تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816849089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

براي ماليات دادن اعتماد عمومي لازم است نه پليس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ تير ۱۳۹۴ (۱۶:۳۳ب.ظ)
براي ماليات دادن اعتماد عمومي لازم است نه پليس موج - در حالي صاحبنظران اقتصادي وجود پليس مالياتي را براي برخورد با پديده فرار مالياتي توصيه مي کنند که به نظر مي رسد ابتدا بايد سياست هاي تشويقي در کوتاه مدت در دستورکار قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اين روزها سخن از فرار مالياتي و ضرورت ماليات دادن زياد شنيده مي شود. از نشست هاي خبري تلويزيون گرفته تا بيلبوردهاي تبليغاتي در سر چهارراه ها. شايد اين موضوع در کشور ما زياد جا افتاده نباشد ولي در کشورهاي پيشرفته يک وظيفه شهروندي است.
ا اين حال ارقام فرار مالياتي در کشور ما حدود ۱۳۰ هزار ميليارد تومان زياد برآورد شده است. بر اين اساس است که عده اي از کارشناسان اقتصادي معتقدند که بايد پليس مالياتي وجود داشته باشد. البته وعده آمدن پليس مالياتي را در آخرين روزهاي سال گذشته معاون قوه قضائيه داد و اعلام کرد که به زودي شاهد تاسيس پليس مالياتي در دادگاه‌هاي مالياتي و دستگاه‌هاي قضايي خواهيم بود که به صورت تخصصي موضوعات مالياتي را مورد رسيدگي قرار مي دهد، احکام صادره با جديت اجرايي مي شود و مجرمان مالياتي به مردم معرفي خواهند شد.
اين وعده يکي از وعده هايي است که به عنوان برنامه هاي سال ۹۴ معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در سال ۹۴ در بخش مالياتي کشور اعلام شده است و بر اين اساس سازمان مالياتي در انتظار آمدن پليس مالياتي براي برخورد و جلوگيري از فرار مالياتي است که اين روزها مسئولان مالياتي از آن به عنوان يکي از بزرگترين معضلات نظام اقتصادي کشور ياد مي کنند.
با اين حال عده اي بر اين اعتقاد هستند که تا فرهنگ مالياتي در مردم نهادينه نشود نمي توان به زور مردم را به دادن ماليات وادار کرد. هر چند دولت هم از کساني تا به حال ماليات گرفته است که معلوم الوضعيت بودند مثل کارمندان که حقوق مشخص دارند.
از طرف ديگر اين باور هم بين مردم وجود دارد که بالاخره دولت به مقوله اي چون ماليات به عنوان منبع درآمد نگاه مي کند يا خير و اگر منبع درآمد است دقيقا مصارف اين درآمد مشخص نيست. اينجاست که نوعي بدبيني نسبت به نهاد دولت شکل مي گيرد. ا
ز لحظه اي هم که مردم به نهاد دولت اعتماد نداشته باشند سعي مي کنند از زير بار اين موضوع فرار کنند. البته فرار مالياتي فقط در نپرداختن ماليات خلاصه نمي شود بلکه در عدم اظهار وضعيت مالي هم صدق مي کند. هر چند مسئولان معتقدند که رقم صحيحي از فرار مالياتي هم در دست ندارند. اينگونه است که دولت نمي تواند بر شرايط کنترل داشته باشد. به عبارتي دو موضوع نداشتن آمار صحيح و دقيق و ديگري فرهنگ بي اعتمادي نهادينه شده بين دولت و مردم به شرايط دامن مي زند. اينجاست که دولت سخن از پليس مالياتي گفته است.
دکتر بيژن عبدي در اين زمينه به موج گفته است: «بايد ما به ظرفيت هاي موجود در همه عرصه ها توجه کنيم. سيستم قضايي و بانکي تمايلي به شفاف سازي ثروت ها ندارند. در اينجا هم ممکن است قانون کافي نداشته باشيم و هم با تعدد قوانين مواجه شويم. قانون بايد پالايش شود. ممکن است قانون کلي و مبهم باشد که تفسير شخصي از آن مي شود که از نظر حقوقي پيگيري آن سخت تر خواهد شد.
البته يا ما ضعف ساختارهاي محاسباتي يا عدم اراده براي کنترل و ضعف مديريت داريم و يا اينکه باور نداريم. در پاسخ به اين سوال که فرار مالياتي به درستي چند درصد از فعاليت هاي اقتصادي را شامل مي شود، مسئولين آمار شفافي دارند؟ پاسخ اين است که رقم شفافي وجود ندارد. چرا که به نظر مي رسد که هم قانون و افراد در اين زمينه مشکل ساز هستند.»
با اين حال ديدگاه ديگري بر اين اعتقاد است که دولت بايد در زمينه گرفتن ماليات به عنوان يک منبع درآمد جدي باشد. مگر نه اين است که گفته شده ۴۰۰ هزار خانه خالي فقط در تهران وجود دارد واحتمالا هيچ مالياتي بر روي آنها بسته نشده و نمي شود. پس با اين اوضاع دولت بايد سخت گيرانه تر برخورد کند.
دکتر عليرضا اقبالي، استاد دانشگاه و اقتصاددان در اين زمينه به موج گفته است: «دولت در دريافت ماليات ها بايد جدي برخورد کند. گفته شده که ايران بهشت مالياتي است. دولت بايد تمام فروشگاه ها و بنگاه هاي اقتصادي را اجبار کند که از صندوق استفاده کنند. بايد در اين روش جدي باشد. مثل اروپا که اسم نظام مالياتي لزره بر اندام ها بياندازد. در ايران متاسفانه ما يک کاريکاتور نظام مالياتي داريم. دولت بايد فرهنگ پرداخت ماليات با ابزارهايي چون جريمه هاي سنگين و ايجاد صندق پرداخت ايجاد کند. بايد نظام مالياتي ما شفاف شود. البته دولت خوب نمي داند چه کار کند و نمي شناسد و يا اينکه اراده اي براي انجام آن وجود ندارد.»
با اين حساب به نظر مي رسد که دولت بايد رابطه اش را با مردم اندکي بهتر کند. هر چند بي اعتمادي مردم به نهاد دولت ريشه در فرهنگ سياسي ما دارد. به اين خاطر نمي شود با يکي دو سال مشکل را برطرف کرد.
دکتر علي اصغر پورمتين، اقتصاددان به موج گفته است: «ما ماليات ندادن را نوعي زرنگي در مقابل دولت مي دانيم. اين طور قضاوت مي شود که دولت بايد سهم نفت مان را بدهد. در هر صورت بايد يک بستر سازي مناسب در راستاي اتحاد بين دولت و مردم ايجاد شود. اعتماد سازي هم در نتيجه صورت مي گيرد. دولت بايد شفاف سازي کند. خيلي ها ماليات نمي دهند. فقط کارمندان ماليات مي دهند. بايد شرايطي باشد که هر کس ماليات ندهد انگ اجتماعي بخورد نه اينکه افتخار محسوب شود. در اين زمينه بايد فرهنگ سازي شود. چرا که در غير اين صورت دوگانگي صورت مي گيرد. مردم بايد بدانند که اين مال خودشان است که بازپرداخت مي کنند. در اين صورت تشويق هم مي شوند.»
در اين راستا اين را هم مي شود اضافه کرد که سياست هاي تشويقي در کوتاه مدت بيشتر جواب مي دهد. البته سياست تنبيه و پليس مالياتي هم گزينه خوبي براي نتيجه گيري بلندمدت است. هر چند تا دولت اطلاعات دقيق از حساب هاي بانکي در دست نداشته باشد برخي گمانه زني ها در مورد احساسات مردم هم زودهنگام است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن