واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
تسويهحساب هاي انتخاباتي قالیباف دوسال بعد از شكست
روز نو : چند روز پيش بود كه روحاني دوسالگي انتخابات 92 را جشن گرفت.انتخاباتي كه در آن گزينههاي كانديداتوري در برابر شعارهاي روحاني بازنده شدند و حرفي براي گفتن نداشتند.در اين بين داغ باخت آن سال هنوز روي سينه برخي بازندههاي سياسي 92 سنگيني مي كند.محمدباقر قاليباف كه مي توان گفت نتيجه انتخابات را در يك مناظره تلويزيوني به حسن روحاني واگذار كرد، بعد از سال ها زبان به تخريب دولت بازكرده تا شايد بتواند كمي حال خود را تسلي بخشد. هفته گذشته نيز شهردار تهران انتقادهاي فراواني از رئيس جهمور داشت و به نظر ميرسد هرچه نزديك انتخابات مي شويم، بر حجم تخريبها افزوده مي شود.قاليباف كه در گذشته نيز نشان داده بيشتر خلق و خوي سرهنگي دارد براي مراسمي كه به بهانه بزرگداشت سردارشهيددكتر چمران برگزار شده بود، دعوت شد. وي نيز مانند بسياري ديگر كه محفل شهدا را به ميتينگ هاي سياسي تبديل مي كنند، مراسم تجليل از مقام«چمران» را به كانوني براي نقد روحاني مبدل كرد. شهردار تهران با قياسي مع الفارق و با كنايه اي به سخنان رئيس جمهور مدعي شد:اگر شب پیروزی پاوه که مطابق محاسبات مادی پیروزی محال تصور میشد، شهید چمران هم فریاد میزد که حمله دشمن، کمرش را شکسته و اظهار ضعف و عجز میکرد، نه تنها پاوه آزاد نمیشد که کل کردستان نیز از دست میرفت.
فرهنگ جهادي از زبان سرهنگ
قالیباف طی سخنانی در جمع مدیران شهرداری ، ضمن معرفی زیست شهید چمران به عنوان الگوی عمل جهادی به مقولات مهمی همچون اهمیت نگاه درون زا و استقلال طلبانه و عدم اعتماد و اتکا به بیگانگان در مدیریت کشور به عنوان شاخص های فرهنگ جهادی اشاره کرد. وی در این نشست با تاکید بر این که «جوهره فرهنگ جهادی بر بسترهای درون زا متکی است» تصریح کرد: این مسئله در حالی است که فرهنگ مدیریت توسعه محور با اقتباس از غرب نگاه به بیرون را مبنای اداره کشور می داند.قالیباف در ادامه دو نگاه رایج در این عرصه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگاه اول دانش محور، بومی و خود اتکاست و منطق آن، اصالتش و جوهره حرکتش بر پایه عزت و اقتدار درونی است. وی در توضیح نگاه دوم نیز گفت: نگرش دوم اما اصالت را در کسب سود به هر قیمت می داند ولو آنکه بر تارک استقلال و عزت کشور نیز خدشه ای وارد شود. جوهره انقلاب اسلامی، توسعه و تعالی را دو بال پیشرفت می داند، اما در نگاه توسعه محور، تعالی، هدفی فرعی و حاشیه ای و ذیل توسعه و رفاه معنا می شود.
نظريه گويي از امام(س)
شهردار تهران با اشاره به این که «نظریه امام برای انقلاب بر مدیریت جهادی و متکی بر سرمایههای ملی استوار بود» تصریح کرد: آنتی تز انقلاب اسلامی، فرهنگی است که اصالت را در توسعه اقتصادی و تولید نامتوازن ثروت آن هم به هر قیمت می داند و کشور را مقهور حرکت استکبار جهانی و مجبور به تمکین می پندارد. منطق مجاهدت در نظریه امام در مقابل منطق راحت طلبی و اشرافیت برآمده از نگاه سرمایهداری غرب جدالی تاریخی را رقم زده است که اکنون نیز در جریان است.
قالیباف در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین فرهنگ جهادی و تمایز آن با منطق اشرافیت و رفاه طلبی اظهار داشت: فرهنگ جهادی هم هدف گرا و ارزشگراست و هم به استفاده از عقل و علم ملتزم است، همانطور که سیره شهید چمران نیز اینگونه بود. قالیباف گفت: اما نقطه تباین زیست این شهید بزرگوار با آن ها که عقل و علم و نخبه گرایی را به مثابه پاپیون تکنوکراسی به سینه چسبانده اند، آن است که هویت چمران مبتنی بر خاستگاه معرفتی و دینی او بود. برای چمران عقل ابزاری و منفصل از وحی، تنها در جای خود و به اندازه معیشت دنیوی قابل اعتنا بود.
چمران دلداده تعامل با غرب نبود
قالیباف تصریح کرد: چمران نه نگران تبادل نظر با غرب بود و نه دل داده تعامل با غرب. چمران امیدوار بود و مجاهد. چمران مصداق تبلور اندیشه و عمل بود. وی با بیان اینکه اگر چمران امروز در میان ما بود از سوی متحجرین و لیبرالها متهم می شد، ادامه داد: چمران را باید تبلور تربیت الهی امام راحل دانست. او بدون ادعاهای روشنفکرمآبانه، خط امام را از عمق جان پذیرفت و بی تفسیر و توجیه و بدون دست یازیدن به تحریف اندیشه های امام، تبعیت خود را از ولایت فقیه به اثبات رساند. اگر چمران امروز در میان ما بود به یقین یا به جرم آرمان خواهی و بی اعتمادی به آمریکا و قبول نداشتن نسخه مدرنیته برای جامعه سازی یا به جرم داشتن افق های اندیشهای نو و پویا و سیاست ورزی آگاهانه و مبتنی بر درک صحیح از وضعیت اجتماعی و فرهنگی، مورد نقد و تخطئه دو جریان مدافع لیبرالیسم و تحجر قرار می گرفت.
ميانبري به تحريف امام(س)
قالیباف تاکید کرد: شهید چمران بحق نشان داد که انقلابی بودن نه به زمان است و نه به مکان؛ بلکه به شناخت و بصیرتی است که در وجود انسان است. وی ادامه داد: زیست سیاسی شهید چمران در برهه ای که جریان هایی سعی داشتند در زمان حیات امام (س) دست به تحریف سیره ایشان و ایجاد انحراف در مسیر انقلاب بزنند، نشان داد که با تاسی از فرهنگ جهاد و منطق مجاهدت میتوان در کالیفرنیا، بیروت و کردستان بود و انقلابی و آزاده زندگی کرد ولی در مقابل در مشهد و قم و تهران پشت واژه امام و انقلاب و رهبری پنهان شد و متاثر از نگاه و منش کاخ نشینی و استکباری زندگی و عمل کرد.
ارتفاعات ا... اکبر با دستور از پشت جبهه آزاد نشد
وی افزود: تقلیل دادن شخصیت چمران به یک شخصیت روحانی و معنوی صرف که تنها به نوشتن مناجات سحرگاهی و صدور پیام جهاد و صدور انقلاب برای جهانیان می پرداخته جفای بزرگی به شخصیت این مرد بزرگ است. چمران واقعی را باید شب عملیات سوسنگرد شناخت. چمران را باید پشت خاکریز شناخت؛ چمران همیشه از سکون و عدم تحرکی که در جبهه ها وجود داشت رنج می برد و تلاش میکرد که با ارائه پیشنهادات و برنامه های ابتکاری تحول و حرکتی نو ایجاد کند. وقتی در عملیات سوسنگرد زخمی شد، فقط یک روز در بیمارستان بود و در همان یک روز جلسه شورای عالی دفاع را برای طراحی عملیات های بعدی در کنار تخت خود تشکیل داد. ارتفاعات ا... اکبر هم با این روحیه جهادی آزاد شد نه با دستور از پشت جبهه.
روحيه چمران گمشده جامعه است
قالیباف ادامه داد: امروز هم ما به منش چمران احتیاج داریم. گمشده جامعه ما روحیه چمرانی است که قطعا اگر امروز هم بود، ارتفاعات تحریم را مانند ارتفاعات ا...اکبر فتح می کرد چرا که امروز هم از بی عملی و سوء مدیریت بیشتر از فشار دشمن رنج می بریم.
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]