تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827625597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه شهادت امام علی(ع) در شب قدر چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
 ابراهیمی‌دینانی فلسفه شهادت امام علی(ع) در شب قدر چیست؟

ابراهیمی‌دینانی؛
فلسفه شهادت امام علی(ع) در شب قدر چیست؟
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: وجود شب‌های قدر قراردادی از سوی خداست تا انسان با خلوص کامل، قدر خود را شناخته و میزان قربش به خداوند را درک کند.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران به مناسبت شب قدر در آخرین برنامه معرفت (شبکه چهارم سیما) عنوان کرد: همه چیز در این دنیا مظهر خداوند است، اما مظهریت هر چیز به اندازه خودش است، مظهریت دریا و مظهریت کوه مشخص است، شیر و غزال هر یک به نوعی مظهر خداوند هستند اما مظهریتشان با هم متفاوت است.   وی در ادامه افزود: حتی جبرئیل یک مظهریت دارد و حضرت ختمی مرتب هم یک مظهریت، منتها مظهریت جبرئیل کجا به اندازه مظهریت حضرت ختمی مرتب است! در نهایت چه مظهریتی بالاتر و عظیم‌تر از مظهریت حضرت رسول (ص) است؟   دینانی با اشاره به اینکه یکی از معانی مهم و فلسفه شب قدر شناختن مظهریت و ظرف وجودی انسان است، افزود: به اعتقاد بنده در این شب انسان باید خود را خالص کند و مقدار مظهریتش را متوجه شود. اینکه انسان بخواهد بداند چقدر مظهر خداست باید در شب‌های قدر با خلوص با خداوند سخن بگوید و به مناجات بر خیزد، در نهایت متوجه شود که چقدر نیازمند به خداوند است.     وی یادآور شد: انسان همیشه قدر است اما در این شب‌های قدر می‌تواند تکلیفش را با خودش مشخص کند و قدر خودش را بداند، بنابراین به تعبیری تمامی لحظه‌ها و روزها قدر است یعنی در هر لحظه که شما میزان مظهریت خود را از حق تعالی شناختی،‌ همان شب قدر است با یان حال وجود شب‌های قدر یک قراردادی از سوی خداست تا انسان در این شب‌ها بقدر خود را بشناسد، یعنی اندازه خودش را مشخص کند.     هر اندازه که انسان به خدا نزدیک باشد، خداوند به او نزدیک است. اگر انسان به خداوند نزدیک نباشد چه انتظاری دارد که خدا به او نزدیک باشد:   دوست نزدیک‌تر از من به من است / وین عجب‌تر که من از او دورم  
وی با طرح یک پرسش که آیا ما به خداوند قرب داریم یا خداوند به ما؟ پاسخ داد: خداوند به ما نزدیک است، ولی منظور از این قرب این است که متوجه شویم خداوند چقدر به ما نزدیک است، شب قدر دقیقاً فلسفه‌اش همین است که متوجه شویم خداوند چقدر به ما نزدیک است.   چهره ماندگار فلسفه ایران با بیان اینکه در شب قدر نیز میزان خودمان با علی (ع) باید تعیین شود، توضیح داد: فلسفه شهادت علی (ع) در شب قدر نیز همین میزان ولایت است و اینکه ما متوجه شویم چقدر علوی هستیم چرا که میزان حقیقت‌مان حضرت مولاست، «علی مع الحق و الحق مع العلی» بنابراین هر اندازه به علی (ع) نزدیک‌تر باشیم، به خدا نزدیک‌تریم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!  
وی در پایان یادآور شد: شب قدر کمال میزان‌هاست، در این شب عیار میزان‌ها سنجیده می‌شود، آن عیار هم مولا علی (ع) است چرا که میزانی کامل‌تر از انسان کامل نداریم. از سوی دیگر قدر، میزان مظهریت هم هست و هیچ کس هم در عالم مظهریتش برای حق تبارک و تعالی از مظهریت علی (ع) کامل‌تر نیست.   در پایان اینکه دعا کنیم در این شب‌های مقدس به میزان مطلق یعنی حضرت مولا علی (ع) نزدیک‌تر شویم.     فارس  



۱۸/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن