محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845267456
جام جم ایام - از "کبابِ گوشت سگ و گربه" تا "پُز دادن برای خوردن پلو"
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
فروش غذا در سبک و سیاق سیار، یا به اصطلاح توسط افراد دوره گرد، یکی از شغل هایی بود که در گذشته ای نه چندان دور در ایران رواج داشت.
فروشندگان دوره گرد عموماً به علت نداشتن هزینه برای گرفتن مکان و یا به علت فروش غذاهای نه چندان جالب خود، روی به فروش سیار غذاهای خود همچون، کباب، کوفته، کله پاچه و غیره می آوردند. غذافروش های بساطی چنانچه جعفر شهری در این باره می نویسد این کسبه، آن هایی بودند که دکان و محل معینی نداشتند و خوراکی های خود را به صورت بساط در معرض فروش می گذاشتند، شامل هر نوع غذایی بود. کبابی و دکان کبابی یعنی فرد و محلی که در تعریفش باید گفت خود کبابی یعنی کود و لجن بهم زن و دکانش کود و لجن ساز و کود و لجن فروش و جانیانی که بنام (الکاسب فی حبیب الله) جنایت با جواز می کردند. شاهد مدعا سخن قصاب ها عصر قاجار است، یعنی کسانی که از طرفشان سود می برند بر اینکه هر قصاب که کبابی نداشته باشد مانند این بود که کارش بلنگد، چراکه این کبابی است که زوائد و کثافات دکان قصاب را از خرده گوشت زیر دست و پا تا آشغال گوشت از غدد و غضروف و پیه و خون و روده و هر چه از این قبیل تا گوشت گندیده ها و آنچه که حتی سگ و گربه از دهن زدنشان امتناع می کنند برده و تبدیل به کباب می کند. همچنین کبابی و تمامیِ غذافروشی های اینچنینی از کثیف ترین و آلوده ترین و ناسالم ترین افرادی بودند که حتی جراحات بیماری های مسری و غیرمسریشان علناً مشهود و مثلاً گری و کچلی شان تا پایین گردنشان را گرفته، زخم و جراحات سودا و جرب و مانند آنشان کاملاً هویدا و کسانی بودند که به هیچ حرفه دیگر راه و جاشان نبوده ناچار یا شاگرد پزنده یا خود پزنده می شدند و کبابی های بساطی یکی از اینگونه افراد و جنس کارشان گوشت مانده هایی که حتی خود کبابی ها با همه حقه هایی که برای رفع بو و نفرت و خرابی آن بکار می بردند هنوز نتوانسته چاره بکنند و ناگزیر به اینگونه کبابی ها می فروختند. محل کار این کبابی ها مانند دیگر فروشندگان بساطی، میادینِ مانند میدان پاقاپق و میدان کاه فروش ها و میدان امین السلطان و گذرگاه دهاتی ها و اماکن پر ایاب و ذهاب و اتراق گاه های حمال ها و گاری چی ها و سورچی ها بود و نوع کبابشان لوله ای باریک شبیه سوسیس که باریک باریک مچاله نموده در ناودانک هایی که از آهن سیاه پهلوی هم ساخته شده روی منقل درازی قرار می گرفت بنام (کباب لقمه ای) سرخ کرده لای نان نهاده لقمه لقمه یعنی سیخ سیخ می فروختند تا مشتری با چند تای از آن ها سیر بشود و هرگز هم برای سرخ شدنشان روغن لازم نبود که همان چربی و دنبه فراوان گوشت که با مواد دیگرِ چربی دار مخلوط شده بود به آن حد بود که احتیاج به روغن پیدا نمی نمود و در هر صورت بوی و بَرَنگی داشت که مشتری را به طرف خود جلب می نمود. بساطی شامل چهارپایه کوتاهی بود که خود کبابی روی آن نشسته منقل و ناودانیِ خویش را برابر نهاده لگنِ متوسطی گوشت آماده یک طرف و سفره نانی طرف دیگر «البته روی زمین» و مشتریانی که دور و برش چمباتمه زده دستشان برای گرفتن دراز و بوی دنبه سوخته های کبابش که به اطراف می رسید. کوفته فروش یکی دیگر از اغذیه های بساطی، کوفته فروشی بود که البته باید مصالح گوشتی و صورت تهیه این غذا را نیز مانند گوشت کباب و طرز تهیه آن دانست چنانچه خودشان سخن روشن گری در این زمینه داشتند که امروز خر نمرده کوفته ارزان باشد! مولف کتاب تاریخ تهران می نویسد بساط اینها شامل دیگ مسی و سینیِ مسی ای که به بر روی آن قرار می گرفت و منقل آتشی در زیر و چهارپایه کوتاهی برای نشستنِ کوفته فروش در پشت دیگ و سینی ای در تعدادی کاسه و بشقاب سفالین و دو سه پیاله نمک و کاسه آبدوغ خوری ای ترشی و منقل آتش و سه پایه ای که دیگ رویش قرار می گرفت و مثل کبابی سفره نانی گسترده به روی زمین در کنار دست و مشتریانی که به دورش جمع شده خودش با قاشق چوبی بزرگی که از دیگ برایشان کوفته می کشید، همراه دو سه قاشق آب که رویشان می داد در قیمت سه چهار شاهی که برای هر ظرف کوفته معلوم شده بود، منهای پول نان آن که مشتری باید جداگانه در نصف سنگک سه شاهی و درسته آن را شش شاهی پرداخت بکند. کله پاچه و سیرابی دیگر غذا فروشی سیار کله پاچه و سیرابی فروشی بود که کله پاچه اش ناهار ظهرها و سیرآبی اش عصرانه و شام شب خورندگان را تشکیل می داد. کله پاچه اش که زیادی مانده های کله پزی ها را خریده می آوردند و سیرابی اش را که از کارخانه سیراب پزی می خریدند از آن که سیرابی مانند کله پاچه زیادی و پس مانده نیاورده، کارخانه اش آن را از دو سه بعدازظهر یکجا برای همه سیرابی فروش های شهر تهیه می نمود به فروش می رساند، در حالیکه کله پاچه های دکان دار باید یکی دو ساعت از آفتاب برآمده ته دیگش درآمده در حالت به فروش نرفتن هم باید تعطیل نموده دست بکشند که کَسر دکانشان بود، در این معنی که ببین چه کله پاچه ای دارد که تا آفتاب پهن باقی مانده و از این رو مجبورِ فروششان به بساطی ها بودند. فروش این کله پاچه نه مانند دکاندارها بود که آب و تریدش سوا و آب روغن و مغز داده و گوشتش سوا در بشقاب و تشریفاتی باشد بلکه آب و گوشتش یکجا در کاسه ریخته شده بدست مشتری داده می شد و سیرابی اش که در پیاله تحویل می گردید و مدار کار و بساط و فروششان به همان گونه که کوفته فروش ها را بود، در کله پاچه که ترشیِ لیته چاشنی آن و در سیرابی که سرکه مزه رسانش می گردید، در یک شاهی برای پیاله ای ترشی و بدون پول و مجانی بودن سرکه آن که مطابق میل مشتری که بخواهد و یا سرماخوردگی داشته دستور نپاشیدن بدهد. چلوفروشی جعفر شهری درباره چلو فروشی های سیار می نویسد این چلوفروش ها به دو صورت بودند، نوعی که فقط با پس مانده های دکاکین چلوخورشی، از برنج و خورشِ باقی مانده ی بفروش نرسیده شان که باید تازه به تازه و روزانه بپزند کسب کرده، به قیمت نازل خریده در پاتیل های خود گرم کرده کمی گل رنگ بجای زعفران جهت جلوه و جلب مشتری روی برنجشان پاشیده خورششان را گرم کرده می فروختند و قسمی که خود در خانه پخته به محل فروش می آوردند. قسم اول که خورشتشان از یک برنج و معمولاً بغیر قیمه نبود پس از کشیدن برنج روی آن ریخته ته ملاقه ای روغن کله که خود با پیه و دنبه عمل آورده بودند رویشان داده ظرفی ده شاهی و تکه ای نان به قیمت یک شاهی می فروختند و قسم دوم که از دو نوع خورشِ کم مصالح و برنجِ ارزان قیمت پخته شده بود ظرفی دوازده تا پانزده شاهی، به اضافه یک تکه نانِ بدون پول که ضمیمه اش بود و در هر دو صورت خورشتشان روی برنج کشیده شده مثل چلوی ها چلو جدا و خورش جدا نبوده اما بشقاب هایشان را پر می کردند. با این حال این غذایی نبود که بتواند عمله کارگرها را با یک ظرف سیر بکند و این در وقتی بود که می خواستند دلی از عزای چلو درآورده نوبتی هم آن ها پلوخور بشوند، یا جلو هم ولایتی هایشان پز داده، به این وسیله بخواهند خبرشان که مثلاً محمدعلی یا تقی در تهران کارش بالا گرفت پلوخور شده است به ولایت یا آبادی برسد. منبع: قدس آنلاین
یکشنبه 24 خرداد 1394 ساعت 16:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]
صفحات پیشنهادی
همزمان با ایام سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) انجام میشود آمادهباش مراکز درمانی تأمیناجتماعی برای خدمت
همزمان با ایام سالروز ارتحال حضرت امام خمینی ره انجام میشودآمادهباش مراکز درمانی تأمیناجتماعی برای خدمت به زائران حضرت امام ره معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی از آمادهباش مراکز درمانی این سازمان برای خدمترسانی به زائران حرم مطهر حضرت امام خمینی ره در ایام سالروز ارتحالسرخط مهمترین خبرهای روزنامه های جهان؛ سه شنبه 19 خرداد/ از ریشه شیعی اوباما تا فستیوال گوشت سگ و گربه در چین
سرخط مهمترین خبرهای روزنامه های جهان سه شنبه 19 خرداد از ریشه شیعی اوباما تا فستیوال گوشت سگ و گربه در چین سرخط آخرین خبرهای مهم روزنامه های جهان تا این ساعت از صبح روز سه شنبه به شرح زیر است به گزارش گروه بينالملل باشگاه خبرنگاران سرخط خبرهای مهم روزنامههای جهان امروز سهجام جم ایام - حضرت مهدی عج در کتب اهل سنت
حتمی بودن خروج مهدی ع اینکه مهدی ع خواهد آمد امری است که شیعه و سنّی بر آن اتّفاق دارند و حتّی غیر مسلمانان نیز در کتابهایشان مژده یک نجات دهنده را در آخرالزّمان به پیروانشان داده اند به عنوان نمونه در تورات اشعیای نبی فصل 11 آمده است « مسکینان را به عجام جم ایام - فراموشخانه بروید،شیرم را حلال نمیکنم
متن ذیل بخشیهایی از نامه ایست که مهد علیا برای پسرش ناصرالدین شاه هنگامی که سفر فرنگستان رو به اتمام بوده نوشته است هو قربانت شوم تصدقت گردم ان شاءالله امروز صبح جهار شنبه تلگراف سلامتی وجود مبارک رسید در حقیقت عید مبارک شد از احوالات بخواهید امروز عید حرمها را به نهار در بالاجام جم ایام - چرایی عزل بنیصدر به روایت نخستین فرمانده سپاه
بنی صدر نه تنها مخالف حزب جمهوری و رهبران حزب بود بلکه مخالف امام ره و نظام هم شده بود و رهبری سیاسی مجاهدین خلق و دیگر اپوزیسیون های نظام را هم بر عهده گرفته بود جواد منصوری از مبارزین مشهور و باسابقه پیش از انقلاب اسلامی است که در ماهها و سالهای بعد از انقلاب سمتجام جم ایام - آزمایشهای مرگبار دانشمندان بر روی خود/ عکس
برای برخی از افراد علم در جایگاه والاتری قرار دارد این یک شعار نیست برخی از دانشمندان حاضر شدند بر روی خودشان آزمایش دهند تا نتیجه کار خود را بررسی کنند به احترام این افراد باید بگویم که تاریخ وامدار این دانشمندان است در ادامه با دانشمندانی آشنا خواهید شد که جانشان را به خطرجام جم ایام - سوغات تنها سفر خارجی رضاشاه
روز 12 خرداد 1313 رضاشاه تنها مسافرت خارجی خود را به ترکیه آغاز کرد سفر به کشوری که با نهضت پان ترکیسم به رهبری مصطفی کمال پاشا میرفت تا به سبک اروپاییان شکل پذیرد و ارزشهای اسلامی را از آن سرزمین بزداید در باره شیفتگی رضاخان به ترکیه و اقدامات مصطفی کمال و الگوپذیری از ویجام جم ایام - سفیران ایرانی در آرزو و حسرت ترقی اروپا
در طول دوران بلندمدت سلطنت ناصرالدینشاه سطح اطلاعات و آگاهیهای واردشده از غرب به جامعهی ایران نسبت به دورههای پیشین تا حد بسیار زیادی افزایش یافته بود خواص جامعهی ایران که تا پیش از دورهی ناصری کمتر با جوامع اروپایی آشنا بودند اینک با تعاریفی که از جاذبه&zwnجام جم ایام - پانزده خرداد در مطبوعات داخلی
این مقاله گزارشی است از انعکاس واقعه 15 خرداد در آیینه مطبوعات; مطبوعاتی که پیش از آن از زیر تیغ دولت اسدالله علم گذشته و بیش از 50 جریده به تعطیلی کشانده شده بود در 15 خرداد 1342 تیتر اصلی اکثر مطبوعات به حوادث این روز خصوصاً بازداشت آیتالله خمینی اختصاص داشت تیتجام جم ایام - انجمن خیریه شاهزادگان قاجاری
در اواخر دوره قاجاریه اعتقادات مذهبی انگیزههای انسانی و عوامل سیاسی و اقتصادی موجب شد مردم منتظر اقدام دولت نمانند و با همیاری و همدردی و دستگیری از فقرا برای رفع مشکلات اجتماعی جامعه خویش اقدام کرده انجمنهای خیریه متعددی ایجاد کنند عواملی چون افزایش ثروت و درآمد عمومی کاجام جم ایام - شایعه اعدام امام خمینی پس از قیام 15 خرداد
به دنبال دستگیری امام خمینی ره در آستانه 15 خرداد 1342 و برخورد خونین و قهرآمیز نظام استبدادگرا قانونگریز مردمستیز و البته سلطهپذیر پهلوی با قیام مردم ایران اسدالله علم نخستوزیر وقت تهدید کرد که به زودی عاملان اصلی قیام محاکمه خواهند شد تا جایی که منابع موجود نشان می&جام جم ایام - تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا/ عکس
محمدعلیشاه قاجار ۱۲۵۱ - ۱۳۰۴ ش ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و به مخالفت با مشروطه پرداخت مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزادیخواهان را به قتل رساند او پس از فتح تهران توسط مشروطهخواهان به سفارت روسیه در تهران پناهنده شد و با فشارهجام جم ایام - شبیه پیامبر در صورت و سیرت
علی بن حسین بن علی بن ابیطالب که به علی اکبر شهرت دارد فرزند امام حسین ع پیشوای سوم شیعیان است که در سال ۳۳ق در مدینه به دنیا آمد گفتهاند او در سیرت ظاهری و باطنی بسیار به پیامبر اسلام شبیه بوده است در گزارشهای تاریخی لقب ایشان را «اکبر» و کنیهاشاجرای طرح جامع "ازدواج پایدار و خانواده متعالی" کلید خورد
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۰ طرح جامع خانواده پایدار به همت معاونت امور اجتماعی و دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری تهران با هم اندیشی اساتید برجسته حوزه جامعه شناسی و روانشناسی کلید خورد به گزارش سرویس شهری ایسنا نشست بررسی طرح جامع خانواده پایدار با حضور اصحاب رسانه به ریاست سیاجام جم ایام - نخستین مسجد آمریکا + عکس
این مسجد که با گذر زمان فرسوده و ویران شده بود در سال ۲۰۰۵ به همت خانواده ای از مسلمانان باقی مانده در این منطقه بازسازی شد راس شهری در ایالت داکوتای شمالیست که بر اساس سرشماری سال 2010 جمعیت آن 97 نفر است گفته میشود اولین مسجد در آمریکا در سال 1902 در این شهر ساخته شد اجام جم ایام - یخ درجه یک، فقط مالِ اعیان و اشراف
یخ یکی از موادی می باشد که امروزه به آسانی در دسترس هر فردی قرار دارد و این امر به مدد تکنولوژی و پیشرفت انسان ها پدید آمده است اما جالب است بدانید که تا 70- 80 سال پیش این ماده به چنین سادگی در دسترس قرار نداشت با وارد شدن یخچال ها به صورت گسترده به ایران یخ یکی از موادی گرجام جم ایام - ماجرای اعدام امام خمینی چه بود
هرچند شاه در رأس هرم قدرت عالیترین مرجع تصمیمگیری درباره چگونگی برخورد با تظاهرکنندگان بود اما در این میان نقش کلیدی را در سرکوب تظاهرکنندگان شخص اسدالله علم نخستوزیر بر عهده داشت شاه در ششم خرداد 1342 طی نطقی در کرمان روحانیون را به دزدان غارتگران و حیوانات نجس تشبیه کرد-
گوناگون
پربازدیدترینها