تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819692290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمدعلی احدی در گفت‌وگوی مشروح با فارس عنوان کرد بی‌مهری مسئولان به موسیقی بومی و محلی/موسیقی اردبیل از مدیریت غیرتخصصی رنج می‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمدعلی احدی در گفت‌وگوی مشروح با فارس عنوان کرد
بی‌مهری مسئولان به موسیقی بومی و محلی/موسیقی اردبیل از مدیریت غیرتخصصی رنج می‌برد
استاد موسیقی اصیل و سنتی ایران گفت: موسیقی در کشور و استان اردبیل از نابسامانی و به هم‌ریختگی مدیریتی رنج می‌برد در حالی که بهتر از این می‌توان موسیقی را به سمت و سوی درست هدایت کرد.

خبرگزاری فارس: بی‌مهری مسئولان به موسیقی بومی و محلی/موسیقی اردبیل از مدیریت غیرتخصصی رنج می‌برد



به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدعلی احدی از اساتید موسیقی اصیل و سنتی ایران است که در سال 49 در اردبیل متولد شده و از سال 69 با علاقه‌مندی تمام کار را در آموزش موسیقی کلاسیک آغاز کرده و نزد اساتید برجسته موسیقی ایران همچون مرحوم رضوی سروستانی، محمدرضا شجریان، مرحوم حسین عمومی، مرحوم محمد رضا لطفی، حسین علیزاده و گلپایگانی بر تجارب و دانش خود در رشته موسیقی افزوده و در حال حاضر نیز عضو پیوسته خانه موسیقی است به طوری که در تهران در جهاد دانشگاهی و آموزشگاه‌های مختلف به تدریس آواز مشغول است که گفت‌وگوی فارس را با این استاد موسیقی در ذیل می‌خوانیم: * مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی خاص هستند از تجاربتان در حوزه موسیقی سنتی و تفاوت آن با موسیقی پاپ کنونی بگویید؟ بیش از دو دهه است که در رشته موسیقی فعالیت مستمر داشته و به صورت آکادمیک آواز ایران را تدریس می‌کنم. وضعیت موسیقی ایران متفاوت از سایر مناطق است به طوری که بعد از گذراندن 20 سال سکونت در تهران از سال 85 به اردبیل آمدم و با آلبوم «به تماشای آب‌های سفید» که اثر قدیمی حسین علیزاده است و نامزد اسکار موسیقی شده توانستم همراهی کنم و در اردبیل سرپرست گروه «خیام» را بر عهده گرفتم. درباره موسیقی کلاسیک و اصیل ایران با موسیقی جدید پاپ این نکته قابل اهمیت است که مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی مخاطبان خاص هستند که به دلیل ظرافت و محتوای شعری آن هضم این موسیقی دشوارتر از موسیقی پاپ است. * گلایه از بی‌تفاوتی به نخبگان هنر اردبیل آقای احدی جایگاه موسیقی اردبیل را چگونه می‌بینید؟ باید بگویم استعدادها و توانمندی‌ها در استان اردبیل در رشته موسیقی وجود دارد که حتی افراد آموزش دهنده تخصصی نیز زیاد هستند، اما مشکل ما در عرصه مدیریتی و نگاه غیرتخصصی، برخی باندبازی‌ها است که البته از وزارت ارشاد سرچشمه گرفته و به استان‌ها نیز سرایت کرده است و به جای آنکه هنرمندان در این استان مورد حمایت قرار گیرند اردبیل را هنرگریز می‌نامند در حالی که افراد غیرمتخصص را شاهد هستیم که در رأس کار قرار گرفته و نظم و انضباط این حوزه را به هم می‌زنند. در اردبیل مردم تشنه موسیقی اصیل ایرانی و آذری هستند، هر چند که جوانان نیز به موسیقی پاپ علاقه دارند و این تفاوت کار و اجراها بر اساس سلایق مردم خوب است ولی اینکه هنرمندان مورد حمایت قرار می‌گیرند، خود جای سئوال و تأمل دارد چراکه بنده معتقدم هر کس در موسیقی اردبیل پیشرفت کرده این پیشرفت خودجوش بوده و با علاقه خود وی این کار اتفاق افتاده است. جای تأسف اینجا است که مسئولان ما حتی به نخبگانشان بی‌تفاوت هستند، به طوری که اگر نام صداقت جباری که برای خط و نقاشی این استان افتخار کسب کرده از مردم و مسئولان بپرسیم، شاید او را نشناسند. * بی‌برنامگی در صدور مجوزهای کنسرت‌ها/بی‌مهری به موسیقی محلی نظر شما درباره لغو مکرر کنسرت‌ها در اردبیل چیست؟ دلیل آن درست مدیریت نشدن فعالیت‌ها در این حوزه است که باید مدیرکل ارشاد در این زمینه پاسخگو باشد و به صورت شفاف مسائل را مطرح کند که چگونه مجوزی صادر می‌شود سپس این مجوز به نحوی لغو شده و زمینه مکدر شدن خاطر مردم فراهم می‌آید. به نظر من کار موسیقی برخلاف جریان آب حرکت کردن است چراکه همچنان مرز حرام و حلال در این موضوع مشخص نشده به طوری که به برخی از موسیقی‌های بسیار سریع مجوز اجرا داده می‌شود اما به عده‌ای که در قاعده و قانون مشخص خود است، مجوزی صادر نمی‌شود به طوری که یک نوع نگاه سلیقه‌ای در این حوزه حاکم است. اما گلایه ما از این است که موسیقی محلی و بومی چرا مورد بی‌مهری،‌ بی‌تفاوتی و کم محلی قرار گرفته و نسبت به آن بی‌تفاوت عمل می‌کنیم. اگر بتوانیم جوانانمان را در این عرصه درست هدایت کنیم، قطعاً موسیقی محلی، سنتی و بومی ما احیا شده و با مخاطبان بسیار زیادی روبه‌رو می‌شود، همچنین مسئولان ما نباید تنها به دنبال ارائه بیلان کاری باشند و بگویند که 50 کنسرت را برگزار کردیم در حالی که به هیچ‌وجه چنین فرایندی مورد قبول و پذیرش نیست بلکه باید به اصل موضوع بها داده و اهمیت بدهیم. * عدم حمایت از جوانان، ابتذال موسیقی غربی را به بار آورده است  به نظر شما چرا جوانان ما به دنبال موسیقی غربی می‌روند؟ در این زمینه باید در قدم اول به خودمان برگردیم و علت آن را در خودمان جست‌و جو کنیم که قطعاً بی‌مهری‌ها و بی‌تفاوتی‌های ما باعث شده تا جوانان ما به موسیقی غرب از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های بیگانه روی بیاورند. جای تأسف اینجا است که حتی جوانانی که ساز غربی می‌زنند با دستگاه‌های موسیقی ما آشنایی ندارند و درست و دقیق از آنها مطلع و آگاه نیستند در حالی که ما افراد صاحب صلاحیت بسیار زیادی را داریم که به سهولت می‌توانند این جوانان را درست راهنمایی کرده و هدایت کنند. شما به عنوان استاد موسیقی آیا آموزشگاه و مجموعه آموزشی دارید که علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند؟ بنده با توجه به اینکه عضو گروه موسیقی «خیام» هستم و در حوزه آموزش نیز دستی بر آتش دارم، توصیه می‌کنم که علاقه‌مندان در مراکز آموزشی مجوزدار و صاحب صلاحیت دوره‌های آموزشی خود را سپری کنند چراکه امروز آموزشگاه‌های متعددی در حوزه موسیقی وجود دارد که نه تنها موسیقی اصیل ایرانی را یاد نمی‌دهند، بلکه علاقه‌مندان و مخاطبان را به سمت موسیقی غیرایرانی و هیجانی می‌کشانند. در مؤسسات آموزش موسیقی باید آواز، صداسازی، ردیف موسیقی مورد توجه قرار گیرد و بر این اصل تأکید شود که موسیقی دارای زمینه‌های ذاتی و پرورش و تنظیم آواز و ردیف‌ها است که قطعاً مخاطبان می‌توانند در این زمینه شایسته و موفق عمل کنند. * 80 درصد آموزش موسیقی اکتسابی است موسیقی را جوششی می‌بینید یا کوششی؟ باید بگوییم که موسیقی در مرحله اول جوششی است، یعنی تا فرد علاقه‌مند نباشد امکان یادگیری آن وجود ندارد. به نظر بنده در حوزه آموزش ساز این مسئله تا 80 درصد اکتسابی است اما در آواز خواندن تا 60 درصد کار ژنتیکی بوده و مابقی اکتسابی است. سواد موسیقیایی برخی از افراد زمینه خوبی را برای پرورش استعدادها فراهم کرده است که البته در کنار آن باید دوره‌های مختلف و آموزش‌های متفاوت را بگذرانند به طوری که بنده در کلاس آموزشی که برگزار می‌کنم، نخستین تأکید من بر صداسازی سپس یادگیری ردیف‌های موسیقی و بعد تصنیف است. * غفلت تاریخی در موسیقی موغام درباره موسیقی موغام سخن بگوئید؟ درباره موسیقی موغام باید بگویم که ما کار خاصی را انجام ندادیم حتی شاید باورتان نشود از استان همجوارمان تبریز 50 سال عقب هستیم، هر چند که از نظر استعداد از باکو نیز جلوتر هستیم. درباره مباحث فوق چندین دلیل وجود دارد؛ در وهله نخست باید گفت که ما جز ودود موذن‌زاده، بهاءالدین خراسانی و قدرت حسن‌پور در این عرصه همان موسیقی مقام چهره‌های سرآمد نداریم و این محدودیت افراد به حدی است که در مراسم‌های مختلف و آیین‌های متفاوت از این افراد دعوت شده تا اجرای برنامه کنند. مسئله دوم غفلت از آموزش و تربیت چهره‌های علاقه‌مند است که گاه صدا و سیما به آنها میدان داده و مجوزی نیز برای اجرای برنامه‌های آنها صادر شده است که باید بر تقویت این حوزه بیشتر تأمل و اندیشه کرد. مسئله سوم این است که به موازات کار تربیت خوانندگان موسیقی موغام ما نتوانستیم نوازندگان و آهنگسازان را نیز تربیت کنیم که این بر مشکلات و دامنه نارسایی کار ما در این حوزه دامن زده است. چرا هضم موسیقی ایرانی سخت است؟ دلیل آن روشن است، آن هم به دلیل آنکه در موسیقی اصیل ایرانی از اشعار بزرگان ایران همچون مولوی و حافظ بیشتر استفاده می‌شود و این موسیقی از یک معنویت و عرفان خاص برخوردار است؛ به همین دلیل هضم این نوع موسیقی برای افراد عادی، سخت است، به همین دلیل برخی از افراد دوست دارند به همین موسیقی پاپ که محتوا و غنای آسان‌تری دارد، روی بیاورند. * انجمن موسیقی به مدیران جوان خوش‌فکر نیاز دارد در مورد فعالیت انجمن موسیقی نیز توضیح دهید؟ در این زمینه مطلبی است که نباید مسئول انجمن دل‌آزرده شود اما واقعیتی است که همه به آن معترف‌ هستند و آن اینکه از سال 77 رئیس این انجمن که فرد دلسوزی هم است در رأس مدیریت و مسئولیت این انجمن است و شاید بتوان گفت که دوران مدیریت وی از دوران مدیریتی بسیاری از مسئولان کشور بالا زده در حالی که انتظار می‌رود، جوانان و مدیران با روحیه و پرشور و نشاط که سابقه فعالیت در این عرصه را دارند رأس کار آمده و مدیریت این حوزه را برعهده بگیرند. بنده پیشنهاد می‌کنم که برای تقویت موسیقی اردبیل و اینکه تکانی بخوریم به صورت پروازی از اساتید برجسته کشور به مدت دو سال استفاده کنیم تا با هزینه‌ای که در این زمینه می‌کنیم، سرمایه‌گذاری عظیمی را در موسیقی خودمان با حضور مدرسان کشوری انجام دهیم چراکه با این روند بی‌تفاوتی و بی‌مهری به موسیقی اردبیل بعید به نظر می‌رسد ما بتوانیم همپای سایر استان‌ها فعالیت داشته باشیم. سخن پایانی؟ دوست دارم در پایان سخنانم به رغم همه بی‌مهری‌ها و انزوایی که در این سال‌ها به عرصه موسیقی روا داشته شده این شعر را بخوانم: هرگز شرف به سفره رنگین نداده‌ایم دست تهی و خانه به دوشی گواه ماست ......................................................... گفت‌و گو از: شهرام جباری – زهرا جلالی ......................................................... انتهای پیام/62001/ت40

94/03/22 - 00:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن