تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804668097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي حلقه مفقوده در آموزش‌وپرورش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۴۳ق.ظ)
اقتصاد مقاومتي حلقه مفقوده در آموزش‌وپرورش گروه فرهنگي موج
اقتصاد مقاومتي بحث تکراري و بي‌اهميت در آموزش‌وپرورش است و براي تحقق آن، ارتقاي کارايي، کاهش نابرابري‌ها و تأمين عدالت آموزشي بايد انجام شود، بنابراين لازم است سياست‌ها و برنامه‌هاي ويژه طراحي و به مرحله اجرا گذاشته شود.
تحقق مرور برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي که براي پوست‌اندازي اقتصادي و سرعت بخشي به اصلاحات حوزه اقتصاد از طرف مقام معظم رهبري بيان شد را بايد نياز ضروري کشور در برهه کنوني دانست و براي اجرايي شدن اين مهم بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود همان‌گونه که ايشان فرمودند استفاده کرد.
البته اقتصاد مقاومتي به مفهوم رياضت و انقباضي عمل کردن در عرصه اقتصاد نيست بلکه مفهوم اين برنامه مترقي، اجراي برنامه‌هاي راهبردي براي بهبود وضعيت اقتصاد کشور و بالا بردن بهره‌وري و استفاده بهينه از نيروي انساني است.
در سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري در ارتباط با اقتصاد مقاومتي مواردي وجود دارد که مي‌توان به‌عنوان سرفصل‌هاي اصولي در تبيين اين اصل مهم استفاده کرد. همان‌طور که مقام معظم رهبري اشاره کردند: «ممکن است عده‌اي اين‌گونه تصور کنند که مدل اقتصاد مقاومتي، الگويي مطلوب است اما امکان تحقق آن وجود ندارد درحالي‌که قاطعانه مي‌گويم، اجراي الگوي اقتصاد مقاومتي در شرايط کنوني کشور و با توجه به ظرفيت‌هاي موجود، کاملاً امکان‌پذير است».
نيروي تحصيل‌کرده در کشور کم نيست و ميتوانيم از اين ظرفيت‌هاي موجود استفاده کنيم و تأکيد مقام معظم رهبري نيز اين است که: «نيروي جوان تحصيل‌کرده‌ي متخصص و داراي اعتمادبه‌نفس در کشور کم نيست و وجود اين تعداد نيروي جوان تحصيل‌کرده در کشور از برکات انقلاب است به‌شرط آن‌که سياست‌هاي غلط موجب پير شدن جامعه و کاهش نيروي جوان، نشود. اين تعداد نيروي تحصيل‌کرده جوان و متخصص از افتخارات نظام اسلامي و يک فرصت بسيار بزرگ است». حال با توجه به اين فرمايشات مي‌توانيم بگوييم که آموزش‌وپرورش داراي بيشترين پتانسيل در استفاده از جوانان تحصيل‌کرده است، جايي که اين ظرفيت‌ها فرهنگ و استعدادهايشان شکل مي‌گيرد.
حال همه مي‌دانيم آموزش‌وپرورش رکن اساسي توسعه است، آموزش افراد نوعي سرمايه‌گذاري ملي است و هر کشوري که در اين راه تلاش بيشتري نمايد بدون شک از رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي بيشتري در آينده برخوردار خواهد شد، سرمايه انساني که درنتيجه آموزش حاصل مي‌شود از مهم‌ترين عوامل رشد توسعه اقتصادي است.
همان‌طور که مسلم است منابع انساني پايه‌هاي اصلي ثروت ملت‌ها را تشکيل مي‌دهد، سرمايه و منابع طبيعي عوامل تبعي توليدند درحالي‌که انسان‌ها عوامل فعالي هستند که سرمايه‌ها را متراکم مي‌سازند و توسعه ملي را به جلو مي‌برد به‌وضوح کشوري که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمي را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملي به نحو مؤثري بهره‌برداري کند، قادر نخواهد بود هيچ‌چيز ديگري را توسعه دهد.
وزارت آموزش‌وپرورش کشور نيز داراي مشکلات اقتصادي است که حل کردن آن‌ها مي‌تواند تأثير بسزايي در پيشرفت جامعه داشته باشد؛ بنابراين اجرايي کردن اقتصاد مقاومتي در اين وزارت بايد در اولويت کار قرار گيرد.

نمونه اقتصاد مقامتي در آموزش‌وپرورش
اما براي اجراي اقتصاد مقاومتي در آموزش‌وپرورش با تکيه‌بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري چگونه مي‌توان عمل کرد. مردمي اقتصاد آموزش‌وپرورش و توانمندسازي بخش خصوصي در شرايط وجود فشارهاي خارجي توزيع ناعادلانه امکانات آموزشي و همچنين نابرابري در پيشرفت تحصيلي دو موضوع جدي هستند که به بهره‌مندي مناسب همه اقشار و گروه‌ها از آموزش‌وپرورش آسيب مي‌رسانند و موجب نارضايتي و تحت تأثير قرار گرفتن اجراي سياست‌گذاري کلان مي‌شوند.
ارتقاي کارايي، کاهش نابرابري‌ها و تأمين عدالت آموزشي از رسالت و مأموريت‌هاي آموزش‌وپرورش است که براي آن لازم است سياست‌ها و برنامه‌هاي ويژه طراحي و به مرحله اجرا گذاشته شود. به‌منظور مردمي کردن اقتصاد آموزش‌وپرورش و ايجاد عدالت آموزشي نيازمند مشارکت مبتني بر مدرسه محوري هستيم.
بدين منظور در اقتصاد مقاومتي، اداره مدارس به‌صورت مشارکت بخش خصوصي- دولتي موجب مي‌شود مديريت خصوصي بتوانند با تنظيم قرارداد مطابق با استاندارهاي آموزشي تعريف‌شده از سوي وزارتخانه فعاليت کنند. به عبارتي مالکيت مدارس بر عهده دولت باشد و اداره مدارس به مديران و معلمان متقاضي واگذار شود و دولت بر طبق قراردادي با گروه فرهنگيان متقاضي طي زمان مشخص مدارس را درواقع به بخش خصوصي واگذار ‌کند.
از سوي ديگر با واگذاري مدارس و تنظيم قرارداد با مدارس، اعتبار تخصيص‌يافته به مدارس را مي‌توان در قالب کوپن آموزشي به والدين دانش‌آموزان واگذار کرد که والدين بتوانند با استفاده از آن کوپن‌ها حق انتخاب براي تحصيل فرزندان خود داشته باشند و به‌نوعي در آموزش مدارس از مشارکت برخوردار شوند.
اين نوع از تخصيص اعتبار به والدين بجاي اختصاص دادن به مدارس، در قالب کوپن آموزشي منجر به رقابت آموزشي بين مدارس براي افزايش کارايي و اثربخشي خود براي جذب هرچه بيشتر والدين و به‌منظور دريافت کوپن‌هاي آموزشي خواهد گرديد که اين به معني مشارکت والدين در نظام آموزشي و رضايتمندي آنان خواهد شد.
با اين توصيفات مدارس نيز براي جلب رضايت والدين به جذب معلمان شايسته‌تر و افزايش شايستگي مدارس ازنظر کيفي و حتي رقابت آموزشي منجر به توليد دانش روي خواهند آورد.

عدم برنامه‌ريزي در آموزش‌وپرورش
مشخص نشدن وظيفه براي آموزش‌وپرورش در راستاي اقتصاد مقاومتي نشان مي‌دهد که شوراي اقتصاد درواقع هنوز نتوانسته است به درک درستي از اقتصاد مقاومتي برسد. بنا به بند يکم و بيست و يکم سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و بند پنجم از دستور رئيس‌جمهور که ضرورت توجه و برنامه‌ريزي در امر آموزش‌وپرورش را تأکيد مي‌کند، شوراي اقتصاد هيچ هدف، سياست و برنامه عملياتي را براي وزرات آموزش‌وپرورش در راستاي اقتصاد مقاومتي در نظر نگرفته است.
معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ضمن انتشار مصوبات شوراي اقتصاد تحت عنوان مجموعه اهداف، سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي به بررسي وظايف وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف در موضوع اقتصاد مقاومتي پرداخته است. رئيس‌جمهور نيز طي نامه‌اي خطاب به جهانگيري معاون اول، بر انجام اقدامات گسترده و جلب مشارکت همه نهادها و سازمان‌ها جهت تحقق سياست‌هاي کلي تأکيد کرده است (بند پنجم) و از وزارت آموزش‌وپرورش خواسته است که در جهت تبيين اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي لازم برنامه‌ريزي و اقدام کنند.
علي‌رغم عضويت وزير آموزش‌وپرورش در شوراي اقتصاد و اهتمام سياست‌هاي کلي ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب به‌ضرورت حوزه آموزش، فرهنگ‌سازي و گفتمان سازي در اقتصاد مقاومتي اين نهاد راهبردي در برنامه اقتصاد مقاومتي دولت ديده نشده است. درحالي‌که کارشناسان معتقدند مدارس به‌عنوان خانه دوم محلي براي فرهنگ‌سازي است و مشخص نشدن وظيفه براي آموزش‌وپرورش در راستاي اقتصاد مقاومتي نشان مي‌دهد که شوراي اقتصاد درواقع هنوز نتوانسته است به درک درستي از اقتصاد مقاومتي برسد.

اقتصاد مقاومتي يک عامل درون‌زا در آموزش‌وپرورش است
علي‌اصغر فاني وزير آموزش‌وپرورش باوجود ابقاي پست در هفته گذشته و عبور از جلسه استيضاح در ارتباط با رويکرد آموزش‌وپرورش درباره اقتصاد مقاومتي گفت: تأکيد بر اقتصاد مقاومتي به‌عنوان يک عامل درون‌زا در آموزش‌وپرورش نيازمند توسعه مشارکت همگاني، تمرکززدايي و بهره‌وري است.
وي همچنين افزود: در دولت تدبير و اميد با توجه به حضور صاحبان انديشه و تجربه، توانمندي‌هاي بالقوه براي هدايت همگاني به‌منظور تحقق زمينه‌هاي اقتصاد مقاومتي و توانمندسازي عمومي وجود دارد.
فاني در ادامه گفت: باهدف تحقق بند 21 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، فرصت بي‌نظير و چندگانه براي تمرکز پژوهشگران حوزه اقتصاد و عرصه تعليم و تربيت، نسبت به اقتصاد آموزش‌وپرورش فراهم مي‌آيد.
وزير آموزش‌وپرورش اظهار کرد: البته به سبب طيف گسترده مخاطبان آموزش‌وپرورش، دانش آموزان، معلمان و اوليا و نيز ماهيت تعليم تربيت، علاوه بر اينکه نقش مؤثري در فرهنگ‌سازي اقتصاد سالم پويا دارد، به دليل وجود مشارکت‌هاي متنوع در آموزش‌وپرورش با اتخاذ رويکردها و رويه‌هاي علمي و مدل‌هاي اقتصادي کارا اثربخش، مي‌توان به کاهش و حذف بسياري از کاستي‌ها در آن پرداخت.

تحقق اقتصاد مقاومتي منابع آموزش‌وپرورش را شکوفا مي‌کند
جواد حسيني يکي از مسئولين ستادي آموزش‌وپرورش در اين رابطه توضيح داد: مقام معظم رهبري اعتقاددارند آموزش‌وپرورش کانون تحولي است که آينده کشور را رقم مي‌زند، اين به ما يادآوري مي‌کند که بايد براي توسعه متوازن، پرورش رفتار عقلايي درزمينهٔ اقتصاد را مهم بدانيم که آموزش‌وپرورش در اين ايجاد عقلانيت نقش مهمي را ايفا مي‌کند.
وي ادامه داد: هدف ما در آموزش‌وپرورش تحقق ظرفيت‌هاي عظيم اقتصادي آموزش‌وپرورش است، هميشه بر اين باور بوده‌ايم که آموزش‌وپرورش يک لشگر عظيم اقتصادي زاغه‌نشين است، البته ناگفته نماند که براي حل اين مسئله نياز به منابع داريم که بايد آزاد شوند.
حسيني با بيان اين‌که دولت‌ها براي ارتقا توسعه و کيفيت در جامعه بايد سرکيسه منابع خود را بر روي آموزش‌وپرورش بگشايند ادامه داد: افزايش سهم اين بخش از بودجه دولتي يکي از راهکارهاست و بر اساس گزارش مرکز آمار در ايران سرمايه‌گذاري در آموزش‌وپرورش به‌ويژه مقطع ابتدايي ۶۵۸ هزارم بازگشت ارزش‌افزوده دارد که بعد از بخش معدن بالاترين رقم است.
وي افزود: توجه به اقتصاد آموزش‌وپرورش موضوعي ست که دولت‌ها بايد به آن اهميت بدهند، در همين راستا دولت تدبير و اميد همين نگاه را داشته و افزايش ۱۰۰ درصدي بودجه اين بخش در سال جاري نسبت به سال آغاز شروع به کار دولت و افزايش سهم اين بخش به بيش از ۱۱ درصد از بودجه دولتي بخشي از اين توجهات است‌.
حسيني گفت: در اين دولت با اتکا بر تدبير و اميد و اعتدال ارتقا مشارکت‌هاي برون‌سازماني در دستور کار قرارگرفته و ما در خراسان رضوي در اين سازمان و در راستاي توسعه اين موضوع با بيش از ۷۳ درصد دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط تفاهم‌نامه همکاري امضا کرديم و بايد اين موضوع را مدنظر قرارداد که توجه به اقتصاد مقاومتي منابع بيشتري را در آموزش‌وپرورش شکوفا خواهد کرد.

آموزش‌وپرورش در تحقق اقتصاد مقاومتي نقش تسهيل گر را دارد
عبدالوحيد فياضي عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص تأکيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر اصلاح الگوي آموزشي در راستاي اقتصاد مقاومتي گفت: آموزش‌وپرورش محل يادگيري و آماده‌سازي نسل جديد براي ورود به جامعه است، با اصلاح الگوي آموزشي و تطبيق اين الگو بر مبناي اقتصاد مقاومتي مي‌توان به شکل مبنايي و ريشه‌اي اقتصاد مقاومتي را در جامعه نهادينه کرد.
وي در ادامه افزود: نسل جوان ما هرچه قدر با فضاي جامعه آشناتر و با واقعيت‌هاي آن روبه‌رو شود بهتر مي‌تواند درزماني که به نيروي فعال بدل شد، به‌عنوان حلال مشکلات و فرمولي براي خروج جامعه از موانع پيش رو تأثيرگذار باشد، آموزش‌وپرورش به‌طور طبيعي مسائلي را آموزش مي‌دهد که در زندگي آينده دانش آموزان به‌منزله آموزه‌هاي اصلي و استوانه‌هاي رفتاري آن‌ها تلقي مي‌شود، لذا با فراگيري محور‌هاي عملي اقتصاد مقاومتي، در رفتار نسل جوان مي‌توانيم شاهد باشيم در آينده نسل جديد با رفتار‌هاي منطبق با الگوي اقتصاد مقاومتي زندگي خواهند کرد.
عضو کميسيون آموزش با تأکيد بر کلان بودن موضوع اقتصاد مقاومتي تصريح کرد: بحث اقتصاد مقاومتي بحث يک‌شبه نيست بلکه بايد با فرآيند طبيعي خود در بنيان جامعه نفوذ کند و در کنار آن آموزش‌وپرورش تحت نظر سياست‌هاي کلان دولت در خصوص تحقق سياست‌هاي تعيين‌شده اقتصاد مقاومتي در تعجيل اين مهم نقش تسهيلگر را داشته باشد.
فياضي با اشاره به برکات سياست‌هاي ابلاغ‌شده از جانب رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کرد: واردات بي‌رويه و مطرح‌شدن برند‌هاي غربي تنها به اقتصاد و فرهنگ کشور لطمه نمي‌زند بلکه مسير نسل‌هاي بعدي را نيز تغيير خواهد داد، آموزش‌وپرورش با استفاده از پژوهش‌هاي بين نسلي مي‌تواند ريشه‌هاي انحراف از مسير درست را شناسايي و از پيش روي فرهنگ غربي در خصوص سبک زندگي و فرهنگ مصرفي کشور جلوگيري کند.

فرهنگيان و اقتصاد مقاومتي
فرهنگيان از عوامل نفوذ فرهنگ به جامعه هستند؛ فرهنگ بسيار بااهميت است و به فرموده حضرت امام (ره): «فرهنگ مبدأ همه خوشبختي‌ها و بدبختي‌هاي يک ملت است» و به فرموده مقام معظم رهبري: «فرهنگ مثل هوا است که اگر هوا آلوده و ناسالم باشد، انسان را مريض مي‌کند، فرهنگ آلوده نيز سمي کشنده براي هويت ملي و مذهبي جامعه است». بايد نگاهي نو به فرهنگ داشته باشيم زيرا اساسي‌ترين و زيباترين عنصر يک جامعه فرهنگ آن است.
شهيد مطهري مي‌فرمايد: آن فرهنگي اصالت و شخصيت دارد که از انگيزي هاي ويژه برخوردار باشد و آهنگ حرکتش با آهنگ حرکت ديگر فرهنگ‌ها فرق کند. روشن است که تنها فرهنگ ديني و اسلامي است که سازنده، ارزش‌آفرين و عظمت بخش است. شهيد مطهري (ره) معلمي بود که جايگاه فرهنگ ديني و نقش عميق آن را با تمام وجود درک کرد. او فرهنگ‌سازي دين‌شناس و تمدن‌آفرين بود.
آموزش‌وپرورش به‌واسطه توانمندي و قابليت بالاي تأثيرگذاري خود در جامعه مي‌تواند نقش بي‌بديلي در فرهنگ‌سازي اقتصادي و پياده‌سازي الگوهاي مختلف آن در بين آحاد مردم به‌ويژه دانش آموزان و خانواده ماي آنان ايفا کند.
آموزش سبک زندگي اسلامي در مدارس را از راهبردهاي اثرگذار در اين راستا هست. سبک زندگي اسلامي به معني اعتمادبه‌نفس ملي، داشتن همت بلند، احساس مسئوليت همگاني، داشتن روحيه ايثار، فداکاري و خدمت به جامعه بوده و بايد اين رويکرد بر مدارس و مراکز آموزشي ما حاکم شود.
در شرايط کنوني نسل جوان و نوجوان ما بايد با راهکارها و راهبردهاي اقتصاد مقاومتي کاملاً آشنا باشند.اهداف اقتصاد مقاومتي و فرهنگ‌سازي در اين راستا بايد توسط همه مجموعه ماي اداري و آموزشي به‌ويژه در مدارس به نحو شايسته موردبررسي قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن