایش بیکاری در جامعه خواهند شد. حال آنکه همان سیاستها اکنون برنامه رسمی دولت یونان هستند.

مهمترین اقدام دولت یونان تسلیم به خواسته های اتحادیه اروپا درباره اصلاح برنامه های بازنشستگی و معرفی یک سیستم واحد جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده (VAT) می باشد. دولت یونان قول داده است که هر سال به درآمدهای مالیاتیش معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی  اضافه کند که مبلغی معادل یک و هشت دهم میلیارد یورو خواهد بود. این دولت همچنین با تقاضای اتحادیه اروپا برای افزایش نرخ مالیاتی مواد غذایی به 23 درصد موافقت کرده است. با توجه به اینکه فرار مالیاتی یک سنت رایج در یونان است و خرده بنگاههای اقتصادی این کشور هنوز خارج از سیستم بانکی و بدون استفاده از دستگاههای کارت خوان فعالیت می کنند افزایش این درآمد مالیاتی دقیقا ادامه سیاستهاییست که تا کنون باعث نارضایتی مردم یونان از سیاستهای ریاضت اقتصادی شده اند.

با توجه به ناپایداری افق آینده و اعمال محدودیتهای شدید بر انتقال پول مانند تعیین سقف برداشت از حسابهای بانکی از طریق دستگاههای خودپرداز در حال حاضر بسیاری از پیشه وران و بنگاهداران یونانی اطمینان ندارند که پول پلاستیکی آنها به پول نقد یا پول واقعی تبدیل شود. در نتیجه بسیاری از آنها به معامله نقدی روی آورده اند که به معنای کاهش توانایی سیستم بانکی در تامین اعتبار مورد نیاز جامعه و کاهش توانایی دولت برای ثبت معاملات و مبادلات تجاری و اخذ مالیات از آنهاست. در شرایط فعلی بنظر می رسد دولت یونان قولهایی را داده است که توان اجرایشان را ندارد.

برنامه دیگری که هزینه های دولت یونان را بالا نگه داشته است نظام تامین اجتماعی این کشور است که اتحادیه اروپا تقاضای افزایش سن بازنشستگی را برای استفاده از مزایای آن دارد. تا سال 2020 قرار است سن بازنشستگی شهروندان یونانی به 67 سال افزایش پیدا کند. تا سال 2019 قرار است برنامه وامهای بازنشستگان متوقف بشود و هزینه های تامین اجتماعی یونان کاهش پیدا کند. تنها تقاضایی که دولت یونان درباره آن مقاومت کرده است تعویق اجرای قانون اصلاح نظام بازنشستگی مصوب سال 2012 به پاییز امسال (اکتبر 2015) است. اتحادیه اروپا خواهان اجرای فوری این برنامه است.

بنه ظر می رسد در اصل دولت یونان به خواسته های اتحادیه اروپا تسلیم شده است. کاری که باعث شده است بسیاری از تحلیلگران از خود بپرسند برای چه دولت آقای سیپراس برای چه مردم را به پای صندوق رای کشید تا به همین تقاضاها که اکنون قانون شده اند بگویند "نه"؟ شاید جواب را باید در نامه اخیر او به روسای کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول جستجو کرد. او تاکید می کند که امیدوار است با اخذ این تدابیر یونان همچنان عضو واحد پولی یورو باقی بماند. درحالیکه بسیاری از موافقان "نه" در همه پرسی استدلال کرده و می کنند که اگر یونان واقعا به فکر استقلال مالی و پولیست به دنبال این همه پرسی باید یورو را ترک می کرد و واحد پول خود را معرفی می کرد.  در حالیکه آقای سیپراس اصولا قصدی برای خروج کشورش از نظام پولی یورو نداشته و ندارد.

مخرب بودن عوامگرایی سیاست های دولت آقای سیپراس وقتی بهتر درک می شود که رفتار مردم یونان را مطالعه می کنیم. مردمی که از زمان به قدرت رسیدن حزب سیریزا در حال پس انداز کردن نقدینگی در خانه هایشان هستند. در حالیکه دولت یونان برای پرداخت اقساط وامهای شان دوباره از دولتهای اروپایی وام طلب می کرد مردم یونان نزدیک به 45 میلیارد یورو نقدینگی در صندوقهای شخصی و خانه هایشان گردآورده اند تا در صورت بحران پول نقد داشته باشند. خروج این حجم نقدینگی از نظام بانکی توان بانکها را در تامین اعتبار به شدت کاهش داده است و باعث شده است تا دوباره طلب وام از کشورهای وام دهنده بنمایند.

این نکته همچنین یادآور وابستگی شدید اقتصاد یونان به پول نقد است.  خروج این حجم نقدینگی از چرخه گردش پول برای اقتصاد یونان به مراتب مخربتر از هر تقاضایی بوده است که اتحادیه اروپا می توانسته داشته باشد. و البته تایید این نکته است که آقای سیپراس علیرغم همه ژست های استقلال طلبانه و عوامگرایانه اش حتی نتوانسته است مردم یونان را متقاعد به اعتماد به سیستم بانکی یونان بنماید. یونانیان پولهایشان را نه در بانکهای یونان که در متکاهایشان نگه می دارند شاید چون خوب می دانند این همه غوغا برای هیچ است و امیدوارند در نهایت اتحادیه اروپا هزینه سبک زندگی ایشان را بپردازد.

*اقتصاددان و استاد دانشگاه ایالتی کلایتون/خبرآنلاین/110



۲۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن