تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820836927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امید داخلی بعد از تدبیر خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امید داخلی بعد از تدبیر خارجی تهران - ایرنا- روزنامه ابتکار در سرمقاله خود نوشت: مذاکرات هسته ای با تمام فراز و فرودهایش به لحظات پایانی خود نزدیک می شود.


این مقاله به قلم فواد شمس در ادامه می افزاید: ایستادگی مردم ایران و تدبیر دولت در نهایت نتیجه می دهد و تحریم های ظالمانه و غیرعادلانه علیه مردم ایران رفع خواهد شد.
در نتیجه از هم اکنون باید به فکر شرایط فردای توافق بود. در واقع شرایط ایران پساتحریم قطعا متفاوت تر از شرایط فعلی خواهد شد. در نتیجه در شرایط جدید باید رویکرد جدیدی نیز اتخاذ شود. در این میان دولت حسن روحانی که با شعار تدبیر و امید در خرداد 92 توانست رای مردم را کسب کند یکی از شعارهایش را محقق ساخته است. بخش تدبیر آن شعار در سیاست خارجی در حال رونمایی است. حال نوبت بخش امیدش در داخل است.
در این 2 سال دولت روحانی و تیم مذاکره کننده با یک تلاش خستگی ناپذیر و البته با تدبیر در نهایت با تمام مشکلات پیش رو مذاکرات هسته ای را به سرانجام رسانده است. از این به بعد می بایست برای امید مردم به تغییرات و اصلاح امور داخلی کار کرد. دولت باید به فکر بهبود وضعیت زندگی مردم خصوصا در بخش های اقتصادی و معیشتی باشد. برای اقتصاد و تولید نیز باید تدبیر به خرج دهد.
به دلایل مختلف وضعیت معیشتی مردم در سال های گذشته چندان مطلوب نبـــوده است. اقتصـاد کشور آن رشد و توسعه لازم را نداشته است. در کنار اینها تحریم ها نیز بر مشکلات افزود. بار اصلی تحریم ها بر روی دوش اکثریت مردم ایران بود. خصوصا اقشار فرودست و کارگران! فشار تحریم ها زندگی و معیشت مردم را مختل کرده بود. در کنار آن متاسفانه افراد اندکی سودجویانه از این وضعیت نامطلوب و تحریم ها سوءاستفاده کردند و ثروت های بادآورده و میلیاردی را از قبل قاچاق به دست آوردند.
همین موضوع باعث تشدید شکاف طبقاتی و تعارضات اقتصادی و اجتماعی در کشور شد. اما نکته اصلی این است که تحریم ها تنها عامل نابسامانی وضعیت اقتصادی کشور نبود. درست است که در شرایط تحریم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ما تشدید شد اما در کنار آن عوامل داخلی و ساختاری نیز در عدم توسعه یافتگی اقتصاد و وضعیت نامطلوب معیشتی مردم دخیل بود. باید برای رفع این مشکلات داخلی فکری کرد.
حال که موضوع تحریم ها می رود که حل شود بسیاری از مردم ایران انتظار دارند که وضعیت زندگی شان بهبود جدی پیدا کند. قطعا این انتظار موجه است. بالاخره مردم حق دارند بعد از سالها سختی و فشار اندکی روی خوشی و بهبود امور را ببینند.
مردمی که سالها زندگی شان در چنبره تحریم ها و مشکلات عدیده اقتصادی و نا به سامانی گرفتار آمده بود، حق دارند که امید داشته باشند که افق های روشنی از زندگی به روی شان باز شود. این انتظار به حقی است.اما از طرف دیگر نباید خیال کرد که تنها با رفع تحریم ها همه مشکلات حل می شود. درست است که رفع تحریم ها مـــی تواند بخش های بزرگی از منابع مالی ما را آزاد کند، بسیاری از منابع مالی و پول های بلوکه شده ایران به کشور باز می گردد، بهبود رابطه با جهان می تواند فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم کند، اما تمام این موارد نیاز به یک تدبیر دارد.
باید تلاش شود که تولید داخلی و صنعت تقویت شود. نباید منابع مالی آزاد شده صرف واردات شود. دولت باید با برنامه ریزی دقیق و درست صنعت داخلی را توسعه دهد که هم اشتغال زا است و آفریننده ثروت. تنها به این وسیله است که می توان امید به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم داشت. در هر صورت مردم بعد از سالها انتظار اکنون مطالبه به حقی دارند.
مردم ایران خواهان بهتر شدن زندگی شان هستند و این مطالبه را نمی توان نادیده گرفت. دیگر تحریم ها و فشار خارجی هم وجود ندارد که تقصیر تمام ناکارآمدی های داخلی را به گردن آن بیاندازیم. اکنون دیگر وقت عمل به وعده ها و امیدها است.
* منبع: روزنامه ابتکار
** اول ** 1337



15/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن