واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: همچنین حضرت فرمودند "همانا پرداختِ خمس كلید رزق شماست" این فراز نیز به نکته ظریفی اشاره دارد. یعنی گمان نکنید با دادن یک پنجم از باقیمانده و اضافه اموالت (نه همه اموالت) فقیر می شوی...
پایگاه خبری تحلیلی تراز: در خلال یادداشت هایی که در این یکی دو هفته درباره خمس و احکام مربوط به آن نظرات و بازخوردهای مختلفی را شاهد بودیم. اما آنچه نگران کننده بود اینکه برخی از عزیزان به صراحت می گفتند "ما که خمس نمی دهیم" یا "ما که خمس را قبول نداریم" یا "خمس در قرآن نیامده و من نمی دهم"! اگر این عده اصلا مسلمان و شیعه نبودند اینقدر دردناک نبود ولی برای پیروان اهل بیت و محبّین علی بن ابیطالب این موضوع بسیار ناراحت کننده است. البته برخی از روی جهل خمس را به مراجع و نظام ارتباط می دهند حال آنکه روایات این باب به صراحت وجوب خمس را بیان نموده اند.
برای نمونه امام رضا(ع) در پاسخ برخی از شیعیان طی نامه ای نوشتند:
«عَن مُحَمَّدِ بنِ زَیدٌ الطَّبَرَی قالَ: كَتَبَ رَجُلٌ مِن تُجّارِ فارسٍ مِن بَعضِ مَوالی اَبی الحَسَنِ الرِّضا(ع) یَسأَلُهُ الإِذنَ فِی الخَمسِ، فَكَتَبَ اِلَیهِ:
بسم الله الرحمن الرحیم، اِنَّ اللّه واسع كریم، ضمن علی العمل الثّواب و علی الضیق الهّم، لا یحل مال إلّا من وجه أحلّه اللّه، إنّ الخمس عوننا علی دیننا و علی عیالنا و علی موالینا و ما نبذله و نشتری من أعراضنا ممّن نخاف سطوته فلا تزووه عنّا، و لا تحرموا انفسكم دعانا ما قدرتم علیه. فأنَّ اخراجه مفتاح رزقكم و تمحیص ذنوبكم و ما تمهدون لأنفسكم لیوم فاقتكم، و المسلم من یفی للّه بما عهد إلیه و لیس المسلم من أجاب باللّسان و خالف بالقلب و السّلام.» (وسائل الشّيعه، جلد 6، باب 3، از ابواب انفال، حديث 2)
«بسم الله الرحمن الرحیم، ان الله واسع كریم؛
خداوند پاداش اعمال را تضمین كرده است و كیفر سخت گیران را اندوه و غم قرار داده است. هیچ مالی حلال نمی گردد مگر از طریقی كه خداوند آن را حلال شمرده است. همانا خمس پشتوانه و یاری دهنده ما جهت تقویت دین ما و اداره امور زندگی ما و كمك به دوستان ماست و همچنین با آن آبروی خود را از كسانی كه از قدرتشان بیم داریم حفظ می كنیم، بنابراین آن را از ما دریغ مورزید و در حد توان، خود را از دعای ما محروم نسازید. همانا پرداختِ خمس كلید رزق شماست و شما را از گناهان پاك می گرداند. خمس ذخیره شما برای روز فقر و ناتوانی شما (در قیامت) است. مسلمان كسی است كه به عهد و پیمان الهی وفادار بماند و مسلمان نیست آن كس كه با زبان پاسخ گوید و با دل مخالفت ورزد.»
***
سه نکته:
* حلال را فقط خدا تعیین می کند و بس
این روایات بسیار قابل تامل است. حضرت به تفصیل و دقت فراوان نکاتی را بیان نموده اند که باید شیعیان نسبت به تک تک فرازهای روایت توجه ویژه داشته باشند. حضرت فرمودند "هیچ مالی حلال نمی گردد مگر از طریقی كه خداوند آن را حلال شمرده است" یعنی مبادا برخی از شیعیان بنا به مشکلات و شرایط زمانه خود بگویند این حکم را قبول داریم این را نه! حلال فقط حلالی است که خدا تعیین کند و بس.
** خمس كلید رزق شماست
همچنین حضرت فرمودند "همانا پرداختِ خمس كلید رزق شماست" این فراز نیز به نکته ظریفی اشاره دارد. یعنی گمان نکنید با دادن یک پنجم از باقیمانده و اضافه اموالت (نه همه اموالت) فقیر می شوی. کل عالم و مافیها تحت قدرت خداست حالا تو گمان می کنی چیزی را که در راه خدا دادی فقیرت می کند!؟ زهی خیال باطل! آیت الله مجتهدی می گفت من همه این مدرسه و حجره ها و ساختمان های آن را از برکت دادن خمس تهیه کردم.
*** پاسخ تند امام رضا(ع) به کسانی که می گویند: "ما خمس نمی دهیم"!
امام رضا در روایتی که ترس به اندام انسان می اندازد مطلبی را بیان فرموده اند که در حقیقت پاسخ آن دسته از کسانی است که به هر دلیلی در ادای واجبات مالی کاهلند یا بدتر از آن می گویند ما اصلا ابن حکم را قبول نداریم.
قال الرّضا(ع): «اَوَّلَ مَن یَدخُلُ النّارَ، ذُو ثَروَةٍ مِن المالِ لَم یُعطِ المالٍ حَقَّهُ». امام رضا(ع) فرمود:« نخستین كسی كه وارد آتش دوزخ می شود، صاحب مال و ثروتی است كه حق دارایی خود را(به عنوان خمس و زكات) پرداخت نكند.»
پنجشنبه 28 خرداد 1394 ساعت 05:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]