تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805621791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندونزی دروازه ورود ایران به جنوب شرق آسیا در دوره جدید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اندونزی دروازه ورود ایران به جنوب شرق آسیا در دوره جدید کوالالامپور – ایرنا – ایران و اندونزی پس از سفر اردیبهشت ماه حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به جاکارتا و رایزنی با جوکو ویدودو همتای اندونزیایی به منظور توسعه همکاری ها در دوره جدید، در نخستین قدم پس از گذشت حدود یک ماه از این مذاکرات نشست کمیسیون مشترک دو کشور را در تهران برگزار می کنند.


به گزارش ایرنا، جوکووی پس از این دیدار به وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی این کشور که بالاترین مقام اقتصادی است دستور ویژه برای توسعه همکاری با ایران را صادر کرد و جرقه گسترش مناسبات پس از یک دوره چند ساله رکود زده شد.
در نخستین قدم از این راه، بررسی راه های توسعه همکاری ها و برداشتن موانع پیش رو مدنظر قرار گرفت و طی یک ماه گذشته نشست هایی برگزار و وزیران اندونزیایی در نشست های رسانه ای بر تقئیت مناسبات با ایران تاکید کردند.
هم اکنون یک هیات بلندپایه اقتصادی اندونزی به ایران سفر کرده است و قرار است از روز شنبه دوازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در تهران برگزار شود و وزیر انرژی این کشور نیز در صدر هیاتی عازم ایران می شود.
صوفیان جلیل، وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی با هدف تحقق دستورات رییس جمهور این کشور مبنی بر افزایش همکاری و تقویت مناسبات با ایران، در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور حضور می یابد.
این وزیر اندونزیایی که مسئول هماهنگی بین وزارتخانه های اقتصادی این کشور است به همراه هیاتی بلندپایه در تلاش است با هدف قراردادن بازار بالقوه ایران، تبادلات تجاری دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
دولت اندونزی با تمرکز بر مسائل تجاری و تلاش برای بهبود اقتصادی پرجمعیت ترین کشور اسلامی، درصدد شناسایی تعدادی از بازارهای بالقوه به منظور افزایش صادرات خود است که کشور ایران نیز به دلیل ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی در بین گزینه هایی اندونزی قرار دارد.
تبادلات تجاری دو کشور در سال های گذشته به چهار میلیارد دلار نیز رسید، اما پس از آن به دلیل تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران، میزان این تبادلات به طور قابل توجهی کاهش یافت و به مرز 400 میلیون دلار رسید، اما اکنون دولت جوکو ودیدودو خواستار استفاده از ظرفیت های اقتصادی موجود در ایران است.
رییس جمهوری اندونزی پس از دیدار روز سوم اردیبهشت با حسن روحانی رییس جمهوری که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد، به وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی این کشور و دیگر وزیران اقتصادی دستور داد توسعه همکاری با ایران را مدنظر قرار دهند.
هیات اندونزیایی در حالی از فردا در دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و اندونزی شرکت می کند که حدود چهار سال از آخرین دوره برگزاری این کمیسیون که اردیبهشت ماه سال 1390 در تهران برگزار شد، می گذرد.
حجم روابط تجاری دو جانبه بین ایران و اندونزی در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 568 و 430 میلیون دلار گزارش شده است.
صادرات ایران در سال 2009 میلادی به اندونزی رقم 309 میلیون دلار را ثبت کرد که این رقم در سال 2012 میلادی به یک میلیارد و 100 میلیون دلار افزایش یافت و سپس در سال 2013 بر اثر تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران میزان صادرات به اندونزی به 55 میلیون دلار رسید.
علاوه بر سفر وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی، سویدرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز در سفری جداگانه به ایران قصد دارد با وزیر نفت ایران دیدار و گفت وگو کند.
سویدرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی پیش از این از انجام بررسی هایی به منظور حضور مجدد این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت با نام اختصاری اوپک به عنوان عضو ناظر خبر داده بود.
اندونزی از دسامبر سال 1962 تا 2009 عضو اوپک بود، اما پس از آن به دلیل اینکه اوپک اندونزی را به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی نفت در نظر نمی گیرد، از این سازمان جدا شد.
دولت اندونزی در گذشته از صادرکنندگان نفت بود، اما در حال حاضر به واردکننده نفت تبدیل شده است.
اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور محسوب می شود. این کشور که در طبقه کشورهای صنعتی شده جدید نیز قرار دارد پس از مقابله با بحران اقتصادی سال 1997 توانست با سیاست گذاری های مناسب اقتصادی در سال های اخیر رشد اقتصادی چهار تا شش درصدی را تجربه کند.
ارزش مبادلات تجاری اندونزی با سایر کشورها در سال گذشته میلادی بیش از 354 میلیارد و 469 میلیون دلار بوده که بیش از 176 میلیارد و 292 میلیون دلار به صادرات و بیش از 178 میلیارد و 176 میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.
براساس آمار بیش از 30 میلیارد دلار از صادرات اندونزی را به نفت و گاز اختصاص داشت که طی سه سال گذشته روند نزولی دارد و این در حالی است که اندونزی در سال 2014 میلادی 43 میلیارد و 460 میلیون دلار واردات نفت و گاز داشته است.
براساس این آمار صادرات غیرنفتی اندونزی در سال گذشته میلادی حدود 146 میلیارد بوده که طی سه سال گذشته روند نزولی دارد، اما میزان صادرات این کشور در این سال 134 میلیارد و 700 میلیون دلار است که آن هم روند نزولی یافته است.
ژاپن، استرالیا، چین، سنگاپور، کره جنوبی، آمریکا، هند و مالزی از شرکای عمده تجاری اندونزی هستند.
آمار سال 2012 نشان می دهد که عمده نیازهای اندونزی در بخش صادرات و واردات محدود به شش کشور شامل چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، سنگاپور و مالزی است و تایلند و هند نیز بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری خود را با اندونزی انجام می دهد.
کشورهای سنگاپور، مالزی و تایلند که عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هستند با اندونزی روابط تجاری قابل توجهی دارند که این موضوع جایگاه خاص اندونزی را در آ.سه.آن نشان می دهد.
از طرف دیگر آمریکا، هند، ژاپن، کره جنوبی و چین نیز که از اعضای نشست آسیای شرقی هستند بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری با اندونزی را به خود اختصاص داده اند.
این کشور با توجه به حجم تجارت خود با کشورهای آ.سه.آن و همچنین جمعیت 240 میلیونی که کمتر از نیمی از جمعیت آ.سه.آن را در خود جای داده است در تحقق اهداف این اتحادیه که بر سه محور امنیت، یکپارچگی اقتصادی و یکپارچگی اجتماعی – فرهنگی تاکید دارد، دارای نقش متمایزی است.
در کنار برتری های اقتصادی، اندونزی همچنین درصدد است با توجه به رشد ارزش هایی از قبیل چندصدایی، اسلام میانه رو و دمکراسی، نقش رهبری خود را در منطقه آ.سه.آن افزایش دهد.
اندونزی به عنوان یک قطب اقتصادی مهم در آ.سه.آن، نشست آسیای شرقی و جی بیست، یک بازیگر مهم در این سه نهاد است و تلاش می کند در این سه گروه اقتصادی جایگاهی مستحکم برای خود کسب کند تا از این طریق مسیر دستیابی به خواسته های خود را در عرصه منطقه ای (از طریق آ.سه.آن) و بین المللی (از طریق نشست آسیای شرقی و جی 20) هموار سازد.
آساق**241**1611



01/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن