واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس مرکز شیعه شناسی در گفتگو با مهر:
پرهیز از گناهان قلبی و فکری بالاترین مرتبه روزهداری است
شناسهٔ خبر: 2782340 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
استانها > قم
قم - رئیس مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه گفت: روزه دارای مراتبی است که بالاترین آن که هدف اصلی از خلقت انسان است پرهیز از گناهان قلبی و فکری و عبادت الهی است. حجت الاسلام سید محمدعلی داعینژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ماه رمضان دارای دو ویژگی بزرگ است اول اینکه ظرف نزول قرآن است و دیگری صیام و روزه در آن واقع شده است.وی با بیان اینکه رمضان ماهی معنوی است و نه فیزیکی و معنویت آن هم مربوط به قرآن و روزه داری آن است، اضافه کرد: اولین اثر روزهداری در ماه رمضان تقویت تقوا و معنویت است البته با تعریف درستی که اسلام از معنویت دارد.رئیس مرکز تخصصی شیعه شناسی با بیان اینکه برخی در این زمانه معنویتهای باطلی را به خورد مردم میدهند، تأکید کرد: مراد اسلام از معنویت، تقویت رابطه انسان با خدا برای ساختن جامعهای دوست داشتنی در دنیا و رسیدن انسان به سعادت در آخرت و جامعهای که خدمت به خلق در آن عبادت است.مراتب روزهوی اضافه کرد: روزه مراتبی دارد که حداقل آن پرهیز و امساک از خوراک است، حد متوسطی دارد که جلوگیری زبان از حرفهای ناپسند و حداکثری دارد که رسیدن به نورانیت قلبی است.حجت الاسلام داعینژاد اظهار داشت: هرکدام از این مراتب روزه خاص خود را دارد و باید تلاش همه برای رسیدن به حداکثر مرتبه روزه داری باشد زیرا در این صورت انسان به قلب سلیم میرسد و اخلاق و مراتب تربیتی او شکوفا میشود.
وی بیان کرد: اگر شخصی به این سمت حرکت کند و از گناهان گوش و چشم و فکر خودداری کند به اوج مرتبه روزه داری رسیده است.استاد حوزه علمیه قم گفت: دوری از معصیت یکی دیگر از آثار روزه است که در مقابل جنبه ایجابی کسب معنویت جنبه سلبی را در بردارد و مکمل یکدیگر هستند.بالاترین دستاورد روزهداری اخلاق استوی افزود: پیامبر اکرم(ص) برای حاکم کردن مکارم اخلاقی در جوامع بشری مبعوث شدند بنابراین بالاترین دستاورد روزه داری میتواند اخلاق باشد.حجت الاسلام داعینژاد ادامه داد: بسیاری از مشکلات کنونی دنیا در نتیجه بیاخلاقیهای زورمداران است که به برخی مردم دنیا نیز سرایت کرده است بنابراین ادیان با وضع عباداتی مانند روزه در کنار همه فواید جسمانی و فرمان نهادن به دستور خدا به عنوان عبادت که دارد به مسئله اخلاق توجه نشان دادهاند.رئیس مرکز تخصصی شیعه شناسی تأکید کرد: قرآن کریم نیز رمضان را ماه نزول قرآن میداند و قرآن را کتاب هدایت برای همه بشر و نه قوم و گروه و مردم زمانی خاص معرفی کرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]