تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803098130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش نرخ بنزین بدون مصلحت‌های سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: یادداشت اقتصادی؛ افزایش نرخ بنزین بدون مصلحت‌های سیاسی خبرگزاری پانا: نرخ بنزین در شرایطی افزایش یافت که طبق قانون و مصوبه مجلس نرخ حامل های انرژی باید هر سال طی دوره پنجساله اضافه می شد تا واقعی شود و سوبسیدهای دولتی حذف شود.
۱۳۹۴ جمعه ۸ خرداد ساعت 12:50

خبرگزاری پانا+

رابطه سیاست و اقتصاد به گونه ای است که می توان گفت یکی از ابزارهای اثر گذار بر اقتصاد در اغلب کشورهای دنیا سایه سیاست بر سر منابع مالی و فعالیت های اقتصادی است و گاه این سایه به قدری سنگین می شود که اقتصاد زیر چنین باری توان ایستایی ندارد در این شرایط است که مسئولان اقتصادی و سیاسی برای اتخاذ هر گونه تصمیم های پیش رونده ای نیازمند اخذ اجازه و یا کسب تکلیف از گرداندگان سیاسی است. این به آن معنا نیست که تصور کنیم سیاست از اقتصاد جداست اما آنچه طبق سیاست و اقتصاد بر اساس امور قانونی و توسعه ای باید پیش رود این است که اجرای مقررات و ملزومات توسعه اقتصادی دستخوش امور سیاسی و منافع فردی و گروهی نشود.
  تا کنون بارها شاهد این بودیم که اقتصاد زیر سایه غیر رسمی سیاست به تنگناهایی رسیده که هر کدام بحران هایی را ایجاد کرده و به تناسب اینکه حال موقع نامزدی و کاندید شدن کدام نامزد و یا قدرتنمایی کدام حزب است، اقتصاد متأثر از آن مقاطع و شرایط سیاسی برخی از فعالیت ها و یا اجرای پاره ای مصوبات و قوانین را متوقف کرده است و یا در اجرای اموری دستخوش وقفه شده است.
  هر بار هم که عده ای از افراد اجرای امور کلان سیاسی را مغایر با منافع خود می دانستند با قدرت و دسترسی به برخی از منابع قدرت و یا حتی با خرید برخی از تریبون ها تلاش کردند که فضای عمومی جامعه را به نفع خود مصادره کنند و این گونه اقتصاد و اقتصادیون برای انجام کار تخصصی و علمی در تنگناهای شبه سیاسی قرار گرفتند.
  طبق قانون پنجساله پنجم توسعه و بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید دولت نرخ حامل های انرژی را واقعی می کرد اما تا کنون به درستی این مهم توسط دولت ها و مجریان قانون اجرا نشده و اینگونه به ذهن متبادر می شود که به نوعی برای راضی نگه داشتن مردم ار اجرای این قانون خودداری کردند.
  حال باید پرسیدآیا مقررات اجرای این قوانین بر اساس علوم علمی و عملی اقتصاد و سیاست و کارهای زیر بنایی فراهم بوده است یاخیر آیا باتورمی که در دولت های نهم و دهم بر اقتصاد کشور تحمیل شد اصولا امکان اجرای مقررات و قوانینی چون هدفمندی یارانه ها و نظایر آن فراهم بود.
  از سویی تورم تحمیلی به جامع در دو دولت گذشته به قدری کمر شکن بود که اقتصاد را از حرکت باز داشت و این خود موجب افزایش بیکاری و افزایش تعداد ورشکستگان جامعه اقتصادی در سطح خرد و کلان شد و بسیاری از بنگاه های کوچک تولیدی از ادامه حیات محروم شدند و به مرگ اجباری محکوم!
  در چنین شرایطی باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید همچنان شاهد آن هستیم که اقتصاد در شرایط اراده برای حرکت و رونق با مخالفت ها و موانعی روبه روست که برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارد از تمام ابزارهای موثر به طور همزمان استفاده کند با این وجود افزایش نرخ بنزین تحت شرایط فشارهای بعضاً سیاسی کار شجاعانه ای بوده ضمن آنکه پیشنهاد می شود ای کاش نرخ بنزین تاکسی ها نصف و یک سوم اخد و در مقابل نرخ بنزین خودروهای سواری شخصی به یک و نیم تا دو برابر افزایش می یافت تا اینگونه حمل و نقل عمومی با جابجایی میلیون ها شهروند در روز توسعه و رونق بهتری می یافت و گرایش مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل چون تاکسی ها نیز بیشتر می شد.
اکرم سادات حسینی













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن