تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803523493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دریابست ،طرحی برای مدیریت پایدار صید در خلیح فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دریابست ،طرحی برای مدیریت پایدار صید در خلیح فارس بوشهر- ایرنا - دریابست در آب های سرزمینی خلیج فارس ، طرحی است که شیلات استان بوشهر در راستای اجرای قانون حفاظت و بهره مندی از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و برداشت اصولی و منطقی از ذخایر آبزیان برای مدیریت پایدار صید آغاز کرده است.


به گزارش ایرنا کاهش بیش از 80درصدی ذخایر میگو در خلیج فارس درسالیان اخیر افزون برنگرانی متولیان امور شیلاتی دراستان بوشهر به باور مسوولان اتحادیه صیادی فعالیت صید و صیادی برای فعالان این بخش دراین استان را نیز غیراقتصادی کرده است.
درکنار توصیه کارشناسان شیلاتی برای بهره گیری از ادوات صید استاندارد و ممنوع کردن برخی از روش ها از جمله صید ترال در سالیان گذشته برای جلوگیری از کاهش ذخایر اما صید غیرمجاز و بی رویه در فصل های ممنوعه در چند سال اخیر تاثیر منفی زیادی بر کاهش ذخایر آبزیان به خصوص میگو درخلیج فارس برجای گذاشته است.
براساس یک رویه دیرینه یکماه قبل از صید میگو که در نیمه دوم مرداد در استان بوشهر آغاز می شد صیادان برای آماده کردن شناورها طرحی را به شکل خودخواسته با عنوان بیرون کشیدن لنج ها از دریا برای تعمیرات و آماده شدن برای فصل صید اجرا می کردند که فرصتی برای تجدید ذخایر قلمداد می شد اما وجود برخی افراد صیاد نما در بین این جامعه پرتلاش و موثر در اقتصاد کشور در سالیان اخیر اقدام به صید در فصل غیر مجاز می کنند طوریکه قبل از آغاز رسمی صید به وفور میگو در بازار عرضه می شود.
شدت اثرات مخرب صید غیرمجاز در خلیج فارس باعث شده تا برخی از گونه های آبزی و ذخایر منقرض و اگر این روند ادامه داشته باشد دیری نخواهد پایید که بسیاری دیگر از گونه ها نیز به سرنوشت ماهی حلوا سفید مبتلا شوند.
همین امر باعث شده تا اداره کل شیلات استان بوشهر طرح دریابست که خواسته جامعه صیادی است را اجرا کند که این مهم براساس اظهارات مدیرکل شیلات این استان از پانزدهم تیرماه به مدت یکماه آغاز شده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر در این زمینه در گفت وگو با ایرنا گفت:درگذشته بیش ازچهار تا پنج هزار تن میگو از آب های سرزمینی در حوزه استان بوشهر از خلیج فارس برداشت می شد که هم اکنون به کمتر از 700 تن رسیده است.
حسین بهمنیاری با بیان اینکه میزان صید دیگر گونه های آبزی نیز در استان بوشهر در سالیان اخیر به شدت کم شده است افزود:
بالابودن میزان صید آبزیان و برداشت ذخایر در سالهای متمادی خسارات جبران ناپذیری را به صیدگاههای استان بوشهر وارد کرده است.
وی یادآورشد: برهمین اساس اعمال دریابست بمنظور آیش صیدگاه و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت ترمیم ذخیره و تعدیل تلاش صیادی ضروری است ، که این امر به درخواست 100 درصدی اعضای اتحادیه صیادان استان و سایر نمایندگان تعاونی های صیادی در شهرستانها اجرا شده است.
بهمنیاری اضافه کرد: درمدت اجرای طرح دریابست به دلیل عدم خروج کلیه شناورهای صیادی از سواحل، بنادر و اسکله های صیادی، امکان مبادرت شناورهای متخلف به صید غیر مجاز و مخرب به حداقل کاهش خواهد یافت.
وی اعمال دریابست را فرصتی مناسب جهت انجام تعمیرات شناورها و ادوات صیادی بمنظور افزایش ایمنی شناورها دانست و گفت: باتوجه به اینکه تلاش صیادی 40% بیشتر از سطح مجاز برداشت از ذخایر آبزیان است هرگونه کاهش تلاش صیادی هرچند کوتاه تاثیر بسزایی بر ترمیم ذخیره و تعدیل تلاش دارد.
این مقام مسوول افزود:بدلیل تعدد گونه های آبزی در خلیج فارس بالاجبار ممنوعیت در فصل تخم ریزی را نمیتوان بصورت تک گونه ای اعمال کرد برهمین اساس بهترین راه درنظر گرفتن یک زمان مناسب و نزدیک به فصل تخم ریزی گونه های مهم اقتصادی است.
وی اظهارداشت:درتمامی کشورهای توسعه یافته در بخش شیلاتی مناطق مثل سه مایلی ساحل، خورها،مناطق نوزادگان آبزیان و غیره در طول سال فعالیت صیادی بمنظور پشتوانه ذخایر ممنوع است بنابراین جهت جلوگیری از آسیب رساندن به آبزیان دریابست بهترین راه حل ممکن است.
بهمنیاری بااشاره به اینکه با اعمال دریابست اجازه رشد تخم ریزی به آبزیان بارور داده می شود گفت: با اعمال دریابست اجازه رشد به ماهیان نابالغ داده می شود تا به سایز اقتصادی برسند.
وی افزود:با اعمال دریابست با توجه به عدم خروج کلیه شناورهای صیادی از ساحل و بنادر و اسکله های صیادی امکان مبادرت شناورهای متخلف به صید غیر مجاز و مخرب و ممنوعه ترال به صفر می رسد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآورشد: با اعمال دریابست فرصت تنفس و انجام تعمیرات تور، شناورها و همچنین ادوات به صیادان داده می شود و نواقص شناورها که در ایام عادی وقت برطرف کردن این نقصها وجود ندارد را رفع می نمایند و ایمنی شناورها برای فصل صید میگو بیشتر می شود.
وی بااشاره به اینکه اداره شیلات استان خوزستان نیز در مناطق مشترک صیدگاهی طرح دریابست را اعمال کرده است اضافه کرد:طرح شایعات برخی افراد فرصت طلب و زیاده خواه متخلف مبنی بر اجاره دریا به کشتی های خارجی در این مدت کذب محض است.
بهمنیاری با اشاره به درآستانه بودن آغاز فصل صید میگو دراستان بوشهر اظهارکرد: گشت های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور دربوشهر راهی دریا شده و تا زمانی که 75 درصد محصول میگو به 12.5کیلوگرم برسد، اجازه صید این آبزی داده نمی شود.
وی درمورد وجود میگو در بازار با وجود این که هنوز فصل صید میگو شروع نشده است افزود: تاکنون 10 تن میگوی قاچاق در استان بوشهر کشف شده که بیشتر این محموله ها از استان خوزستان وارد این استان می شود.ک/3
6045



18/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن