تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819517227
سنتهای یک بهار فراموش شده
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » سنتهای یک بهار فراموش شده
سنتهای یک بهار فراموش شده پنج شنبه 18 تیر 1394 03:29 | کد خبر: 2010161922542328982 | بازدید: 0
ساعت موبایلم را کوک کردهام که سحر خواب نمانم. با صدایش بیدار میشوم و تلویزیون را روشن میکنم. مناجاتهای سحری و ادعیهخوانیها پخش میشود. همین طور که مشغول آماده کردن سحری هستم ذهنم میرود به سالهای کودکیام. به همان سالهایی که همسایهها خانه به خانه را از نظر میگذراندند که کسی سحر خواب نماند، اما طی همین دو دهه آنقدر همه مناسبات زندگی تغییر کرده که من از همسایه واحد کناریام هم بیخبرم.
بعد هم ذهنم میرود سمت خاطرات پدر بزرگها و مادربزرگهایی که میگفتند با صدای سحریخوانها بیدار میشدهاند. دیگر صدایی از سحرخوانها شنیده نمیشود. هر چند این تغییرات طبیعی است و به مرور زمان رخ میدهد، اما قطعا ماه رمضان قبلا حال و هوای دیگری داشته است؛ حال و هوایی که گاهی بیآنکه تجربهاش کنیم دلمان برایش پر میکشد. وقتی این موضوع را با هوشنگ جاوید، پژوهشگر و مدرس دانشگاه مطرح میکنم، او هم به خاطرات کودکیاش نقبی میزند و از حال و هوای ماه رمضانهای قدیم حرف میزند. او میگوید: به خاطر دارم زمان کودکیام ماه رمضان شور و هیجان خاصی داشت. مثل بهار که وقتی میآید همه خودشان را آماده میکنند، با آیینها و مراسم مختلف. در یکی از شبهای همین بهار قرآن و ماه رمضان مادربزرگم مرا به پشتبام خانه یکی از اقوام در قوچان برد. من محو زیبایی آسمان شده بودم و مادربزرگ هم ذکرخوانی و زمزمه دعاهایی را آغاز کرد. مرد شبخوان هم روی پشتبام خانهاش در حال مناجاتخوانی بود و با صدای او کسی سحر را خواب نمیماند. او ادامه میدهد: تا این که رادیو آمد و ما مدام شهری و شهریتر شدیم. دیگر خبری از مرد شبخوان نبود، دیگر هر محله برای خودش موذن و شبخوان نداشت، چون رادیو همه اینها را در اختیار ما قرار داده بود. همانطور که هوشنگ جاوید میگوید جامعه ما روز به روز شهریتر و مناسباتش دستخوش تغییرات بیشتری شده تا رسیده به امروز که ما مدرن و مدرنتر میشویم و از حال هم بیخبرتر. شاید باورش سخت باشد که تا نیم قرن پیش حال و هوای ماه رمضانها درست شبیه خاطرات کودکی هوشنگ جاوید بوده و حالا این همه تغییر کرده باشد. چنانچه جاوید میگوید تا 50 سال پیش، بیش از 90 نوع صلواتخوانی گروهی در نقاط مختلف ایران وجود داشته که متاسفانه اکنون تنها دو نوع آن مانده است. مناجاتخوانی، سحرخوانی، شبخوانی رمضان، سحرآوازی، مناجات سحری و دم دم سحری نامهای گوناگونی بود که در هر منطقه بر این نوع آوازخوانی به وقت سحر گذاشته بودند. جاوید با تاکید بر این که رسانهها، ارتباط ارگانیک مردم با فرهنگ و هنر خود را به هم ریخته و به فرهنگ آسیب زدهاند، میگوید: ذائقه شنیداری مردم تا حدی تغییر کرده که از مناجاتخوان هم میخواهند با همان سبک ترانههای پاپ برایشان مناجات و نیایش بخواند. رسانهها با همه خوبیهایشان بلاهایی هم داشتهاند که یکی از همانها همین اتفاق تلخ است. او شناسایی نواها و مناجاتهای ماه رمضان و حمایت برای حفظ و نگاهداشت آنها را وظیفه متولیان فرهنگی میداند و بیان میکند: شناسایی این هنرها، وظیفه پژوهشگران و حمایت برای همگانی شدن آن، وظیفه متولیان فرهنگی است. همان مسئولانی که در همه این سالها تلاشی برای زنده ماندن نغمهها و آیینهای سنتی نکردهاند، در صورتی که میتوانستند و میتوانند بودجه مستقلی به موسیقی مذهبی و از جمله موسیقی رمضان اختصاص دهند. جاوید با تاکید بر فراموشی آیینهای رمضان ـ که بسیاری از آنها با موسیقی هم گره خورده بودند ـ میگوید: ما باید فرهنگ و پیشینه فرهنگی خود را بخوبی بشناسیم و پاسدار آن باشیم. متاسفانه نتوانستهایم آن گونه که باید و شاید، نسل جدید را با ریشههایشان آشنا کنیم. جاوید اعتقاد دارد موسیقی رمضان یک موسیقی مذهبی است، زیرا در خدمت مذهب است و در نتیجه این نوع موسیقی جزو بهترین موسیقیهای ایران است. او ادامه میدهد: آیینهای ویژه ماه رمضان، روایتگریها، شب زندهداریها، آیین ویژه کودکان و نوجوانان و... است که در این ایام کاربرد بسیاری دارد. همچنین نوع مراسم مردان و زنان در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است و به صورت گروهی این مراسم یا عزاداریها اجرا میشود. آواز «هور بابایی» یا «هوم بابایی» در اصفهان، یزد، اراک و.... اجرا میشود که این موسیقی مختص ایام ماه رمضان است. این پژوهشگر که این روزها کتاب موسیقی رمضان را منتشر کرده است، بیان میکند: شاعران شعر خاص ایام رمضان دارند که جنبه عاشقانه و عارفانه دارد که به این اشعار رمضانیه گفته میشود و این اشعار توسط خوانندگان به صورت آوازی خوانده میشده است و از آن با عنوان رمضانخوانی یاد میشد. متاسفانه در یک صد سال اخیر این هنر از میان رفته است و ما باید آن را دوباره احیا کنیم. وقتی از موسیقی رمضان حرف میزنیم بسیاری تصور میکنند این موسیقی بیشتر آوازخوانی بوده و جای ساز در آن خالی است؛ اما هوشنگ جاوید از نقارهکوبیها برای استراحت خواننده سخن میگوید و حاتم عسگری، ردیف دان موسیقی ایرانی به نقش مهم نینوازی در موسیقی این ماه اشاره میکند. عسگری در این باره میگوید: در این ماه بیشتر از ساز نی استفاده میشد، زیرا همه به این اعتقاد داشتهاند که صدای این ساز نفیر انسان است. همچنین علاوه بر ساز نی از سازهای دیگر مانند سه تار وعود نیز بهره میبردهاند. او تاکید میکند: موسیقی رمضان بیشتر جنبه آوازی دارد و در این نوع موسیقی کمتر از ساز استفاده میشود. امروزه بسیاری از موسیقیهایی که در این ایام ساخته میشود جنبه مذهبی ندارد و در آن از همه نوع سازی استفاده میشود. این ردیف دان هم معتقد است موسیقی رمضان رو به منسوخ شدن و فراموشی است. جهانگیر نصراشرفی، دیگر پژوهشگر موسیقی، این فراموشی را تا حدی طبیعی میداند و میگوید: امروزه میبینیم تعداد زیادی از موسیقیهایی که در گذشته رایج بوده مسیر فراموشی را طی میکنند. از نظر من این اتفاق در دنیای امروز اجتنابناپذیر است. البته همه میدانیم به جای این فراموششدهها، فرهنگ و هنر دیگری جایگزین میشود. البته نمیتوان از این تغییرات گریخت، چون هر برهه زمانی اقتضائات خاص خودش را دارد و هر فرهنگی روزی بر اثر تحولات به فراموشی سپرده میشود. نصر اشرفی اظهار میکند: اگر امروزه مردم موسیقی رمضان را فراموش کردهاند، به دلیل تحولاتی است که در روند اقتصاد، فرهنگ مردم و هنر آنها به وجود آمده است؛ اما فراموش نکنیم باید نسبت به هنر این مرز و بوم متعهد بود تا هیچ یک از آنها بخصوص موسیقی به دست فراموشی سپرده نشود. فرهـنگ و هــنر زینب مرتضایی فرد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از آداب و رسوم قدیمیهای قم در ماه رمضان سنتهایی که فراموش کردهایم / خاطرههایی که باید دوباره زن
گزارش فارس از آداب و رسوم قدیمیهای قم در ماه رمضانسنتهایی که فراموش کردهایم خاطرههایی که باید دوباره زنده شوندآیینها و رسومات قدیمی نشان از یک پشتوانه فرهنگی در ایران اسلامی دارد که طی سالیان دراز در فرهنگ مردم این خطه رسوخ داشته و به نوبه خود از قداست والایی برخوردار بودهپرونده سینمای ایران در بهار 94
عطاران باز هم رمز گیشه پرونده سینمای ایران در بهار 94 اکران سه ماهه اول سال سینمای ایران با حاشیه های ریز و درشتی همراه بود در گزارشی فیلم های موفق گیشه ستاره های پول ساز ستاره های سوخته کارگردان های شکست خورده فیلم های خواب آور و را مرور کرده ایم روزنامه هفت صبح - احمدمقایسه آماری فروش و مخاطبان سینما در بهار 93 و 94 / موشن گرافیک
مقایسه آماری فروش و مخاطبان سینما در بهار 93 و 94 موشن گرافیک فرهنگ > سینما - آمار مخاطبان و فروش فیلمها در بهار سال 94 حکایت از رشد طرفداران سینما دارد لطفا منتظر بمانید 5824 دانلود کلید واژه ها سینمای ایران - لینک را کپی کبهار ۹۴، سینمای ایران هیچ فیلم دفاع مقدسی اکران نکرد
سینما بهار ۹۴ سینمای ایران هیچ فیلم دفاع مقدسی اکران نکرد فصل بهار تمام شد و سینمای ایران هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس نداشت حرفهای نگفته سالهای جنگ به گوش مخاطب نمیرسد چون سال گذشته گرد رخوت بر تولید آثار سینمایی دفاع مقدس پاشیده شده بود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سینمتیپ جدید بهاره رهنما /عکس
تیپ جدید بهاره رهنما عکس بهاره رهنما و مژده لواسانی در مراسم نمایش چند متر مکعب عشق آفتاب تاریخ انتشار ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۸بهاره رهنما: گذشت آمنه از قصاص خیلی عجیب است | خبرگزاری ایلنا
مراسم افتتاح نمایش چشم در برابر چشم برگزار شد بهاره رهنما گذشت آمنه از قصاص خیلی عجیب است آمنه بهرامی مقدم قربانی اسیدپاشی با انتشار فایل صوتی اظهار امیدواری کرد در جامعهای زندگی کنیم که به دولت و قانون نیاز نباشد و تک تک ما انسانهای شایستهای باشیم به گزارش خبرنگار ایلناجشنواره «باران رحمت» همراه با آئین و سنتهای ایرانی افتتاح میشود
جشنواره باران رحمت همراه با آئین و سنتهای ایرانی افتتاح میشودمراسم افتتاحیه دومین جشنواره راسری باران رحمت روز پنجشنبه 11 تیرماه با اجرای آئین های ایرانی با نوای پهلوانی زنگ و ضرب زورخانه ای در محوطه خانه هنرمندان رسما آغاز خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس آئین افتتاح دومین جنیمرخ فراموش نمیشود
نیمرخ فراموش نمیشود تاریخ انتشار سه شنبه 9 تیر 1394 ساعت 07 48 | شماره خبر 1999147856710160665 تعداد بازدید 5 پ پ اول نیمرخ بود بعدها بقیه آمدند اما هیچکدام نیمرخ نشدند اولی اصالت و هویت دیگری داشت برنامه محبوب بسیاری از نوجوانان در دهه 70 دستش پر بود از ابداعات و خسریالهای تلویزیونی و بهاری که گذشت
همه راههاییکه به مخاطب میرسد سریالهای تلویزیونی و بهاری که گذشت تاریخ انتشار چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 18 15 | شماره خبر 1992959722787566460 تعداد بازدید 2 پ پ بهار امسال مجموعههای تلویزیونی زیادی روی آنتن شبکههای مختلف رفته که از آن میان برخی با طیفهای وسیعتری از مخاعکس: اشک «بهاره رهنما» درآمد!
عکس اشک بهاره رهنما درآمد واقعاً چه کسی دلش آمده بهاره به این رهنمایی را به گریه بیاندازد طبیعتاً دل کسی نیامده و این مربوط به صحنه تمرین تئاتر است در ثانی کسی جرأت این کار را هم ندارد برترین ها واقعاً چه کسی دلش آمده بهاره به این رهنمایی را بمرگ عمار را فراموش نميکنم
۱۶ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۱۷ب ظ مرگ عمار را فراموش نميکنم موج - بازيگر نقش عمار در سريال جاودانه امام علي ع اين مجموعه را مهمترين دستاورد تلويزيون در دهه ۷۰ ميداند به گزارش خبرگزاري موج سعيد نيکپور گفت تلويزيون ما در دهه ۶۰ موفق به ساخت سريالهايي شد که هنوز هم پس از گذشت بيش انگاههای برتر تورهای عکاسی بهار94 چیلیک معرفی شدند+تصاویر
نگاههای برتر تورهای عکاسی بهار94 چیلیک معرفی شدند تصاویرنمایش عکس های برتر و نقد نگاه های همسفران تورهای عکاسی بهار سال 1394 بررسی و انتخاب شدند به گزارش خبرگزاری فارس نشست نقد تورهای عکاسی و بررسی نگاه های برتر همسفران عصر روز پنجشنبه 4 تیرماه جاری در دفتر رسانه «پایگاهبهاره رهنما در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش/عکس
بهاره رهنما در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش عکس بهاره رهنما در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش در نشر ثالث آفتاب تاریخ انتشار ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷چرایی فراموشی شعر آیینی؛ مهمترین جریان ادبی عصر حاضر
در گفت وگو با کارشناسان چرایی فراموشی شعر آیینی مهمترین جریان ادبی عصر حاضر تهران - ایرنا- برخی کارشناسان معتقدند شعر آیینی معاصر مهم ترین جریان ادبی دهه های بعد از انقلاب اسلامی است که محور آن بر مدح و مرثیه اهل بیت عصمت و طهارت ع بنا شده اما در جامعه امروزی رو به فراموشیمعرفی نگاههای برتر «چیلیک» در بهار 94
یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۵ نشست نقد تورهای عکاسی چیلیک در بهار سال 1394 و معرفی نگاههای برتر این تورها برگزار شد به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا در این نشست که با حضور همسفران تورهای عکاسی فصل بهار این رسانه در محل سالن آموزش دفتر پایگاه عکس چیلیک برگزار شد همسفراننمایشگاه قرآن کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست را فراموش نمی کند
نمایشگاه قرآن کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست را فراموش نمی کند تهران ایرنا سلام بر شما یاور و همراه طریق دلها شمایی که با محبت تان به نگاه فرزندان ما گرمی بخشیدید و چشمان منتظرشان را پاسخ گفتید چگونه می توان جوابگوی این همه صفا بود جز اینکه بگوییم دعای خیر فرزند معنویتان بدرقهچگونه پسورد وایفای فراموششده خود را پیدا کنیم؟
چگونه پسورد وایفای فراموششده خود را پیدا کنیم شناسهٔ خبر 2787728 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ مجله مهر > دیگر رسانه ها استفاده از گذرواژههای قوی به معنای مجبوربودن شما برای بهخاطر سپردن و یا یادداشت آن بوده و این احتمال وجود دارد که این گذرواژه را فراموش کنید و یا دستنوشته-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها