تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820543343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجراي عجيب پرکاربردترين کلمه جهان!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ماجراي عجيب پرکاربردترين کلمه جهان!
کمتر کسي است که اين روزها و به ويژه با گسترش وسايل ارتباط جمعي با کلمه او.کي! روبرو نشده باشد يا آن را استفاده نکرده باشد. همين کلمه کوچک در مناسبتها و موقعيت هاي متفاوت طيف وسيعي از معاني را به خود اختصاص مي دهد. مهم نيست فرد به زبان انگليسي صحبت مي کند يا نه، مهم آن است که با هر زبان و موقعيتي و مليتي مي توان از اين کلمه استفاده کرد.
به گزارش نامه نیوز، واژه "اوکي" که ريشه آمريکايي دارد و حتي آمريکايي ها و انگليسي ها از اين کلمه به عنوان « عبارت همه منظوره» استفاده مي کنند. وسعت استفاده از اين کلمه به حدي است که نمي توان آن را کلمه اي انگليسي به حساب آورد بلکه کلمه اي است که براي بيان معاني گوناگون از آن استفاده مي کنند و امروزه يکي از پر کاربردترين و رايج ترين لغاتي است که در بيش از ده ها زبان ديگر مورد استفاده قرار گرفته است.

از «اوکي» مي توان براي بيان منظورهاي متفاوتي استفاه کرد . به عنوان مثال براي نشان دادن حالت اشتياق در هنگام پارک اتومبيل، يا براي اظهار نظر درباره چگونگي فيلم، و يا روشي مناسب براي جلب توجه به يک موضوع ديگر با بيان اوکي، مسايل ديگري هم هستند که نيازمند توجه بيشتري است و همچنين مواردي از اين قبيل که مي توان از اين واژه پرکاربرد استفاده کنيم . از نظر گستردگي در سطح کاربرد جزء بين المللي ترين واژه ها محسوب مي شود.

اما اين واژه از کجا آمده است؟ اول بار چه کسي يا کساني از آن استفاده مي کرده اند؟ ريشه اين کلمه از کجاست؟ روايات و حکايات بيشماري درباره خاستگاه واژه « اوکي » وجود دارد که حتي بيش از موارد مصرفي اش داستانهاي زيادي را به منشا اين لغت نسبت داده اند. براي مثال برخي مي گويند اين واژه متعلق به يک قنادي است که حروف اول اسم خود را بر روي بيسکوييت هايش حک مي کرده است و بدين ترتيب اين واژه رايج شده است. اما عده اي ديگر کشتي شازي را نام مي برند که اين واژه را به نشان افرادي که در ساخت کشتي کمک مي کرده اند و نام آنها با O و K شروع مي شده اند روي بدنه کشتي حک مي کرده است. عده اي ديگر محل تولد اين واژه را در ميدانهاي نبرد و جبهه هاي رزم مي دانند. آنها به جنگ هاي داخلي آمريکا که ميان شمالي ها و جنوبي ها بود اشاره مي کنند. به اين ترتيب که نيروهاي نظامي که از منطقه جنگي باز مي گشته اند براي آنکه نشان بدهند تلفاتي نداشته اند پلاکاردي در دست مي گرفتند که روي آن نوشته شده بود : «0- Killed» به اين مفهوم که تلفات آنها در جببه هاي نبرد صفر بوده است. مردم نيز از مخفف اين عبارت استفاده مي کرده اند و بدين ترتيب واژه OK متولد شده است.

ملاحظه مي شود، اينکه واژه «اوکي» از کجا آمده و به کجا تعلق دارد سوالي است که داستان هاي عجيبي را به خود اختصاص داده است. طبق گفته «آلن متکالف» نويسنده کتاب «اوکي، حکايت شگفت انگيز برترين واژه آمريکايي»، واژه «اوکي» برترين ابداع آمريکايي است. شالوده کتاب «متکالف» بر اساس تحقيقاتي است که «آلن واکر ريد» پروفسور واژهشناس کلمبيايي انجام داده بود. وي سالهاي بسياري را صرف جمع آوري منابع تاريخي بيشماري براي اثبات واژه «اوکي» کرده و نتايج يافته هاي خود را در يک سري از مقالات در مجلات متعددي در سال هاي 1964-1963 به چاپ رسانيد. البته به کار بردن لغت ابداع خود به اندازه کافي مبهم و سوال برانگيز است زيرا که چطور يک واژه کوچک مي تواند اينقدر بزرگ جلوه نمايد که در کنار ابداع هاي مهم و برجسته ديگري ابداعي برتر تلقي شود.

او.کي با يک جوک متولد شد

«آلن متکالف» اظهار داشت که سرنوشت برترين و پرکاربردترين واژه محبوب دنيا، با يک شوخي باور نکردني آغاز گرديد. نتايج تحقيقات اين نويسنده حول يافتن نخستين کاربرد واژه «اوکي» منجر به کشف مطلبي در روزنامه بوستون مورنينگ پست شد که در 23 مارچ 1839 به چاپ رسيده بود (سوم فروردين ماه هزار و دويست و هجده شمسي) . آلن معتقد بود اين مطلب با مطالب ديگري که شنيده بود قابل قياس نبود.

روز شنبه 23 مارچ 1839 سردبير روزنامه بوستون مورنينگ پست، مقاله اي طنز آميز با نام «جامعه ضد زنگ» منتشر کرد که به شکل تمسخرآميزي مثلا مخفف هاي جالب را چاپ مي کردند. اين روزنامه هم براي اينکه نقشي داشته باشد و از قافله عقب نماند در اين شوخي همگاني سهيم شد، تصميم گرفت کلمه (All Correct) را که به معني کاملا صحيح است را به شکل نادرست (OllKorrect) در بياورد و با کنار هم قرار دادن دو حرف اول آن مخخفي به صورت «O.K.» را بسازد. مسلما مطرح کردن مخفف «O.K.» از «OllKorrect» مايه تعجب و حيرت نبود بلکه شگفت انگيز تر آن بود که با پايان اين مسابقه و زوال اختصارات ديگر ، اين مخفف به فراموشي سپرده نشد و همچنان بر سر زبانها بود.

در همين بحبوحه و فضاي تمسخر آميز حاکم در کشور، مخالفان و دشمنان اندرو جکسون-هفتمين رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا- از فضاي به وجود آماده عليه وي استفاده کردند و شايعاتي را از جمله که چطور ممکن است «جکسون» اجازه داده کلمات غلطي همچون «اوکي» در روزنامه ها به چاپ برسد، او را متهم به بي سوادي کردند و بر اين باور بودند که وي لياقت اداره و رهبري کشور را ندارد.

دوران خوش شانسي

در سال 1840 که ايالات متحده آمريکا در شور هيجان مبارزات انتخاباتي بر سر تعيين رياست جمهوري به سر مي برد. هشتمين رئيس جمهور آمريکا-مارتين ون بورن-که براي بار دوم در انتخابات شرکت کرده بود، به منظور تبليغات پيکار انتخاباتي تحت نام Old Kiderhook با اسم مستعار «Ok» تشکيل داد. او همچنين باشگاهي با نام «اوکي کلاب» که مکاني براي هوادارنش است را بنا نهاد که البته شايان ذکر است «اوکي» از حروف ابتدايي Old Kinderhook که نام زادگاه «ون بورن» بوده گرفته شده است.

مخالفان سياسي «ون بورن» بدون معطلي شعارهاي توهين آميزي به همراه شايعه هاي دروغ در سطح کشور منتشر کردند که دو حرف ابتدايي اين مخفف در حقيقت از عبارت «Out of Kicked» گرفته شده و اينطور وانمود کردند که اين عبارت ريشه اي عربي دارد و پس بايد از راست به چپ خوانده شود يعني به صورت «Kicked Out» به معني « با لگد بيرون انداختن» است که البته منظورشان «با لگد بيرون انداختن ون بورن بيچاره از کيندر هوک» بود. از ون بورن براي آمريکايي ها و جهان تنها کلمه اوکي به يادگار مانده است و از آن زمان کلمه اوکي به معناي « کاملاً صحيح و درست» به کار مي رود.

در همين اوضاع و احوال آشفته، تلگراف اوضاع را سامان داد بدين ترتيب که تلگرافچي ها تصمميم گرفتند به منظور اعلام وضعيت سالم، عادي و بدون خطر شرايط و موقعيتهاي مختلف از واژه «اوکي» براي رساندن منظور خود استفاده کنند. اين وضعيت نقطه عطفي يراي شهرت و رواج اين واژه آمريکايي شد و ديگر کسي نمي توانست مانع شيوع روز افزون اين کلمه باشد و آن را به يکي از برترين واژه هاي آمريکايي تبديل کرد.

اما «متکالف» در کتاب خود مي گويد: « اوکي موفقيت و شهرت خود را مديون فراموشي جهان درباره ريشه حقيقي آن است که در اوايل قرن بيستم صورت پذيرفت. و هنگامي که منشا اصلي واژه اي به فراموشي سپرده شود هر قوم و قبيله اي مي تواند مدعي افتخار داشتن چنين واژه اي در زبان نياکان و مادري خويش کند. با خاطر زدايي ريشه و منشا واژه، همه ما مي توانيم آن را متعلق به زبان بومي خود بدانيم».


منبع: صبحانه آنلاین


۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن