تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820518832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«راه‌آهن» شاهرگ اقتصاد افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«راه‌آهن» شاهرگ اقتصاد افغانستان
احداث راه آهن سراسری در افغانستان زمینه را برای فعالیت‌های تجاری بیشتر می‌کند و سهولت‌های زیادی در بخش صادرات و انتقال کالا از طریق افغانستان به کشورهای دیگر فراهم می‌کند.

خبرگزاری فارس: «راه‌آهن» شاهرگ اقتصاد افغانستان



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، تاریخچه احداث خط آهن در افغانستان به 130 سال قبل یعنی اواخر قرن نوزدهم (1885) میلادی برمی‌گردد، و این آغاز در ابتدای راه قرار دارد.
پس از سال‌های طولانی، مقامات حکومتی در افغانستان بر آن شدند تا با توسعه خط آهن مرزی بین افغانستان و  ازبکستان در شمال این کشور گام‌های عملی در راستای ایجاد این خط ارتباطی بسیار مهم و حیاتی بردارند.
کار احداث خط آهن جدید بین ازبکستان و افغانستان که از سال 2010 میلادی رسماً آغاز شده هم اکنون به پایان راه رسیده و قرار است در آینده‌ای نزدیک و با حضور مقامات عالی رتبه 2 کشور به بهره‌ برداری برسد.
این خط آهن منطقه مرزی، ازبکستان را به بندر مرزی «حیرتان» در شمال افغانستان وصل می‌کند و در حال حاضر به طول 75 کیلومتر به داخل خاک افغانستان و به سمت شهر مزارشریف پیش رفته و کار ساخت آن به اتمام رسیده است.
راه آهن جدید افغانستان از محل کمک‌های بلاعوض بانک توسعه آسیایی، با هزینه‌ای معادل 170 میلیون دلار ساخته شده که از مجموع این مبلغ 165 میلیون دلار توسط این بانک و تنها 3 درصد این مبلغ توسط دولت‌ افغانستان تأمین اعتبار شده است.

اتصال افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی

این خط آهن افغانستان را به کشورهای ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی متصل می‌کند.
مقامات وزارت دارایی و راه‌وترابری افغانستان گفتند: در آینده این خط آهن به سایر نقاط افغانستان از جمله شهر کابل پایتخت افغانستان گسترش داده می‌شود.
بنا به گفته مقامات دولتی افغانستان پروژه‌های دیگری نیز در راستای توسعه راه آهن در این کشور با کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران در غرب و پاکستان در جنوب به امضا رسیده که این قراردادها نیز در حال اجرایی ‌شدن هستند.
پروژه احداث خط آهن از برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک افغانستان به شمار می‌رود و جزو برنامه‌های عملی و همکاری‌های اقتصادی بانک توسعه آسیایی با این کشور محسوب می‌شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی عملی شدن این طرح می‌تواند در شکوفایی و رونق اقتصادی افغانستان نقش مهمی ایفا کند.
به گفته مقامات وزارت دارایی افغانستان از سال 2002 تاکنون بانک توسعه آسیایی بیش از 2 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک کرده که در کنار پروژه خط آهن، پروژه انتقال برق از کشور ازبکستان‌ به افغانستان از دیگر طرح‌های در دست اجرای این بانک در افغانستان است و با اجرایی شدن آن برق در بسیاری از ولایت‌های شمالی و کابل تأمین خواهد شد.
در حال حاضر حجم مبادلات تجارتی در بندر مرزی «حیرتان» در شمال افغانستان روزانه به 4 هزار تن می‌رسد و گفته شده با راه اندازی این خط آهن افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت که این رقم روزانه به 6 هزار تن در روز خواهد رسید.

راه‌آهن افغانستان و دستیابی آسان و ارزان چین به بازارهای جهانی

کشورهای آسیای مرکزی و دیگر همسایگان نزدیک به افغانستان، همچون کشور چین نیز می‌توانند از این طریق به بازارهای جهانی به صورت ارزان و آسان دست یابند.
خط آهن مزارشریف - حیرتان که توسط یک شرکت ازبکستانی به نام «تیمیریولاری» در ژانویه 2010 آغاز شد و قرار بود که تا اواخر همان سال به بهره برداری برسد که این طرح به دلایل مختلفی با تأخیر طولانی مدت مواجه شد.
به باور کارشناسان مسائل اقتصادی، احداث راه آهن سراسری در افغانستان زمینه را برای فعالیت‌های تجارتی در این کشور بیشتر می‌کند و سهولت‌های زیادی در بخش صادرات و انتقال اموال تجارتی از طریق افغانستان به کشورهای دیگر فراهم می‌کند. انتهای پیام/

94/04/15 - 16:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن