تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805629242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحاني محصول محاسبه گري جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ خرداد ۱۳۹۴ (۷:۴۲ق.ظ)
شرق: روحاني محصول محاسبه گري جامعه موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «روحاني محصول محاسبه گري جامعه»عنوان يادداشت روز روزنامه شرق است که در آن مي خوانيد؛
چرا حسن روحاني، منتخب اکثريت مردم در انتخابات ٢٤ خرداد لقب گرفت؟ مردم ايران از ابتداي انقلاب تا قبل از سال ٩٢، حدود سه دهه را پشت سر گذاشتند که رهبران سياسي جناح ها، موج احساسات توده هاي مردم را دريافت مي کردند؛ احساسات منفي و مثبت. در دوران اصلاحات هم شاهد يک موج سياسي و علاقه مندي و دلبستگي شديد بين مردم نسبت به رئيس جمهور دوران اصلاحات بوديم.
در دوران احمدي نژاد هم نوعي دلبستگي در پايگاه طرفداران وي وجود داشت که پس از مدتي تغيير کرد و بخش ديگر جامعه، موج دلزدگي نسبت به وي را ابراز مي کردند. اين روند نسبت به اغلب چهره ها و رهبران سياسي وجود داشته است. هنوز هم امواجي از اين دست را در گوشه هاي مختلف جامعه نسبت به شخصيت هاي سياسي انگشت شماري مي توان ديد. اما انتخاب حسن روحاني از اين قاعده پيروي نمي کند. به بيان ديگر، نتيجه انتخابات ٢٤ خرداد ٩٢ محصول متفاوت شدن نگاه جامعه است.
اگر در آن مقطع، امواج مردم پاي صندوق هاي رأي رفتند و با آراي قابل توجه در همان مرحله نخست، تکليف مسافر پاستور را روشن کردند، اگر فاصله قابل توجه دکتر روحاني با ديگر رقبا مشاهده شد، نه به دليل امواج دلبستگي و «کاريزما» که به دليل منطق و استدلالي بود که پشت سر حرکت جامعه وجود داشت. مبناي رفتار بسياري از افراد و چهره ها که صادقانه از دولت حمايت مي کنند، شيفتگي و جذابيت زياد رئيس جمهور نيست. اصولا ايشان در زمان انتخابات هم در چنين موضعي نبود و فاصله ميان ظهور و درخشش ستاره اقبال روحاني از روزي که هنوز جامعه نمي دانست پشت سر چه کسي قرار بگيرد، سه هفته بيشتر به طول نينجاميد.
در انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري، به دليل قرارنگرفتن نام رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ميان هشت کانديداي نهايي، موجي از نگراني در ميان بخش هايي از جامعه پديد آمد، اما ظرف چند روز با عقلانيت و محاسبه گري فعالان سياسي منتقد و مردم، اين فضا خنثي شد. جامعه، تمرکز بر دو کانديداي قابل حمايت باقي مانده، يعني دکتر عارف و دکتر روحاني، را انتخاب کرد؛ چراکه فرصت مناقشه بر سر رد صلاحيت ها وجود نداشت. براساس همين رويدادهاست که اتفاقات خرداد ٩٢ را بسيارظريف و دقيق مي دانم. اصولا آقاي روحاني زماني براي گرفتن عکس هاي جذاب، نطق هاي آتشين و کارناوال هاي انتخاباتي پرجاذبه براي جذب جوانان و اقشار مختلف نداشت؛ اگرچه در حد توان، به سفر انتخاباتي رفت.
فرصت بسيار محدود بود و جامعه بايد تصميم مي گرفت که با شرايط موجود چه کند؟ آقاي روحاني چهره خطابه گر و سخنور مسحور کننده اي نيست. در تاريخ کشورهاي مختلف سخنراني هاي مسحورکننده و ميخکوب کننده رهبران سياسي چون فيدل کاسترو، شخصيت هاي انقلاب اکتبر شوروي، «مائو» در چين و برخي بزرگان انقلاب خودمان را شنيده ايم. دکتر روحاني به دنبال اين شيوه نبوده و نيست و برهمين اساس است که نقطه مثبت رفتار جامعه موردتأکيد اين نوشتار است که اين بار پشت سر کسي قرار نگرفت که مخالفان، دليل اقبال جامعه به او را چهره زيبا، فن بيان يا کاريزما بدانند. پس چه چيزي مردم را پاي صندوق هاي رأي کشاند؟
نخست آنکه مردم و فعالان سياسي، همه راه هاي ديگر را تجربه کرده بودند.
دوم، رايحه اي که از دولت آينده روحاني به مشام مي رسيد، رايحه «عقلانيت» بود. مردم احساس کردند او «دولت عقل» را تا حد امکان بنا خواهد کرد و چهره هاي باتجربه و متخصص را براي حل معضلات پديدآمده، به کار خواهد گرفت. اصلاح طلبان نيز وقتي بر سر دوراهي اي قرار گرفتند که يک سوي آن دکتر عارف -يار قديمي اصلاح طلبان- قرار داشت و طرف ديگر کانديدايي که وابستگي به اين جريان نداشت، به همان مشي جامعه تأسي کردند.
اگر قرار بر غلبه امواج احساسات بود، حتما نظر همه به سوي دکتر عارف مي چرخيد که داراي تبار اطلاح طلبي بود. فراموش نکنيم بدنه اصلاح طلب جامعه، پايگاه اصلي رأي روحاني به شمار مي رود و اين اتفاق زماني رخ داد که اصلاح طلبان حاضر شدند از دوست کاملا قابل اعتماد خود، يعني دکتر عارف، براي ايجاد اجماع بگذرند و به سمت کانديدايي بروند که درمجموع و براساس محاسبات مختلف، در مقطع فعلي مي توانست اثرگذاري بيشتري داشته باشد.
اين شيوه عمل که با گذشت مثال زدني معاون اول رئيس جمهور دوران اصلاحات عملي شد و فاز تحول اجتماعي را بايد قدر شناخت و براي تداوم آن تلاش کرد. بايد از دل دادگي هاي شورانگيز اما مقطعي، براي هميشه عبور کرد و براساس منافع و مصالح ملي و تدبير و عقلانيت، مسير را طي کرد. البته در جوامع، همواره امکان بازگشت به مدل هاي گذشته وجود دارد اما بايد براي نهادينه شدن عقلانيت اجتماعي تلاش کرد. چه بسيار احساسات و شوق هايي که همه بعد از مدتي به عکس خود تبديل شد و به سرعت، جاي خود را به يأس داد. نگارنده اين دوره را دوره محاسبه محوري حتي در پايين ترين سطوح جامعه نامگذاري مي کنم. دو سال از دولت روحاني گذشته است.
مي توان ميان آنچه به دست آورده ايم و آنچه هنوز به دست نيامده، دست به محاسبه زد. کارنامه دولت درمجموع کارنامه مثبتي است؛ اگرچه اتفاقاتي بود که مي توانست رخ دهد، اما بايد به آن به عنوان ايده آل ها نگريست. همين واقع بيني به ما و مردم مي گويد به دنبال کسي نباشيم که وعده برآورده شدن دوساله همه شعارها را مي دهد، بلکه حمايت خود را پشت سر فردي جمع کنيم که در حال برداشتن قدم هاي عملي – هرچند با تأمل و محاسبه- است. دولت مسير دشواري براي ترميم کاستي ها و نواقص ايجادشده در دولت احمدي نژاد در پيش دارد و برهمين اساس، نيازمند برداشتن گام هاي بلندتر و سريع تر است؛ سرعت امروز دولت، بايد افزايش يابد.

نويسنده: احمد شيرزاد













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن