تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821055171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوی فارس با سیاه‌بازان همدانی: سیاه‌بازی خنداندن متفکرانه/ کارت دعوت برای «تخت‌حوضی‌»ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوی فارس با سیاه‌بازان همدانی:
سیاه‌بازی خنداندن متفکرانه/ کارت دعوت برای «تخت‌حوضی‌»ها
سیاه بازی می‌تواند به مانند گذشته در مراسم‌های شادی اجرا شود و جای بسیاری از برنامه‌های غیرمنطبق با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را بگیرد.

خبرگزاری فارس: سیاه‌بازی خنداندن متفکرانه/ کارت دعوت برای «تخت‌حوضی‌»ها



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها سیاه‌بازی به بخشی از برنامه‌ها و همایش‌هایی تبدیل شده که در استان برگزار می‌شود، علت آن را هم باید وجود گروه دونفره لبخند دانست که از دو هنرمند تئاتر استان تشکیل شده است. مصطفی بیگی این روزها با سیاه بازی یا به قول قدیمی‌ها نمایش‌های «تخت حوضی» توانسته این هنر را در استان همدان زنده کند و لبخند را بر لبان تماشاچیان بنشاند. بیگی معتقد است «سیاه بازی نیاز به حمایت دارد و باید به مراسم شادی و عروسی بازگردد. رونق این نمایش تخته حوضی در استان و اجرای نمایش «بنگاه تئاتر رال با طعم هگمتانه» باعث شد تا گفت‌وگوی ویژه‌ای با مصطفی بیگی و حاتم میرزایی دو عضو گروه لبخند انجام دهیم. قدمت 150 ساله سیاه بازی در ایران مصطفی بیگی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه قدمت سیاه‌بازی در ایران به بیش از 150 سال می‌رسد، اظهار کرد: در دوره قاجار گروهی به نام تقلیدچیان مانند احمد موید و اسماعیل بزاز بودند که از دلقک‌های دربار به حساب می‌آمدند. وی با بیان اینکه این افراد نمایش‌هایی اجرا کردند که به نام بقال‌خوانی معروف شد، افزود: نخستین فردی که در ایران سیاه‌بازی کرد، «علی‌اکبر نایب جعفری» بود. این بازیگر تئاتر همچنین در تشریح شکل‌گیری پایه‌های نخست سیاه‌بازی تصریح کرد: افرادی از زنگبار آمدند که سیاه‌پوست بودند و فارسی را با لهجه‌ای خاص تکلم می‌‌کردند و با تلفظ غلط کلمات باعث نشاط و خنده مردم آن دوران می‌شدند. وی با اشاره به اینکه این گروه خیلی جدی فارسی صحبت می‌کرد، ادامه داد: گروه تقلیدچی‌ها شروع به ادای حرکات و گفتار این غلامان سیاه کردند و سیاه‌بازی رسماً آغاز شد. بیگی با اشاره به اینکه نخستین سیاه‌باز حرفه‌ای استاد ذبیح‌الله ماهری بود، خاطرنشان کرد: بعد از این استاد، مهدی مصری، سیدمحسن یوسفی، محمود یکتا و استاد سعدی افشار از نامیان نمایش سیاه‌بازی بودند. نمایش تخت حوضی، پای ثابت مراسم عروسی در گذشته وی با تأکید بر اینکه استاد سعدی افشار سال گذشته از میان ما رفتند، گفت: سیاه‌بازی بیشتر در عروسی‌ها حضور داشت که به آن تخت حوضی می‌گفتند. این هنرمند ادامه داد: دلیل آن هم این بود که تخته‌ای بر روی حوض حیاط خانه‌ها قرار می‌دادند و به نوعی سن درست می‌کردند و نمایش بر روی آن اجرا می‌شد. وی با تأکید بر اینکه سیاه‌بازی به معنای دغل‌بازی نیست، اظهار کرد: به تدریج شخصیت سیاه‌بازی، نماینده مردم زجر کشیده شد و تمام صفات خوب در او جمع شد. بیگی با اشاره به اینکه در طول زمان تکنیک به نمایش سیاه‌بازی اضافه شد، افزود: این تکنیک‌ها ذاتی و بسیار سخت است به طوری که قسمت اعظم سیاه‌بازی آموختنی نیست بلکه یک ذات بازیگری می‌خواهد. وی با بیان اینکه سیاه بدون حضور "اوسا" معنا پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: جدیت اوسا است که باعث به وجود آمدن لحظات نابی می‌شود که تماشاچی را به خنده وامی‌دارد. این سیاه‌باز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سیاه‌بازان در ایران به 20 نفر نمی‌رسد، ادامه داد: در استان همدان نیز افرادی چون مهدی چایانی، جلال میرزاپور، قاسم زارع، اصغر هندی نیز به سیاه‌بازی پرداختند و از سال 80 به بعد این مسئولیت ناخواسته و خوشبختانه بر گردن من افتاده است. بیگی «قصه باغ زالزالک»، «سلطان سیاه»، «سیاه عوضی» و «بنگاه تئاتر رال با طمع هگمتانه» را از جمله نمایش‌های همراه با سیاه‌بازی اعلام کرد که در همدان به روی صحنه رفته است. سیاه بازی خنده متفکرانه است وی با اشاره به اینکه سیاه‌بازی نیازمند حمایت است، گفت: سیاه باید طوری نمایش را اجرا کند که به فردی برنخورد و همه افراد از آن استفاده کنند. این بازیگر تئاتر با تأکید بر اینکه سیاه‌بازی ابتذال نیست، اظهار کرد: سیاه بازی خنداندن متفکرانه و طنزی عمیق است که لودگی در آن معنا ندارد. وی با اشاره به اینکه سیاه باید هر حرفی را در جای مناسب خودش بگوید، افزود: معتقدم باید سیاه‌بازی به مجالس عروسی با توسل به تکنیک‌های ساده و با تأسی به مسائل روز بازگردد و جایگزین برنامه‌های پوچ شود. بیگی خاطرنشان کرد: هرگز سعی نکردیم که تقلید طنازی را انجام دهیم اما از تجربه پیشکسوتان و تکنیک‌های آنان استفاده کردیم. وی گفت: «انسان خالق هنر نیست چرا که خداوند خالق مطلق بوده و انسان کاشف هنر است». جدیت اوسا کار سیاه را جلوه می‌دهد بازیگر دیگر گروه لبخند که اغلب نقش اوسا را برعهده دارد، در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: شخصیت اوسا همواره چکیده‌ای از ظلم، موذی‌بازی، دنیاپرستی و هرزگی است. حاتم میرزایی با بیان اینکه در گذشته اوسا تصویری از شاه بوده است، تصریح کرد: با جدیت اوسا است که سیاه می‌تواند یک نمایش خوب را به اجرا درآورد. وی با بیان اینکه عاشق این بازی هستم، برقراری ارتباط با مردم را یکی از اثرات سیاه‌بازی دانست. انتهای پیام/89040/ع30

94/03/28 - 09:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن