تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835849035
عمق مفهومی خندوانه در فیتیله
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
روزنامه رسالت
عمق مفهومی خندوانه در فیتیله سبک خاص آقای رامبد جوان در تکرار این جمله که «ما خیلی با حالیم»، در نگاه مخاطب نوعی، سبُک و جلف به نظر میرسد؛ آن قدر جلف و سبک که حتی مکرراً جلف بودن برنامه از سوی کمدینهای دعوت شده توسط خود برنامه نیز گوشزد شده است.
به گزارش فرهنگ نیوز ، قضیه سری جدید خندوانه در قیاس با سری قبلی، با افزودن برخی کمدینها مانند آقایان علیرضا خمسه و محمد بحرانی که درک عمیقتری از طنز و مطایبه دارند، قدری بهبود یافت، هر چند که هر از گاهی همین کمدینها، در خلال برنامه از «جلف بودن» برنامه، اکیداً گلایهمند هستند.برای برخی مخاطبان نوعی، وقتی نسخه شادی «خندوانه»ای را با خنده «قند پهلو» یا «کلاه قرمزی» یا طنز کلاسیک قیاس میکنند یا از سوی دیگر، آن را با برنامه «بچه گانه» «فیتیله» نسبت سنجی مینمایند، سؤالی مطرح است؛ این پرسش که آیا گرایش مفرط به «بازی های کودکانه» و رفتارهایی که از نظر عموم مردم، جلف و سبک و بیتناسب به نظر میآید، برای پیشبرد «خنده» در این جامعه ضرورت دارد یا مستلزم تحمیق مردم نیست ؟و از آن بیش، مخرب اصل ذهنیت مردم درباره زیست اجتماعی نیست؟ جنبه مخرب از آن رو که به ضد خود تبدیل شود؛ یعنی، در حالی که میخواهد به هر حیلت از مخاطبان خود «خنده» بگیرد، مخاطب دردمند، با پوزخند یا خشم بگوید: «طرف دلش خوشه... از حال و روز ما خبر نداره...». بله؛ این نحو خنده سبک، که بدون درون فهمی مخاطب تجهیز میشود، و به خنده به مثابه یک تکنیک صرف برای خندیدن مینگرد، ممکن است نتیجه عکس بدهد. یعنی مخاطب را بیشتر خشمگین کند تا بخنداند، وقتی مخاطب حس نماید که طنزپرداز، به جای همحسی و کمک به درمان ریشههای غم، عملاً او و زندگی وی را به استهزاء گرفته است.
خنده انگیزی «خندوانه»، در مقام قیاس و مثل، مانند گریهانگیزی مداحانی است که حتی به قیمت ابتذال و دروغ از مخاطبان خود اشک میخواهند. موضوع این است که سبک خاص آقای رامبد جوان در تکرار این جمله که «ما خیلی با حالیم»، در نگاه مخاطب نوعی، سبُک و جلف به نظر میرسد؛ آن قدر جلف و سبک که حتی مکرراً جلف بودن برنامه از سوی کمدینهای دعوت شده توسط خود برنامه نیز گوشزد شده است. بخت با رامبد جوان یار بوده است که این روزها، عمو پورنگ در تلویزیون نیست و گر نه، «خندوانه» بزرگسالان در قیاس با برنامه «عمو پورنگ» نونهالان، با عناصری مشابه، نه تنها به لحاظ کیفی، یک سطح فراتر نیست، بلکه چند سطح فروتر است و به قول کمدینهای مدعو خود برنامه، «جلف» تر است.ولی...
ولی، گر چه همه اینها از دید مخاطبان نوعی، ممکن است جلف و سبک به نظر برسد، اما علی الاصول، بر یک زمینه فلسفی و نظری متکی است که هر چند محترم و قابل تحلیل، ولی، در همان پایبست فلسفی و نظری متحمل ظرافتها و دشواریهایی است که در سرشاخههای نمایشی و مخاطبشناختی، تبعات بزرگ و قابل ملاحظهای خواهد داشت.بدون آنکه بخواهم میان رامبد جوان و شماری دیگر، نسبت یک به یک برقرار کنم، تأکید دارم که برخی از هنرمندان شناخته شده دیگر هم وجود دارند که به ارزش «بچگی» اصرار دارند.زنجیرهای از هنرمندان با نفوذ، مانند خانم مرضیه برومند و آقایان ایرج طهماسب و حمید جبلی و مسعود رسام و بیژن بیرنگ و...، همگی بر ارزش «کودک شدن» تأکید دارند. از این قرار، نااستوار و غیر فخیم سخن گفتن، سر زدن رفتارهایی مانند بازی بزرگسالان، آوازهای کم معنا یا بی معنا خواندن، جست و خیز بسیار به سبک کودکان، هر چند که از دید عموم مخاطب ممکن است نشان از نحوی اختلال شخصیت یا «لوس» بودن به نظر برسد، ولی علی الاصول، از یک باور فلسفی رمانتیک در مورد ارزش بچگی و کودکی برمیخیزد. بیجا نیست اشاره مکرر ایرج طهماسب و حمید جبلی به «ژان ژاک روسو»، چرا که بیگمان کتاب «امیل» ژان ژاک روسو در وصف فضیلت «کودکی» و نکوهش بلایی که تمدن بر سر «کودکی» میآورد، مانیفست فلسفی این سبک هنری است. تحلیل عمق فلسفی دیدگاهی که چنین بیپرده «کودک شدن» را به بزرگسالان توصیه میکند، آدرسهایی در مورد نتایج و نقاط قوت و ضعف این سبک هنر نمایشی در سطح شخصی و اجتماعی به ما خواهد داد. این، موضوع کاوش ما در یک مقاله دو بخشی است که بخش اول آن را امروز ملاحظه میفرمایید.
کاوش در رگ و ریشه قضیه
تز 1.
مناقشه در مورد فضیلت کودکی، در ریشه، باز میگردد به اصرار افلاطون بر ارزش «کلیات» که توسط کودکان بهتر درک میشود. به باور افلاطون، انسانها واقف به کلیات متولد میشوند و هر چه در این دنیا بمانند، بیشتر از این کلیات «بیگانه» میشوند. وقتی از کودکان راجع به مفهوم «عدالت» بپرسید، پاسخ کلیتر و مجردتر و صحیحتر و در عین حال سادهتری خواهید شنید، ولی وقتی از بزرگسالان راجع به عدالت سئوال میکنید، جوابهای جانبدارتر، جزئیتر، بخشیتر و منحرفتری خواهید شنید. حتی طرح افلاطون برای پروردن شاه فیلسوفی که بتواند حکمران خوبی برای جامعه باشد، بر همین پایه است که شاه فیلسوف باید پس از ولادت، به مدت هجده سال از دنیا کناره بگیرد، از خانواده و مالکیت و لذات معمول مردم محروم بماند، ریاضت بکشد و حتی همان اندک عوارض ورود به دنیای سایهها و اوهام را از خود دور کند. تنها در این صورت است که هر چه بیشتر به الگوی ایدهآل بچه صادق و حکیم و ساده نزدیک میشود، تا بتواند در داوریهای اجتماعی «خیر» اجتماع را به دور از تعدد قرائتها و تجربیات که چیزی جز جهالت نیست، هر چیز را سر جایش قرار دهد و به «خیر» حکم کند.تز 2.
مسئله افلاطون در سده چهارم پیش از میلاد، به قدر زیادی همان دغدغههای امروز ما در مواجهه با نسبیتگرایی، شکگرایی، بیایمانی و سستی و بیسامانی در اخلاق و اخلاقیات بود. روش او برای فایق آمدن بر نسبیتگرایی هم این بود که بر «کلیات» یا همان قدر مشترک فهمها و ادراکات افراد مختلف با انواع متفاوت تجربه، به عنوان تنها چیزهایی که شناخت و شهود آنها فضیلت ناب انسانی محسوب میشود، اصرار بورزد. در واقع، از نظر او، حکمت واقعی در شهود عمیق مفهومی مانند عدالت، آن است که تجربیات خاص هر یک از مردم را از مفهوم جوهری عدالت را از خود دور کنیم تا مفهوم عمومی و کلی و جوهری عدالت خود را بنمایاند. پس، حکمت از نظر افلاطون، شامل نحوی ریاضت فکری و عملی است که در نتیجه آن، حکیم، به جای تجربه اندوختن، با ترک دنیا و تجربیات خود، هر چه بیشتر به طفولیت و پیش از طفولیت خود باز میگردد تا همچون نونهالان که در آنها شکگرایی و نسبیتگرایی راهی ندارد و ایمان به کلیات موج میزند، حقیقت کلی را بیواسطه شهود نماید. کودکان، به سبب آن که در تجربیات دنیا آلوده نشدهاند از نسبیگرایی، شکگرایی، بیایمانی، تعدد قرائتها و سستی در تعهد اخلاقی مبرا هستند.تز 3.
ظرفیت «بچگی» خیلی زیاد است. کودکان، تجربیات بسیار ندارند و از این رو آمادهاند تا برخوردی خلاق و اخلاقی با دنیا داشته باشند، بدین خاطر، گاه کودک، مفاهیم عجیب و غریب را آن قدر ساده توجیه و حل میکند که آدم بزرگ از انجام آن باز میماند
از مقایسه اطفال و نونهالان و اشتراک نیرومند آنان در برخورد مستحکم و بدیهی با رویدادهای جهان، این نتیجه به دست میآید که وقتی طفل به دنیا میآید، شناختی کلی از مجموع هستی دارد، اما، با رشد طفل و انباشت تجربیات، بداهت و تفسیر ناپذیری این کلیات مخدوش میگردد و زمینه برای انحراف فهم و اراده و اخلاق فراهم میشود.بازگشت به ظرفیتهای بچگی، در درجه اول این نتیجه را دارد که نسبیتگرایی و سروشیسم رخت برمیبندد و ما آماده اتحاد و همکاریهای تمدنساز میشویم.
یک افسانه کودکانه و یک قصه بزرگسالانه را کنار هم قرار دهید و در تفاوتهای آنها دقیق شوید و ببینید چه فرقهایی دارند. افسانههای کودکانه، محلی است و جزئیات و تفسیر در آنها جایی ندارند. منطقها نیز در این وادی جای چندانی ندارند. برای کودک مهم نیست که اژدهایی بزرگ چگونه وارد خانه کوچک میشود، حتی، وقتی اژدها از زیرزمین بیرون میآید، برایش جذاب است نه قابل بحث. آنچه برای کودک، ارزشمند است، جستن مظاهر و مصادیق درک عام کودکانه از فعل اخلاقی و خلاقانه با جهان است. یافتن و ساختن جهانی پر از راستی و عدالت و حق و همدردی و انصاف و پرهیز از ظلم و زور و... . در ساخت اثر هنری کودکانه-فیلسوفانه افلاطونی، گاه، لازم میشود قسمتی از اثر را که آن را بسیار منطقی جلوه میدهد، ببرید و دور بریزید یعنی، اصلاً نیازی به این ندارید که بگویید فلان پدیده از کجا به کجا رسیده استجمعبندی پرداخت اول به موضوع...
پس، اگر شما یک فیلسوف یا یک مصلح فرهنگی و اجتماعی یا یک برنامهساز تلویزیونی به سبک افلاطونی باشید، علی الاصول باید بکوشید تا فضیلت را در دعوت مردم به «کودک شدن» بگسترید. این چنین، میتوان گرایش رامبد جوان و دیگرانی را که همچون او بر ارزش کودکی و طفولیت اصرار دارند، مشروع و معقول جلوه داد و توجیه کرد. اما...ولی...
ولی، این گیسو پیچشهایی دارد که کاوش در تمایزهای «بچگی» و «بازی های کودکانه» کلید فهم آن است.
94/3/30 - 10:08 - 2015-6-20 10:08:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
فصل دوم خندوانه / قسمت 43
خندوانه برنامهای تلویزیونی است که از اواسطِ خرداد ماه سال ۹۳ از شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است و در اصل برنامهای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بیبهره نمفصل دوم خندوانه / قسمت 41
خندوانه برنامهای تلویزیونی است که از اواسطِ خرداد ماه سال ۹۳ از شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است و در اصل برنامهای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بیبهره نمخندوانه در رمضان سر جای خودش نیست
خندوانه در رمضان سر جای خودش نیست ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارك رمضان تغییر میكند به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی به علت همزمانی پخش برنامه خندوانه با سریال پایتخت 4 كه در ماهتغییر زمان پخش «خندوانه» در رمضان
تغییر زمان پخش خندوانه در رمضان ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارك رمضان تغییر میكند به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی به علت همزمانی پخش برنامه خندوانه با سریال پایتخت 4 كه در ماهتغییر زمان پخش «خندوانه» در ماه رمضان
تغییر زمان پخش خندوانه در ماه رمضان ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارك رمضان تغییر میكند به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی به علت همزمانی پخش برنامه خندوانه با سریال پایتخت 4 كه درساعت پخش «خندوانه» در ماه رمضان تغییر میکند
ساعت پخش خندوانه در ماه رمضان تغییر میکند فرهنگ > تلویزیون - مجموعه تلویزیونی خندوانه ماه مبارک رمضان با اندکی تغییر در ساعت پخش به روی آنتن شبکه نسیم می رود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «خندوانه» که قرار است در ماه مبارک رمضان به روال سابق هر شب بهتغییر ساعت پخش «خندوانه» در ماه رمضان
تغییر ساعت پخش خندوانه در ماه رمضان تاریخ انتشار جمعه 22 خرداد 1394 ساعت 14 22 | شماره خبر 1977988337139557711 تعداد بازدید 7 پ پ ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارک رمضان تغییر میکند پخش مجموعه تلویزیونی «خندوانه» در ماه مبارک رمضان تغییر میخلاصه قسمتهایی از فصل دوم خندوانه
در این برنامه خلاصهای از قسمتهای فصل دوم خندوانه را با هم ببینیم منبع شبکه نسیم دانلود لینک را کپی کنید دانلودجمعه 22 خرداد 1394 09 00ساعت پخش «خندوانه» تغییر کرد
ساعت پخش خندوانه تغییر کرد ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارک رمضان تغییر میکند خبرگزاری فارس پخش مجموعه تلویزیونی خندوانه در ماه مبارک رمضان تغییر میکند بنا بر این گزارش این برنامه تلویزیونی در حال حاضر از جمله معدود برنامههای پربیننده تلویزیون است که هرشبپخش «خندوانه» در ماه رمضان ادامه دارد
پخش خندوانه در ماه رمضان ادامه دارد ساعت پخش برنامه پرمخاطب خندوانه در ماه مبارک رمضان تغییر میکند به گزارش فرهنگ نیوز پخش مجموعه تلویزیونی «خندوانه» در ماه مبارک رمضان تغییر میکند بنا بر این گزارش این برنامه تلویزیونی در حال حاضر از جمله معدود برنشوخی اکبر عبدی با حسن روحانی در خندوانه |اخبار ایران و جهان
شوخی اکبر عبدی با حسن روحانی در خندوانه اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون شب گذشته همزمان با شب میلاد امام دوازدهم عج میهمان برنامه خندوانه بود و چند باری با حسن روحانی رییس جمهور شوخی کرد کد خبر ۵۰۵۶۸۱ تاریخ انتشار ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۴ - 03 June 2015 لینک رعبدی و رادش به کمدینهای «خندوانه» پیوستند
عبدی و رادش به کمدینهای خندوانه پیوستند شناسهٔ خبر 2777983 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ هنر > رادیو و تلویزیون اکبر عبدی و نصرالله رادش به جمع کمدینهای برنامه طنز خندوانه پیوستند به گزارش خبرنگار مهر خندوانه با اجرا و کارگردانی رامبد جوان آیتمی را مختص به اجرای اسصداپیشه «جناب خان»: همه چیز در «خندوانه» بداهه است
صداپیشه جناب خان همه چیز در خندوانه بداهه است تاریخ انتشار یکشنبه 24 خرداد 1394 ساعت 18 43 | شماره خبر 1980393596716002801 تعداد بازدید 0 پ پ محمد بحرانی صداپیشه عروسک جناب خان گفت برای حضور مقابل دوربین خندوانه متنی در دست نداریم و اغلب اوقات همه چیز به صورت بداهه پیشحرکت قابل احترام فیتیله ای ها در حمایت از کودکان کار
اعضای گروه هنری فیتیله و جمعی از دانشجویان مشهدی پنج شنبه در اقدام نمادین از کودکان کار حمایت خود را اعلام داشتند حمایت گروه فیتیله از کودکان کارحمایت گروه فیتیله از کودکان کارحمایت گروه فیتیله از کودکان کارحمایت گروه فیتیله از کودکان کارحمایت گروه فیتیله از کودکان کارحماینظر رئیس سابق صدا و سیما درباره خندوانه
نظر رئیس سابق صدا و سیما درباره خندوانه ضرغامی معتقد است خندوانه به دلیل تثبیت زمان پخش و استمرار آن حضور مردم در استودیو استفاده از میهمانان مناسب و متنوع خلق شخصیتهای کمیک ریتم خوب و از همه مهمتر اجرای حرفهای متعهدانه و تلاش شبانهروزی رامبد جوان ماندگار شد خرگزاری فارسنظر ضرغامی درباره برنامه خندوانه +عکس
نظر ضرغامی درباره برنامه خندوانه عکس ضرغامی معتقد است خندوانه به دلیل تثبیت زمان پخش و استمرار آن حضور مردم در استودیو استفاده از میهمانان مناسب و متنوع خلق شخصیتهای کمیک ریتم خوب و از همه مهمتر اجرای حرفهای متعهدانه و تلاش شبانهروزی رامبد جوان ماندگار شد به گزارشفصل دوم خندوانه / قسمت 45
خندوانه برنامهای تلویزیونی است که از اواسطِ خرداد ماه سال ۹۳ از شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است و در اصل برنامهای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بیبهره نم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها