تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814972109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان آیت الله بهجت (ره) بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نایب رییس مجلس: گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان آیت الله بهجت (ره) بود رشت - ایرنا - نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره) از آغاز نوجوانی، دغدغه علم و دانش داشت و گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان پرتوان او قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد روز شنبه در همایش ملی بهجت فقیهان در شهرستان فومن گفت: بررسی سیره اخلاقی، عرفانی و سلوک تربیتی شاگرد ممتاز مدرسه قرآن و عترت، آیت الله بهجت یکی از نزدیکترین راه ها برای شناخت مسیر تقرب به خداوند و حرکت به سوی خالق عالم هستی است.
وی افزود: اگر بخواهیم امروز چهره روشنی از اسلام ارائه دهیم، باید شاگردان برجسته طراز اول مدرسه عرفان آیت الله بهجت را به عالم معرفی کنیم.
وی ادامه داد: بدون تردید در این عصر یکی از شاگردان طراز اول و فرزند برومند تربیت یافته مدرسه عرفان که شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی او موردنظر هر صاحب نظر هوشمندی است؛ آیت الله بهجت است، عالم فرزانه ای که این محفل برای راه درست او برپا شده است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی عقل مداری و عمل گرایی را نخستین ویژگی و خصوصیت آیت الله بهجت از دوران کودکی دانست و اظهارکرد: آنچه اساس شخصیت این انسان را بنیان نهاده ، عقل مداری و عمل گرایی است چراکه در وجود نورانی او عقل حکومت می کرد نه هوا و هوس.
وی با بیان اینکه مسیر عقلانیت، راه را برای رسیدن به قله های علم و دانش فراهم می‎کند، اذعان کرد: آن هنگام که نوجوانان هم سن و سال او به بازی فکر می کردند، او مدرسه کربلا را به عنوان یک مدرسه علمی و تربیتی برگزید و در خدمت عالم بزرگوار و صالحش در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) فرود آمد و سر بر آستان علم و بندگی نهاد.
وی با بیان اینکه آیت الله بهجت محصول عارفان بالله در طول نیم قرن را در زمان اندکی کسب کرد، گفت: در نماز جماعت، مکاشفاتی داشت که گمان می کرد همه در نماز آن حالت را دارند که این امر مبتنی بر سلوک است و برآمده از حیات علمی و عقلی.
وی با بیان اینکه راه آیت الله بهجت مبتنی بر دانش و گره خورده با عمل صالح است، یادآور شد: او در همان دوران نوجوانی به این حقیقت، معرفت یافت که بالاترین آرمان انسان تقرب به خداست و کمال در معرفت تمام مطلق و تقرب به خدا خلاصه می شود که این حقیقت را با مبانی روشن عقلی و علمی بدست آورد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد اضافه کرد: آیت الله بهجت یک هدف برای خود تعریف کرد و آن چیزی جر لقا خداوند متعال نبود و تمام گام هایش برای رسیدن به این هدف برداشته می شد.
وی ابراز کرد: هنر این انسان متعالی آن است که برای دست یابی به لقا الله در طول عمرش گناه نکرد بلکه اتکایش این است که در طول عمر از قبل از بلوغ ، مراقب بود تا یک لحظه از یاد خدوند غافل نشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله بهجت مقصد و هدف را درست تشخیص داد، اظهارکرد: در سیر و سلوک بالاترین مسئله کمال، عمل صالح است و شرک در مدرسه عرفانی آن بزرگوار راهی ندارد و هر قدمی که بر می داشت، بر اساس وظیفه بود وظیفه ای که بر اساس علم و دانش تعریف می کرد.
فرزند آیت الله العظمی بهجت(ره) نیز در این همایش گفت: آیت الله العظمی بهجت(ره) از علمای ممتاز عملگرا و الگو برای امت اسلام بود.
حجت الاسلام علی بهجت با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: پس از شش سال از ارتحال آیت الله العظمی بهجت(ره) نخستین همایش ملی بهجت فقیهان برگزار شد.
وی افزود: چراغ راه و هدایت انسان های معاصر سیره بزرگواران و علمایی همچون آیت الله العظمی بهجت(ره) است و گام نهادن در مسیر ایشان آینده را روشن می کند.
فرزند آیت الله العظمی بهجت(ره) با اشاره به تلاش مستندسازی در دهه ۷۰ برای ساخت زندگی آیت الله العظمی بهجت(ره) گفت: ایشان اجازه ندادند و این مستند با تصویربرداری در بیرون از منزل تهیه شد.
حجت الاسلام بهجت با تأکید بر اینکه انسان متمایز از سایر حیوانات و موجودات است، تصریح کرد: تفکر، تدبیر و عقلانیت از مهمترین امتیاز انسان ها است و هدف را انسان خود تعیین می کند و خودش انتخاب گر است.
وی اظهار داشت: آیت الله العظمی بهجت(ره) را خداوند از کودکی ممتاز کرد و آگاهی و چشم بصیرت ایشان را بالا برد و ایشان به تأکید علمای شهر فومن برای شکوفایی استعدادهایش از این شهر رفتند تا علوم حوزوی را بگذرانند.
همایش ملی بهجت فقیهان از سوی جهاد دانشگاهی استان گیلان، با حضور مسوولان و پژوهشگران در محل دانشکده فنی فومن برگزار شد.
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی (ره) در اواخر سال 1294 در شهر فومن به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب هنگامی که 14 سال از عمر شریفش می گذشت، برای تکمیل دروس حوزوی عازم عراق شد و حدود چهار سال در کربلا معلی اقامت کرد و علاوه بر تحصیل علوم رسمی از محضر استادان بزرگ آن سامان از جمله مرحوم حاج شیخ ابولقاسم خویی (غیر از آیت الله العظمی خویی معروف) بهره برد و در سال 1352 ه. ق برای ادامه تحصیل رهسپار نجف اشرف شد و سطح عالی علوم و حوزه را در محضر آیات عظام حاج آقای ضیاء عراقی و میرزای نائینی در حوزه درسی آیت الله حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی وارد شد.
از این استاد بزرگ عرفان و اخلاق تالیفاتی چند به یادگار مانده است؛ یک دوره کامل اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری (ره) و تکمیل آن تا آخر مباحث مربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت، دوره کامل کتاب صلاه، دوره کامل کتاب زکات، دوره کامل کتاب خمس و حج، حاشیه بر کتاب ذخیره العباد مرحوم شیخ محمدحسین غروی، چندین مجله و تقریباً یک دوره فقه فارسی.
حضرت آیت الله العظمی بهجت 27 اردیبهشت سال 88 بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.ک/2
2007/7294



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن