تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798333135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو کمیسیون صنایع و معادن: بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی ۷۰ درصد صنایع را غیر فعال کرد/ شرکت‌های صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیتند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو کمیسیون صنایع و معادن:
بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی ۷۰ درصد صنایع را غیر فعال کرد/ شرکت‌های صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیتند
سیدمحمدبیاتیان گفت: کمبود سرمایه در گردش و نبود نقدینگی و در کنار آن مشکل بودن تهیه برخی مواد اولیه‌ای که از خارج تهیه می‌شود و همچنین خلاء شبکه‌های توزیع از جمله مشکلات اصلی شرکت‌های تولیدی و صنعتی است.

خبرگزاری فارس: بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی ۷۰ درصد صنایع را غیر فعال کرد/ شرکت‌های صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیتند



سایت مشرق نوشت: در سال های گذشته و با قرار گرفتن در وضعیت تحریمی که مغرضانه بر علیه بخش های اقتصادی و تولیدی ما در نظرگرفته شده است، تکیه بر توان داخلی و استفاده از تمام ظرفیت های علمی و دانش بومی بیش از پیش باید جزو اهداف و ماموریت های مسئولان اجرایی کشور باشد.  مقام معظم رهبری در سال های اخیر در سخنرانی هایی که دارند به اهتمام مسئولان برای بکارگیری اقتصاد مقاومتی برای گذر از این پیچ تاریخی تاکید های فراوانی داشته اند، اما متاسفانه با نگاهی سطحی به بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی می توان دریافت این رهنمود تنها در حد شعار و اجرای چند سمینار و یا کنفرانس باقی مانده و راههای عملی آن هنوز در کشور اجرایی نمی شود.
در این میان صنعت با دارا بودن بخش های مهمی چون کشاورزی و معدن می تواند نقش مهمی در ارز آوری به کشور و همچنین بی نیازی و خودکفایی کشور از نظر مواد غذایی و کالاهای اساسی به کشورهای بیگانه داشته باشد و حال با وجود این تحریم های لجام گسیخته بین المللی، تنها راه پیش روی ما اجرای اقتصاد مقاومتی است تا با خودکفایی در این حوزه بتوانیم نیازهای خودمان را در داخل کشور تولید کرده و با ایجاد برندهایی معتبر در سطح دنیا، دیگر کشورها را در انواع تولیدات به خودمان وابسته کنیم.

 با سیدمحمدبیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره سهم صنایع در اقتصاد مقاومتی گفتگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

* صنایع چه سهمی در اقتصاد مقاومتی دارند؟
زیر بنای اقتصاد مقاومتی تولید است، تولید کشور به بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی ارتباط پیدا می کند و برهمین اساس سهم صنعت و معدن در تولید ملی قطعا سهم بسزایی است، شاید بتوان گفت، بخش صنعت نزدیک به 50 درصد در استخوان بندی اقتصاد مقاومتی  نقش دارد و شاکله تولید ملی را می سازد.

* خروج از رکود و احیای ظرفیت های تعطیل شده در صنایع کوچک، چگونه می تواند به تحقق به اقتصاد مقاومتی کمک کند؟
در حالت فعلی در کشور چه در بخش های صنعتی و چه در بخش های معدن حدود 30درصد از ظرفیت آنها کار می کنند، یعنی ما 70درصد جای کار داریم.
دلایل زیادی هم دارد که چرا بخش ها کار نمی کنند؟ بنابراین اگر بتوانیم با همکاری و هماهنگی دولت، مجلس و دستگاه های مربوطه این بخش های نیمه فعال و تعطیل را به فعالیت برسانیم، در کنار  این می توانیم صنایع بزرگ را ایجاد کنیم که زیر مجموعه آن یکسری فرآیند کوچک و متوسط وجود دارند و می توانند تغذیه صنایع بزرگ را برعهده بگیرند. 
به هرحال صنایع بزرگ یکی از ملزومات صنعت هستند و در بخش های مختلف هم ظرفیت خالی داریم ولی با توجه به اینکه در سالیان گذشته خیلی نتوانسته ایم از شعار زدگی بیرون بیاییم و به عمل برسیم هنوز موفق نشده ایم اما با سعی و تلاش می توانیم به اهداف و افق های ترسیم شده برسیم.

* در حال حاضر مشصکلات و چالش های بزرگ نعت را در چه بخش هایی می بینید؟
یکی از مشکلات اصلی صنایع ما، معضل سرمایه در گردش است. آنها نقدینگی ندارند و در کنارش برخی مواد اولیه را براحتی نمی توانند تامین کنند و گاه هم باید آن را از خارج وارد کنند.
یکی دیگر از مشکلات صنایع خلاء شبکه ای است که بتواند محصولات تولیدی آن ها را به فروش برساند، برخی هم با وجود اینکه ما در داخل تولید این محصولات را داریم متاسفانه بر اساس سیاست های غلط چند برابر ظرفیت داخل کشور، چنین محصولاتی را وارد کشور می کنند که مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود می آورد. بنابراین مشکلات و موانع ما در بخش صنعت زیاد است. 
به عنوان مثال در بحث معدن ما در طی سالیان گذشته نتوانسته ایم شبکه ای ایجاد کنیم که از آنها حمایت کنند. شبکه ای به این صورت که صنایع مرتبط با معدن را شناسایی کند و بتوانند محصولات استخراجی را تبدیل به محصولات جدید کنند.
ما به وسیله این شبکه می توانیم محصولات جدید را در بازارهای جهانی به فروش برسانیم و انحصاراین کالاها را به نوعی در دست بگیریم و برندهای معروفی در جهان برای خودمان داشته باشیم. 
با توجه به تحریم ها و مشکلات مختلفی که برای صنایع و بخصوص صنایع معدنی بوجود آمده است، قبلاً مواد استخراجی معادن در فرآیند خام فروشی با قیمت های بالایی فروخته می شد اما هم اکنون اینگونه نیست.
اما می توان گفت خوشبختانه، معادن با این مشکلات در حال حرکت به سمتی هستند که صنایع مرتبط با معادن را ایجاد کنند تا بتوانند ارزش افزوده برای خودشان ایجاد کنند . 
با چنین رویکردی در کنار بدست آوردن ارزش افزوده، ما شاهد افزایش اشتغال خواهیم بود و بنظر می رسد هر بخش از صنعت ما مشکلات خاص خود را دارد که برای فائق شدن به این مشکلات هم دولت و هم مجلس و نظام بانکی و شبکه اقتصادی کشور باید به هم دست همکاری بدهند تا بتوانند این مشکلات و معضلات را حل کنند.
* تولید ثروت صنایع چگونه می تواند جایگزین فروش نفت خام شود ؟
تولید در بخش صنایع، نمی تواند همه بخش های مالی ما را تحت پوشش قرار دهد بخشی از این را می تواند در بر بگیرد.
اگر بتوانیم کیفیت تولیدات صنعتی را افزایش دهیم، در آینده خواهیم توانست از ظرفیت های این تولیدات در بخش های گسترده ای از منطقه و جهان،سهمی از بازارها را بدست بیاوریم.
این توان بالقوه در کشور وجود دارد اما فعلا بستر آن فراهم نشده است و راه زیادی را هم در پیش داریم. منتها اجرایی شدن آن به سیاستگذاری و اجرای این سیاست‌ها برمی گردد که مجری اصلی آن دولت و دستگاه های اجرایی در کشور هستند.

* آیا اقتدار مالی ناشی از صنایع قوی، پویا و درآمدزا می تواند قدرت چانه زنی ما را در صحنه های مذاکرات بین المللی بالا ببرد؟
هم اکنون با وجود تحریم هایی که بر علیه ما که در حوزه امور بانکی، نفت و ........اتخاذ  شده، وقتی می گوییم اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه به مرحله ای از تولید برسیم که تحریم ها نتواند جلوی رشد و توسعه ما را بگیرد. خودمان توان  این را داشته باشیم که ما یحتاج خودمان را در داخل تولید کنیم. 
این مهم وقتی در کشور بوجود بیاید ما می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و با تولیدی که در داخل کشورمان داریم دیگر تحریم ها بر ما اثری نخواهند داشت و در کنار آن خیلی از کشورها را نیازمند خودمان می کنیم.
وقتی احساس نیاز دیگر کشورها به محصولات منحصربفرد تولیدی خودمان را بتوانیم ایجاد کنیم، مطمئنا آنها نیز در مقابل تحریم ایران خواهند ایستاد، در این صورت توانمندی داخلی برای غلبه بر قدرت های خارجی در بکار گرفته می شود.

* آیا در بین کشورهای دنیا الگوهایی وجود دارند که در اوج تحریم ها توانسته باشند به پیشرفت برسند و آیا این تلاش هایشان را می توان به نوعی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت ؟
کشوری مانند چین از جمله این نمونه ها می باشد که در هر زمینه ای دست به تولید و خودکفایی زده است و حالا شاید یک مثال منحصر بفرد باشد. خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا شاکله اصلی اقتصادشان همان اقتصاد مقاومتی بوده و بدین وسیله به توانمندی رسیده اند.
فکر می کنم با این توانایی هایی که بدست آورده اند هر گاه مورد تحریم های بین المللی قرار بگیرند براحتی می توانند نیازهایشان  را تامین کنند. 
اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه همه ظرفیت های تولیدی، صنعتی و کشاورزی مبتنی بر توان داخلی باشد و ما نیز باید این توانایی را در داخل کشور بوجود بیاوریم که هرگاه تهدیدی از جانب بیگانگان برای ما تحمیل شد، در کوتاهترین زمان نیازهای داخلی خودمان را تامین کنیم.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

94/04/03 - 11:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن