تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827227482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امربه معروف ماه رمضانی با طعم آب یخ


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 امربه معروف ماه رمضانی با طعم آب یخ
امربه معروف ماه رمضانی با طعم آب یخ به نیمه های ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم. ماه میهمانی بزرگ خدا، ماه لحظه های ناب افطار و استجابت دعا، ماه عطر نان گرم و آش و شعله زرد دم افطار، ماه استغفار و نوای زیبای دعای سحر. ماهی …


به گزارش فرهنگ نیوز ، به نیمه های ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم. ماه میهمانی بزرگ خدا، ماه لحظه های ناب افطار و استجابت دعا، ماه عطر نان گرم و آش و شعله زرد دم افطار، ماه استغفار و نوای زیبای دعای سحر. ماهی که هوشیاران و آگاهان از اسرار برای آمدنش لحظه شماری می کردند و فرصت رجب و شعبان را غنیمتی برای کسب آمادگی برای حضور در این مهمانی عظیم می دانستند. و رمضان خود امتحانی است برای سنجش صبرها و تحمل سختی های گرسنگی و تشنگی و دوری از گناه. امتحانی که در این چند ساله با مقارن شدن ماه مبارک با فصل تابستان و روزهای طولانی و گرم آن جلوه بیشتری یافته است. برخی با وجود گرما و مشقت زیاد روزه گرفتن را بر خود واجب و اطاعت امر الهی می دانند و عده ای دیگر نیز به دلیل بیماری و کم توانی حسرت این را دارند که ایکاش می توانستند به جمع این مهمانان الهی بپیوندند. اما برخی نه تنها روزه نمی گیرند بلکه در ملاعام خواسته یا ناخواسته حرمت این حریم معنوی حاکم بر جامعه را می شکنند.
 
خطر عادی شدن روزه خواری در جامعه
 
درست است که عده ای به هر دلیلی نمی توانند یا نمی خواهند روزه بگیرند اما مسئله روزه خواری در ملا عام موضوع جدی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت چرا که در طول زمان سبب تبدیل شدن روزه خواری به رفتار اجتماعی شده و ترویج رفتار روزه خواری در این ماه یک نوع هشدار جدی برای جامعه اسلامی محسوب می شود و این درحالی است که روزه خواری در ملا عام در ۱۰ سال پیش اینقدر عمومیت نداشت ولی به مرور زمان و امروز به راحتی برای هر کدام از ما مسئله ای قابل قبول و طبیعی است.
 
امروز ما با دیدن فردی که در خیابان بطری آب خنک سر می کشد یا در محل کار با خورد غذا در میان افراد روزه دار نشان می دهد که ارزشی برای آنان قائل نیست، واکنشی از خودمان نشان نمی دهیم و وقتی نیروی انتظامی با این افراد برخورد می کند عده ای سرو صدا به راه می اندازند که وظیفه نیروی انتظامی برقراری امنیت در جامعه است و نباید در این مسائل دخالت کند. در حقیقت اگر امروز ما نتوانیم نسبت به این رفتار ناهنجار واکنشی مناسب نشان دهیم مانند مسئله حجاب به جایی می رسیم که دیگر کنترلی بر آن نخواهیم داشت. اما به راستی برای حل این مسئله چه باید کرد آیا روزه خواری جرم است و قابلیت مجازات این افراد وجود دارد؟ برای اصلاح این وضعیت آیا تنها از طریق نیروی انتظامی باید عمل کرد؟ وظیفه امر به معروف هر کدام از ما چه می شود؟ برای انجام این واجب الهی چه طور می توان عمل کرد؟
 
آیا جرم روزه خواری هم داریم؟
 
در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما در ماده ۶۳۸  این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است.
 
پس آنچه جرم است تظاهر به روزه خواری است نه خوردن روزه. زیرا در اسلام از عسر و حرج (افتادن و سختی) منع شده است و بسیاری از افراد به علت بیماری و ناتوانی و کهولت قادر به گرفتن روزه نیستند و در صورت گرفتن روزه به سختی می افتند و خداوند نیز روزه را بر آن ها واجب ندانسته است. ولی تظاهر به روزه‌خواری در ملاء‌عام به گونه‌ای که شخص بخواهد عمدا ارزش‌‌های اجتماعی را زیر سوال ببرد و به آن ها تعرض کند و حقوق اجتماعی دیگران را از بین ببرد طبق قانون جمهوری اسلامی جرم محسوب می‌شود و می توان افراد خاطی را طبق قانون مجازات کرد.
 
روزه خواری در ملا عام تضییع حقوق دیگران
 
این تنبیهات منافاتی با آزادی انسان در دینداری ندارد. هر فردی در عالم خیال و ذهنش مختار است که مسلمان شود یا نه، ولی در محیط اجتماعی تابع قوانین و سنت های جامعه است. روزه خواری در انظار مردم از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می آید و افراد در جامعه مجاز به انجام هر کاری نیستند. هر فردی در منزل خود می تواند روزه خوار ی کند که اگر بدون عذر باشد گنهکار است؛ ولی روزه خواری در اجتماع، موجب تضییع حقوق دیگران و بی حرمتی به عقاید افراد جامعه است و بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است.
 
کسی که به صورت آشکار روزه می‌خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا می‌گذارد. در نتیجه هیچ فردی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، مسافر و غیر مسافر حق روزه خواری در انظار عمومی را ندارد. هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می کند باید به این قانون احترام بگذارد.
 
فرد روزه خوار علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می کند که رعایت حقوق دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است.
 
امر به معروف رمضانی
 
با توجه به اینکه افرادی که در ملا عام روزخواری می کنند سبب ریخته شدن قبح این عمل و عادی شدن آن می شوند این تکلیف و مسئولیت متوجه تمام کسانی است که آنرا مشاهده می کنند. چرا که بی اثر ساختن احکام اسلامی در جامعه دارای آثاری مانند از بین رفتن برکت از زندگی مردم و ایجاد مشکلات جدی در معیشت خواهد بود که تمام جامعه را متوجه خود می کند و خداوند در قرآن تاکید کرده که اجرای حدود الهی موجب برکت و وسعت رزق می‌شود و عدم اجرای آن هم آثار وضعی خود را دارد. بنا بر این هر انسان مسلمانی در برابر انجام گناه در روز روشن، از باب امر به معروف و نهی از منکر که یکی از واجبات اسلام است، حق تذکر به افراد روزه خوار را دارد. البته در امر به معروف باید مراحل آن مراعات شود.
 
مراحل امر به معروف رمضانی
 
در مرحله اول انکار قلبی است. یعنی همه افراد باید به روزه خوار یک نگاهی غیرعادی داشته باشند؛ تا او احساس کند که کارش خطاست. عمل او را قلبا انکار کنند. به عنوان مثال، در محافل عمومی به او اعتنایی نشود. یا اگر شاهد روزه خواری فردی در ملا عام هستیم با روی برگرداندن از او طوری که متوجه رفتارمان بشود تا حدودی حتی به اندازه تلنگر کوچک او را متوجه رفتار نادرستش بکنیم.
 
مرحله دوم ، که مرحله زبانی است؛ باید با احتمال تأثیر و عدم خطر جانی یا مالی برای خویش، با ادب و محبت به فرد خاطی تذکر داد.
 
مرحله سوم که مرحله عملی است؛ که منجر به تنبیه جسمی و مالی می شود؛ مربوط به قانون است که افراد مسئول، حق برخورد فیزیکی با روزه خوار را دارند.
 
بدون شک تأثیر روش های ارشادی در برخورد با روزه خواران بیشتر است و تجربه ثابت کرده که برخوردهای قضایی به نسبت اثرات کمتر و گاها نامطلوبی را دارد وبه واقع اگر هر کدام از ما نسبت به این مسئله در محیط کار در دانشگاه و مراکز عمومی و.. احساس تکلیف کنیم و دلسوزانه و مودبانه در این زمینه تذکر دهیم، فرهنگ زیبای امر به معروف ماه رمضانی برای در میان جامعه ایجاد و ترویج می شود و دیگر کار به برخورد نیروی انتظامی با افراد نمی رسد.
 
نیت کنید و خودتان را آماده کنید
 
در مورد تذکر به افراد روزه خوار، توجه داشته باشیم که اگر تصمیم به تذکر یا به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر گرفتیم احتمال برخورد بد و غیر مؤدبانه از افراد خاطی داشته باشیم. متاسفانه در بسیاری از اوقات، ممکن است شما یک تذکر کوچک کاملا بجا و مؤدبانه به بعضی افراد بدهید ولی با عکس العمل خیلی عجیب و غیر قابل پیش بینی؛ گاها باور نکردنی!! روبرو شوید. شنیدن جملاتی مثل مگه تو وکیل وصی بقیه ای؟! یا خلیفه شهری؟ قاضی شارع یا حاکم شرع شدی؟!! یا جملاتی که گاها محترمانه نیستند نباید سبب دلسردی و گذشتن از خیر تذکر و امر به معروف و نهی از منکر بشود چرا که ما در برابر افراد جامعه و خدای خود مسئول هستیم.
 
در این زمینه نباید با بزرگ دیدن کار و احتمال شنیدن برخورد نامناسب کنار رفت. می توان تذکر داد و به سرعت گذشت و یا حتی می توان از کار کوچکی مانند چسباندن یک برگه در محل کار که بر روی آن عبارت «لطفا دراین مکان روزه خواری نکنید» نوشته شده است؛ شروع کرد. چرا که هر کاری ولو کوچک اثرات خود را خواهد داشت و نباید به کوچکی کار، بلکه باید به بزرگی نیت توجه داشت چرا که خداوند نیز به اندازه نیت بندگان برایشان گشایش حاصل می کند نه به اندازه تلاش و کوشش آن ها. اگر هر کدام از ما بتوانیم به اندازه خودمان قدم کوچکی در این مسیر برداریم به مرور زمان جامعه برای این افراد حرمت شکن در ماه مبارک ناامن خواهد شد و روزه خواری در ملا عام تبدیل به یک ناهنجاری می شود و مانند بی حجابی که امروز به دلیل کارنکردن دیروز به دنبال راه چاره برای آن هستیم نخواهد شد.


منبع: با حجاب


94/4/8 - 16:07 - 2015-6-29 16:07:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن