تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834958515
یادداشت مهمان/ خیزش مجتهدان، خفتن روشنفکران
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/
خیزش مجتهدان، خفتن روشنفکران
به نظر میرسد هر چقدر که مغز حاکمیت کار میکند، مغز نظریهپردازان و زمامداران ما از کار افتاده است و در وضعی بغرنج به سر میبریم.
به گزارش خبرگزاری فارس، پیام فضلینژاد سردبیر ماهنامه عصر اندیشه در سرمقاله شماره هفتم این مجله تحت عنوان «سامان دوباره اجتهاد سیاسی در عصر زوالِ نظریهپردازی» نوشته است: ١- نظامسازی سیاسی و سرشت دولت سال 1394 را میتوان سال سامان دوباره و خیزش به هنگام «اجتهاد سیاسی» دانست؛ اجتهادی که همواره آرمان تکوین معرفتشناسیِ دینی و تکمیل فلسفه حکومتیِ انقلاب را در سر دارد و رهبر انقلاب تازهترین رهیافتها و گزارههای آن را در اولین پیام و سخنرانی نوروزی خود ارائه دادند. از بعد «نظامسازی سیاسی»، رهبری در یک جمله مغزِ تئوری حقوقیِ مردمسالاری دینی را ترسیم کردند: «ملت کارفرمای دولت است و دولت کارگزار ملت.» بر این اساس، نه ملت اپوزیسیون دولت است، نه دولت اپوزیسیون ملت. شهروندان در عین «اعتماد» به دولتمردان، «ناظر» عملکرد دولت مشروعِ قانونیاند و دولت در مقام یک خدمتگزار باید «ملت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد»، به ظرفیتهای درونزا اعتماد کند، «نیروی انسانی کارآمد» آن را سرمایه خود بداند و پس از پیروزی در انتخابات به مطالبات مردم بیتفاوت نباشد. این نظریه، «سرشت دولت اسلامی» در فلسفه مردمسالاری دینی را شفافتر ساخت و نشان داد دولت نه چنانکه لیبرالها میگویند یک «شَرِ ضروری» است، نه آنگونه که آنارشیستها میپندارند یک «شَرِ مطلق» است و نه آنطور که مارکسیستها گمان میکنند «کمیته اجرایی طبقه حاکم» است برای تسلط بر طبقات دیگر. دولت اسلامی یک «کارگزار موقت» است که باید ملتزم به آرمان حکومت دینی و فلسفه پیشرفت بومی باشد. بدینترتیب،نمیتواند الگوی مدیریتی یا استراتژی کلانی را خارج از این حیطه برگزیند، یا به شکل پنهان و آشکار در نقش کارفرمای ملت ظاهر شود و یا ایدهآلهای ملی را به سلایق سیاسی خود فروبکاهد. این نظریه مرجع، اغلب تئوریهای مرسوم حاکمیتی را از اعتبار میاندازد و اجازه نمیدهد که هیچ «الیگارشی دولتی» یا «نخبهگرایی سازمانی» فرصت اعمال دیکتاتوری را بر یک جامعه پیدا کند، یا ملتی را اسیر تئوریهای نظریهپردازان غربگرا / شرقگرا سازد و آن را از عدالت و توسعه محروم نماید. برپایه این سرشت، «فرجامشناسی دولت» نیز قاعده خود را به دست میآورد: دولت بهعنوان «کارگزار موقت» گرچه حمایت شهروندان را در حساب سیاسی خود دارد، اما هیچکس به آن «چک سفید امضاء» نداده است و ملت و رهبری دوشادوش یکدیگر کفه نظارت و حمایت را تنظیم میکنند. ایننظامسازی متکی بر نوعی جامعهشناسی سیاسی است کهمیتواند شکاف میان «دولت و ملت» را - به مثابه یکی از بحرانهای جدی در جهان معاصر- کاهش دهد: هم جامعه را به تعامل با کارگزاران خود فرامیخواند و هم به دولت اجازه حذفهیچ گروه اجتماعیای را نمیدهد، چون تحقیر منتقدان و مخالفان را «خلاف تدبیر و حکمت» میداند. در این معادله است که همکاریهای گسترده ملت و دولت شکل میگیرد، سازگاری با دولت قانونی پدید میآید و همبستگی اجتماعی گسترش مییابد. ٢- تاملات الهی و نظامسازی اجتماعی در فرآیند تازه اجتهاد سیاسی، بعد معرفتیِ «هندسه نظام اسلامی» نیز در دایره تاملات رهبری قرار گرفت و الهیات عقلی و الهیات نقلی اسلام به هم آمیختند تا تصویر کاملتری از نسخه حکومتی انقلاب و اسلام اجتماعی شکل بگیرد. در تفکر رایج علوم انسانی، سه موج را بهعنوان امواج نظامساز فرض میکنند که غرب از سیستمسازی ساده به سیستمسازی پیشرفته رسید: انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی و انقلاب فراصنعتیِ ارتباطات، اما رهبری در نظریه علمی خود مبنا را بر معرفتشناسی دینی میگذارند و از نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان چهار رکن نظامساز میان مسلمانان نام میبرند: «این اتّصال همه دلها به یک مرکز واحد در نماز، یکمساله اجتماعی و نظامساز و شکل دهنده هندسه نظام اسلامیاست... ترجمان اجتماعی و نظامساز زکات این است که انسان برخوردار از مال دنیوی، خود رامتعهدّ میداند، مدیون میداند،طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعه اسلامی میداند... امربه معروف و نهی از منکر زیربنای همه حرکات اجتماعی اسلاماست و بزرگترین معروفها در درجه اولّ عبارت است از ایجاد وحفظ نظام اسلامی.» این نظامسازی قرآنی، برخلاف شیوههای رایج مهندسی قدرت در جهان، برپایه چهار آموزهای است که نه تنها دولت و ملت، بلکه دنیا و آخرت، ملک و ملکوت و ماده و معنا را به یکدیگر پیوند میزند و «جامعه مدنی دینی» را سامانمیبخشد؛ جامعهای که در آن «اسلام با هر منشأ اجتماعیافراد و با هر سلیقه اجتماعی، از همه ما انسجام، همافزایی وکمک به یکدیگر را میخواهد.» ٣- اجتهاد در عصر زوال نظریهپردازی بدینترتیب، فلسفه مردمسالاری دینی در فرآیند یک اجتهاد پویا و براساس مقتضیات زمان و مکان در حال افزایش تراز جمهوری اسلامی است: هم به مسائل سیاسی روز نظر میکند و به رابطه «دولت و ملت» میاندیشد تا آن را از بحرانهای محتمل نجات دهد؛ هم رهیافتهای معرفتشناختی و نظامساز خود را به شهروندان ارائه میکند تا با گذر از ناسیونالیسم افراطی، لیبرالیسم غربی و چپگرایی کمونیستی، نسخه حکومتی خود را کامل سازد؛ هم از اسلام ناب و دین اجتماعیِ تمدنسازی سخن میگوید که مرزبندی روشنی با انواع فرقِ منحرف از ذات حق (مانند تشیع انگلیسی و مدرنیته داعشی)دارد. با این همه، به نظر میرسد هر چقدر که مغز حاکمیت کار میکند، مغز نظریهپردازان و زمامداران ما از کار افتاده است و در وضعی بغرنج به سر میبریم. در شرایطی که اجتهاد شیعی بیش از هر دوره تاریخی عقلانیت و جامعیت خود را بالفعل میکند، روشنفکران و متفکران علوم انسانی از جامعه ایرانی و انقلاب اسلامی عقب افتادهاند و امروز بیش از هر زمان دیگری بحران تئوریپردازی آنان را تهدید میکند. مردم از نخبگان توقع دارند که برای کاربردی ساختنِ اسلام ناب شیعی، تولید علم را جدی بگیرند، علوم انسانی اسلامی را سامان دهند و «دانش»را تبدیل به «قدرت» کنند، اما علیرغم رکود دانشگاه و رخوت متفکران، اجتهاد سیاسی و فلسفه انقلاب از رمق نیفتاده است و آهنگ شتابان نظامسازی آن ادامه دارد. انتهای پیام/ک
94/04/21 - 10:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
یادداشت مهمان بزرگداشت روز قدس، نماد انصارالله یمن
یادداشت مهمانبزرگداشت روز قدس نماد انصارالله یمنسیدمحمد طباطبایی فر کارشناس ارشد رشته فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قم در یادداشتی به شکل گیری جنبش انصارالله یمن پرداخته است به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس سیدمحمد طباطبایی فر کارشناس ارشد رشته فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قم دیادداشت مهمان/ جریمه قانونی یا تحمیل رنج مضاعف بر هنرمند تجسمی
یادداشت مهمان جریمه قانونی یا تحمیل رنج مضاعف بر هنرمند تجسمیتجربه هنری در کنار هزینه یافتن و ساختن که وقت و سرمایه بسیار میطلبد و گاه سپیدی مو تحمیل هزینههای مضاعف از جمله دریافت ورودیه از هنرمندان به اشکال مختلف قوزی است بالای قوز هنرمند گروه هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس - هیادداشت مهمان/ جایگاه شانگهای با عضویت ایران ارتقاء پیدا میکند/اسبهای تراوا در راه ورود به سازمان
یادداشت مهمان جایگاه شانگهای با عضویت ایران ارتقاء پیدا میکند اسبهای تراوا در راه ورود به سازمانکارشناس سیاسی روس معتقد است که نقش و جایگاه سازمان همکاریهای شانگهای نه با پذیرش اسبهای تراوا بلکه با عضویت ایران به طور واقعی ارتقاء پیدا خواهد کرد «الکساندر کنیازف»مهدی پاکدل مهمان برنامه امشب
مهدی پاکدل مهمان برنامه امشب برنامه گفتگو محور امشب با موضوع مشاغل سخت امشب روی آنتن میرود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما محمد اصغری کارشناس هواشناسی که شب گذشته هم در برنامه امشب حضور داشت مجدداعليخانی شيفته مهمان «ماه عسل» شد
عليخانی شيفته مهمان ماه عسل شد هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در لحظات منتهی به افطار برنامه ماه عسل پنجره ی خود را مقابل چشمان مشتاقان خود گشود به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران شب گذشته در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در لحظات منتهی بهعليخانی شيفته مهمان «ماه عسل» شد
عليخانی شيفته مهمان ماه عسل شد هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در لحظات منتهی به افطار برنامه ماه عسل پنجره ی خود را مقابل چشمان مشتاقان خود گشود به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران شب گذشته در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در لحظات منتهی بهیادداشت اختصاصی بهرام رادان درباره حواشی چند روز اخیر
یادداشت اختصاصی بهرام رادان درباره حواشی چند روز اخیر فرهنگ > سینما - بهرام رادان بازیگر سینما در پی ایجاد برخی حواشی برای او با انتشار یادداشتی تلاش کرد ابهامات ایجاد شده را برطرف کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در پي انتشار اخباري ضدونقيص در چند روز اخير و ايجادمهمان ناخوانده در بزرگترین خانه تهران + تصاویر
مهمان ناخوانده در بزرگترین خانه تهران تصاویر بلاتکلیفی بزرگترین خانهی تهران در حالی هنوز ادامه دارد که شنیدههایی جدید از شب گذشته جمعه 12 تیر خبر از هجوم دوبارهی لودرها به کاخ ورسای ایران میدهند آفتاب آذرماه سال گذشته بود که نخستین خبرها از تهدید به تخریب بزرگتریتصويربرداري «يادداشتهاي يک زن خانهدار» از نيمه گذشت
۸ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۱۰ب ظ تصويربرداري يادداشتهاي يک زن خانهدار از نيمه گذشت موج - مجموعه يادداشتهاي يک زن خانهدار از هفته آينده از شبکه تهران آغاز ميشود به گزارش خبرگزاري موج مجموعه تلويزيوني يادداشتهاي يک زن خانه دار به کارگرداني مسعود کرامتي و تهيه کنندگي اسماعيل عفيفیادداشت/داود مهدیزادگان اسلام؛ منادی صلح مقدس
یادداشت داود مهدیزادگاناسلام منادی صلح مقدسدعوت مردم جهان به صلح و دوستی و پرهیز از جنگ و خشونت را در پیام روشن اسلام که رسول خدا ص از آغاز بعثت تا هنگام رحلت سر میدادند میتوان مشاهده کرد ایشان همیشه مردم را به شعار توحید دعوت میفرمودند خبرگزاری فارس ـ داود مهدی&zwیادداشت راه رفتن علیخانی بر لبه تیغ «ماه عسل»/ سوژههایی درگیر میان عقل و احساس
یادداشتراه رفتن علیخانی بر لبه تیغ ماه عسل سوژههایی درگیر میان عقل و احساسحرکت ماه عسل بر روی این لبه باریک میان احساسی عمل کردن و واقعی بودن مجالی برای کشیدن شمشیر تیز انتقادات بیرحمانه را هم فراهم میکند که گاهی ناخواسته با جریان مرموز تخریب درآمیخته است خبرگزاری فارس- گر«شهر موش ها ۲» مهمان خانهها میشود/ برنامه ریزی برای قست سوم
شهر موش ها ۲ مهمان خانهها میشود برنامه ریزی برای قست سوم شناسهٔ خبر 2855587 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۱ هنر > سینمای ایران نسخه نمایش خانگی شهر موش ها ۲ از ۲۳ تیرماه و در آستانه عید سعید فطر وارد بازار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر نسخه نمایش خانگی شهر موش ها ۲ ازپیشنهاد عجیب علیخانی به مهمان «ماه عسل»
پیشنهاد عجیب علیخانی به مهمان ماه عسل هجدهمین روز از ماه مبارك رمضان با پیشنهاد عجیب احسان علیخانی برگ دیگری از ماه عسل ورق خورد به گزارش فرهنگ نیوز شب گذشته در هجدهمین روز از ماه مبارك رمضان برگ دیگری از «ماه عسل» ورق خورد علیخانی پس از شروع همیشگی برنامه به سنرگس محمدی و مانی رهنما مهمان برنامه «شهر خدا»
نرگس محمدی و مانی رهنما مهمان برنامه شهر خداشهر خدا امشب با پخش آیتم های مختلف ساعت 10 دقیقه بامداد شنبه روی آنتن شبکه یک سیما می رود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس برنامه تلویزیونی «شهر خدا» به تهیه کنندگی هاشم علی اکبری و اجرای مشترک عبدا روا ویادداشت فتح بابی به نام توبیخ و تنبیه در تلویزیون/ آیا سطح کیفی برنامهها بالاتر میرود؟
یادداشتفتح بابی به نام توبیخ و تنبیه در تلویزیون آیا سطح کیفی برنامهها بالاتر میرود توبیخ اخیر برنامه پر مخاطب ماه عسل که برای اولین بار در رسانه ملی اتفاق افتاد نشان داد مدیران رسانه ملی عزم خود را برای بهتر شدن برنامهها جزم کردهاند خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون چ«یادداشتهای یک زن خانهدار» به پخش نزدیک شد
یادداشتهای یک زن خانهدار به پخش نزدیک شد شناسهٔ خبر 2789894 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ هنر > رادیو و تلویزیون پخش آنونسهای سریال یادداشتهای یک زن خانه دار از هفته آینده از شبکه تهران آغاز خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر مجموعه تلویزیونی یادداشتهای یک زن خانه دارروایت مهمان ماه عسل از لذت تجربه زندگی در آغوش خانواده
روایت مهمان ماه عسل از لذت تجربه زندگی در آغوش خانواده شناسهٔ خبر 2855061 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱ ۴۸ مجله مهر > دیگر رسانه ها احسان علیخانی در قرار بیست و یکم ماه عسل روایتگر داستان زندگی آدمهایی شد که غیر از آروزهای خود رؤیاهای دیگران را هم میفهمیدند مجله مهر – پرینا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها