محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844702262
سینما را جدی بگیریم تا مردم به سالنها بیایند
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: رسول صدرعاملی: سینما را جدی بگیریم تا مردم به سالنها بیایند خبرگزاری پانا: فیلم «سمفونی تهران» در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير ساعت 15:24
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در یکصد و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 1 تیر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، فیلم «سمفونی تهران» ساخته رسول صدرعاملی به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان فیلم، خسرو دهقان و کیوان کثیریان برگزار شد.
در ابتدای این نشست صدرعاملی به روند ساخت این فیلم اشاره کرد و گفت: طرحی در ارتباط با کودکی داشتم که در خانه و مدرسه مدام به او امر و نهی میشود و با تحکم با او برخورد میکنند. او هر روز فاصله بین خانه و مدرسه را طی میکند، و این فاصله برای او حس رهاییبخشی دارد و با نظم تحمیلیای که برایش قابل درک نیست مقابله میکند. نتیجه آن هم بهم ریختن هر روزه شهر است. وی ادامه داد: از ساخت این طرح هدف دیگری هم داشتم؛ نیت اولیه ساخت یک فیلم آموزشی بود و بعد اینکه در دل آن بتوانم با موسیقی کار کنم. در آن سالها کار با موسیقی بهشدت سخت بود و برای راحتترین تیتراژی که کمی ریتم داشت دچار گرفتاری بودیم. البته همین موسیقی باعث شد فیلم را قلع و قمع کنند در حالیکه اگر بخواهیم بیان تاثیرگذار و آموزشی برای کودک داشته باشیم، موسیقی نقش بسیار مهمی دارد. شهرداری تهران که سفارشدهنده کار بود در نیمه کار ما را رها کرد و فضا هم رعبآور بود. فیلمی که میتوانست 90 دقیقه باشد دچار سانسور زیادی شد و به یک ساعت رسید.
در ادامه خسرو دهقان به فضای فیلمسازی صدرعاملی پرداخت و گفت: فارغ از اینکه کارهای او را دوست داشته باشیم یا نه، صدرعاملی جزو فیلمسازانی است که دست به ساخت فیلمهایی متفاوت میزنند. خصلت کمالگرایی او که شاید از فعالیت روزنامهنگاریاش ریشه میگیرد، نیز در این فیلم عیان است. تفاوت او آنجا مشخص میشود که میبینیم کسی که آرمانی برای کودکان دارد، در تیتراژ پایانی هم اسم کودک را بر اسم دیگر بازیگران معروف فیلم مقدم میداند. صدرعاملی هم فیلمهای معمولی همهپسند ساخته و هم فیلمهای روشنفکرانه، اما هیچگاه پوپولیستی و بر اساس ساز زمانه رفتار نمیکند. وی ادامه داد: کمالگرایی او سبب میشود در زمانی که جشنواره به معنای امروزی و توجه به فیلمهای روشنفکرانه وجود نداشت، او بدون هیچ چشمداشتی برای این طیف از مخاطبان حرف بزند و آن مسیر را هم طی کند. با فیلمسازی مواجهیم که در عین اینکه کنار مردم است و فیلمش را میسازد و میفروشد، آن نوع تماشاگر و جشنواره را هم پدید میآورد. وقتی یک کارگردان عوامل فنیِ حرفهای را بهکار میگیرد، نشان میدهد کار را جدی گرفته و به مخاطب احترام میگذارد فارغ از اینکه موضوع فیلم چه چیزی باشد.
سپس کیوان کثیریان با بیان اینکه نقاط مهم کارنامه صدرعاملی را میتوان در ژانر ملودرام جای داد که هم مورد پسند عامه مردم قرار میگیرد و هم با استقبال جشنوارهها روبرو میشود، نظر او در این خصوص را جویا شد. کارگردان «گلهای داوودی» در پاسخ گفت: موقع کار کردن زیاد به ژانر فکر نمیکنم بلکه لازم دارم موضوعی مرا سر شوق بیاورد و در واقع تم فیلم و طراوت و تازگی آن برایم بر هر چیز دیگری اولویت دارد. فیلمسازی خیلی کار سختی است و شاید سختترین کار در جهان ساختن فیلم خوب باشد. تفکیک فیلم به عامهپسند و جشنوارهای را درک نمیکنم، فیلم یا خوب است یا نیست. اگر خوب باشد تماشاگر در هر نقطهای از دنیا از آن استقبال میکند و اگر خوب نباشد هم مخاطب در هیچ کجا با آن ارتباط برقرار نمیکند. فیلم خوب ساختن آداب خودش را دارد؛ فیلمسازی یک کار گروهی است و تکتک آدمها از آبدارچی تا مدیر فیلمبرداری در موفقیت و عدم موفقیت آن سهیم هستند. در هر فیلم به دنبال کسب تجربه جدیدی هستم و اجازه نمیدهم موفقیت یک فیلم باعث افتادن در مسیری تکراری شود. فکر میکنم بهتر است هر فیلمساز در فرصت کوتاهی که دارد تا آنجا که میتواند کنکاش کند.
در ادامه دهقان با بیان اینکه روزنامهنگاری ضمن بهروز و در معرض دید بودن در خودش کمالگرایی و امید به فضای بهتر دارد، از صدرعاملی خواست از تاثیر سابقه روزنامهنگاریاش در فیلمسازی صحبت کند. صدرعاملی در پاسخ گفت: روزنامهنگاری در آن دوران به معنای واقعی کار تولید خبر بود و مثل الان نبود که اینترنت حاکم شده است. فشار کار خیلی بالا بود و دقت فراوانی میطلبید و از صبح تا شب در دل وقایع بودیم. این شغل موجب تیزبینی و نکتهسنجی میشود، اگرچه متاسفانه در حال حاضر روزنامهها تبدیل به بولتن احزاب شدهاند. در ابتدا علاقه چندانی به فیلمسازی نداشتم اما بعد از انقلاب ناگهان وارد این حوزه شدم.
وی ادامه داد: علاقه به ژورنالیسم در نوع سینمای من بیتاثیر نبود و در ابتدا نیز بر وجه سینمایی آثارم غلبه داشت. اما بهتدریج و پس از ساخت «سمفونی تهران» و «دختری با کفشهای کتانی» سعی کردم از آن عبور کرده و به استانداردهای مدیوم سینما پل بزنم. با این وجود جنبه اجتماعی سینما همواره برایم مهمتر از جنبه ملودراماتیک آن بوده است. اگر سالها سرگردانی در راهروی دادگاهها نبود، نمیتوانستم چنین فیلمهایی بسازم. طرحهای فیلمهایم را از کسی وام نمیگیرم، بلکه آنها را از دل تجاربم بیرون کشیده و پس از انتخاب موضوع با فیلمنامهنویس صحبت میکنم.
خسرو دهقان در ادامه اشاراتی به ژانر ملودرام داشت و گفت: یکی از محبوبترین ژانرهای سینما ملودارم است. این ژانر اگرچه سطح رقتانگیزی دارد اما میتواند تمایلات مختلفی را درون خود جای دهد. در واقع بسته به اینکه چه کسی پشت ملودرام قرار دارد، ویژگیهای آنها دچار دگرگونی میشود. بهعنوان مثال چارلی چاپلین بهعنوان یکی از مهمترین کمدینهای تاریخ سینما که سرتاپا ملودرام است، تمایلات بهشدت چپگرایانه دارد. در خصوص صدرعاملی میشود گفت او در فیلم گلهای داوودی یا دختری با کفشهای کتانی که دارای ابعاد اجتماعی هستند، به ما پیشنهاد میدهد و طریقت ایجاد میکند و این تبدیل به وجه تمایز آثار او میشود. به این معنا که او از جهان دیگری سخن میگوید و آرزو میکند که ایکاش در چنین جهان مطلوبی زندگی میکردیم. وجه دوست داشتنی این فیلم برای من نه رئالیسم موجود در آن، بلکه عنصری شبیه به معنویت و خیالپردازی در فیلم است که ما را به یاد قیصر مسعود کیمیایی میاندازد.
این منتقد سینمایی ادامه داد: فیلمی اصیل که فارغ از روزمرگیها ساخته میشود، طبیعتا ماندگار هم خواهد شد. خصلت چنین فیلمهایی این است که رابطهای دوطرفه با واقعیت دارند؛ هم فیلم در واقعیت میرود و هم واقعیت به فیلم وارد میشود. سمفونی تهران را اگر با زندگی معاصر هم مقایسه کنید میبینید که این رابطه دوطرفه کماکان برقرار است. متاسفانه از این دست فیلمها کم داریم که به ما بگوید تهران در یک دوره تاریخی خاص چه شکل و شمایلی داشته است.
در ادامه صدر عاملی در پاسخ به سوال یکی از حضار در مورد استمرار فضای شهری به تصویر کشیده شده در سمفونی تهران و نقش فیلمساز در این شرایط گفت: در حال حاضر فقط مدل ماشینها عوض شده و شاسیها بلندتر شده است وگرنه همان بینظمی سابق در شهر برقرار است. فیلم نگاهی آرمانگرا دارد، از جنس دروغهایی که آدم دوست دارد راست باشد. در این فیلم قصد داشتم نگاهی تلخ اما با لحنی بذلهگو و با روایتگری یک کودک به شهر داشته باشم. مخاطب این فیلم هم کودکان و نوجوانان بودند. این فیلم دچار سانسور و قلع و قمع شد، امیدوار بودم تولید چنین فیلمهایی توسط دیگران ادامه پیدا کند ولی متاسفانه با برخوردهایی که با آن صورت گرفت، این اتفاق نیفتاد. ذکات هر فیلمساز و نویسندهای پرداختن به این موضوعات تاثیرگذار و آموزشدهنده است. در فیلم دنبال چیز پیچیدهای نبودم و صرفا میخواستم ضرورت آموزش نظم از دوران کودکی را گوشزد کنم. متاسفانه شهرداری تهران برنامهای برای بهکار گرفتن فیلمسازان در راستای حل مشکلات شهری ندارد. در زمان ساخت فیلم هم نه بنیاد فارابی و نه شهرداری تهران ما را تشویق نکردند.
کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» در پاسخ به سوالی در مورد بهترین دوره فیلمسازیاش گفت: پرسش دشواری است اما فکر میکنم دهه 70 تا اوایل دهه 80 دوره مطلوبتری بود که در آن بهرغم قوانین و محدودیتهایی که وجود داشت، به کشف و شهود در سینمای ایران دست میزدیم. اما پس از آن و بهطور ناگهانی همه چیز حالت سادهانگارانه پیدا کرد. فیلمسازان زیادی وارد عرصه شدند که سینما را دستکم گرفتند و فراموش کردند که تلهفیلم با سینما فرق دارد. سینما عظمت، شکوه و دشواریهای خودش را دارد و باید آن را جدی گرفت تا بتوان مردم را برای تماشای فیلم به سالنها کشاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
باید صنایع دستی را بیشتر از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم
مسعود سلطانیفر در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی باید صنایع دستی را بیشتر از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم صنایع دستی به عنوان عنصر مهمی در توسعه ی اقتصادی کل کشور و بالاخص مناطق روستایی و محروم است به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران مسعونگاهی به برگزاری پانزدهمین دوره جشن حافظ جشنی که میتواند در بدنه سینما تاثیرگذار باشد/ لزوم توجه جدیتر به سی
نگاهی به برگزاری پانزدهمین دوره جشن حافظجشنی که میتواند در بدنه سینما تاثیرگذار باشد لزوم توجه جدیتر به سینمای ملی در جشن حافظزمانی که چند سال در برگزاری جشن حافظ خلل ایجاد شد همه اهالی سینما و تلویزیون جای خالی آنرا حس کردند چرا که این جشن میتواند با انتخابهای درست خود درجدیدترین عکسها از «گینس»/ ماه رمضان نخستین فیلم بلند تنابنده را در سینما ببینید
جدیدترین عکسها از گینس ماه رمضان نخستین فیلم بلند تنابنده را در سینما ببینید فرهنگ > سینما - ظاهرا رمضان سال ۹۴ سال محسن تنابنده است چون هم سریال پایتخت۴ او از تلویزیون پخش میشود و هم اولین فیلم بلندش گینس اکران خواهد شد فیلم سینمایی گینس گینس اولین فیلم سیدر راه تولید حبیب کاوش «...وَ...» را شهریور کلید میزند/معرفی دو چهره جدید به سینما
در راه تولیدحبیب کاوش وَ را شهریور کلید میزند معرفی دو چهره جدید به سینماطبق شنیده های خبرنگار فارس با توافقات انجام شده توسط حبیب کاوش و بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی وَ شهرریور ماه سال جاری کلید خواهد خورد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس طبق شنیدههای خبرنعکس های جدید سریال شهرزاد با حضور ستاره های سینما و تلویزیون
عکس های جدید سریال شهرزاد با حضور ستاره های سینما و تلویزیون سریال شهرزاد در 26 قسمت به کارگردانی حسن فتحی برای شبکه خانگی در حال ساخت میباشد سریال شهرزاد در 26 قسمت به کارگردانی حسن فتحی برای شبکه خانگی در حال ساخت میباشد علی نصیریان محمود پاک نیت شهاب حسینی مهدی سلطانی ترانه عآنها که سینما را ناامن میخواهند باید در قبال مردم پاسخگو باشند
ایوبی مطرح کرد آنها که سینما را ناامن میخواهند باید در قبال مردم پاسخگو باشند شناسهٔ خبر 2771248 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی در مراسم تقدیر از هیات های انتخاب داوری و برگزارکنندگان بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از رسانجدیدترین اثر علمدار سینمای دفاع مقدس/ "بادیگارد" به روایت حاتمی کیا
تراز فیلمنامهای که امروز در سال ۱۳۹۴ و به زودی مقابل دوربین ابراهیم حاتمیکیا خواهد رفت ماحصل یک تلاش حدوداً ۵ ساله مطالعه و تحقیق و نگارش حاتمیکیا بر اساس یک دغدغه و طرح شخصی است به گزارش تراز ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران که تاکنون فیلم های بسیار ارزشمندی رمداحی جدید طاهری و بهمنی برای مردم یمن
مداحی جدید طاهری و بهمنی برای مردم یمن شناسهٔ خبر 2774160 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲ ۵۰ مجله مهر > دیگر رسانه ها مداحی جدید و زیبای حاج محمدرضا طاهری و حاج روح الله بهمنی برای حمایت از مردم مظلوم یمن سروده شده منتشر شد باشگاه خبرنگاران نوشت مداحی جدید و زیبای حاج مدرخواستهای یک تهیهکننده از مدیر عامل جدید خانه سینما
درخواستهای یک تهیهکننده از مدیر عامل جدید خانه سینما ساسان سالور تهیهکننده سینما در جهت رفع مشکلات سینمایی از رضا میرکریمی درخواستهای خود را مطرح کرد ساسان سالور تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص انتخاب رضا میرکریمی به عنواعکس های جدید و متفاوت نازنین کریمی بازیگر جوان سینما
عکس های جدید و متفاوت نازنین کریمی بازیگر جوان سینما عکس های جدید نازنین کریمی عکس های جدید نازنین کریمی عکس های جدید نازنین کریمی عکس های جدید نازنین کریمی عکس های جدید نازنین کریمی اخبار مرتبط تصاویری دیدنی از نازنین کریمی بازیگر جوان سینماتصاویر بازیگران زن مشهور ایرانیکاهش فروش سینما با توجه به افزایش قیمت بلیط ها/ زیر سوال رفتن ادعای رونق سینما در دولت جدید
باشگاه خبرنگاران گزارش میدهد کاهش فروش سینما با توجه به افزایش قیمت بلیط ها زیر سوال رفتن ادعای رونق سینما در دولت جدید کورس رقابت سینماها در بهار 94 و بهار 93 به نفع 93 به پایان رسید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سی و سومین جشنواره فیلم فجر که تمام شد 5 فیلم برای اکران نواحياي درياچه بختگان خواسته جدي مردم از دولت
احياي درياچه بختگان خواسته جدي مردم از دولت فرماندار استهبان خواستار توجه جدي هيئت دولت به احياي درياچه بختگان بهعنوان يكي از مطالبات جدي مردم اين شهرستان و شهروندان فارس شد محمدمهدي شرفي با يادآوري اينكه استهبان به شهر انجير ديم جهان مشهور است گفت حيات انجيرستانهاي اين شهرمسئله خط فقر را جدی بگیریم / دولت ها مسئول بررسی و کاهش خط فقر هستند | خبرگزاری ایلنا
یک کارشناس اقتصادی مسئله خط فقر را جدی بگیریم دولت ها مسئول بررسی و کاهش خط فقر هستند ایلنا یک کارشناس اقتصادی گفت مسئله خط فقر باید جدی گرفته شود و همواره این دولت ها بوده اند که مسئول مستقیم بررسی و کاهش آن بوده اند منصور کمال نیا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مسئلبخشهای حقوقی مسئله تهمت و دروغ به دولت را جدی بگیرند/ در حوزه سلامت شرمنده مردم هستیم
قاضیزاده هاشمی بخشهای حقوقی مسئله تهمت و دروغ به دولت را جدی بگیرند در حوزه سلامت شرمنده مردم هستیم وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش سلامت شرمنده مردم هستیم گفت مشکلی که مردم با ما دارند حقوقشان است حقوق شهروندی عبارت زیبایی است که از همه تریبونها در مورد آن حرف میزنیمنماینده مردم رباط کریم در مجلس: تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هستهای هشدار جدی به آمریکاست
نماینده مردم رباط کریم در مجلس تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هستهای هشدار جدی به آمریکاستنماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هستهای میتواند برای امریکا یک هشدار جدی باشد به گزارش خبرنگار فارسروایت جدید از طلسم ۱۰ ساله بیکاری/ تمایل عجیب مردم به خانهنشینی
بیکاری زنان اوج گرفت روایت جدید از طلسم ۱۰ ساله بیکاری تمایل عجیب مردم به خانهنشینی شناسهٔ خبر 2777792 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱ اقتصاد > کار و تعاون آمارهای جدید نشان می دهد سیاستهای ۱۰ سال گذشته دولتها برای مهار بیکاری و شکستن طلسم بیکاری به بن بست رسیده و بیکاریسرطان سینه را جدی بگیریم
شیوع این بیماری بالاست سرطان سینه را جدی بگیریم کارشناسان و صاحب نظران علم پزشکی با اشاره به اینکه سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان و دومین علت مرگ و میر زنان است بر ضرورت تلاش همگانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از طریق افزایش سطح حساسیت مردم نسبت به-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها