تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802447384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلاهبرداری تلفنی و حضوری؛ از فروش حبوبات تا بیمه تکمیلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کلاهبرداری تلفنی و حضوری؛ از فروش حبوبات تا بیمه تکمیلی تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « کلاهبرداری تلفنی و حضوری؛ از فروش حبوبات تا بیمه تکمیلی» به موضوع شیوه های تازه کلاهبرداری از مردم پرداخته است.


در این گزارش که در شماره روز چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1394 خورشیدی با عنوان « کلاهبرداری تلفنی و حضوری؛ از فروش حبوبات تا بیمه تکمیلی» انتشار یافته؛ می خوانیم: ««با تلفن همراهم تماس گرفت و خودش را خانم ز. و نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی کرد. پرسید که آیا بیمه تکمیلی دارم؟ گفتم ندارم و او که تمام اطلاعات شخصی من را داشت گفت که می تواند با دریافت رقم ١٤٩ هزار تومان به عنوان حق بیمه تکمیلی برای خودم و سه نفر فرد تحت تکفل، برای من بیمه تکمیلی با اعتبار یک ساله درست کند.»به دنبال اظهارات برخی شهروندان که در گفت وگو با «اعتماد» خبر دادند افرادی در تماس تلفنی، خود را نماینده بیمه های خصوصی یا دولتی درمان معرفی کرده و پیشنهاد صدور بیمه تکمیلی برای آنها دارند، کارشناسان بیمه و متولیان بیمه های خصوصی و دولتی در گفت وگو با «اعتماد»، هشدار دادند که این افراد کلاهبردار هستند و مردم مراقب باشند که فریب اصرار آنها را نخورده تا دچار زیان اقتصادی بر اثر واریز وجوه به شماره حساب های پیشنهادی آنها نشوند.
*اعتبار بیمه ها را از نهادهای معتبر استعلام کنید
سید مهدی میر شاه ولد؛ سخنگوی سازمان بیمه سلامت در گفت وگو با «اعتماد» ضمن آنکه این افراد را کلاهبردار و فعالان شرکت های فاقد مجوز می داند، هشدار داد: «مردم بدانند که اولا وظیفه سازمان بیمه سلامت صدور بیمه تکمیلی نیست. دوما ثبت نام برای بیمه سلامت به صورت اینترنتی انجام می شود و هزینه و حق بیمه بیمه شدگان هم از سوی دولت پرداخت می شود و بنابراین، بیمه سلامت، رایگان است. این افراد که ما هم سوابق آنها را شناسایی کرده ایم، شرکت های فاقد مجوز و کلاهبرداری هستند که بدون هیچ مجوزی از سوی بیمه مرکزی، بیمه سلامت یا وزارت بهداشت فعالیت می کنند. عموما هم فردی را اجیر می کنند که خود را نماینده دولت معرفی کرده و بتوانند اطمینان مردم را جلب کنند و به این شیوه از مردم اخاذی می کنند.» فعالیت این افراد که به شیوه جدیدی از کلاهبرداری متوسل شده اند در حالی هنوز مورد پیگیرد نهادهای قضایی قرار نگرفته که بیمه مرکزی هم بنا بر گزارشاتی که تاکنون دریافت کرده، در شش ماه گذشته اطلاعیه های هشداردهنده ای در این باره منتشر کرده است. نخستین اطلاعیه در زمستان ٩٣ و با مضمون هشدار نسبت به فعالیت غیرمجاز برخی اشخاص و شرکت ها در امر بیمه گری و دخالت آنان در فرایند آموزش و تربیت نیروی متخصص بیمه ای اعم از بازاریاب، کارمند و... منتشر شد. در اطلاعیه منتشره ١٦ اردیبهشت سال جاری بیمه مرکزی هم، ضمن خطاب قرار دادن سوءاستفاده کنندگان از نام این سازمان برای فروش غیرمجاز و نامعتبر کارت تخفیف بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه اتومبیل و وسایل اطفای حریق، در هشدار به شهروندان درباره فعالیت این افراد حقیقی و حقوقی آمده است که «برخی افراد سود جو در تماس تلفنی با شهروندان، خود را نماینده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و در قبال اخذ مبالغی، به ارایه کارت تخفیف برای صدور بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه خودرو یا فروش لوازم اطفای حریق اقدام می کنند. افراد مذکور هیچگونه مجوزی از بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ندارند و فعالیت این گونه افراد یا شرکت ها، غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.»
*شماره تلفن کلاهبرداران یک طرفه است
«با شماره تلفن منزل مان تماس گرفت و در حالی که تمام مشخصات فردی من را می دانست خود را نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی کرد و پیشنهاد داد که برای من و خانواده ام بیمه تکمیلی بگیرد. جواب قطعی من به صبح فردا موکول شد و صبح که تماس گرفت، گفت که کار ثبت نام من را انجام داده و شماره حسابی می دهد که من پول حق بیمه را به آن شماره حساب واریز کنم. وقتی گفتم که پیگیری کرده ام و این کار غیرمجاز است به سرعت تلفن را قطع کرد.»
شهروندانی که این بار در معرض کلاهبرداری بیمه ای قرار گرفته اند یک وجه اشتراک دارند پیش شماره تماس با آنها ٧٧ است. شماره تلفنی در مرکز و شرق پایتخت. شماره تلفنی که در تمام ساعات روز اشغال است اما در صورت آزاد بودن هم کسی پاسخگو نیست. شماره تلفن هایی که احتمالا هرچند وقت یک بار برای آنکه گرفتار ظن مقامات قضایی نشود تغییر می کند و احتمالا ماموریت تماس گیرنده هم در همین تعریف شده که به هیچ تماس تلفنی با این شماره پاسخ ندهد.
*صدور تلفنی بیمه نامه «غیرممکن» است
یک کارشناس بیمه در گفت وگو با «اعتماد» با آنکه صدور تلفنی بیمه نامه را غیر ممکن می داند و تاکید می کند که بیمه نامه حتما و حتما باید به صورت کتبی صادر شود و امضا و تایید بیمه گذار را داشته باشد به شهروندان هشدار می دهد: «بیمه تکمیلی، جز در موارد استثنایی، به صورت انفرادی قابل صدور نیست و شرکت های بیمه گر، بیمه تکمیلی را برای گروهی با جمعیت حدود ٥٠ نفر صادر می کنند تا نسبت سود افزایش پیدا کند. صدور تلفنی بیمه نامه هم غیرممکن است چون بیمه شده باید اسناد بیمه ای خود را حضوری دریافت کند. توصیه این است که مردم برای بیمه های مختلف، به شرکت های بیمه معتبر مراجعه کنند و به هیچ وجه به این تماس های تلفنی یا حضوری افرادی که خود را نماینده شرکت های بیمه معرفی می کنند پاسخ ندهند.»
*به من تلفن می زنند و می گویند برنده کارت بیمه شده ای
«به من گفت با این بیمه تکمیلی می توانم از تخفیف ٥٠ درصدی برای خدمات دندانپزشکی، ٣٠ درصدی برای چشم پزشکی، پرداخت اقساطی ایمپلنت و زیبایی و لیزر استفاده کنم. می گفت لیستی در اختیار دارد که اسم و مشخصات من در این لیست نوشته شده و فقط تا پایان امروز برای پرداخت حق بیمه فرصت دارم وگرنه این لیست باطل می شود.» پرویز خسروشاهی؛ مشاور رییس کل بیمه مرکزی در گفت وگو با «اعتماد» توضیح می دهد: «بیمه سلامت وابسته وزارت رفاه است اما بیمه تکمیلی را بیمه های بازرگانی صادر می کنند که تحت نظارت بیمه مرکزی فعال هستند. افراد برای خرید هر نوع بیمه نامه باید مراجعه حضوری به شرکت یا نماینده مجاز بیمه داشته باشند و صرفا در صورتی که فرد، پیشتر بیمه ای را خریداری کرده، شرکت بیمه برای یادآوری تمدید قرارداد با او تماس می گیرد تا نسبت به تمدید اقدام کند. این موارد و تماس تلفنی افرادی که خود را نماینده بیمه معرفی می کنند مصداق کلاهبرداری است و بارها هم با من تماس گرفته اند و می گویند که نماینده بیمه هستند و من برنده کارت بیمه شده ام و جالب که خود من که کارمند بیمه مرکزی هستم از برنده شدن خود بی اطلاعم.»
*بروید دادسرای عمومی شکایت کنید
بهمن کشاورز؛ حقوقدان در گفت وگو با «اعتماد» مراجعه به دادسرای عمومی را پیش پای شهروندانی می گذارد که در معرض کلاهبرداری های تلفنی قرار گرفته اند و می گوید: «این موارد از نوع کلاهبرداری های معمولی است که فرد خود را برخوردار از اختیاراتی معرفی می کند که فاقد آنهاست. فرقی هم نمی کند که در چه موردی باشد. بیمه، فروش و خرید اموال و اشیا یا حتی واگذاری حقوق شهروندی. مردم می توانند با مراجعه به دادسرای عمومی، از کلاهبردار شکایت کرده و شماره تلفن او را در اختیار مرجع قضایی قرار دهند که دادستان هم پرونده را مورد رسیدگی قرار داده و آن را به بازپرس ارجاع می دهد و با پیگیری از طریق شرکت مخابرات و اداره آگاهی، ادله جمع می شود. از آنجا که این نوع کلاهبرداری از مصادیق اکل مال به باطل محسوب می شود و در زمره جرایمی است که ریشه در شرع دارد، مشمول مرور زمان نخواهد شد و مالباخته هر زمان که مراجعه کند، شکایت او از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.»
*از صدور بیمه تکمیلی تا فروش دستگاه تصفیه آب
داستان صرفا به فروش بیمه تکمیلی محدود نمی شود. صرفا هم به تماس تلفنی محدود نمی شود. توزیع صندوق صدقات در برج های مسکونی به نام انجمن های خیریه ای که هیچ جا ثبت نشده اند، وعده فروش یک ساله حبوبات به نرخ دولتی، صدور بیمه یک ساله آتش سوزی، فروش کارت تلفن و اینترنت هوشمند، تنها نمونه ای از کلاهبرداری های نوین هستند که ما از آنها با خبریم. جاعلان که مغزهای هوشمندی برای سبقت گرفتن از سرعت اقدامات پلیس دارند هر روز به شیوه های جدیدی از کلاهبرداری دست پیدا می کنند. باید علت را در کدام گره کور پیدا کرد؟ بیکاری؟ رکود اقتصادی؟ پیشرفت جرایم سازمان یافته؟ اهمال نیروهای انتظامی برای کشف جرایم؟ ضعف بازدارندگی قوانین؟ برای مالباخته البته هیچ کدام از این دلایل مهم نیست. او فقط می خواهد به پولی که از کف داده برسد.
«آمد در خانه مان و گفت بیمه آتش سوزی صادر می کند. یک کارت هم نشانم داد و گفت نماینده شرکت بیمه است. بدون اینکه داخل خانه را ببیند پرسید ارزش اموالم چقدر است. گفتم ٨ میلیون تومان. گفت پس حق بیمه یک ساله خانه شما ٣٠ هزار تومان برای یک سال است. یک برگه را امضا کردم و گفتم برای تمدید بیمه کجا باید مراجعه کنیم؟ گفت خودمان سر سال می آییم برای تمدید...»
«آمد در خانه مان و خودش را نماینده وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد. یک کارت شناسایی عکسدار هم داشت. گفت کوپنی به قیمت ١٠هزار تومان می دهد که بتوانیم حبوبات را به مدت یک سال به قیمت دولتی خریداری کنیم. ما هم پول را دادیم و کوپنی گرفتیم که هیچ سوپرمارکتی آن نمی شناخت و ندیده بود...»
*منبع: روزنامه اعتماد
**پژوهش**9344**9131



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن