تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804654886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرافکنی مسئولان اوقاف و میراث فرهنگی مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فرافکنی مسئولان اوقاف و میراث فرهنگی
مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟
اوقاف و میراث فرهنگی کرمان تخریب حرم امامزاده سیدعبدالله(ع) را حاصل نارضایتی مردم از وضعیت بنای مخروبه آنجا می‌دانند و معتقدند که برخی از مردم آنجا یا هیئت امنای امامزاده باعث تخریب این بنا شده‌اند.

خبرگزاری فارس: مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، امامزاده سید عبدالله(ع) طبق قولی برادر تنی امام رضا(ع) و طبق قول دیگری از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. مردم ایران همواره خود را ارادتمند و وامدار اهل‌بیت پیغمبر(ع) و امامزاده‌های عظیم‌الشأن می‌دانند و با نذر و نیازهای فراوان و ابراز این ارادت همواره در جهت تکریم و تعظیم آنها کوشیده‌اند و هرگاه در گوشه‌ای از جهان به مقام شامخ آنها به هر نوع توهینی شود قطعاً آزرده خاطر و خشمگین می‌شوند. اواخر اردیبهشت سال جاری، عده‌ای مرقد مطهر امامزاده سیدعبدالله(ع) را با استفاده از سکوت شب، تخریب می‌کنند اما چه کسی مسئولیت پیگیری این تخریب را می‌پذیرد؟   امامزاده سید عبدالله کیست؟ در پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه درباره شرح حال امامزاده سید عبدالله(ع) چنین آمده است: از آنجا که این مزار به عبدالله بن موسی(ع) شهرت دارد بعید نیست که خفته در آن سید عبدالله الطویل بن موسی بن محمّد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی الکاظم(ع) باشد، زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی در سیرجان خبرداده و می‌نویسد برای او فرزندانی است. در کتاب فرهنگ جغرافیایی درباره شخصیت مدفون در این بقعه و آرامگاه چنین نوشته شده است: «امامزاده سیدعبدالله نارتیج به قولی که برادر تنی امام رضا(ع) است، دارای ساختمان از خشت و گل با سقف گنبدی است‌».

در جای دیگر می‌نویسد: «این امامزاده از نوادگان امام علی النقی (ع) است؛ اما هیچ گونه شجره نامه ای در این مورد وجود ندارد.» از آنجایی که این مزار به عبدالله بن موسی شهرت دارد، بعید نیست که خفته در آن سیدعبدالله الطویل بن موسی بن محمد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی کاظم(ع) باشد، زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی در سیرجان خبر داده و می‌نویسد برای او فرزندانی است. حرم مطهر این امامزاده در هفت کیلومتری شرق شهر بم قرار دارد. مردم برای فشار به میراث فرهنگی و اوقاف بقعه را تخریب کردند حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده، مدیرکل اوقاف کرمان در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با تخریب بقعه شریفه امامزاده سید عبدالله از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در هفت کیلومتری شرق شهر بم گفت: تعاملات ما با اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بسیار نزدیک است و در یک راستا کار می‌کنیم. وی افزود: برخی موقوفه‌ها و بقاع امامزاده‌ها در کرمان سابقه میراث فرهنگی دارند و برای بازسازی یا ساخت‌وساز در آنها باید سازمان میراث فرهنگی طرح و نقشه و اجازه آن را به اوقاف بدهد. مدیرکل اوقاف کرمان با بیان اینکه بقعه امامزاده سیدعبدالله(ع) هم جزو موقوفات ثبت‌ شده در میراث فرهنگی بود، گفت: این بقعه قبل از زلزله بم سابقه میراثی نداشت ولی بعد از آن زمانی که فقط یک ساختمان مخروبه باقیمانده بود در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد. قاسمی‌زاده ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی کرمان طرح و نقشه بازسازی این بقعه را با تاخیری یکساله به ما ارائه داد و این در حالی بود که مردم بسیار از مخروبه بودن این بنا به ما شکایت می‌کردند و از زیارت امامزاده به دلیل عدم امنیت بنا می‌هراسیدند. وی در ادامه تصریح کرد: مردم زمانی‌ که دیدند از سوی اوقاف و میراث فرهنگی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد اقدام به تخریب این بقعه برای ایجاد فشار بر این دو سازمان کردند. فقط یک دیوار تخریب شده است مدیرکل اوقاف کرمان با بیان اینکه قطعاً تخریب‌کننده این بنا یکی از مردم بوده و کار دولتی‌ها نبوده، گفت: البته مردم به این کار تن ندادند و قطعاً هم قصد هتک حرمت امامزاده را نداشتند و حتی به گونه‌ای تخریب کرده‌اند که سه دیوار از امامزاده باقیمانده و فقط یک دیوار تخریب شده است. صندوقچه قبر مطهر هم آسیب ندیده و حتی مصالح ساختمانی آن در درون بقعه متبرکه نریخته است.

قاسمی‌زاده افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی اجازه دهد از ماه دیگر عملیات ساخت بنای جدید این امامزاده آغاز خواهد شد و بعد از پایان آن قطعاً برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز در آنجا اجرا خواهد شد. این در حالی است که محسن موحد، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با فارس، معتقد است این بنا توسط هیئت امنای امامزاده تخریب شده و هیئت امنا هم زیرمجموعه اداره اوقاف است. بنابراین وی اوقاف را در زمینه تخریب این امامزاده مقصر می‌داند. وی در ادامه گفت: چند وقت پیش نیز هیئت امنا با همکاری اداره اوقاف بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی اقدام به نوسازی بخشی از این بنا کرده بود که با تلاش ما متوقف شد. موحد با بیان اینکه ثبت ملی یک اثر در میراث فرهنگی الزامی برای این سازمان برای بازسازی و مرمت آن بنا را نمی‌آورد، تصریح کرد: ما توان مالی را نداریم که بقاع متبرکه را که تحت نظارت اوقاف است بازسازی یا مرمت کنیم.

حرم امامزاده را دوباره می‌سازیم معاون اداره کل میراث فرهنگی کرمان با بیان اینکه اگر هر مکانی که ثبت ملی شده است نیاز به نوسازی و مرمت دارد باید هیئت امنای آن به ما اعلام کند و مجوز لازم را اخذ کند، گفت: برای نوسازی این بقعه از ما هیچ طرح و نقشه‌ای نخواستند. وی با اشاره به ساخت مجدد بنای این امامزاده گفت: بعد از تعیین تکلیف پرونده آن، ما موضوع را به تهران منتقل می‌کنیم و از آنها کسب تکلیف می‌کنیم. این بنا باید مطابق الگوی قدیمی خود دوباره ساخته شود. بازجویی از مظنونین تخریب امامزاده همچنین کدورتی که بعد از استعفای مهاجری مدیرکل سابق اداره‌کل میراث فرهنگی کرمان به سرپرستی این اداره کل منصوب شد، از ارائه شکوائیه و بازجویی از افراد مظنون خبر داد و گفت: هنوز پرونده وارد مرحله صدور کیفرخواست نشده است. این اظهار نظرهای رسمی بیانگر این است که هیچ اراده خاصی برای حفظ این بقعه متبرکه وجود نداشته است و هنوز هم مشخص نیست عاملان اصلی آن و علت تخریب این بقعه چیست. قطعاً انجام این گونه موارد قلب مردم مؤمن ایران را جریحه‌دار می‌کند و اگر مسئولان عاملان این عمل شنیع را پیدا نکنند و به مجازات عمل خویش نرسانند و بقعه متبرکه این امامزاده عظیم شأن دوباره ساخته نشود، درد مردم از این هتک‌حرمت تسکین نمی‌یابد. از سویی توجه ویژه مسئولان به بقاع متبرکه که ریشه در اعتقادات مردم دارد می‌تواند موجب پیشگیری از ارتکاب این گونه اعمال شود. گزارش از محمدعلی صفاریان انتهای پیام/

94/03/23 - 10:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن