تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820807252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دنیا ذائقه ایرانی را پسندید


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مولف کتاب «آشپزی ایرانی»: دنیا ذائقه ایرانی را پسندید خبرگزاری پانا: سمیرا جنت دوست نویسنده کتاب برتر مسابقات جهانی گورمند در مراسم نقد و بررسی کتاب آشپزی ایرانی گفت: برگزیده شدن این کتاب در مسابقات جهانی گورمند ثابت کرد دنیا ذائقه ایرانی را پسندیده است.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير ساعت 10:14

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مراسم رونمایی از نشست نقد و بررسی کتاب آشپزی ایرانی کتاب برتر مسابقات جهانی گورمند شب گذشته در مرکز همایش های بین الملللی صداوسیما برگزار شد. سمیرا جنت دوست نویسنده این کتاب در ابتدای این جلسه عنوان کرد: آشپزی مدرن از میان بیش از 26 هزار عنوان کتاب به این موفقیت دست یافت. من 20 سال است که به طور حرفه ای آشپزی می کنم و 10 سال است که به تالیف کتاب هایی در این زمینه روی آورده ام. آنچه در تالیف این کتاب برایم مهم بود این است که بتوانم ذائقه ایرانی برا به دنیا معرفی کنم و جالب است بدانید که این کتاب 200 دستور پخت غذاهای ایرانی را دارد و با برگزیده شدن در مسابقات جهانی گورمند ثابت کرده که دنیا ذائقه غذاهای ایرانی را تایید کرده است.
وی درباره چگونگی حضورش در مسابقات جهانی نیز توضیح داد: وقتی سه عنوان کتاب در زمینه آشپزی چاپ کرده بودم، با خانم خلعتبری مدیر انتشارات شباویز آشنا شدم و به پیشنهاد ایشان در نمایشگاه کتاب لایپزیک شرکت کردم در حالی که تنها سه عنوان کتاب داشتم اما برایم جالب بود که کتاب خود را در یکی از غرفه های نمایشگاه کتاب فرانکفورت که المانی ها خود برترین کتاب ها را به معرض نمایش می گذارند، دیدم. سال بعد دوباره در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردم و با مسابقات جهانی گورمند آشنا شدم و در آن شرکت کردم.
این نویسنده افزود: در این رقابت 26 هزار عنوان کتاب شرکت داشت. ضمن این که برخی از کشورها با حدود 200 عنوان کتاب به این رقابت آمده بودند. همچنین 40 درصد از کتاب ها از کشور آمریکا بود اما خوشبختانه یک کتاب ایرانی جایزه برتر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: در این گونه مسابقات هم روال بر این است که وقتی یک کتاب و نویسنده مقامی به دست می آورد ناشران خارجی درصدد قراداد بستن با او برمی آیند. در همین مسابقه قرارداد کتاب شیرینی خشک من برای ترجمه به زبان مالی انجام شد و این کتاب اکنون در کشورهای سنگاپور و مالزی توزیع شده است. همچنین ناشران دیگری که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشتند برای آشنایی بیشتر با طعم غذاهای ایرانی سوالاتی از من می کردند و می خواستند که این کتاب 800 صفحه ای برای کمتر شدن هزینه های چاپ در 400 صفحه خلاصه شود تا در کشور آمریکا به چاپ برسد. امیدوارم امسال نیز بتوانیم از نمایشگاه کتاب فرانکفورت دست پر برگردیم.
جنت دوست که کار خود را در ابتدا به عنوان سرآشپز آغاز کرده است و به تاسیس موسسه آموزش آشپزی اقدام کرده، بیان کرد: کار من در این زمینه با افتتاح مرکز آموزش صنایع غذایی در شهر تبریز آغاز شد. آن زمان کلاس های آموزشی آشپزی در این شهر رواج نداشت و اکثر مراجعه کنندگانی که برای آموزش می آمدند می خواستند غذاهای و دسرها و شیرینی های مدرن را بیاموزند اما من سعی کردم رفته رفته نگاه آن ها را به دستور پخت غذاهای ایرانی جلب کنم. بر آموزش حلواها و دسر های ایرانی کار کردم. طرز پخت چندین نوع کوکو را به آن ها آموزش می دادم. چراکه معتقدم اگر به فرهنگ غذایی خودمان احترام نگذاریم، آسیب می بینیم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین غذای ایرانی را با تزئینات روز و شیوه ارائه جدید آموزش دادم. بای مثال کوکوسبزی را مثل رولت فرانسوی می پیچیدم. چراکه دختران و زنانا باهوش ایرانی به دنبال تنوع درعادات غذایی شان هستند. اگر سراغ غذاهای دیگر می روند به خاطر ذائقه شان نیست بلکه به خاطر شکل و تنوع غذاهایغیرایرانی است.
بخش دوم این جلسه به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اختصاص یافت. جنت دوست در پاسخ به یکی از سوالات مبنی بر این که چقدر در موسسه پانیذ مهر ایرانیان به استفاده از ابزار ها و تجهیزات مدرن آشپری توجه دارد، گفت: به نظر من تا زمانی که مراجعه کنندگان دستو پخت خوبی در اختیار نداشته باشند، تجهیزات کمکی به آن ها نخواهد کرد. با این حال در طول آموزش از امکانات خوبی در این آموزشگاه استفاده می شود. من در تبریز یک سال به عنوان بانوی کارآفرین نمونه انتخاب شدم. در حالیکه تنها 10 کارمند داشتم. اما بعدها که علتش را جویا شدم، فهمیدم که بسیاری از آشپزان و سرآشپزان هتل های این شهر در آن دوره از شاگردان موسسه پانیذ مهر ایرانیان بوده اند. 
این نویسنده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت استفاده از تصاویر در کتب آشپری اشاره کرد و توضیح داد: یکی از کتاب های من در آشپزی مصور است. وقتی ما این کتاب را در نمایشگاهی خارجی عرضه کردیم اولین بار بود که تصویر باقالی پلوی ایرانی به کشورهای دیگر معرفی می شد. دستور پخت آش رشته به همراه تصویر آن برای اولین بار بود که به دو زبان ترجمه می شد. بنابراین نمی توان از اهمیت تصویر در کتاب های آشپزی گذشت.

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن