تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805031998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایرانیان از نخستین مللی بودند که در آثار فرهنگی خود خدا را نیایش کردند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
ایرانیان از نخستین مللی بودند که در آثار فرهنگی خود خدا را نیایش کردند
مراسم اختتامیه نمایشگاه و همایش«نماز در آیینه میراث فرهنگ ایران» برگزار شد.


به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه نمایشگاه و همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران که 29 اردیبهشت همزمان با میلاد رسول‌اکرم (ص) آغاز و تا 13 خرداد مصادف با تولد منجی عالم بشریت در موزه‌ی ملی ایران برقرار بود، با هدف پرداختن به گوشه‌ای از آثار هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی از دیرباز مانده بود در حوزه نماز و با کوشش و هم‌اندیشی فرهیختگان فرهنگ و هنر ایرانی با حضور مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی و حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون امور مجلس ریاست جمهوری و جمعی از صاحب‌نظران و متولیان میراث فرهنگی برگزار شد.


مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور ضمن تبریک میلاد دوازدهمین اختر تابناک قیامت و درود بر روح حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: برگزاری این همایش تلاشی جمعی و حرکتی فرهنگی بوده که امید است تداوم یابد، ایرانیان از نخستین مللی بودند که در آثار فرهنگی خود خدا را نیایش کردند هنر ایرانیان سرشار از توجه به خداوند است زبان و هنر ایرانی اسلامی سرشار از حمد و تصویر خداوند است و اندیشمندان جهان از طریق هنر و زبان ایرانی با خداوند آشنا می‌شوند.


وی افزود: در ایران شعر، معماری، موسیقی، نقاشی و هنرهای اصیل زبان نیایش است، در چنین فضایی بافته‌هایی چون جا نماز، سجاده و فرش به زبان نیایش تبدیل می‌شود.


سلطانی‌فرد ضمن تشکر از عناصر خارج از سازمان و درون سازمانی در برقراری این همایش گفت: در آیات مختلف قرآنی مضامین اصیل و عبادی نمایان است، کوشش و تلاشی که بین این دو مناسبت خجسته در موزه‌ی ملی برابر دیده‌ی مردم قرار گرفت، گوشه‌ای از ماهیت روحانی مستتر در میراث فرهنگی ایرانیان است، اما هنوز راهی طولانی در درک میراث فرهنگی، زبان، هنر و ادبیات داریم.


در ادامه حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون امور مجلس ریاست جمهوری ضمن تبریک میلاد حضرت مهدی (عج) به شیفتگان آزادی و گرامی‌داشت مناسبت‌های ملی و انقلابی و تسلیت رحلت جان‌گداز امام خمینی (ره) گفت: در نیمه خرداد امید است شاهد پایان انتظار و طلوع امام عصر باشیم، نماز وجه مشترک عبادی همه آیین‌ها است وکامل‌ترین نماد و نمایش بندگی خداوند است و شاید بتوان گفت نماز قبل از آمدن ادیان الهی و عبادت‌های آسمانی همزاد با زندگی بشر بوده است.


وی افزود: نیایش و دعا حتی در زمان قار نشینی به معنای کرنش در مقابل خداوند همراه انسان بوده است کشش قلبی به سمت عبادت امری فطری است که باعث خلق آثار فرهنگی و معماری در طول تاریخ است، فطری بودن خداپرستی و معاش و جاودانگی انسان پس از تولد به رفتار همه‌ی انسان‌ها در ادوار سرزمین‌های مختلف اشاره می‌کند.
انصاری با تاکید بر فطری بودن عبادت در انسان افزود: معابد بزرگ به جا مانده و بقایای شهرهای سوخته و مدفون شده تجلی روح پرستش‌گر انسان است و گویای این مطلب است که همه‌ی انسان‌ها جاذبه‌ی درونی به خداجویی دارند، انبیا آمده‌اند تا این کشش درونی انسان را در مسیر درست هدایت کنند.


وی افزود: نماز در اسلام کامل‌ترین جلوه‌ی پرستش است، در همه‌ی ادیان محراب نماز و سجده وجود دارد ولی در دین اسلام عالی‌ترین جلوه‌ پرستش خداوند نماز است، مساجد به عنوان محل برگزاری این پدیده‌ی فطری است، بزرگترین مراکز گردشگری دنیا از نیایش شکل گرفته است.
انصاری با تاکید بر جلوه‌ی نماز در میراث فرهنگی ادامه داد: در دنیا معابد، دیرها، مساجد و کلیسا‌ها به عنوان مکان‌های پرستش خداوند از دیرباز مد نظر بوده است بزرگترین معابد عبادی جهان، مسجد‌الحرام، مسجد‌الرسول، مسجد‌الاقس، مسجدقبا، همگی بر پایه‌ی معنویت و اسلام شکل گرفته‌اند، پیامبران با بدو ورود به هر منطقه یک مرکز عبادتگاه ایجاد می‌کردند حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل در وادی بی‌آب و علف با ایجاد جاذبه‌ای معنوی، مادی و گردشگری بنیاد برکت را قرار داد.


وی افزود: سفیر ایرانی سلمان جزو اولین اسلام‌گرایان زمان پیامبر (ص) بود، ایرانیان در عین حفظ زبان خود پس از اسلام هنر را در اختیار اسلام گذاشتند، نام‌گذاری میراث در دفتر نماز به بیان تاثیر نماز در میراث فرهنگی اشاره دارد و باید گفت میراث فرهنگی در بستر نماز توسعه پیدا کرده است.


وی ادامه داد: ظرفیت فرهنگی بالای کشور باعث پیوند جوانان با گذشته می‌شود باید دیدگاه خشک مباآنه در دین را کنار گذاشته و با پیرویت از اسلامی‌که کوچه‌ی بن‌بست ندارد و پر از شاه‌راه برای رسیدن به خداست، جامعه را در مسیر میراث فرهنگی و رشد گردشگری سوق دهیم.


معاون امور مجلس ریاست جمهوری افزود: امروزه در هجوم آشفتگی ذهنی جامعه بی‌هویت شده‌ایم، باید ایرانیان از روزن عشق به انبیا بهترین بناها را بسازند، مرقد امام رضا (ع) خانه‌ی دل مردم است ترس همه‌ی هنرها باید در آن تجلی یابد، لذا فلسفه‌ی ساخت گنبد‌ها و مساجد دل مردم است پس باید با بهترین کیفیت انجام شود. 


در خاتمه بیانیه‌ی مشترک هیئت داوران نمایشگاه و همایش در بخش‌های اشیاء موزه‌ای، مقالات، همایش علمی، عکس، صنایع دستی و فیلم قرائت شد و این نکته خاطرنشان شد که بایستی در مسجد سازی بازنگری صورت گیرد، امروزه کارگاهای تولید گنبد و گلدسته‌ی پیش‌ساخته ناشی از عدم درک درست از میراث غنی مذهبی است و جا دارد به جلوه‌های هنر ایرانیان در ساخت مسجد توجه کرده و مساجد را زیباتر و مطلوب‌تر طراحی کرد. 


مراسم فوق با عطای لوح تقدیر و تندیس جشنواره و تشکر ویژه از متولیان و دست‌اندرکاران همایش به ویژه سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه‌ی مدیریت سازمان میراث فرهنگی خاتمه یافت.




انتهای پیام/







اخبار مرتبط

تالیف و تدوین کتاب نماز، فرهنگ نذر و غذاهای آیینی در اعیاد اسلامی به پایان رسید




۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن