تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820840624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي خارجي ها ارزان تر از داخلي ها هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۱۶ب.ظ)
وقتي خارجي ها ارزان تر از داخلي ها هستند موج - برنج خارجي و موز از جمله اقلامي هستند که نسبت به اقلام داخلي ارزان تر هستند و از حجم بيشتري در سبد کالاي مصرفي مردم برخوردار هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، کافي است سري به برخي ميوه فروشي ها بزنيد تا متوجه شويد که چه اقلامي از ميوه ها ارزان تر از بقيه هستند. به غير از هندوانه و طالبي تقريبا بقيه ميوه هاي سردرختي گران هستتند و خانواده ها هم ترجيح مي دهند که بيشتر از خربزه، طالبي در سبد کالاي مصرفي خود استفاده کنند. البته اين شامل کم درآمدها است. به غير از اينها موز هم در ليست ميوه هاي ارزان قرار گرفته است.
جالب است که اين ميوه خارجي ارزان تر از ميوه هاي توليدي داخل است. افزايش سرسام آور قيمت ميوه‌هاي ايراني، عامل افزايش ۷۰ درصدي واردات موز در سه ماه ابتدايي امسال و پر شدن سفره ايراني ها از اين ميوه خارجي شده است. براساس آمار گمرک، در سه ماه ابتدايي سال جاري 154.3 هزارتن موز سبز يا خشک کرده به ارزش 118.8 ميليون دلار به کشور وارد شده است که از لحاظ وزني 70 درصد و از لحاظ ارزشي 28 درصد رشد داشته است. در حالي که متوسط قيمت هرکيلوگرم از اين محصول در سال گذشته يک دلار بوده که اين رقم در سال جاري به 0.8 دلار کاهش يافته است، اين امر در افزايش انگيزه واردات بي تاثير نيست. گفتني است که اين ميوه در حال حاضر با قيمت 3000 هزار تا 3500 به فروش مي رسد که نسبت به ميوه هاي نوبرانه داخلي و سردرختي ارزان تر است.
از بازار ميوه هم که بگذريم، قيمت برنج خارجي هم در مقايسه با برنج ايراني با کاهش قيمت روبه رو بوده است. بر اساس آمار گمرک جمهوري اسلامي ايران، طي سه ماهه نخست امسال 235 هزار و 500 تن برنج به ارزش 242 ميليون و 900 هزار دلار از کشورهاي پاکستان، امارات، تايلند، ترکمنستان و هند به کشور وارد شده است که البته حدود بيش از 90 درصد آن از دو کشور هند و پاکستان صورت گرفته است. قيمت برنج هندي از 4000 تا 5000 هزار تومان، برنج سريلانکايي 3000 تا 3200 هزار تومان در خرده فروشي ها است که در مقايسه با انواع برنج ايراني که با قيمت کيلويي 6500 تا 8000 هزار تومان ارزان تر است. اين امر باعث مي شود آنهايي که قيمت از کيفيت برايشان مهم تر است سمت خريد برنج خارجي روند. البته اين امر در حالي است که در فروردين ماه امسال واردات برنج افزايش يافته است. بيشتر منتقدين هم بر اين عقيده هستند که اين واردات نه تنها ذائقه مردم را با برنج خارجي عجين مي کند که باعث مي شود برنج ايراني بي خريدار بماند. از طرف ديگر اين مدت سرو صداي زيادي بر سر واردات انواع ميوه و برنج صورت گرفته است که همه در اين ميان وزارت جهاد کشاورزي را مقصر مي دانند. البته کم نيستند کساني که مي گويند خدا راشکر! تا چند سال پيش مردم آرزوي خوردن يک دانه موز را داشتند و موز ميوه اعيان ها بود و حالا ميوه فقرا شده است. خوب يا بد اين مسأله مهم نيست. مهم اين است که ميوه هاي سردرختي تابستاني داخلي به ذائقه مردم در اين فصل گرما بيشتر خوش مي نشيند که آن هم گران است.
البته نکته ناگفته بازار ميوه و برنج اين است که اين همه از حمايت از توليد داخلي صحبت مي شود ولي بازار کالاهاي خارجي گرمتر و پر متقاضي تر است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن