تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805712329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امضاي توافق يا اجراي توافق؛ دو مفهوم با يک معنا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۴۵ق.ظ)
امضاي توافق يا اجراي توافق؛ دو مفهوم با يک معنا موج - گروه اقتصاد سياسي
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته (سه شنبه) در ديدار رمضاني سران قوا و مسئولان و مديران ارشد نظام، ضمن تبيين پيامدهاي مثبت، چالش ها و راهکارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي، درباره روند مذاکرات هسته اي نکات تعيين کننده اي بيان کردند. با توجه به در جريان بودن آخرين دور مذاکرات هسته اي در اروپا و رايزني هاي وزير امور خارجه و تيم مذاکره کننده، مهم‌ترين بخش اظهارات رهبر انقلاب حداقل در مقطع کنوني را بايد بخش مربوط به مذاکرات دانست.
رهبر انقلاب در اين جلسه به تشريح برخي جزئيات مذاکرات و تبيين صريح خواسته ها و خطوط قرمز هسته اي پرداختند. در اين ميان يکي از مهم‌ترين نکات مورد اشاره رهبر انقلاب ذيل ترسيم خطوط قرمز به لغو تحريم ها باز مي گشت.
رهبر انقلاب در مورد لغو تحريم ها ضمن اشاره به اين نکته که امريکايي ها درباره تحريم ها يک فرمول پيچيده، چند لايه و عجيب و غريب مطرح مي کنند که معلوم نيست از آن، چه چيزي در مي آيد، تأکيد کردند ما به صراحت مي گوييم: «تحريم هاي اقتصادي، مالي و بانکي چه مربوط به شوراي امنيت، چه کنگره امريکا و چه دولت امريکا بايد فوراً هنگام امضاي موافقتنامه لغو و بقيه تحريم ها هم در فواصل معقول برداشته شود.»
لغو تحريم هاي اقتصادي در لحظه «امضاي توافق» نکته قابل تاملي است که نسبت به اظهارات گذشته تيم مذاکره کننده و رئيس جمهور تا حدودي مغايرت داشت. چرا که تيم مذاکره کننده و شخص رئيس جمهور تا پيش از اين، لغو تحريم هاي اقتصادي را در روز «اجراي توافق» اعلام کرده بودند. به نظر مي رسد براي بررسي اين تفاوت بايد اظهارات خود اعضاي تيم مذاکره کننده را بيشتر واکاوي کرد.
سيد عباس عراقچي براي شرکت در آخرين دور مذاکرات هسته اي در وين (چهارشنبه 27 خرداد) به جزييات اين مسئله اشاره کرده بود. وي در اين خصوص اظهار کرد: «ما در روزي که توافق صورت گيرد فرض کنيم دهم، يازدهم يا دوازدهم تير، آن روز توافق اجرايي هم نمي شود، يعني توافق به دست مي آيد و ممکن است اعلام هم بشود که توافق شده است اما همان روز اجرا نمي شود.»

وي براي توضيح اين تاخير گفت: «علت اين است که برخي مراحل فني و حقوقي بايد طي شود و مجالس و پارلمان هاي کشورهاي طرف مذاکره اعم از کنگره امريکا، سازمان هاي اروپايي و مجلس شوراي اسلامي ممکن است بخواهند مروري بر توافق داشته باشند.»
با دقت به اظهارات عراقچي، بايد گفت ضرورت بررسي توافق مورد نظر در نهادهاي مشورتي هر يک از طرف هاي مذاکرات هسته اي انکار ناپذير است و قطع يقين نمي توان گفت «امضاي توافق» که در اظهارات رهبر انقلاب به چشم خورد به معناي ناديده گرفتن مراحل فني و حقوقي اجراي توافق باشد. از اين منظر شايد بتوان روز اجراي توافق، روز امضاي آن نيز خواهد بود.
از سويي ديگر، عراقچي در مصاحبه همان روز اعلام کرده بود که در روز اجراي توافق تحريم هاي اقتصادي و مالي عليه ما همگي رفع خواهد شد يعني روزي که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحريم هاي اقتصادي و مالي در همه حوزه هايي که در چارچوب هسته اي عليه ما وضع شده است لغو خواهد شد. اين اظهارات به طور کامل نزديکي، دو ديدگاه رهبري و تيم مذاکره کننده را در خصوص لغو تحريم ها اثبات مي کند.
بين «امضاي توافق» و «اجراي توافق» اختلافي وجود ندارد. مهم‌ترين مسئله ذيل موضوع لغو تحريم ها مربوط به اصل «همزماني» تعهدات است که روز گذشته نيز رهبر انقلاب در اين باره تاکيد داشتند اجرائيات لغو تحريم ها بايد با اجرائيات تعهدات ايران متناظر باشد. اصل «همزماني» يکي از پرانتزهاي بسيار مهم متن برجام است که هنوز باز مانده و اينکه چگونه مي توان اين دو را با هم همزمان کرد، همچنان در حال بررسي است.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن