تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818780810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بورس يا غمخانه حافظ سرمايه‌ها در حافظ آب مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بورس يا غمخانه حافظ سرمايه‌ها در حافظ آب مي‌رود
نویسنده : هادي غلامحسيني 
حال بازار سرمايه هم مثل حال و روز اقتصاد ايران چندان تعريفي ندارد، اين در حالي است كه به رغم ارزندگي اظهرو من‌الشمس برخي از سهم‌هاي موجود در بازار باز مي‌بينيم كه قيمت اسمي اين سهم‌ها با قيمت حقيقي اختلاف فاحشي دارد، از همين رو تحليلگران و كارشناسان بازار سهام همچنان سهامداران را به صبوري و عدم فروش سهم خود و بهره‌گيري از استراتژي بلندمدت در بازار توصيه مي‌كنند.
 به گزارش «جوان» بازار سهام اگرچه در هفته گذشته شاهد اتفاقات مثبتي چون افزايش يك درصدي دامنه نوسان قيمتي سهام شركت‌هاي بورسي و ارسال مستقيم گزارش عملكرد مجموعه‌هاي فعال در بازار سهام بود اما متأسفانه سهامداران هيچ واكنش مثبتي نسبت به اين رويدادها نشان نداند و شاخص‌هاي بازار نيز همگي از ريزش بيشتر قيمت سهام و مضرور شدن بيشتر سهامداران حكايت دارد.
يك كارشناس بازار سرمايه عنوان كرد: بازار سرمايه در حالي در شرايط نامناسبي به سر مي‌برد كه به نظر مي‌رسد حمايت از اين بازار دغدغه اصلي دولت نيست و هيچ برنامه‌اي جهت پشتيباني از آن ندارد. اين در حالي است كه مسائلي چون اجراي بودجه كل كشور، كنترل نرخ تورم، اوضاع نامناسب سياسي و تنش‌هاي منطقه موجب شده تا دولت نتواند به وضعيت بازار سهام توجه كند.
شهرام عجمي افزود: وزير اقتصاد در حالي دستور حمايت از بازار سرمايه از طريق تزريق نقدينگي را به بانك‌ها ابلاغ كرده كه تنها يك روز معاملاتي و در روند چند شركت شاهد اجراي دستور وزير بوده‌ايم و اكنون در پي عدم حمايت اصولي از بورس حجم و ارزش معاملات روزانه بسيار پايين است.
وي با اشاره به مذاكرات سياسي در اين خصوص گفت: اگر چه در صورت حصول توافق جامع هسته‌اي انتظار تجربه دوباره رشد نمي‌رود، اما به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني كه قيمت اغلب سهام شركت‌ها به كمترين مبلغ رسيده، هيچ توجيهي براي فروش سهام در قيمت‌هاي كنوني وجود نداشته باشد و بر اين اساس به سهامداران توصيه مي‌شود تا با اتخاذ نگرش سرمايه‌گذاري شش ماهه در بازار سهام فعاليت كنند، چراكه به نظر مي‌رسد بورس از پتانسيل رشد برخوردار است و با كوچكترين جرقه‌اي حركت صعودي آن آغاز مي‌شود.
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: درحالي مسائل اقتصادي كشور به شرايط سياسي گره خورده كه گشايش روابط سياسي لازمه توسعه اقتصادي كشور و گشايش روابط سياسي به شمار مي‌رود و بسياري از كشورهاي خارجي آمادگي خود را براي سرمايه‌گذاري در اقتصاد كشورمان اعلام كرده‌اند و منتظر گشايش روابط بين‌المللي هستند.
عجمي انتشار برخي اظهار‌نظرها از سوي مقامات دولتي را بر روند نوساني بورس مؤثر دانست و در اين خصوص ابراز داشت: به نظر مي‌رسد يكي از دلايل افت بازار سرمايه مصاحبه‌ها و اظهار‌نظرهاي برخي از دولتمردان باشد كه نمونه اين امر در تعيين نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي مشاهده شده است و متأسفانه به‌رغم همه تلاش‌هاي سازمان بورس براي رفع ابهامات و تهديدهاي موجود بر سر راه سودآوري صنايع مختلف اما تاكنون مواردي همچون نرخ خوراك مصرفي واحدهاي پتروشيمي و پالايشي و قيمت فروش فرآورده‌هاي نفتي تعيين تكليف نشده كه اين موارد تهديدي براي اين صنايع به شمار مي‌روند و موجب دوگانگي و سردرگمي سهامداران مي‌گردند.
ما مانده‌ايم و وضعيت نابسامان اقتصاد
از سوي ديگر يك كارشناس بازار سرمايه ضمن بيان اينكه پيرو وضعيت كلي اقتصاد و بحران حاصل از كاهش قيمت‌هاي جهاني، بازار سرمايه كشور نيز با روند نزولي همراه شده است اظهار داشت: به دليل كاهش قيمت‌هاي جهاني از جمله قيمت نفت، اغلب بنگاه‌هاي اقتصادي با افزايش هزينه‌ها و كمبود نقدينگي و به دنبال آن قيمت سهام آنها در بازار بورس با افت همراه شده است.
محمد‌مهدي نا‌سوتي‌فرد در ادامه افزود: برخي اخبار مثبت در رابطه با آينده اقتصاد كشور هنوز شاهد رشد پايداري در بازار سرمايه نبوده و نسبت به روند مذاكرات نيز آنطور كه پيش‌بيني مي‌شد پيشرفتي حاصل نشده است و حال ما مانده‌ايم و وضعيت نابسامان اقتصاد!
اين كارشناس در خصوص پيش‌بيني درآمد هر سهم براي شركت‌هاي فعال در بورس اظهار داشت: اغلب اين بنگاه‌ها تحت تأثير شرايط اقتصادي و همچنين نرخ بهره بالاي بانك‌ها، با افزايش هزينه‌هاي توليد و بهاي تمام شده و كاهش فروش همراه شده و اين روند براي سال مالي 94 نيز برآورد مي‌شود.
ناسوتي‌فرد سه عامل را براي بهبود وضعيت بورس مهم دانست و گفت: سياست‌هاي انقباضي دولت، در كنار كنترل نرخ تورم باعث ايجاد ركود اقتصادي شده كه اگر دولت اين سياست‌ها را مهار كند و به سمت سياست انبساطي ببرد. عامل دوم را مي‌توان گشايش واقعي در بحث مذاكرات دانست كه لغو تحريم‌ها و انجام توافق هسته‌اي مسلماً باعث بهبود وضعيت اقتصادي كشور خواهد شد.
وي در پايان در رابطه با عامل سوم گفت: اتفاق ديگري كه مي‌تواند باعث بهبود روند و ورود نقدينگي به بازار ‌شود ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور است كه با ورود اين نقدينگي تا حد زيادي رونق به بنگاه‌هاي اقتصادي و بازار سرمايه كشور باز‌مي‌گردد.
درخواست جدي فعالان بازار سرمايه در سال‌هاي اخير از مسئولان، شفاف‌سازي ابهاماتي چون نرخ خوراك پتروشيمي‌ها، بهره مالكانه معادن، پيچيدگي‌هاي خاص پالايشگاه‌ها و... است. اهتمام جدي مسئولان براي حل موضوعات فوق مي‌تواند ريسك بازار را كاهش داده و از نوسانات بر مبناي شايعات بي‌اساس جلوگيري كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن