محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832502160
نشست نقد و بررسی رمان «درد» زنوزی: «درد» پایانبندی مستند جنگ است/شاکری: جنبه داستانی رضایی، هاشمی و قالیباف در رمان چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست نقد و بررسی رمان «درد»
زنوزی: «درد» پایانبندی مستند جنگ است/شاکری: جنبه داستانی رضایی، هاشمی و قالیباف در رمان چیست؟
زنوزی جلالی گفت:«درخت انجیر معابد» احمد محمود یک ورودیه شاهکار برای لحظات ابتدایی جنگ است و در مقابل «درد» کرمیار را داستانی درباره پایانبندی و جمعبندی این اتفاق که البته بیشتر از یک رمان، باید آن را یک سند دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی کتاب «درد» نوشته صادق کرمیار به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عصر روز سهشنبه (19 خرداد ماه) با حضور فیروز زنوزی جلالی و احمد شاکری و همچنین نویسنده این اثر در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد. * زنوزی: به عنوان یک مخاطب تمام انتظاراتم از «درد»، انتظاری است که از یک رمان تخیلی سراغ دارم فیروز زنوزی جلالی در این نشست با اشاره به ژانر کتاب «درد» که در حوزه دفاع مقدس است، گفت: صادق کرمیار بعد از رمانهای «نامیرا» و «دشتهای سوزان» و همچنین دغدغههایی که در خصوص فیلمسازی داشته است، سراغ یک رمان دفاع مقدسی آمده است که به نظر من کار بسیار متفاوت و نوآئینی از آب درآمده است. وی با اشاره به بنمایههای تحقیقی و استنادی این اثر، گفت: کرمیار با این کار بر مساله مهم تحقیق در ادبیات دفاع مقدس به خوبی انگشت گذاشته است. ما در کتاب «درد» بسیاری از شخصیتهای امروز کشور مانند آقای قالیباف، هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی را میبینیم که از قضا نقشهای مهمی در جنگ بازی کردهاند. زنوزی جلالی همچنین با اشاره به عنوان این کتاب گفت: هر چه که ماجرای داستان کتاب «درد» اوج میگیرد و به قسمت انتهایی اثر نزدیک میشویم، این «درد» را به معنای گستردهتر کلمه احساس میکنیم. وی همچنین با اشاره به برخی کتابهای دیگر در حوزه دفاع مقدس به ویژه در زمینه خاطرهنگاری، گفت: کتابی مانند «دا» نشاندهنده این واقعیت است که نویسنده آن بسیاری از اتفاقات جنگ را برای خود مصادره به مطلوب کرده است. به عنوان مثال نگاهی که به تکاوران نیروی دریایی در این اثر وجود دارد، اصلاً نگاه منصفانهای نیست. برنده جایزه جلال آلاحمد گفت: کتاب «درد» را چه خاطره بدانیم، چه اثری که ما به ازای بیرونی دارد، در هر حال نمیتوان گفت که فرضاً سردار محسن رضایی را آنچنان میبینیم که شهید حسینی و دیگران را. به عنوان یک مخاطب تمام انتظاراتم از «درد»، انتظاری است که از یک رمان تخیلی سراغ دارم. به گفته زنوزی جلالی، تمام آنچه بعد از ورودیه و افتتاحیه رمان «درد» میگذرد، از ذهن شهید حسینی است و لذا این سئوال پیش میآید که چنین مسالهای چقدر باورپذیر و منطقی است و تکلیف آن قسمتهایی که شهید حسینی در یادآوری این خاطرات غایب است، چه میشود. از این نظر مهمترین اتفاق این رمان، زاویه دیدی است که نویسنده انتخاب کرده است. به این تعبیر که شاید اگر زاویه دید تغییر میکرد، داستان بهتر و یا شاید بدتری شکل میگرفت. این داستاننویس اضافه کرد: موقعیت شهید حسینی در این اثر یک موقعیت آرامشپذیر نیست. نویسندهای مانند احمد محمود در کتاب «درخت انجیر معابد» به صورتی بسیار حرفهای یک ورودیه شاهکار میآفریند اما به تدریج که جلو میرویم و حرکت از گذشته به حال و از حال به گذشته در رمان جاری میشود، میبینیم که تسلط نویسنده بر داستان از بین میرود و احمد محمود وا میدهد. وی اضافه کرد: «درد» رمانی با شخصیت و شلوغ است و آدمهای زیادی در آن حضور دارند. گردآوری این همه شخصیت در یک رمان واقعا کار هر کسی نیست؛ به ویژه که ادبیات ما هم حداقل در دهههای 40 و 50 ادبیاتی انزواگرایانه است و شخصیتها عموما بوفهکوری هستند و داستان در حد یک تکگویی درونی میگذارد. اما در رمانی مانند «درد» علیرغم تعدد شخصیتها، هیچ نکته شعاری در آنها شکل نمیگیرد؛ چیزی که یکی از آفتهای دفاع مقدس ما شده است و این نوع ادبیات بر لبه تیغ شعارگویی قرار دارد. از این نظر باید «درد» را یک کار بسیار موفق ارزیابی کرد. وی همچنین گفت: این کتاب هم مانند بسیاری دیگر از آثار هم شخصیتهای اصلی دارد و هم شخصیتهای فرعی، ولی شخصیتهای فرعی هر جا که لازم بوده، وارد رمان شدهاند، نقش خود را ایفا کردهاند و به موقع هم از کار خارج شدهاند. مساله بسیار مهم دیگر اینکه نویسنده بسیار منصفانه در دو جبهه ایران و عراق به صورت موازی حرکت کرده است؛ یعنی ما هم نیروهای ایرانی را میبینیم و هم نیروهای عراقی را. زنوزی جلالی در عین حال نقدهایی به شیوه فصلبندی رمان «درد» وارد کرد و گفت: با اینکه زمان در این رمان تغییر میکند، اما فصلها عوض نمیشود. همچنین این رمان را در برخی جاها باید یک فیلمنامه – داستان دانست و شاید این مساله هم به این خاطر است که صادق کرمیار خودش اهل فیلمسازی است. من هم بارها بهنویسندگان جوان و شاگردانم درکارگاههای داستاننویسی گفتهام که لازم است هر نویسندهای اگر شده حتی یک فیلم 16 میلیمتری هم بسازد. این نویسنده با بیان اینکه صادق کرمیار دستکم در رمانی مانند «درد» نمیگوید بلکه نشان میدهد، در پایان گفت: داستان «درخت انجیر معابد» از احمد محمود را باید یک ورودیه شاهکار برای لحظات ابتدایی جنگ ایران و عراق تلقی کرد و در مقابل «درد» کرمیار را داستانی درباره پایانبندی و جمعبندی این اتفاق که البته بیشتر از یک رمان، باید آن را یک سند دانست. * شاکری: جنبههای داستانی شخصیتهایی مانند محسن رضایی، هاشمی رفسنجانی و محمدباقر قالیباف چیست؟ در این نشست همچنین احمد شاکری داستاننویس و منتقد ادبی در سخنانی گفت: در کتاب «درد» ما با یک راوی به نام علی حسینی و یا همان شهید حسینی مواجه هستیم که در یک موقعیت خاص، خاطراتی را روایت میکند که گرچه این خاطرات زمانی در جبهه و در واقعیت اتفاق افتاده است، ولی در حال حاضر و در این اثر در ذهن اوست که مرور میشوند. به نظر میرسد دردهای راوی از همان آغاز با یادآوری این خاطرات مجددا شدت میگیرد. وی با اشاره به شباهتهای این اثر با برخی آثار مدرن که در ژانر جریان سیال ذهن میگذارند، گفت: در کارهایی نویسندگانی مانند پروست و وولف تنها موضوع این نیست که ذهن از یک سیالیتی برخوردار است، بلکه زمان هم در آن شکسته میشود و درواقع زمان هم به امری جاری و سیال تبدیل میشود. البته خلق چنین آثاری الزامات و لوازمی دارد. نکته دیگر اینکه رمان مدرن در پی واکاوی شخصیت است یعنی خود راوی در حال تلاش برای چینش زمان است و به همین خاطر است که مخاطب آن را طور دیگری درک میکند. وی سپس گفت: رمان «درد» گرچه ادعای مدرن بودن دارد، اما در اصل یک اثر کلاسیک است؛ حسینی در این کتاب بیشتر نقش یک گزارشگر را دارد و از این روی میتوان گفت که او در این مقام دیگر دردی ندارد و درواقع دردمند نیست. حسینی در این جایگاه یک روایت ذهنی ندارد و روایتش کاملاً مبتنی بر اثری گزارشی است. البته من هم آقای زنوزی معتقدم که ورودیه این رمان بسیار شاهکار است اما در ادامه ما دوباره شاهد تبدیل شدن اثر به یک داستان عادی هستیم؛ داستانی که در آن حسینی تبدیل به تدوینگر خاطرات خود میشود. شاکری با بیان اینکه ما در کتابهای دیگر صادق کرمیار هم او را نویسندهای داستانگو شناختهایم، در خصوص تعدد شخصیتها در رمان «درد»، گفت: تعداد زیاد شخصیتها، ملاک ارزشیابی کیفی یک اثر نیست، بلکه کاری که نویسنده یک داستان باید انجام دهد این است که بتواند روی یک یا چند شخصیت تمرکز ویژه داشته باشد. حال این سئوال پیش میآید که جنبههای داستانی شخصیتهایی مانند محسن رضایی، هاشمی رفسنجانی و محمدباقر قالیباف چیست؟ انتهای پیام/
94/03/20 - 10:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]
صفحات پیشنهادی
19 خرداد صورت می گیرد نقد و بررسی کتاب «درد» در سرای اهل قلم
19 خرداد صورت می گیردنقد و بررسی کتاب درد در سرای اهل قلمکتاب درد در سرای اهل قلم خانه کتاب نقد و بررسی می شود به گزارش خبرگزاری فارس سه شنبه 19 خرداد کتاب «درد» نوشته «صادق کرمیار» در سرای اهل قلم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد در نشست نقد و بررسی کتابنشست نقد و بررسی ترجمه کتاب «دا» به زبانه اردو برگزار شد سرهنگی: صدام از مادران ایرانی شکست خورد نه
نشست نقد و بررسی ترجمه کتاب دا به زبانه اردو برگزار شدسرهنگی صدام از مادران ایرانی شکست خورد نه از توپ و تانک هامدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری گفت صدام از مادران ایرانی شکست خورد نه از توپ و تانک ها این مادران ایرانی بودند که ساک بچههایشان را میبستند و شوهرانشان را راهدر نشست نقد «سفر معمولا صبح اتفاق میافتد» عنوان شد مرادی: داستانهای این مجموعه به واقع داستان هست
در نشست نقد سفر معمولا صبح اتفاق میافتد عنوان شدمرادی داستانهای این مجموعه به واقع داستان هستند موسوینیا این داستان داستان جنگ استمردعلی مرادی نویسنده برگزیده جایزه جلال آل احمد گفت در یک نگاه کلی باید گفت که داستانهای این مجموعه به درستی کلمه داستان کوتاهند با توجه بهدر موسسه شهرستان ادب «تاثیرات متقابل ادبیات و جنگ» بررسی میشود
در موسسه شهرستان ادبتاثیرات متقابل ادبیات و جنگ بررسی میشودهشتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی موسسه شهرستان ادب با موضوع تاثیرات متقابل ادبیات و جنگ برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس هشتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی گروه داستان موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به برر«خون و زیتون» روی میز تدوین/آخرین وضعیت جنگ سوریه به روایت مستند
خون و زیتون روی میز تدوین آخرین وضعیت جنگ سوریه به روایت مستندکارگردان مجموعه سه قسمتی مستند خون و زیتون از رسیدن این اثر به مرحله تدوین خبر داد مصطفی آقامحمدلو که این مستند را طی 50 روز تصویربرداری در مناطق مختلف سوریه تهیه کرده در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فنقد و بررسی «من دیگه مارادونا هستم» در فرهنگسرای اندیشه توکلی:شرایط اکران «من دیگه مارادونا هست
نقد و بررسی من دیگه مارادونا هستم در فرهنگسرای اندیشهتوکلی شرایط اکران من دیگه مارادونا هستم عادلانه نبود نوروزبیگی این فیلم قربانی کارشناسی اشتباه شدبهرام توکلی گفت ای کاش نسبت به فیلمهایی که روی پرده بود نگاه منصفانهای وجود داشته باشد نه اینکه ریس شورای صنفی که به طور اتفاقیگزارش فارس از «جلسه نقد عملکرد خانه موسیقی»/2 مهاجر: هیات مدیره خانهموسیقی چه زمانی بازنشسته میشود
گزارش فارس از جلسه نقد عملکرد خانه موسیقی 2مهاجر هیات مدیره خانهموسیقی چه زمانی بازنشسته میشود غقاری بودن یا نبودن خانهموسیقی فرقی نمیکند توکلی هیات مدیره خودشان را مدامالعمر میدانندشروین مهاجر گفت رییس جمهور یک کشور هم حتی هر چهار سال یا هشت سال یکبار عوض میشود اآحرین اخبار از سریال ماه رمضان شبکه سه سیما پیگیری «دردسرهای عظیم2» در عمارتی سرسبز/ بازسازی شمال کش
آحرین اخبار از سریال ماه رمضان شبکه سه سیماپیگیری دردسرهای عظیم2 در عمارتی سرسبز بازسازی شمال کشور در تهران تصاویر جدیدسری دوم سریال دردسرهای عظیم به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهران مهام از نیمه فروردین امسال در سوهانک کلید خورد و تاکنون حدود 60 درصد آن جلوی دوربین رفردا در کانون اندیشه جوان نشست «بررسی تکنیکهای رسانهای داعش» برگزار میشود
فردا در کانون اندیشه جواننشست بررسی تکنیکهای رسانهای داعش برگزار میشودکانون اندیشه جوان نشست بررسی تکنیکهای رسانهای داعش را به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و کانون اندیشه جوان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس کانون اندیشه جوان نشست «بررسی تکنیکهای رسانه&zw«تکنیکهای رسانهای داعش» بررسی میشود
تکنیکهای رسانهای داعش بررسی میشودنشست بررسی تکنیکهای رسانهای داعش به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و کانون اندیشه جوان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این نشست با توجه به اهمیت افشای ترفندهای رسانهای تبلیغاتی این پدیده شوم به قشر جوان و دانشگاهی برگزارساعت 17 امروز رونمایی از مستند «عیسای خمینی» در نخلستان اوج
ساعت 17 امروزرونمایی از مستند عیسای خمینی در نخلستان اوجمراسم رونمایی از مستند عیسای خمینی به کارگردانی محسن سلیمانی عصر امروز دوشنبه ۱۱ خرداد در نخلستان سازمان هنری رسانهای اوج برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس «عیسای خمینی» داستان زندگی حاج عیسی جعفری خادم روزبیست و یکمین نشست «صبح ناشر» با سایان از سرگیری نشستهای «صبح ناشر» با ناشر دائرةالمعارف م
بیست و یکمین نشست صبح ناشر با سایاناز سرگیری نشستهای صبح ناشر با ناشر دائرةالمعارف مصور امام خمینی ره بیست و یکمین نشست صبح ناشر با حضور حامد کفاش مدیر انتشارات سایان از سوی مرکز رسانهای شیرازه بعد از برگزاری نمایشگاه تهران برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس بیستویدر سی و سومین «عصرانه ادبی فارس» «تاثیر امام خمینی (ره) بر شعر بعد از انقلاب» بررسی میشود
در سی و سومین عصرانه ادبی فارستاثیر امام خمینی ره بر شعر بعد از انقلاب بررسی میشودسی و سومین عصرانه ادبی فارس به بررسی تاثیر امام خمینی ره بر شعر بعد از انقلاب میپردازد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سی و سومین «عصرانه ادبی فارس» با موضوع «اکران و نقد «در دنیای تو ساعت چند است؟» در فرهنگسرای ارسباران
اکران و نقد در دنیای تو ساعت چند است در فرهنگسرای ارسبارانفیلم در دنیای تو ساعت چند است به کارگردانی صفی یزدانیان شنبه 9خرداد ساعت 18 درسیصد و شصت و دومین نشست نشست باشگاه فیلم تهران با حضور عوامل اکران و نقد میشود به گزارش خبرگزاری فارس داستان فیلم روایتی از بازگشت گلی است کبرنامه دومین روز اکران فیلمهای مستند و داستانی یادواره ملی «طلوع خرداد»
برنامه دومین روز اکران فیلمهای مستند و داستانی یادواره ملی طلوع خرداددبیرخانه اجرایی بخش فیلم و عکس سومین یادواره ملی فرهنگی هنری طلوع خرداد زمان اکران و پخش فیلمهای مستند و داستانی دومین روز این بخش در روز سه شنبه 19 خرداد را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس این اعلام«جای پای جلال» به ایستگاه نقد رسید
جای پای جلال به ایستگاه نقد رسیدکتاب جای پای جلال نوشته مهدی قزلی با حضور افراد مختلف نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس کتاب «جای پای جلال» نوشته مهدی قزلی در یکصد و چهارمین نشست بلور قلم فرهنگسرای فردوس نقد و بررسی میشود این نشست از سلسله جلسات بلورقاز شبکه خبر روی آنتن میرود بررسی مشکلات چکاوک در «تیتر امشب»
از شبکه خبر روی آنتن میرودبررسی مشکلات چکاوک در تیتر امشبمشکلات و مزایای چکاوک یا همان سامانه الکترونیکی انتقال تصاویر چک در برنامه شنبه شب تیتر امشب مورد بررسی قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس مشکلات و مزایای چکاوک یا همان سامانه الکترونیکی انتقال تصاویر چک در برنامه شنبه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها