تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802976399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رواج حرفه کشیک فروشی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رواج حرفه کشیک فروشی تهران - ایرنا -روزنامه آرمان در صفحه گزارش اجتماعی نوشت: بازار فروش کشیک ها داغ است به حدی که با قدم گذاشتن به یکی از این بیمارستان ها و نشستن در جمع های دانشجویان پزشکی به راحتی و بدون هیچ کنکاش خاصی می توان صحبت های زیادی پیرامون این پدیده شنید.


این گزارش که در روز یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1394 خورشیدی به قلم سندوس محمدی انتشار یافته، می افزاید: خرید و فروش کالا و خدمات جزو رفتارهای روزمره همه افراد است اما این روزها نوع جدیدی از خرید و فروش سر و صدا به پا کرده است و حتی کار به هشدار برخی مقامات بلندپایه هم رسیده است. رزیدنت ها و انترن های پزشکی کشیک های آموزشی خود را به دلایل متعددی به فروش می رسانند. شیوع این اپیدمی خطرناک در نظام پزشکی کشور باعث شد چند روز پیش وزیر بهداشت در سخنرانی خود با انتقاد شدید از کشیک فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت ها در بخش ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه ها و معاونان آموزشی بگوید: «این تقصیر شماهاست و صراحتا می گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعا ظلم کرده اید.» فرزاد یک رزیدنت پزشکی که خود چند باری به خرید و فروش نوبت دست زده است به «آرمان» می گوید: ما معمولا بین خودمان هماهنگ می کنیم. چند بار نوبت هایم را فروخته ام ولی بیشتر خریدار نوبت بوده ام. بعضی اوقات مشکلاتی پیش می آید که فرد نمی تواند سر کشیک حاضر شود و به همین دلیل آن را می فروشد. قیمت نوبت ها در ایام مختلف فرق می کند. اما قیمت ها معمولا بین 200 تا 400 هزار تومان است. البته در شرایط خاص سابقه فروش یک میلیونی هم داشته ایم. بسته به اینکه در روز تعطیل یا روزهای معمولی باشیم قیمت ها فرق می کند. گران ترین قیمت ها معمولا به زمان تعطیلات عید برمی گردد.
کشیک فروشی علنی
با اینکه در سال های اخیر سروصدای این ماجرا بسیار بالا گرفته و این کیشک فروشی ها بسیار مورد انتقاد بوده است اما هنوز اقدام جدی برای برخورد با متخلفان صورت نگرفته است. خبرهایی مبنی بر اجرای آیین نامه قانونی یا نظارت بیشتر منتشر می شود ولی ظاهراً در عمل خبری از اجرای هیچ کدام از آنها نیست. به صورت علنی کشیک فروشی درحال تبدیل شدن به یک حرفه است که اتفاقا درآمدهای آن هم روزبه روز بیشتر می شود. علی
28 ساله یک انترن پزشکی است. وقتی از او درباره خرید و فروش کشیک ها سوال می کنیم با لبخند می گوید: مگر دانشجوی پزشکی پیدا می شود که برای یک بار هم که شده این کار را نکرده باشد! بارها شاهد خرید و فروش کشیک بوده ام. من خودم خریدار کشیک ها هستم. من از شهرستان به تهران آمده ام و چون وضع مالی خانواده ام زیاد خوب نیست برای همین معمولا نوبت های بچه ها را می خرم و نوبت آنها را کشیک می مانم. به نظر من این نوبت ها جنبه آموزشی کمی دارند و اگر فردی آنها را هم نرود چیز زیادی از دست نمی دهد. برای همین معمولا افرادی هم که نوبت های خود را می فروشند زیاد ضرر نمی کنند. او درباره نظارت ها می گوید: این کار غیرقانونی است اما نظارت خاصی بر آن صورت نمی گیرد. خیلی کم پیش آمده که با افراد متخلف برخورد سنگینی شود. معمولا یک توبیخ کتبی برای فرد می آید یا نزد مدیر گروه احضار می شود و یک تذکر دریافت می کند. حتی خیلی کم پیش آمده که از افراد نمره کم شود.
کشیک فروش در آینده طبیب خوبی نمی شود
این کشیک ها جنبه آموزشی دارند و فرد را برای حرفه پزشکی آماده می کنند. عدم حضور فرد در این کشیک ها در درازمدت بر کارآمدی نظام پزشکی کشور تاثیر منفی می گذارد. فردی که این دوران آموزشی را طی نکرده است نمی تواند طبیب خوبی باشد و در درمان بیماران موفق عمل نمی کند. رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ایران درباره رواج پدیده فروش کشیک های آموزشی به «آرمان» می گوید: این مشکل فقط معطوف به زمان حاضر نیست. دانشجویانی که سال آخر دوران دانشجویی هستند و به عنوان انترن در بیمارستان ها حضور دارند و رزیدنت هایی که درحال طی دوران آموزشی تخصص هستند، نوبت های آموزشی خود را به دیگران می فروشند. این افراد ممکن است به دلیل پولدار بودن یا به دلیل اینکه در جای دیگری کار می کنند که پول بیشتری به آنها می دهند نوبت های خود را بفروشند. یکسری از افراد هم ممکن است به دلیل احتیاج داشتن به پول یا به دلیل علاقه مندی این نوبت ها را بخرند و جای فروشندگان کشیک ها در بیمارستان بمانند. ایرج خسرونیا می افزاید: فردی که نوبت هایش را می فروشد از نظر یادگیری و آموزشی از دیگران عقب می ماند. وقتی که فارغ التحصیل شد، نمی تواند مانند بقیه پزشکان کار کند و در خدمت به مردم موفق نیست. این مشکل منع قانونی خاصی ندارد ولی روسای بیمارستان ها باید برخورد جدی با این تخلف داشته باشند و نظارت های خود را افزایش دهند. او ادامه می دهد که این پدیده روی آموزش خود فرد هم تاثیر می گذارد. او در آینده طبیب خوبی نمی شود و سلامت بیماران را به خطر می اندازد و نمی تواند به آنها کمک کند.
مدیریت و نظارت جدی در این زمینه لازم است
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در این مورد به «آرمان» می گوید: کشیک فروشی ممنوع است. در دوران انترنی و رزیدنتی افراد ملزم هستند که کشیک های آموزشی شان را در بیمارستان ها حضور داشته باشند. فرد دیگری نباید جای افراد کشیک دهد اگر موردی هم پیش بیاید که فرد نتواند موقع کشیک در بیمارستان باشد فقط با اجازه مدیر گروه حق جابه جایی با فرد دیگری را دارد. در بعضی از مقاطع مانند نزدیک شدن ایام امتحانات این کشیک فروشی ها رواج بیشتری پیدا می کند. عبدالرحمان رستمیان ادامه می دهد: این کشیک ها جزو آموزش افراد هستند و آنها را برای کار آماده می کنند. برای پیشگیری از این تخلفات لازم است که مدیر گروه، رئیس بخش و رئیس بیمارستان برخورد جدی با این افراد داشته باشند. اگر مدیریت کنند چنین اتفاقاتی نمی افتد. وزیر بهداشت هم چند وقت پیش نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود و به مسئولان در این زمینه هشدار داده بود که برخورد جدی داشته باشند. او می افزاید: جلوگیری از این کار و کنترل آن کار سختی نیست. اگر نظارت ها بیشتر شوند و برخورد های جدی ای با این افراد متخلف شود شاهد تکرار دوباره این موضوع نخواهیم بود. چون این افراد برای گرفتن مدرک به دانشگاه وابسته هستند به راحتی می توان با برخورد جدی جلوی آنها را گرفت. رستمیان می گوید: در این زمینه قوانین و آیین نامه های لازم وجود دارند و احتیاج به وضع قانون جدیدی نیست. فقط لازم است که به قوانین موجود عمل شود تا جلوی این تخلف گرفته شود. دوره آموزشی افراد نباید کم و زیاد شود. زیرا این دوره آموزشی در عملکرد آینده افراد تاثیر دارد. افرادی که این دوران آموزشی را طی نکرده باشند، نمی توانند در آینده دکتر خوبی شوند و سلامت بیماران را به خطر می اندازند.
*منبع:روزنامه آرمان
**پژوهش**1893**9131



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن