تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821118398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نارضايتي پرستاران از نحوه پرداخت‌ها فروكش نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نارضايتي پرستاران از نحوه پرداخت‌ها فروكش نكرد
پرداخت مابه‌التفاوت «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» اگرچه دريافتي‌ها را بالاتر برده اما با اعتراض پرستاران در نقاط مختلف كشور مواجه شده است. پرستاران معتقدند...
نویسنده : زهرا چيذري 


پرداخت مابه‌التفاوت «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» اگرچه دريافتي‌ها را بالاتر برده اما با اعتراض پرستاران در نقاط مختلف كشور مواجه شده است. پرستاران معتقدند ما‌به‌التفاوت‌هاي پرداختي عادلانه نيست و با اجراي اين طرح نه فقط اختلاف چند صد برابري دريافتي پزشك و پرستار كاهش نيافته بلكه اين تبعيض پررنگ‌تر از گذشته شده است.
«طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» طرحي است كه با اجراي طرح تحول سلامت براي پرداختي‌ها به پرسنل بيمارستان‌ها به تصويب وزارت بهداشت رسيد و قرار شد اين طرح جايگزين پرداخت كارانه شود اما حالا با آغاز پرداخت ما به‌التفاوت شش ماهه دوم سال ۹۳ به پرسنل بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي، صداي اعتراض پرستاران در بيمارستان‌هاي دولتي نقاط مختلف كشور شنيده مي‌شود. با وجود اين، در حالي كه قرار بود محمد آقاجاني، معاون درمان وزير بهداشت با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري به همراه محمد شريفي‌مقدم، دبير‌كل خانه پرستار به سؤالات و اعتراضات جامعه پرستاري كشور پاسخ بدهد، ‌وي از حضور در اين برنامه اجتناب كرد تا حاشيه‌هاي «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» ادامه يابد.

  سهم‌خواهي پرستاران از طرح تحول
اگر بخواهيم اتفاقات و اعتراضات پرستاران به دريافتي‌هايشان را ريشه‌يابي كنيم، بدون شك به گام سوم طرح تحول سلامت و اصلاح كتاب ارزش‌گذاري نسبي تعرفه‌ها مي‌رسيم؛‌ گامي كه با صرف بودجه‌اي 2 ميليارد توماني مزد درمان را تا 300 و در مواردي 400 درصد افزايش داد. اين در حالي است كه قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري هشت سال است بر زمين مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه لازم را مانع اجرايي شدن اين قانون عنوان مي‌كند. با وجود اين اما با اجرايي شدن گام سوم طرح تحول براي پزشكان قرار شد «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» نيز اجرايي شود تا به قول معاون درمان عدالت در پرداخت بين رده‌هاي مختلف كاركنان بيمارستان‌ها برقرار شود. حالا اگرچه دريافتي پرستاران افزايش 7/1تا 5/2 درصدي داشته اما ظاهراً پزشكان همانند گذشته دريافتي‌شان چندين برابر است و عدالت مورد نظر برقرار نشده است. به بيان دقيق‌تر صرف بودجه ميلياردي براي افزايش دستمزد پزشكان انتظار ديگر كاركنان حوزه سلامت را هم بالا برده و هر يك مي‌خواهند از اين سفره سهمي داشته باشند. اين در حالي است كه بنا به تأكيد مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت بنا بود بودجه طرح تحول براي مناطق محروم هزينه شود نه پزشكان با‌نفوذ و «گردن كلفت‌هاي سلامت!»
از سوي ديگر عميق شدن شكاف اختلاف ميان كاركنان نظام سلامت رسيدگي مناسب به بيماران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

  پرداخت مابه‌التفاوت يك ريالي!
عبدالحميد سطوت، پرستار بيمارستان الزهراي اصفهان و دبير انجمن صنفي پرستاران در گفت‌وگو با «جوان»‌از پرداخت ما‌به‌التفاوت يك ريالي به ازاي شش ماهه دوم سال 93 به بيش از يك سوم پرستاران اين بيمارستان خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: با اجراي طرح تحول سلامت در سال گذشته تعرفه‌هاي پزشكان تا سه برابر افزايش يافت در حالي كه هم اكنون هشت سال است قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري مسكوت باقي مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه را بهانه مي‌كند اما گام سوم طرح تحول با وجودي كه شش برابر قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري هزينه داشت، يك شبه اجرايي شد. به گفته وي پرستاران حتي اعتراض خود را به مجلس هم بردند و وزير بهداشت هم قول داد نظر آنان را جلب كند، به همين خاطر هم «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» اجرايي شد. سطوت با اشاره به اينكه هفته گذشته اولين مرحله اين طرح به پايان رسيد، مي‌افزايد: با اجراي اين طرح كارانه‌ها حدوداً 7/1 برابر شده اما اين از ميزان وعده داده شده بسيار كمتر است. به گفته وي، با اجراي اين طرح كارانه پرستاران از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزايش يافته اما كارانه 50 ميليوني پزشكان به 150 ميليون تومان رسيده و اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران از قبل هم بيشتر شده است. بنا به تأكيد دبير انجمن صنفي پرستاران اصفهان در همه جاي دنيا اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران پنج تا هفت برابر است اما در كشورما اين اختلاف صد برابر يا حتي بيشتر است.

  پرداخت‌ها تبعيض‌آميز افزايش يافته
فاطمه رشيد‌فر، پرستار بيمارستان طالقاني اهواز نيز در گفت‌وگو با « جوان»‌ از تبعيض در اجراي طرح مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها مي‌گويد. بنا به اظهار وي پيش از اين همه پرستاران كارانه‌اي 200 هزار توماني مي‌گرفتند اما با اجراي اين طرح يك نيروي طرحي تازه وارد تا 7 ميليون دريافتي داشته اما سرپرستار يك بخش چيزي حدود 5/1 ميليون تومان مي‌گيرد. به باور وي با اجراي اين طرح تبعيض‌ها بيشتر شده و به همين خاطر مورد اعتراض پرستاران است.

  اختلاف قابل قبول پرداخت
محمد شريفي‌مقدم، عضو شوراي عالي نظام پرستاري نيز در اين باره مي‌گويد: طرح مبتني بر عملكرد اخير براي محاسبه خدمات پرستاري بر طرح كارانه استوار است كه از دهه 70 در حال اجراست.   در طرح كارانه اختلاف پرداختي تا ۱۰۰ برابر است، يعني برخي پزشكان تا ۱۰۰ برابر بيشتر از پرستاران دريافت مي‌كنند.  به گفته شريفي‌مقدم، در طرح كارانه ۶۰ تا ۶۵ درصد درآمد بيمارستان‌ها به پزشكان عضو هيئت علمي اختصاص دارد كه كمتر از ۱۰ درصد هستند و حدود 5/22 درصد درآمد بيمارستان‌ها به پزشكان عمومي، پرستاران و بقيه كاركنان بيمارستان تخصيص مي‌يابد و ۱۰ درصد هم براي بيمارستان و حدود 5/2 درصد نيز به دانشگاه مي‌رسد.  شريفي‌مقدم با اشاره به طرح مبتني بر عملكرد مي‌افزايد: برخي مي‌گويند اين طرح از امريكا گرفته شده است اما در همان كشور، اختلاف پرداختي پزشكان در مقايسه با پرستاران، 8/2 برابر است.  وي با بيان اين مطلب كه طرح پرداخت مبتني بر عملكرد هيچ نكته مثبتي ندارد، مي‌گويد: جامعه پرستاري خواستار عدالت در پرداخت‌هاست و اختلاف پرداختي كارانه پزشكان و پرستاران تا سه برابر قابل قبول است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن