محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799079111
هیچوقت در تاریخ مدرن کوشا نبودهایم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» (تحلیل تاریخ بیهقی) دوشنبه اول تیر با حضور دکتر محمد دهقانی؛ مولف کتاب، دکتر ابراهیم موسیپور، دکتر لیلا سیدقاسم و مرتضی هاشمی پور در سرای اهل قلم نقد شد. به گزارش ایسنا، در معرفی کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» عنوان شده که در این کتاب، «تاریخ بیهقی» بر اساس تئوریهای تازه مورد تحلیل قرار گرفته است. در ابتدای این نشست، دکتر محمد دهقانی؛ مولف کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» گفت:«فکر می کنم ما ایرانی ها بیش از حد در ادبیات منظوم غرق شده ایم. فرهنگ ما به فرهنگ منثور تبدیل نشده است، بلکه منظوم است. در پیش گفتار کتاب هم از قول ملک الشعرا بهار و مرحوم دکتر حسین خطیبی گفته ام که ما در حوزه نثر، کار زیادی انجام ندادهایم.» دهقانی ادامه داد:«نوشتن کار بشر مدرن است و ما هیچوقت در تاریخ مدرن کوشا نبودهایم. متاسفانه این اتفاق همچنان بر جای خود باقی است.» وی درباره اهدافش از انتشار کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» نیز توضیح داد:«دراین کتاب نوشته ام که تاریخ بیهقی چرا با همه ظرفیت هایی که در نثر دارد، ادامه پیدا نکرده. سعی کردم در این کتاب حق بیهقی را به جا بیاورم و مردم را به خواندن تاریخ بیهقی و انس گرفتن با زبان بیهقی تشویق کنم.» دکتر ابراهیم موسی پور نیز ضمن اشاره به این موضوع که تکرار شدن برخی از مباحث در کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» بر درسی بودن مطالب کتاب در ذهن مولف تاکید دارد، درباره برخی از ویژگی های این کتاب گفت:«در پیش گفتار کتاب از آن با عنوان کتابی اجتماعی، ادبی، روان شناختی نام برده شده، اما به نظر من تحلیل های اجتماعی کتاب آنقدر پررنگ نیست که بتوان به آن عنوان کتابی اجتماعی داد.» موسی پور، مقایسه بیهقی با فردوسی را نادرست دانست و گفت:«مقایسه بیهقی، کتابش و تاریخش با فردوسی و شاهنامه، همسنجی ندارد. بیهقی، تاریخ خاندان غزنوی را بررسی می کند و ماموریت او با ماموریت فردوسی کاملا متفاوت است.» وی از کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» به عنوان یکی از نخستین آثاری که به مدل تحلیل گفتمان نزدیک شده، نام برد و در این باره توضیح داد:«مولف در این کتاب از مدل تحلیل گفتمان استفاده کرده و خواسته ایدئولوژی و مدار قدرت را بر اساس کلمات و عبارت ها کشف کند. به همین دلیل هم فرصتی پیدا نکرده تا پیوندهای اجتماعی را در این اثر مورد بررسی قرار دهد.» دکتر لیلا سیدقاسم نیز کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» را از جنبه هایی مانند «مخاطب شناسی»، «روش تحقیق» و «نکته سنجی های قابل توجه» مورد بررسی قرار داد و درباره مخاطب شناسی این کتاب گفت:«انتخاب مخاطب در این کتاب به صورت آگاهانه بوده و به جای این که طیف دانشگاهی مخاطب قرار بگیرند، کتاب طیف علاقه مندان به بیهقی را هدف قرار داده است. نامگذاری کتاب نیز همسو با این مخاطب شناسی است.» سیدقاسم ادامه داد:«نویسنده این کتاب بهجز در برخی موارد برای رسیدن به گستره مخاطبان از کیفیت کار پژوهشی نکاسته است. اغلب بخش های کتاب هم برای مخاطب دانشگاهی و هم برای مخاطب عام نوشته شده که این کار به نوعی حرکت روی لبه شمشیر است.» وی از روش تحقیق به عنوان یک ویژگی که این کتاب را برجسته و متمایز می کند، نام برد و گفت:«روش تحقیق در تحلیل های سیاسی و اجتماعی کتاب با منطق مناظره ای و گفت و گویی شکل گرفته. نویسنده دائم در گفت و گو با تاریخ بیهقی است و ماحصل این گفت و گوها تحلیل هایی است که به دست می آید.» سیدقاسم درباره سایر ویژگی های کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» گفت:«در این کتاب، صدای تحقیقات پیشین را می شنویم. گمان من بر این است که نویسنده بعضی از منابع پیشین را به عمد وارد متن نمی کند. رویکرد انتقادی کتاب هم با نوعی بدبینی همراه است که به نظرم این رویکرد لازمه متن بوده است.» او همچنین ضمن اشاره به این که کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» یک پژوهش امروزی با روش های نوین است، درباره بخش دوم کتاب نیز چنین بیان کرد:«بخش دوم کتاب، گزیده ای از بخش های مختلف تاریخی بیهقی است. همچنین در این بخش از تسهیلاتی مانند گوشزد کردن فاصه زمانی، نقشه ها، سال شمار مهم ترین حوادث غزنویان و تاریخ بیهقی در یک نگاه برای افزایش گستره مخاطبان استفاده کرده است.» در پایان نشست نیز دهقانی؛ مولف کتاب در پاسخ به برخی از انتقادات مطرح شده گفت:«اگر می خواستم جنبه آکادمیک را رعایت کنم باید منابع پیشین را در این کتاب معرفی می کردم و مزایا و معایب آن ها را برمی شمردم، اما چنین تصمیمی نداشتم. در مورد رویکرد بدبینانه هم باید بگویم که اجازه بدهید بین خوش بینی های ایرانی، یک نفر مثل من بدبین باشد.» دهقانی همچنین در پاسخ به کم بودن تحلیل های اجتماعی در کتابش چنین بیان کرد:«اولین نمونه نظرسنجی اجتماعی در تاریخ بیهقی مطرح می شود. می توانستم در کتابم تحلیل های اجتماعی را توسعه بدهم اما از زیاده نویسی پرهیز کردم چون همیشه فکر می کنم مخاطب از من باهوش تر است.» وی درباره این انتقاد که نمی توان بیهقی را با فردوسی مقایسه کرد، چنین توضیح داد:«من معتقد نیستم که نمی توان بیهقی را با فردوسی مقایسه کرد. هر دو در یک فرهنگ زندگی کرده اند. حتی می توانم شباهت های زبانی شاهنامه و تاریخ بیهقی را نشان بدهم.» مولف کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» درباره تکرار مباحث در این کتاب نیز گفت:«تکرار مطالب عمدی بوده. این تکرارها ممکن است برای آن هایی که با تاریخ بیهقی آشنا هستند، خسته کننده باشد، اما مخاطب ناآشنا در اثر تکرارها با متن تاریخ بیهقی آشنا می شود.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]
صفحات پیشنهادی
در تاریخ مدرن کوشا نبودهایم/چرا تاریخ بیهقی ادامه پیدا نکرد
یک محقق در تاریخ مدرن کوشا نبودهایم چرا تاریخ بیهقی ادامه پیدا نکرد شناسهٔ خبر 2785410 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مولف کتاب حدیث خداوندی و بندگی در نشست نقد و بررسی این اثر گفت نوشتن کار بشر مدرن است و ما هیچ وقت در تاریخ مدرن کوشا نبهنری پنجم از دل تاریخ به دنیای مدرن قدم میگذارد
با تولیدی از کمپانی رویال شکسپیر انگلستان هنری پنجم از دل تاریخ به دنیای مدرن قدم میگذارد شناسهٔ خبر 2771671 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ هنر > تئاتر کمپانی رویال شکسپیر انگلستان در جدیدترین فعالیت خود نمایش هنری پنجم را با شیوهای مدرن برای اجرا در فستیوال باربیکن انگفضای تاریخ سازی به شدت با ابزار مدرن همراه است
آیت الله ایمانی فضای تاریخ سازی به شدت با ابزار مدرن همراه است شناسهٔ خبر 2778551 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۹ استانها > فارس شیراز- امام جمعه شیراز گفت امروز فضای تاریخ سازی به شدت با ابزار مدرن همراه شده است به گزارش خبرنگار مهر آیت الله اسد الله ایمانی ظهر یکشنبه درخانه تاریخی در شیراز توسط عدهای ناشناس تخریب شد
خانه تاریخی در شیراز توسط عدهای ناشناس تخریب شد مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت خانه تاریحی صادقی واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز دهم خرداد جاری توسط عده ای ناشناس تخریب شد آفتاب صنایع دستی و گردشگری استان فارس مصیب امیری بیان داشت این خانه تاریتاريخ جامع ايران نمايش هويت ايراني است
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴ ۴۰ب ظ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاريخ جامع ايران نمايش هويت ايراني است موج-وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت مجموعه بيست جلدي تاريخ جامع ايران نمايش هويت ايراني در سه بعد جوهري آن يعني سياست فرهنگ و جامعه است به گزارش خبرگزاري موج علي جنتي وزير فرهنگ و ارشادتصمیم گیرنده اصلی در کارهای تاریخی سرمایهگذار است
محمود فلاح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصمیم گیرنده اصلی در کارهای تاریخی سرمایهگذار است نبود بودجه کافی و فیلمنامه خوب و یک برنامهریزی درست از مهمترین عوامل ضربه دین آثار تاریخی است محمود فلاح تهیهکننده مجموعه مختارنامه در خصوص جزئیات و چگونگی مجموعههای تاریخی و معضلرونمايي از «تاريخ جامع ايران»
رونمايي از تاريخ جامع ايران مجموعه 20 جلدي تاريخ جامع ايران روز گذشته با حضور جمعي از مسئولان و فرهيختگان رونمايي شد به گزارش جوان كتاب نفيس تاريخ جامع ايران درمدت ۱۴ سال به دست بيش از۱۷۰ استاد برجسته در مركز دائرهالمعارف بزرگ اسلامي گردآوري و به نگارش درآمده است &«دستان» و «رادیو هفت» به تاریخ پیوستند؟
دستان و رادیو هفت به تاریخ پیوستند حذف برنامههای موسیقی محور از شبکه آموزش با این استدلال که کلیه برنامههای این شبکه باید متناسب با عنوان این شبکه باشد منجر به نقد جدی درباره حفظ سرمایههای تلویزیون شده زیرا راهکارهای منطقیتری برای حفظ این برنامههای پرمخاطب در جدول پخشحمام تاريخي نياسر
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۵ق ظ حمام تاريخي نياسر موج - شهر تاريخي نياسر در 15 کيلومتري کاشان داراي مجموعه اي از آثار باستاني است که حمام تاريخي صفوي در مجموعه فرهنگي - تاريخي نياسر کاشان در مجاورت آسياب آبي باغ تالار آبشار و کوشک باغ واقع شده است اين حمام در دوران صفويه بنا شده استنگاهی به کتاب «آغاز یک پایان» روایت زرشناس از غرب مدرن در آغاز قرن ۲۰ تا مراحل انحطاط آن
نگاهی به کتاب آغاز یک پایانروایت زرشناس از غرب مدرن در آغاز قرن ۲۰ تا مراحل انحطاط آنآغاز یک پایان به قلم شهریار زرشناس غرب مدرن را از آغاز قرن بیستم تا مراحل انحطاط آن روایت میکند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس غرب مدرن از آغاز قرن بیستم وارد دوران بحران انحطاطبررسی سابقه مارکسیسم و علم تاریخ در پژوهشکده تاریخ اسلام | خبرگزاری ایلنا
بررسی سابقه مارکسیسم و علم تاریخ در پژوهشکده تاریخ اسلام ایلنا نشست بررسی مارکسیسم و علم تاریخ با حضور مجید مددی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود به گزارش خبرنگار ایلنا گروه روششناسی و تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام نشست بررسی سابقه مارکسیسم و علم تاریخ راچیدمان تاریخچه کهن هنر ایرانی در موزه هنرهای معاصر | خبرگزاری ایلنا
چیدمان تاریخچه کهن هنر ایرانی در موزه هنرهای معاصر ایلنا نمایشگاه آثار بیژن بصیری و مهرداد صدری از روز 24 خردادماه ساعت 6 بعدازظهر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشود به گزارش ایلنا نمایشگاه آثار حجمی تابلو نقاشی و چیدمان بیژن بصیری با عنوان "مطلق" و آثار تابلوتخریب سه باب خانه تاریخی در شیراز |اخبار ایران و جهان
تخریب سه باب خانه تاریخی در شیراز معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت باوجود هشدارها و تاکیدهای این معاونت در زمینه جلوگیری از تخریب بافت تاریخی - فرهنگی در فارس سه باب خانه ارزشمند تاریخی فرهنگی مورد تخریب قرار گرفت کد خبر ۵۰۷۷۵۲ تاریخ انتشار ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ -فصلنامه نقد کتاب تاریخ منتشر شد
فصلنامه نقد کتاب تاریخ منتشر شدشماره های 3 و 4 فصلنامه نقد کتاب تاریخ توسط خانه کتاب منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس در شماره های سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب تاریخ مطالبی مانند تاریخ نویسی عصر قاجار تداوم و تحول تاریخ نگاری غیر آکادمیک و نوستالژیای «عصر زرین&raqجلفا و جفاي بي مثالش! / ميراثي در حصار هندسه خشن مدرنيسم
گزارش باشگاه خبرنگاران از وضعيت محله تاريخي جلفا جلفا و جفاي بي مثالش ميراثي در حصار هندسه خشن مدرنيسم این روزها در محله جلفا نمای بسیاری از خانه ها در حال تغییر است و آسفالت جای سنگفرش خیابانها را گرفته است به گزارش خبرنگار ميراث و گردشگري گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران در یکمهمترین وجه تمایز «تاریخ جامع ایران»، ملی بودن آن است | خبرگزاری ایلنا
محمود جعفری دهقی مهمترین وجه تمایز تاریخ جامع ایران ملی بودن آن است ایلنا نویسنده تاریخ جامع ایران گفت مهمترین وجه تمایز این اثر ملی بودن آن است و نقش پر اهمیت تاریخنگاران و مؤلفین ایرانی این اثر نشان از توانایی دانشمندان ایرانی در تدوین آثار بزرگ دارد به گزارش ایلناویژگیهای «تاریخ جامع ایران»
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰ ۳۷ نویسنده تاریخ جامع ایران گفت مهمترین وجه تمایز این اثر ملی بودن آن است و نقش پراهمیت تاریخنگاران و مؤلفین ایرانی این اثر نشان از توانایی دانشمندان ایرانی در تدوین آثار بزرگ دارد به گزارش ایسنا محمود جعفری دهقی سرویراستار دوره ایران باستان و از ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها