تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801775795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر امام (ره) اين بود که يک جامعه چند پاره را واحد کرد/ وزير ارشاد مظلوم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۸:۱۹ب.ظ)
سيدحسن خميني: هنر امام (ره) اين بود که يک جامعه چند پاره را واحد کرد/ وزير ارشاد مظلوم است موج - حجت‌الاسلام سيدحسن خميني در مراسم تجديد ميثاق اهالي فرهنگ با آرمان‌هاي امام (ره) گفت:‌ هنر امام (ره) اين بود که يک جامعه چند پاره را واحد کرد، لذا انقلاب يک هنر بود.
به گزارش خبرگزاري موج،‌ مراسم تجديد ميثاق اهالي فرهنگ و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با آرمان‌هاي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي امام خميني (ره) پيش از ظهر امروز يکشنبه، 10 خرداد ماه، در حسينيه جماران برگزار شد.
در اين مراسم علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، صالحي معاون فرهنگي ارشاد، مرادخاني معاون هنري ارشاد، ايوبي رئيس سازمان سينمايي، انتظامي معاون مطبوعاتي ارشاد و حجت‌الاسلام حشمتي معاون قرآني، نوش آبادي سخنگوي وزارت ارشاد و همچنين هنرمنداني چون محمود عزيزي، جليل فرجاد، داوود فتحعلي‌بيگي، عنايت‌الله بخشي،‌ اکبر زنجان‌پور و...حضور داشتند.
حجت‌الاسلام سيدحسن خميني، توليت آستان امام خميني (ره)، در سخناني با خطاب کردن جنتي به عنوان وزير مظلوم ارشاد گفت:‌ يکي از بزرگان يک تعبيري در تمايز بين علم و هنر قرار داده البته ممکن است تمايز کاملي نباشد، اما؛ نکته خوبي در آن نهفته است که مي‌گويد علم تجزيه ترکيب‌هاي مختلف است.
در حالي که هنر ترکيب اجزاي مختلف است بايد در علم تلاش کنيد، به آن چيزي که در عالم خارج مرکب است، رسيد و آن را بشکافيد و روابط اجزا را دريابيد. مثلا بشر هزاران سال بود که مي‌دانست آب وجود دارد، اما؛ جايي که توانست آن را بشکافد و بفهمد به علم رسيد. زماني جزئيات را بازشناسي کند علم پديد مي‌آيد، پس علم ناشي از اين است که ما بتوانيم ترکيبات موجود در عالم و روابط ترکيبي موجود در آن را تجزيه کنيم و به اين اجزا و نوع ارتباطات و کنش و واکنش‌ها دسترسي يابيم.
وي با اشاره به تابلوي موجود در حسينيه گفت: رنگ‌ها در تابلو زياد است، اما؛ وقتي هنر است که اجزا را نبينيد و يک‌جا به وحدت برسيد و آن هنر را ملاحظه کنيد. لغت يک واژه است، اين لغت وقتي تبديل به هنر مي‌شود که با واژه‌هاي ديگر در کنار هم بشينند، در اين صورت يک بيت و يا يک شعر به وجود مي‌آيد و هنرمند اگر توانست به اين نکته برسد هنر به وجود آورده که آن را بايد يک جا ديد، مثلا سينما جايي است که پلان‌هاي مختلف اگر کنار هم بنشينند و تدوين خوبي صورت گيرد، يک اثر منسجم پديد مي‌آيد.
توليت آستان امام خميني (ره) ادامه داد:‌ در زمينه شعر واژه‌ها بسيارند، اما؛ يک نفر سعدي و يا حافظ مي‌شود، چون يک نفر مي‌تواند اين اجزا به هم ريخته را جمع کند. امام (ره) نيز به سعدي بسيار علاقه داشتند و مي‌گفتند کسي که مي‌تواند به اين سادگي بگويد ابر و باد و مه خورشيد و فلک در کارند، پس هنرمند است؛ چرا که از اين ساده‌تر نمي‌توان سخن گفت. البته اين سادگي ابتذال نيست بلکه هنر است. هنر جايي است که کثرت‌ها به وحدت مي‌رسد، هرچه توانمندتر در زيباتر نشاندن اين کثرت‌ها و در تجميع اين کثرت‌ها باشيم، هنر تعالي‌بخش‌تري خواهيم داشت.
وي با بيان اين مطلب که يک واژه ممکن است زشت باشد، اما؛ در اين صورت مي‌تواند زيبا جلوه کند،‌ گفت:‌ اگر به تک‌واژه‌ها توجه کنيم شعر لطافت ندارد، پس هنر در وحدت است و هنرمند کسي است که کثرت‌هاي يک جامعه را به هنر تبديل کند. انقلاب يک هنر بسيار بزرگ و امام (ره) يک هنرمند بزرگ بود. در سال 57 کثرت‌ها در قالب يک جامعه واحد شکل گرفت و هنر و تابلوي بزرگي پديد آمد. در سال 57 بزرگ‌ترين هنر اجتماعي شکل گرفت. اگر کثرت را نشکنيم کاري نکرده‌ايم، اما؛ اگر وحدت را از بين ببريم، جامعه را از بين برده‌ايم.
بنا به گفته حجت‌الاسلام سيدحسن خميني، هنر امام (ره) اين بود که يک جامعه چند پاره را واحد کرد، انقلاب يک هنر بود شروطي هم داشت و اينکه اساسا فرد فرد شنيده نمي‌شدند، چون اگر بخواهيم به کثرت‌ها توجه کنيم هنر حاصل نمي‌شود. هنر جايي پديد مي‌آيد که همه در آن ذوب شوند همه در مجموعه آن وحدت ذوب شدند.
وي در ادامه ضمن تأکيد بر اينکه جامعه توانمند جامعه‌اي است که هنرمند است، گفت: جامعه توانمند جامعه‌اي است که وحدت‌هايش در عين کثرت و کثرت‌هايش در عين وحدت است و اين جامعه هنرمند خوانده مي‌شود، خود پيامبر (ص) نيز از اين جهت اعجوبه‌اي شناخته مي‌شود، چرا که جامعه بدوي عرب را که از همه مصائب برخوردار بود، يکپارچه مي‌کند و از دل آن تمدن خارج مي‌کند، شرط استمرار آن هم همين توجه به قدرت فرهنگي و قدرت ناشي از وحدت است.
وي توصيه کرد:‌ اگر ديديم در حال چند پاره شدن هستيم، بايد بدانيم در حال تضعيف هستيم، بايد گرد هم آييم، زيرا جامعه چند پاره جامعه‌اي است که به سمت منحل شدن پيش مي‌رود، البته اين به معناي آن نيست که همه يک صدا داشته باشند، بلکه وحدت در عين کثرت و کثرت در عين وحدت بايد باشد و نبايد يک سکوت قبرستاني بر ما حاکم شود، ولي؛ مجموعه جامعه بايد يک جامعه به هم مهربان، همدل، بي‌کينه و مؤدب باشد. در برخي حوزه‌ها بي‌ادبي‌ها زياد شده است بايد مراقبت کنيم تا ادبيات بي‌ادبانه نداشته باشيم، زيرا برخي ادبيات‌هاي به کار رفته مطابق تاريخ و تمدن ما نيست.
وي در پايان سخنان خود قصد خواندن چند بيت شعر را داشت با سخناني طنزآلود گفت: اگر من شعر بخوانم اين مجلس به شب شعر نزديک‌تر خواهد شد از اين‌رو همه شما را به خداي بزرگ مي‌سپارم. اين مجلس پاکتي ندارد و منبر اينجا بدون پاکت است آقاي جنتي هم جيب ما را نزند پولي به ما نمي‌دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن