تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804005343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست شهرسازی در شهر مهدوی معماری ما نظیر علوم انسانی دچار خلأهای زیاد است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست شهرسازی در شهر مهدوی
معماری ما نظیر علوم انسانی دچار خلأهای زیاد است
یک پژوهشگر قرآن و مهدویت گفت: در زمانه‌ ما همان خلأیی که در بحث علوم انسانی و برخی مباحث دیگر وجود دارد، در معماری و دانش‌های دیگر هم وجود دارد. همه‌ کسانی که در این راه تلاشی کرده‌اند از اتصال کار خود به قرآن غافل بوده‌اند.

خبرگزاری فارس: معماری ما نظیر علوم انسانی دچار خلأهای زیاد است



به گزارش خبرگزاری فارس، سلسله هم‌اندیشی شهرسازی و معماری در شهر مهدوی به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران و اتاق معماری موسسه اشراق و با همکاری مرکز معماری حوزه هنری و بنیاد معماری انقلاب اسلامی، با حضور اساتید رشته‌های معماری و هنر و معاونان و مدیران مسجد مقدس جمکران، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این نشست، مجید امامی،‌ مدیر بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه این مرکز با هدف تعمیق زیرساخت‌های معرفتی و مأموریت‌ها و عرصه‌های کاری این قطب بزرگ فرهنگی کشور و تبیین چشم‌اندازهای آن، درصدد برآمده تا مرجعیت فکری و فرهنگی در مهدویت ایران و جهان پیدا کند، افزود: به همین دلیل، اقدامات بسیار سازنده‌ای در زیرساخت‌های معرفتی و تولید ادبیات، به‌ویژه در عرصه‌های زمین‌مانده و مغفول و مرتبط با عرصه‌ مسجد‌محوری و مهدی‌باوری آغاز شده است. در ادامه بحث محمود مطهری‌نیا، مدیر گروه مطالعات راهبردی مهدویت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره ارتباط بین مسجد جمکران با مباحث معماری و شهر‌سازی گفت: آن‌چه مسلم است، انقلاب ما انقلابی بود که خود، جایگاه آغاز یک تمدن را داشت و مبتنی بر این آغاز، افقی را دنبال می‌کرد و این افق در نظریه و مفهوم مهدویت، جایگاه پیدا می‌کند. مسئله‌ اصلی این است که آیا می‌شود مسجد مقدس جمکران و دیگر نهاد‌های مهدوی، آستین بالا بزنند و از آن‌طرف هم نهادهای شهری حمایت کنند و نیز از ظرفیت‌های اساتید و نظریه‌پردازان این حوزه استفاده شود و مسیر بهتری را باز کرد. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که تاکنون وجه معرفتی مسجد جمکران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ما باید این نگاه معرفتی را در کنار فضایی حسی، به صورتی کاملاً هم‌سو با هم‌ لحاظ کنیم، تا شاید بتوانیم از همین مسیر شروع‌کننده‌ راهی باشیم در جستجو شهری که نشانی از مهدویت داشته باشد و انتظار در لایه‌های آن جریان یافته باشد. همچنین در این نشست حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، مدیر گروه مطالعات اسلامی و پژوهشگر قرآن و مهدویت با اعلام نیاز‌هایی که در مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران بررسی و تدوین شده، عنوان کرد:  آن‌چه مهم است کشاندن مفاهیم قرآن به عرصه‌ زندگی‌ است. بر مبنای آیات قرآن خلقت آسمان‌ها و زمین مبتنی بر «حق» شکل گرفته است. وی در ادامه افزود: زمانی که نقشه‌ یک کلان‌شهر را می‌ببینیم، باید توجه کنیم که دنیا باید در سیر تحولش به آخرت و بهشت‌ها کشیده شود، فطرت به ما می‌گوید که قرآن کتاب آفرینش است و قرآن به ما می‌گوید که بر اساس نقشه‌‌ که نقشه‌ آفرینش است، خلقت ادامه پیدا کرده و تا عمق آمده است و به سمت آینده حرکت می‌کند، تا قرآن مجسم در افق‌های آن پدید آید. قرار است که صالحان در دنیا به سمت ان بهشت موعود ساخت‌وساز انجام دهند، دیگران قرار نیست که وارث زمین شوند. البته این رویکرد در گذشته هم شکل گرفته است. وی با اشاره به اینکه این‌گونه نبوده حضرت سلیمان (ع) بر اساس مبنای شخصی معماری کرده باشد و بعد تمدنی را رقم بزند و ملکی ایده‌آل را شکل دهد، توضیح داد: او با همه‌ محدودیت‌های دنیا معماری الهی را شکل داده است. در زمانه‌ ما همان خلأئی که در بحث علوم انسانی و برخی مباحث دیگر وجود دارد در معماری و دانش‌های دیگر هم وجود دارد. همه‌ کسانی که در این راه تلاشی کرده‌اند از اتصال کار خود به قرآن غافل بوده‌اند. در ادامه‌ این جلسه نقره‌کار، مدیر قطب علمی معماری اسلامی در ابتدا با مورد انتقاد قرار دادن شهرسازی، در شهر تهران و قیاس آن با طرح قدیمی شهر و سپس با ابراز تأسف از طرح مصلی تهران، به عدم وجود سرفصل‌هایی برگرفته از مفاهیم اسلامی در دروس رشته‌های معماری اشاره کرد و گفت: ما باید در کنار جریان معمولی که در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وجود دارد یک جریان بسیجی انقلابی به وجود بیاوریم. وی همچنین گفت: فکر نمی‌کنم که با این جریان معمولی که در دانشکده‌ها است ما یک تحول انقلابی ایجاد کنیم. باید بتوانیم از طریق این جریان یک جریان موازی در کنار جریان دانشگاه به وجود بیاوریم و این جریان یک تولیدات و بازدهی داشته باشد که جریان دانشگاه نیز به دلیل احساس رقابت مشغول به فعالیت‌ها و همراهی‌هایی شوند. وی مسجد ولیعصر و مدیریتی که منجر به ساخت آن شده را نیز محل نقد دانست و افزود: ما غیر از آسیب‌های وارداتی از داخل هم آسیب‌هایی داریم، ازجمله این‌که بعضی کاملاً غرب‌زده‌اند و برخی دیگر نیز که مسلمان‌اند وارد مباحث نظری شده‌اند و دیگر برنگشته‌اند و اصلاً هر نوع بحث کالبدی و روشی را تحریم می‌کنند، برخی دیگر نیز صرفاً به تعریف و تمجید از آثار و سبک‌های فرهنگی قدیمی می‌پردازند که همه‌ این‌ها خطرناک هستند. در پایان این جلسه نیز خان‌محمدی، مدیر پروژه طرح جامع توسعه حرمین کربلای معلی طی سخنانی گفت: این سؤال مطرح است که متدلوژی مطالعه، تفکر و تدبر در آیات انفس چگونه است و در مرتبه‌ دوم این سؤال مطرح می‌شود که به فرض که ما این متدلوژی را بدانیم رابطه‌ دستاوردهای معرفتی سه حوزه چگونه می‌تواند باشد، ما به یک دستاوردی از آیات قرآن، دستاوردی از آیات خلقت و به دستاوردی از آیات انفس می‌رسیم، باید توجه کنیم رابطه‌ای که این سه حوزه با هم ایجاد می‌کنند به چه شکلی است. همان‌طور که می‌دانیم نیز قرآن کریم تنها به یکی از این سه حوزه اکتفا نمی‌کند. انتهای پیام/ک

94/03/31 - 16:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن