واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آنه محمدتاتاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
عاشورا را سفید میبینم/ ارتباط تنگاتنگ نگارگری با شبهای قدر
نگارگری هنری سنتی و دیرینه در کشور ما است که ارتباط تنگاتنگی با آئینهای مردمی و دینی ما مانند: شبهای قدر، عاشورا و ... دارد.
آنه محمدتاتاری، هنرمند پیشکسوت نگارگری، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتباط میان هنر و اسلام گفت: فلسفهی نگارگری به مکتب اسلام بر میگردد؛به عنوان مثال همانطور که خداوند در سخنان خود به ما آدمها وعدهی بهشت و رستاخیز را میدهد در آثار نگارگری نیز این فضا و نور مشهود است.
وی افزود: این هنر ارتباط تنگاتنگی با آئینهای مردمی، مانند شبهای قدر، احیا، عاشورا و ...دارد، چراکه این آیینها به نوعی به سنت برمیگردد و نگارگری نیز هنر مراسمهای ما را نیز در بر میگیرد.
تاتاری با اشاره به کارهای عاشورایی خود تصریح کرد: نگارگری در ترسیم وقایع تاریخی و دینی ما دیده میشود، به عنوان مثال خود من کارهای زیادی در خصوص عاشورا دارم و به نوعی هنگام کشیدن خیلی از آثار، شاید گاهی ناخودآگاه موضوع به سمت عاشورا و وقایع آن زمان کشیده میشد.
وی افزود: در این کارها من بیشتر استفاده از رنگ سفید که به معنای پاکی و خاص بودن آن روز است، آثاری را کشیدهام؛ و برعکس فیلمی از تصاویری که رنگ غالبشان برای ترسیم آن روز، قرمز است، من عاشورا را سفید میبینم؛ چراکه این رنگ به نوعی بیانگر، روشنی و پاکی پایه و اساس اسلام است.
این هنرمند در خصوص سابقهی نگارگری و تفاوت آثار ایرانی با اروپایی بیان کرد: از گذشته این هنر میان مردم رایج بوده است، تا اینکه بعد از دورهای ماننده قاجار متریال آن به رنگ روغن و مواد دیگر تبدیل میشود؛ همچنین لازم به ذکر است که نگارگری ایرانی خاص منطقهی ما است و در بخشهایی از چین تأثیر گرفتیم و ما بر روی آنها اثر گذاشتهایم اما با اروپا تفاوت چمشگیری داریم.
تاتاری عنوان کرد: در کارهای اروپایی دید همزمانی وجود ندارد یعنی به طور مثال حیاط دیده میشود ولی داخل آن مشخص نیست و آنها پرسپکتیو خاص خود را دارند که ما نداریم و کارهای ما بیشتر به سطح متمایل است.
وی به سابقهی این هنر اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر جهان ما را به نگارگری میشناسند و این هنر سابقهی طولانی و قدیمی بین هنرهای دیگر ما دارد، بعد از این هنر نقاشیهای قهوهخانهای که به نوعی دنیا و فرهنگ ما را به تصویر میکشد، رواج پیدا کرد.
این نگارگر در پایان با اشاره به میزان توجه به این هنر و دیگر هنرهایی که به فرهنگ و دین ما بر میگردد، خاطرنشان کرد: توجه به نگارگری و هنرهایی این چنینی نسبی است و هرکس خاستگاه خود را دارد، و کمابیش به چنین هنرهایی پرداخته میشود چراکه ریشه در اصل فرهنگ و آیینهای کشور و دینمان دارد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
حال و هوای هنرمندان و خلق آثار در شبهای قدر
خوشنویسی اسلامی با کتابت وحی آغاز شد
دبیر بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان منصوب شد
تابلوی ورود ممنوع برای جوانان تازهکار!
طبیعت با طعم آبرنگ در گالری شیث
اصالت در آثار هنری، کلاسیک و مدرن نمیشناسد
گشایش نمایشگاه هنرمند مقیم ایتالیا در موزه هنرهای معاصر تهران
۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]