تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805298454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارکردهاي بانک‌هاي توسعه‌اي از نگاه يک کارشناس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۳۴ب.ظ)
کارکردهاي بانک‌هاي توسعه‌اي از نگاه يک کارشناس موج - يک کارشناس اقتصادي گفت: هدف بانک توسعه‌اي اجراي پروژه‌هايي است که در مسير توسعه اقتصادي تاثيرگذار باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، تيمور رحماني، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، گفت: متاسفانه بانک‌هاي کشور به علت مشکلات اقتصادي و کمبود نقدينگي بيشتر به‌ دنبال انجام فعاليت‌هايي هستند که سود بالايي در آن کسب کنند.
رحماني در مورد تفاوت عملکرد بانک هاي توسعه اي و تجاري گفت: به‌ طور قطع بانک تجاري بايد دنبال سود و زيان باشد؛ چراکه تراز منفي براي بانک تجاري مسأله‌ساز است. يک بانک تجاري تنها به اين امر فکر مي‌کند که چگونه سپرده‌هاي بيشتر جذب کند و در پروژه‌هايي سرمايه‌گذاري کند که سود بيشتري کسب کنند و براي اين بانک مهم نيست پروژه‌اي را که اجرايي مي‌کند در جهت توسعه کشور است يا خير.
وي افزود: اما هدف بانک توسعه‌اي اجراي پروژه‌هايي است که در مسير توسعه اقتصادي تاثيرگذار باشد. براي بانک توسعه‌اي سود و زيان در حاشيه قرار دارد. حتي در بسياري از موارد کسب سود مطرح نيست و تنها کمک مي‌کند پروژه‌هاي بزرگ صنعتي به درستي در مسير توسعه و رشد اقتصادي و اجتماعي کشور اجرايي شوند.
اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اين که نقش بانک‌هاي توسعه‌اي بايد پررنگ شود و کارکردهاي اين بانک به‌ درستي تبيين شوند، اظهار داشت:
اگر ما از بانک‌هاي توسعه‌اي کارآمد برخوردار باشيم به همان ميزان در پيشرفت پروژه‌ها و توسعه اجتماعي و اقتصادي کشور موفق عمل خواهيم کرد.
رحماني گفت: متاسفانه در کشور ما جنبه‌هاي کمک دانش فني و نظارت بانک‌هاي توسعه‌اي براي پروژه‌ها کمرنگ شده است و تنها اين تصور وجود دارد که بانک توسعه‌اي فقط بايد به تامين منابع بپردازد.
وي افزود: بانک مسکن با توجه به وظايفي که برعهده دارد بايد به اجراي پروژه‌هايي بپردازد که هم منافع اقتصادي و هم منافع اجتماعي دارد؛ يعني ساخت مسکن تنها براي توليدکننده آن نفع ندارد بلکه در جهت توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در دنيا نيز به بانک مسکن نگاه تجاري ندارند بلکه بيشتر از اين بانک انتظار دارند در راستاي توسعه ساخت‌وساز براي پاسخگويي به نياز جامعه گام بردارد. در کشور ما نيز بانک مسکن با همين هدف ايجاد شد و در قالب بانک تخصصي-توسعه‌اي تعريف شده بود، اما؛ متاسفانه در مقطعي اين بانک از مسير اصلي منحرف شد و به سمت تجاري‌شدن گام برداشت.
رحماني تصريح کرد: وقتي بانک مسکن از اين هدف دور و به بانک تجاري تبديل شد به ناچار مجبور شد فعاليت‌هاي متعارفي را انجام دهد که بانک‌هاي تجاري انجام مي‌دهند تا در زمينه تامين منابع با مشکل مواجه نشود، اما؛ لازم است در جهت توسعه بخش مسکن کشور اين بانک تغيير رويه دهد و باز هم مانند بانک توسعه‌اي فعال شود.
رحماني بيان کرد: اگر بانک مسکن به بانک توسعه‌اي تبديل شود آن وقت در پروژه‌هايي سرمايه‌گذاري خواهد کرد که نه‌تنها توجيه فني و اقتصادي دارند بلکه به توسعه اجتماعي و اقتصادي کشور کمک مي‌کند؛ چراکه رونق بخش مسکن به رونق اشتغال و رشد اقتصادي مي‌انجامد.
اين کارشناس مسائل اقتصادي تاکيد کرد: اگر بانک مسکن به بانک توسعه‌اي کارآمد تبديل شود پروژه‌هايي چون مسکن مهر به شکلي اجرايي خواهند شد که از ابتدا توجيه فني و اقتصادي آنها سنجيده مي‌شد و در مسير صحيح حرکت مي‌کردند. کارکرد بانک توسعه‌اي در بخش مسکن نيز در همين زمينه خود را نشان مي‌دهد.
وي يادآور شد: صرف‌نظر از اين که پروژه مسکن مهر درست يا غلط اجرايي شد، معتقدم اگر پروژه‌هايي از اين قبيل در بخش مسکن به درستي از نظر فني و اقتصادي ارزيابي شوند و يک بانک توسعه‌اي چون مسکن در زمينه فني و اقتصادي مشارکت و نظارت داشته باشد مي‌توان به موفقيت رسيد.
به گفته رحماني اين اقدام نه‌تنها براي اجراکنندگان آن منفعت دارد، بلکه به نفع دولت و مردم و به‌طور کلي توسعه اقتصادي کشور است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن