واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غلامرضا اعوانی:
ارتباط حکمتها گمشده جهان امروز است/همه حکمتهای دنیا مصدر عقل هستند
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: در حکمت متعالیه فهم و ایجاد نظم اجتماعی بدون توجه به نظم وجودی امکان ندارد و همه اینها با نظم الهی در ارتباط هستند. همچنین عالم حاصل علم الهی است و این نکته ای است که ما از آن غفلت کرده ایم!
![خبرگزاری فارس: ارتباط حکمتها گمشده جهان امروز است/همه حکمتهای دنیا مصدر عقل هستند خبرگزاری فارس: ارتباط حکمتها گمشده جهان امروز است/همه حکمتهای دنیا مصدر عقل هستند](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/13/13920513000281_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین بزرگداشت ملاصدرا صبح امروز (31 اردیبهشت) با حضور ایت الله محمد خامنهای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی، کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، چهرههای ماندگار فلسفه در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد. غلامرضا اعوانی در ادامه این همایش عنوان کرد: نظم اجتماعی، جهانی و الهی با هم مرتبط هستند در حکمت های الهی که بنده شاهدهایی از غیر حکمت اسلامی نمی آورم ارتباط این سه نظم در جهان امروز گسترده است البته تا حدی هم این جهانی است. وی با اشاره به اینکه در حکمت متعالیه فهم و ایجاد نظم اجتماعی بدون توجه به نظم وجود امکان ندارد، توضیح داد: این دو با نظم الهی در همه حکومت های گذشته تا آینده مرتبط هستند. اعوانی درباره نظم و مفهوم آن توضیح داد: نظم از تعریف خود فلسفه بدست می آید به تعبیر ملاصدرا نظم الهی اگر در ما ایجاد شود آن نظم تشبه برای ما ایجاد می کند. فلسفه ادراک نظام وجود و عالم است مسئله دیگر پی بردن به نظام هستی یا نظام عالم به عنوان امری عقلی است. یک معنایی که در این حوزه مغفول مانده در حکمت هایی که امروز ما میخوانیم اینکه همه اینها مصدر عقل است یعنی عقل انسانی است که قدرت درک این حقایق را دارد و اینها را بوجود اورده است. چنین نظمی در عالم کبیر و عالم صغیر موجود است به همین جهت است که امکان معرفت این نظم وجود دارد. وی با اشاره به اینکه انسان بر عالم فضیلت دارد، گفت: انسان است که نظام را درک می کند، ارتباط حکمت تشریعی، تکوینی و ارتباط با حکمت الهی تقریبا در همه حکمت ها است و گمشده جهان امروز نیز همین است غرب امروز این را نمی داند. درباره ایجاد این نظم از جهان هر یک از حکما یک ایده ای دارند. اعوانی با تأکید بر اینکه عقل الهی منشأ عالم است، افزود: از نظر ابن عربی همه عالم ظهور و تجلی اسماء الهی است حقایق اشیاء در علم حق نهفته است. مولانا این نکته را واضح بیان کرده است و در قران کریم نیز می خوانیم که همه چیز را خداوند عطا کرده و سپس انسان را هدایت کرده است. در نهایت این را بدانیم که عالم حاصل علم الهی است که ما از آن غفلت کرده ایم. انتهای پیام/
94/02/31 - 12:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]