تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819252918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسايي نخستين حوض دوران صفوي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۴۳ق.ظ)
شناسايي نخستين حوض دوران صفوي موج- ادامه کاوش‌هاي باستان شناسي، خيابان چهارباغ و دروازه دولت اصفهان به شناسايي تمامي پايه‌هاي کاخ جهان نما که در کارگاه کاوش واقع شده بودند و حوض دوران صفوي منجر شد.
به گزارش خبرگزاري موج، علي شجاعي اصفهاني سرپرست هيأت کاوش امروز شنبه با اعلام اين خبر افزود: به اين ترتيب مي‌توان با اطمينان از ابعاد کاخ و چگونگي ساخت آن صحبت کرد.
او تصريح کرد: در جنوب کاخ نيز نخستين حوض خيابان چهارباغ از دوره صفويه نمايان شد و در شمال کاخ بخش‌هايي از ديواري به دست آمد که مي‌توان آن را مرتبط با ورودي دولت‌خانه صفوي راه بسته شاهي دانست.
اين باستان شناس گفت: در ميراث مکتوب اعم از متون تاريخي و نقشه‌هاي قديمي از چنين آثاري صحبت شده بود که يافته‌هاي جديد توانست محل دقيق و جزييات مهمي از آن‌ها را براي ما آشکار کند.
به گفته شجاعي، شواهد به دست آمده امکان تصحيح گفته‌هاي پيشين در رابطه با اين آثار را فراهم کرده و در شناخت دقيق‌تر و تخمين ديگر آثار دولت‌خانه و خيابان چهارباغ کمک شاياني به اصفهان‌شناسان و صفوي‌شناسان خواهد داشت.
اين باستان شناس گفت: گرچه تخريب‌هاي صورت گرفته توسط ظل السلطان در دوره قاجار و بي توجهي‌هاي که پس از آن به اين محوطه ارزشمند شده صدمات جبران ناپذيري بر آثار وارد آورده است اما خوشبختانه همچنان مي‌توان فهم خوبي از آثار صفوي به دست آورد.
وي افزود: طبق شواهد به دست آمده طول شمالي-جنوبي کاخ جهان‌نما 17.5 متر بوده و بخش‌هايي از محدوده شرقي- غربي کاخ همچنان در زير آسفالت دو طرف خيابان باقي مانده است.
شجاعي با اشاره به مشخص شدن پايه‌هاي کاخ افزود: تيم کاوش شواهدي از آثار قبل از دوره صفوي، اعم از منقول و غيرمنقول، را نيز به دست آورد که در مشخص کردن وضعيت شهر اصفهان در بيرون از ديوارهاي شهر داراي اهميت است. لازم به يادآوري است با گسترش شهر در دوره صفويه کاخ جهان‌نما و خيابان چهارباغ در خارج از شهر قديم ساخته شده‌اند.
عضو هيات علمي دانشگاه هنر اصفهان و سرپرست هيأت کاوش در محدوده دروازه دولت و چهارباغ اصفهان گفت: حوض به دست آمده در جنوب کاخ نيز يکي از 7و يا 8 حوضي است که در سرتا سر خيابان، از جهان نما تا سي و سه پل، توسط شاه عباس صفوي ساخته شده بود. آب جاري در نهر ميان چهارباغ پس از ورود به اين حوض از طريق کانالي که از زير بخش‌هايي از کاخ عبور مي‌کرد به خارج از خيابان چهارباغ منتقل مي‌شده است.
اين باستان شناس خاطر نشان ساخت که، بنا بر مستندات تاريخي باروي قديم شهر، مربوط به دوره ديلمي، در راستاي خيابان باغ گلدسته امروز ساخته شده بود که در دوره صفوي نيز يکي از مسيرهاي ورود به دولت‌خانه در کنار آن بوده است.
او افزود: با کاوش‌هاي صورت گرفته در قسمت شمالي کاخ جهان‌نما ديواري مورب و هم زاويه با خيابان باغ گلدسته نمايان شد که مي‌تواند بخشي از ديوار مربوط به راه بسته شاهي بوده و يا شواهدي را از باروي شهر اصفهان در قبل از دوره صفوي براي ما آشکار کند.
شجاعي در همين حال تأکيد کرد که فهم دقيق اين اثر نياز به مطالعه بيشتر و گسترش محوطه کاوش دارد.
سرپرست هيأت کاوش درباره ادامه مطالعات افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است که کاوش‌ها گسترش يابد و تمامي بخش‌هاي کاخ از زير خاک خارج شود.
او در پايان گفت: به اين ترتيب يکي از آثار ارزشمند مربوط به دوره صفوي به‌عنوان يک نماد شهري در طراحي شهر و ورودي خيابان چهارباغ مورد استفاده قرار گيرد و ارزش‌هاي تاريخي، فرهنگي شهر موزه اصفهان را تقويت کند که سرانجام مطلوب چنين امر مهمي نگاه فرهنگي تمامي مقام‌هاي شهر را به شهر فرهنگ ساز اصفهان طلب مي‌کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن