تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798678420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکمیل خط آهن تبریز - میانه گامی در مسیر توسعه اقتصادی منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جمعی از نمایندگان آذربایجان شرقی: تکمیل خط آهن تبریز - میانه گامی در مسیر توسعه اقتصادی منطقه تبریز- ایرنا- جمعی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهتمام دولت برای تکمیل پروژه خط آهن تبریز- میانه، اعلام کردند: بهره برداری از این پروژه ملی می تواند توسعه اقتصادی منطقه شمال غرب را سرعت بخشد.


این نمایندگان گفتند : اگر دولت طی سال جاری اعتبارات لازم و کافی برای اجرای این طرح ملی تخصیص دهد باتوجه به تکمیل شدن زیرساخت ها، می توان حداکثر تا پایان امسال به بهره برداری از آن امیدوار بود.
عضو کمیسیون عمرانی مجلس نهم در این زمینه با بیان اینکه راه آهن تبریز - میانه یکی از مطالبات بسیار مهم مردم آذربایجان شرقی است، گفت: با بهره برداری از این طرح ضمن اینکه ترانزیت کالا و مسافر به شمال غرب و به کشورهای همسایه غربی و اروپا آسان و در مدت زمان اندکی میسر می شود، به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز سوددهی مناسبی در منطقه خواهد داشت.
محمدحسین فرهنگی افزود: البته دولت طی دو سال اخیر گام های نسبتا مناسبی برای تکمیل این پروژه برداشته که اختصاص دو هزار میلیارد ریال در سال 93 و همین میزان اعتبار برای سالجاری می تواند اقدام خوب دولت در این پروژه باشد.
وی گفت: هر چند اختصاص بودجه نسبت به سال های قبلی وضعیت بهتری دارد، اما باید توجه داشت که تکمیل این طرح ملی نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است تا در مدت کوتاه تری به سرانجام برسد.
فرهنگی با اشاره به اینکه خط آهن تبریز - میانه باید در دو مسیر رفت و برگشت ساخته شود، اظهار کرد: هم اکنون زیرساخت های لازم از جمله مسایل مربوط به تملیک اراضی و مطالعات آن انجام شده و شرایط برای دو خطه شدن آن فراهم است که در صورت اجرای آن رونق اقتصادی منطقه رشد چند برابری را در سال های آینده شاهد خواهد بود.
وی همچنین زمینه سازی برای استفاده ازقطارهای سریع السیر در این مسیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این رابطه شرایط زیرساختی فراهم است و می توان با اندکی مطالعه نسبت به برقی کردن پروژه نیز اقدام کرد که فناوری آن چندان پیچیده نبوده و متخصصان داخلی توانایی انجام انرا دارند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در رابطه با برقی کردن خط آهن تبریز- میانه می توان با روسیه به صورت تهاتری وارد مذاکره شد.
فرهنگی گفت: با توجه به نزدیکی مسافت منطقه آذربایجان به روسیه و همچنین روابط اقتصادی مناسب بین مسکو و تهران می توان برای برقی کردن خط اهن تبریز- میانه با طرف های روس وارد گفت و گو شد.
یکی دیگر از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت پروژه خط اهن تبریز - میانه در توسعه همه جانبه و روزافزون شمال غرب کشور، گفت: بهره برداری سریع تر از این طرح ملی باعث رشد سرمایه گذاری در منطقه، تحول شگرف در ترانزیت کالا و از همه مهمتر کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای بین تهران و تبریز خواهد شد.
علی علیلو طولانی بودن مسیر کنونی راه اهن تبریز- تهران را یکی از چالش های مهم و اساسی بخش ترابری منطقه شمال غرب کشور عنوان و اظهارکرد: در حالیکه فاصله ریلی بین تهران - میانه حدود پنج ساعت است اما این فاصله بین میانه تا تبریز به دلیل دور زدن شهرهایی همچون مراغه، عجب شیر و آذرشهر به بیش از هفت ساعت می رسد.
وی یکی ازمهمترین ویژگی های خط آهن تبریز - میانه را کاهش فاصله تبریز - تهران عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از این پروژه مسیر 13 ساعته کنونی به کمتر از هشت ساعت خواهد رسید که این موضوع لزوم تسریع در اجرای آنرا اجتناب ناپذیر می کند.
علیلو با تاکید بر اینکه تسریع در اجرای این طرح باید اولویت نخست بخش راه و شهرسازی قرار بگیرد، یادآوری کرد: برای دولت جمهوری اسلامی شایسته نیست که این طرح پس 15 سال هنوز در پیچ و خم تخصیص اعتبار گرفتار شود.
وی اضافه کرد: در کنار اجرای این پروژه دولت تدبیر و امید باید شرایط و زمینه های لازم برای دو خطه شدن آنرا نیز در سریع ترین زمان ممکن پیگیری کند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی های فنی و تخصصی نیروهای انسانی منطقه، اظهار کرد: با توجه به برخورداری ایران از نیروی انسانی ماهر و فنی می توان با تزریق اعتبارات کافی به این پروژه شاهد بهره برداری از آن در سال آینده بود.
درهمین ارتباط یکی دیگر از نمایندگان استان در مجلس شرای اسلامی گفت: خط آهن میانه - تبریز به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین خواسته های مردم آذربایجان شرقی است که باید دولت پاسخ مناسب در این رابطه را به مردم استان بدهد.
غلامرضا نوری اظهار کرد: این پروژه سال هاست که معطل مانده و آنگونه که انتظار می رفت به دلیل تنگناهای مالی پیشرفت خوبی نداشته است اما امیدواریم در دولت یازدهم با تخصیص اعتبارات کافی شاهد بهره برداری از آن باشیم.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار اجرای خط آهن تبریز - میانه باید امتداد به اروپا به صورت سریع السیر در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.
پروژه خط آهن تبریز - میانه به طول 208 کیلومتر به صورت دو خطه طراحی شده که با بهره برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و فاصله ریلی بین تهران و تبریز از 13 ساعت کنونی به شش ساعت کاهش می یابد.
این طرح ملی که یکی از مهمترین و بزرگترین طرح های وزارت راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی است، به گونه ای طراحی شده که حداکثر سرعت برای واگن های باری 120 کیلومتر و برای واگن های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
عملیات اجرایی خط آهن تبریز - میانه که از سال 1379 آغاز شده است، قرار بود در سال 1392 به پایان برسد.
نمایندگان آذربایجان شرقی موضوع دریاچه ارومیه را یکی دیگر از چالش های مهم این استان دانسته و اعتقاد دارند: هرچند دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه تلاش هایی را انجام داده اما آنگونه که انتظار می رفت در عمل اقدامات شایسته و درخور توجهی برای جلوگیری از مرگ آن صورت نگرفته است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: در حالیکه نجات دریاچه ارومیه اولویت نخست دولت و استانداری آذربایجان شرقی اعلام شده بود اما طی سال های اخیر اقدام عملی در این زمینه ندیده ایم، در حالیکه دولت می توانست از ظرفیت اصل 138 قانون اساسی برای نجات دریاچه استفاده کند.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: در حالیکه مسوولان اعلام کرده اند دستگاه های مختلف به حرف ها و ایده های ستاد احیا توجهی ندارند، عمل به اصل 138 می توانست در این راستا راه گشا باشد.
وی اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه باید قدرت تصمیم گیری برای اجرای مصوبات خود داشته باشد اما وضعیت موجود و اظهارنظرهای مقامات اجرایی نشان می دهد که تاکنون چنین امری محقق نشده است.
فرهنگی انتقال مرکز باروری ابرها به آذربایجان شرقی و یا غربی را یکی از پیشنهادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ستاد احیا عنوان کرد و یادآوری نمود: اما متاسفانه تاکنون در این رابطه اقدامی از سوی دولت و ستاد احیا صورت نگرفته است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه حیات مردم آذربایجان به دلیل نابودی دریاچه ارومیه با خطرات جدی مواجه است، گفت: اینکه دولت در نخستین روزهای کاری خود اقدام به تصویب مصوبه ای برای نجات دریاچه ارومیه نمود، جای قدردانی دارد اما آنچه که مهم است دستاورد این ستاد بود که تاکنون در این رابطه حرف خاصی برای گفتن وجود ندارد.
علی علیلو اظهار کرد: با وجود اینکه طی ماه های اخیر بارش های خوبی در منطقه وجود داشته اما این بارش ها دلیلی بر احیای دریاچه نیست چون به صورت مقطعی موجب افزایش آب می شود، در حالیکه شرایط اقلیمی منطقه آذربایجان لزوم اقدامات علمی و عملی را اجتناب ناپذیر می کند.
به گفته وی طی دو سال اخیر اقدام عملی که باعث احیای دریاچه شود، صورت نگرفته است.
این نماینده مجلس انتقال آب رودخانه ارس را یکی از راهکارهای مناسب برای نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد که مطالعات ان نیز در سال های گذشته انجام شده اما ستاد احیا به این موضوع بی توجهی می کند.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه مهمترین خواسته مردم آذربایجان از دولت یازدهم است، اظهار کرد: اقداماتی که تاکنون برای این امر صورت گرفته به هیچ عنوان کافی نبوده است.
غلامرضا نوری گفت: موضوع احیای دریاچه ارومیه چالشی ترین خواست مردم ایران و آذربایجان است و هیچ گونه تعلل در اجرایی کردن طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه قابل قبول نیست.
این نمایندگان توجه به وضعیت کشاورزی آذربایجان شرقی، رسیدگی به وضعیت صنایع بزرگ و کوچک در حال تعطیلی، تسریع در تکمیل جاده تبریز- اهر، تسریع در تکمیل پژوهشگاه علوم پزشکی تبریز، توجه به وضعیت شهرک صنعتی بعثت تبریز، تخصیص اعتبارات مناسب برای پروژه قطار شهری تبریز و ایجاد فرهنگستان علوم و زبان ترکی آذربایجانی را از دیگر مطالبات مهم مردم استان از دولت یازدهم عنوان کردند.
گزارش از: سیدیحیی مرتضایی
/3038/1756



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن